KULT
A Rovatból

Elvesztette a gyermekét, a szerelmét és a legjobb barátját is – Keanu Reevest a tragédiák tették Hollywood legkedvesebb emberévé

A Mátrix-filmek és a Féktelenül dollármilliomos sztárja átadja a helyét a metrón, leül és végighallgat egy hajléktalant, s Harley Davidsonokat vesz a kaszkadőröknek. Így is lehet. Keanu Reeves 60 éves.


Annak ellenére, hogy több mint három évtizede tagja Hollywood A-ligájának, és a filmjei több mint 3 milliárd dolláros bevételt hoztak az évek során, Keanu Reeves valahogy mégis a mestere annak, hogy ne fedje fel teljesen a kártyáit.

Pedig nem igazán rejtőzködik. Interjúkat ad a legújabb filmjeit népszerűsítendő, nem hiányzik teljesen a talkshow-kból, és a vörös szőnyeges kötelezettségeit sem hagyja figyelmen kívül.

Vagyis valójában teljes mértékben jelen van a médiában, ahol egy kedves, figyelmes és tisztelettudó ember jelleme körvonalazódik jó ideje.

Sokan indítottak petíciót, hogy ő legyen az aktuális év embere, az udvariassága pedig világhírű. (Például nagyot mennek azok a fotók is, amelyeken egy-egy női rajongójával pózol, és bár úgy tűnik, átkarolja őket, valójában mindig eltartja egy kicsit a kezét tőlük, sosem ér hozzájuk.)

Keanunak azonban mindezek ellenére valahogy mégis sikerül elérnie, hogy ne tudjunk róla túl sokat, hogy a nyilvánosságot tényleg csak módjával engedje be az életébe. Ki is vehető a megnyilvánulásaiból, hogy kényelmetlenül érzi magát a figyelem miatt, de ettől függetlenül abszolút alázatos. A nagyobb horderejű filmes megjelenései időnként rávilágítanak a problémákkal teli háttértörténetére, sokan pedig kétkedve figyelik, hogyan tudott Hollywood egyik legszerényebb fickója maradni.

Földhözragadtságának több bizonyítéka is elhíresült, az egyik ilyen egy 2010-ben készült, vírusszerűen terjedő fotó, amelyen Reeves egyedül ül egy New York-i padon, és szendvicset majszol. A fotó világhódító útját egy „Szomorú Keanu” nevű internetes mém indította el. Íme egy 360 millió dollárt érő fickó! S bár persze ez csupán poén volt a kibertér világában, valójában tragikus okok vezethetők vissza arra, hogy Reeves visszavonultan él, s hogy még soha nem nősült meg, illetve gyermeke sem született.

Tragédiacunami

1999-ben az akkori barátnője, Jennifer Syme ugyan világra hozta a lányukat, Avát, ám a csecsemő sajnos halva született. Ez a tragédia pedig annyira megviselte a kapcsolatukat, hogy néhány héttel később a szakítás mellett döntöttek. Ez nagyjából akkoriban történt, amikor megjelent Keanu egyik legnagyobb sikere, a Mátrix.

Ráadásul két évvel a szakításuk után Syme egy Los Angeles-i partiról távozott épp Marilyn Manson házából, amikor a kocsijával három parkoló autónak ütközött, megpördült, ő maga pedig kirepült gépjárműből. Nem élte túl a balesetet.

A jelentések szerint Jennifert akkoriban depresszióval kezelték, a rendőrség két, receptre kapható gyógyszert talált az autójában.

Reeves a tervek szerint akkor kezdte volna a Mátrix második és harmadik részének (Újratöltés, Forradalmak) egymás utáni forgatását, de kénytelen volt szabadságot kivenni, miután meghallotta a szörnyű hírt. S ha ez még nem lenne elég, nagyjából ugyanebben az időben diagnosztizáltak rákot a testvérénél, Kimnél. Syme halála óta egyébként Keanu jó ideig nyilvánosan nem került kapcsolatba egyetlen nővel sem, és nem is beszélt közvetlenül a tragédiáról.

A gyász nem múlik el

A John Wick-filmek rajongói közül sokan épp ezért párhuzamot látnak Keanu bérgyilkos karaktere és a való életben átélt élményei között, hiszen Wick is az elvesztett szerelmét gyászolja. „Bármelyik karakter esetében úgy gondolkodom, hogy bár ott van a szerep a papíron, de amellé még jön a rendező víziója és persze a saját élettapasztalatod is” – nyilatkozta Reeves korábban, hozzátéve, hogy ő maga is belevitte a szerepbe a saját nehéz tapasztalatait: „Úgy gondoltam, hogy ez volt az egyik alapja John Wick szerepének. Imádom a bánatát. A karakter számára és az életben is arról szól ez, hogy szereted azt a személyt, akit gyászolsz, és bármikor, amikor rágondolsz, az megmelengeti a lelked. De nem hiszem, hogy valaha is feldolgozod. A gyász és a veszteség olyan dolgok, amelyek soha nem múlnak el. Veled maradnak.”

Sajnos azonban nem ez volt az egyetlen alkalom, amikor Reeves elveszítette egy közeli ismerősét. 1993-ban a színész társa és egyben legjobb barátja, River Phoenix 23 évesen, egy Los Angeles-i éjszakai klub előtt halt meg kábítószer-túladagolásban.

Ők ketten az 1990-es Szeretlek holtodiglan forgatásán ismerkedtek meg, és különleges barátság szövődött köztük, mivel egyidősek voltak, és egy jövedelmező, nagy presztízsű világban próbáltak navigálni igen fiatalon. Phoenix akkor halt meg, amikor Reeves éppen a Féktelenül című akciófilmet forgatta Sandra Bullockkal, aki egy évvel később beszélt az esetről. „Úgy gondolom, hogy sok mindenen ment keresztül, még ha ez nem is feltétlenül látszik rajta. Szerintem nagy fájdalmat rejteget.”

Válás, hoki, színészet

Reeves pedig valóban nagy lelki traumákat élt át már gyermekkorában is. Libanon fővárosában, Bejrútban született 1964. szeptember 2-án a jelmeztervező és előadó Patricia Taylor, valamint Samuel Reeves gyermekeként. Anyjának angol, apjának pedig hawaii, kínai, angol és portugál gyökerei voltak. Samuel elhagyta a családját, amikor Reeves még csupán hároméves volt, így egyedülálló édesanyja kénytelen volt a családot különböző helyeken, pl. Hawaiin, New Yorkban vagy Kanadában nevelni, sőt, egy rövid ideig még Ausztráliában is éltek.

Reeves utoljára 13 éves korában látta az apját. 2002-ben egy interjúban a következőket nyilatkozta róla: „Az utolsó napunkon a verandán ültünk, és bámultuk a sötét eget. Aznap este alig szólt valamit. Másnap kivitt minket a repülőtérre. Aztán tíz évig nem hallottunk felőle semmit. Se hívás, se levél, semmi.”

Egyébként, miután a szülei 1966-ban elváltak, Sydney-be, majd New Yorkba költözött a család, ahol az édesanyja 1970-ben hozzáment a színházi és filmrendező Paul Aaronhoz (Egyszemélyes hadsereg, Maxie). Még abban az évben Torontóba költöztek, ’71-ben azonban ők is elváltak. Reeves viszont továbbra is közeli kapcsolatban maradt Aaronnal, aki tanácsokat és munkát adott neki a pennsylvaniai Hedgerow Színházban. Miközben Patricia harmadszor is férjhez ment és elvált, Keanu és a testvérei elsősorban Toronto Yorkville nevű negyedében nőttek fel, ahol gyakran mások vigyáztak rájuk.

„Magának való gyerekként” jellemezte később önmagát: négy különböző középiskolába járt, köztük az egyikből kirúgták. Reeves azt mondta, azért tanácsolták el, mert: „Túlságosan féktelen voltam, és nem fogtam be a számat. Ráadásul, mivel olvasási problémáim voltak a diszlexia miatt, jó tanuló sem voltam.”

Keanu később hokikarrierről álmodozott, a De La Salle College-ban például sikeres jégkorong-kapus volt. Játszani akart az olimpiai válogatottban is, sőt, erre még esélyesnek is tartották, a hokikarrierje azonban végül egy sérülés miatt megszakadt. Majd 15 éves korában döntött úgy, hogy színész akar lenni. Az Avondale Secondary Alternative Schoolba járt, ami lehetővé tette számára, hogy egyszerre dolgozzon és színészetet tanuljon. 17 évesen hagyta ott végül a középiskolát, miután zöldkártyát kapott, s így Los Angelesbe költözött, ahol aztán beindult a színészi karrierje. Az első melóját egy Coca-Cola-reklámban kapta 1984-ben, az első mozifilmje, a Friss vér pedig 1986-ban jött ki. A Féktelen folyóval (1986), a Veszedelmes viszonyokkal (1988), a Bill és Ted zseniális kalandjával (1989), a Vásott szülőkkel (1989), a Holtponttal (1991), az Otthonom, Idahóval (1991), a Drakulával (1992), a Sok hűhó semmiérttel (1993), A kis Buddhával (1993) és mindezek betetőzésével, a Féktelenüllel (1994) aztán Hollyood legnagyobbjai közé került.

Amiért csak imádni lehet

A vele történt rengeteg magánéleti tragédia ellenére Reeves nem lépett arra a sötét útra, amelyre sokan ráléptek a hozzá hasonló hírességek és sorstársak közül. Az életét ért nehézségek inkább kedvesebbé tették őt. Nagylelkűségéről többek között a filmforgatásokon dolgozó stábtagoktól értesülünk időről időre.

A Mátrix teljes kaszkadőrcsapatának például Harley Davidsonokat ajándékozott, hogy mindannyian ugyanúgy élvezhessék az általa „démoni lovaglásnak” nevezett száguldást, mint ő maga. A Láncreakció (1996) forgatásán pedig minden nap reggelit és ebédet vett a technikai stáb tagjainak. Erről egyikük számolt be a Redditen: „A forgatás utolsó néhány hetében Keanu minden nap azzal kedveskedett a színpadi munkásoknak, hogy ingyen reggelizni és ebédelni vitt minket. Nagyon kedves fickó, akivel öröm volt együtt dolgozni. Azóta körülbelül 30 különböző forgatáson melóztam, és még soha nem találkoztam olyan nagylelkű és barátságos színésszel, mint ő. A legtöbb sztár, akivel eddig dolgom volt, totál idióta, akik mindig azt hiszik, hogy többet érnek nálunk. Keanu viszont legalább szociálisan megközelíthető és határozottan jószívű volt. Ez volt az egyik példa, ami közvetlenül engem érintett, de például ugyanezen a forgatáson történt az is, hogy az egyik barátomat ő vitte el a szervizbe az autójáért...”

Az egyik leghíresebb történet Reevesről egyébként 1997-ben robbant ki, amikor lefényképezték, amint az út szélén ül egy hajléktalan férfival. A hírek szerint Reeves odalépett és leült hozzá, majd italokat és harapnivalót osztott meg vele, és meghallgatta az élettörténetét.

Ugyanakkor az is köztudott, hogy több filmjénél is dollármilliókat áldozott a saját fizetéséből veszélyeztetett munkahelyek megmentésére, egyes hírek szerint eddig már 125 millió dollárról mondott le összesen azért, hogy más emberek megtarthassák a munkájukat.

2011-ben is sokat beszéltek róla, amikor valaki lefilmezte őt, ahogy felajánlja a helyét egy utastársának a New York-i metrón.

Minden jó

Szerencsére, úgy tűnik, a sok régebbi tragédia után Keanu élete minden szempontból rendbejött. Folyamatosan forgat, a John Wick-filmeknek hála, olyan sikeres, mint a Mátrix idejében volt, ráadásul úgy tűnik, rátalált az igazira is. Az élete során, úgy tudni, viszonya volt többek közt Sofia Coppolával, Diane Keatonnal és Charlize Theronnal is, ám eddigi leghosszabb hivatalos kapcsolata kétségkívül a most 51 éves képzőművészhez, Alexandra Granthez köti, akivel 2018 óta vannak együtt, és állítólag nagyon boldogok. Így legyen!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Fishing On Orfű - zseniális koncertek, átható energiák, „mocskos Fidesz”
Ábeli magasságokba emelkedett a kormánypárt szidalmazása a fesztiválon, a legváratlanabb helyzetekben kezdte skandálni a tömeg, ami sokszor a fellépőket is zavarba hozta. De a Fishing persze idén sem a politikáról szólt, hanem a zenéről és a közösségről.


12-13 éve járunk "fishingezni", de ez az a fesztivál, amit nem lehet megunni. Sőt, igazából csak várni lehet, hogy mikor jön már a következő. Már amikor Orfű felé kanyarog a kocsi vagy a busz a Mecsek mesebeli útjain, akkor érzi az ember: itthon van. Aztán feltűnik a tó szikrázó vize, a nádas, a stégek, a hatalmas pezsgés, ami csak erre a pár napra jellemző ezen az egyébként nyugodt és békés üdülőövezetben. De ebben a négy napban mindenhol vidám, közvetlen, laza, jófej emberek vesznek bennünket körül.

Nem tudom, hogy a hely teszi, vagy a zenei koncepció, vagy valami más, csak az biztos, hogy a Fishing jóval több, mint egy fesztivál. Egy közösség, állandó visszatérőkkel, és folytonos megújulással, amibe ugyanolyan természetességgel csatlakoznak be a 60 évesek, mint a 16-17 éves fiatalok.

Zeneileg is ez korosztályokon átívelő kapocs a Fishing legjellemzőbb tulajdonsága.

Évről-évre olyan előadókat és zenekarokat szerettet meg az újabb és újabb fiatal generációkkal, akiket különben talán nem is ismernének, vagy akikért addig csak a szüleik rajongtak. Miközben ez fordítva is igaz: a szülők találkozhatnak azokkal a fiatal tehetségekkel, akikről eddig még nem is hallottak. Ahhoz, hogy ez működjön, persze kell egy minőségi szint, és kell a közönség nyitottsága.

Tehetséges fiatalokban idén sem volt hiány. Már a délután hatos sávban teltházat produkált például a nagysátorban a Hűvös, de ugyanígy, a hatalmas kánikula ellenére ötkor berobbantotta a bulit az Aurevoir. A fő előadók, az Esti Kornél, a 30Y, a Belga és a Quimby egytől egyig hibátlan bulit vezényeltek le, de például a Carson Coma és a Csaknekedkislány is emlékezetes perceket okozott. Utóbbiak a fesztivál nagyszínpados záróelőadóiként először állhattak ott, és kicsit meg is illetődtek ettől, de bizonyították, hogy fiatal zenekarok is képesek betölteni ezt a hatalmas teret, új dinamikákat hozva.

Az idei év újdonságát még egy visszatérő rigmus jelentette: a legváratlanabb időpontokban és helyeken kezdte el skandálni a közönség, hogy "mocskos Fidesz".

„Ilyen lehet egy Ismerős Arcok koncerten” - reagált egy kicsit zavarban a Carson Coma frontembere, Fekete Giorgio, pedig amúgy tőlük igazán nem állnak távol a politikai utalások a dalszövegeikben. De még Lovasi egyszemélyes produkciója alatt is felhangzott a rigmus, aki megköszönte, hogy „tartalmasan töltötte ki a közönség a pillanatnyi intermezzot”.

Nem tudni, hogy ez csak divat, vagy az ide is begyűrűző elégedetlenség, mindenesetre a Pride betiltása kapcsán maguk a fellépők sem titkolták a véleményüket, a Quimby dobosa például látványosan egy kirúzsozott Orbánt ábrázoló szivárványszínű polóban nyomta végig a koncertet.

De a fesztivál persze idén sem a politikáról szólt, sokkal inkább az önfeledt örömről, bulizásról, nagy beszélgetésekről, amihez a szervezők mindent biztosítottak, amire csak szükség lehetett. A helyszín évről-évre fejlődik, mióta a Fishing keménymagja megvette, már teljesen felszerelt például a játszótér, és egyre több a fantasztikus kilátást biztosító kilátópont, ahol egy fröccsel leülve órákat is eltölthet az ember. Még kulturáltabbak lettek a vizesblokkok is,

ahogy a CSNK frontembere megjegyezte, ez az a fesztivál, ahol a mosdóban is mindig van szappan.

És akkor a gasztronómiáról nem is beszéltünk. Bár a pécsi Bohémia hamburgerei továbbra is fájóan hiányoznak, és a 15 ezer Ft-os fine dining menü nem tűnt nagy sikernek (igaz, nem kóstoltuk), de a sima étel- és italkínálatban is bárki megtalálhatta a kedvére valót. A decinként 600 Ft-ért mért villányi rosé pedig még mindig kiváló ár-érték arányt nyújt, ami fröccsként, 1 literes palackba töltve az egyik legnagyszerűbb fesztivál-találmány.

Ráadásul odakint is fantasztikus gasztronómiai csodákra bukkanhat az ember. Akkor is, ha nem az egyébként egészen különleges és szuper vezetett sör- vagy bortúrák egyikére fizet be, ahol zenészek társaságában kóstolgathatjuk a finomságokat. De ott a tó túlpartján az AN-2, ahol kacsamájas lecsóval várták a betévedőket, vagy a Malom, ahol elképesztően finom pisztáciás csigáért állt a sor.

A négy nap után a legtöbb fesztivállal ellentétben innen úgy megy haza a legtöbb ember, hogy minden fáradtsága ellenére úgy érzi, feltöltődött energiával. Valahogy majd csak kibírjuk 2026-ig.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Ez egy nagyon kemény időszak nekünk” – a megszűnő Bánkitó Fesztivál alapító-igazgatójával beszélgettünk
A Bánkitó Fesztivál egy kis közösség számára indult, de mára Magyarország legnagyobb kisfesztiválja lett. Idén egy fillér állami támogatást sem kaptak, és Schönberger Ádám szerint a mostani gazdasági válságban nem láttak kiutat, ezért döntöttek úgy, ez lesz az utolsó.


Nemrég bejelentették, hogy 2025-ben utoljára rendezik meg a Bánkitó Fesztivált. Az eseményt 16 évvel ezelőtt civilek hozták létre azzal a céllal, hogy megalkossanak egy családias, emberközpontú fesztivált egy olyan közegnek, ahol minden szubkultúra tagja jól érezheti magát. 


A szervezők nemrég közölték, hogy idén utoljára tarják meg az eseményt. Közleményükben többek között arról írtak, hogy Civil szervezetként már nem fenntartható az a fesztiválforma, melyet eredetileg létrehoztak, illetve, hogy egy másik politikai és gazdasági környezetben talán máshogy alakult volna. Emellett arra is kitértek, hogy olyan kompromisszumokat kellett volna hozniuk, amit már nem szerettek volna. Hogy ez pontosan mit jelent, arról Schönberger Ádám alapító-igazgatóval beszélgettünk.

– Hogyan indult a Bánkitó Fesztivál, mi volt a koncepciótok?


– A fesztivált 16 évvel ezelőtt hoztuk létre, amikor még nem voltak kis fesztiválok. Korábban 3-4 éven keresztül szerveztünk már programokat a Művészetek Völgyében, igazából ott született meg az ötlet, hogy nagyon izgalmas lenne, ha csinálnánk egy saját fesztivált.

A koncepció az volt, hogy egy kisebb, családias, emberközpontú eseményt hozzunk létre, ami nem feltétlenül arról szól, hogy milyen nagy zenekarok lépnek fel.

Tehát alapvetően egy közösségi eseményt szerettünk volna megalkotni annak a csapatnak, akikkel egyébként év közben is találkoztunk. Merthogy nekünk volt egy esti bázisunk a Sirály nevű hely a Király utcában. Ez volt az első ilyen foglalt ház úgymond - ami amúgy elég sokáig, hat éven keresztül működött - és ennek köszönhetően nagyon sok civil közösségi szubkulturális kapcsolatunk volt. A másik fontos dolog, hogy a fesztivált a zsidó ifjúsági kulturális szervezet, a Marom Klub Egyesület által szerveztük meg. Az az időszak, amikor elindult a Bánkitó, azért is volt érdekes a magyar zsidóság történetében, mert az akkori 18-20-22 évesek közül sokan akkor szembesültek vele először, hogy ők kicsodák, hova tartoznak, akkor kezdték el keresni, hogy számukra mit jelent a zsidóság. Ebben is szerettünk volna segítséget nyújtani ezzel az eseménnyel a közösségnek, viszont fontos kihangsúlyozni, hogy a Bániktó soha nem egy vallási rendezvény volt. Már csak azért sem, mert a Sirályban működött egy színház is, ráadásul ez volt az alternatív zene központja, mindemellett a Marom Egyesülettel nemcsak a zsidó, hanem más kisebbségi kultúrákkal is foglalkoztunk. Nagyon szoros kapcsolatban álltunk például az LMBTQ közösséggel, egy idő után kiegészültünk a nagyon komoly szubkulturális erővel rendelkező biciklisekkel. A Bánkitóval pedig megpróbáltuk mindezt egyesíteni. 


– Milyen volt az első fesztivál?


– Pont a napokban néztem vissza az első sajtóanyagunkat, és azt kell mondjam, hogy tulajdonképpen nem nagyon változtunk az elmúlt 16 évben.

A mai árakhoz viszonyítva durva, de 1500 forint volt a napijegy, volt összesen három színpad volt - ha lehet annak nevezni - két igazi, meg egy chillesebb, és egy táborhely. Ennyi, így indultunk, nagyjából 500 fővel, körülbelül minden szubkultúrából 30 ember.

Aztán ez a koncepció nagyon sikeres lett.

– Mikor indult be úgy igazán, mi volt a csúcspont szerinted?


– Azt gondolom, hogy a Covid előtti év, 2019 volt a csúcs. Akkor már ilyen 12-13 ezer ember jött el a fesztiválra, és nagyon jó kis esemény volt az.


– Mi a legjobb élményed az elmúlt 16 évből a fesztiválokat tekintve?


– Abszolút ez a 2019-es Bánkitó. Az egy olyan szintű csúcspont volt, hogy nagyon nehéz lenne überelni, talán nem is lehet. Akkor sikerült minden olyan építményt összeállítani, amit mi elképzeltünk. Nagyon jól sikerültek a művészeti projektek, a színházi projektek is, konkrétan létrehoztunk egy előadást az akkor alakuló, ma már csak nyomokban fellelhető Narratíva Független Társulatnak.

Sikerült összerakni egy nagyon komoly és jó zenei kínálatot olyan zenekarokkal, akik először jöttek Magyarországra külföldről, tehát itthon nálunk ismerték meg őket és azóta is visszajárnak klubokba, fesztiválokra. Nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a szakmától is, sokan eljöttek, azt gondolom, hogy ez a fesztivál 2019-ben érkezett meg igazából.

2020-ra egy ennél nagyobb volumenű eseménnyel készültünk, azt gondolom, hogy az lehetett volna egy ilyen végső nagy dobás, de ugye ekkor jött a Covid, ami hát elképesztő nagy sokk volt nyilván emberileg is, meg a szakmának is... teljesen megváltoztatta a világot. De visszatérve az eredeti kérdésre: sok mindent szerettem még és sok kedvenc pillanaton van a Bánkitóról, egyet még megemlítenék. A fesztiválnak mindig volt egy központi témája, ez 2017-ben a korrupció volt. Az is elképesztő jó volt, erre húztuk fel az egész kampányt, készültek álhírek, álvideók arról, hogy egy NER közeli befektető megvette a fesztivált...óriási volt. És sokan el is hitték egyébként.


– A közösségetek rendszeresen foglalkozik különböző társadalmi ügyekkel. Csak, hogy párat említsek: az LMBTQ+ csoportok kihívásai, a családrendszert érintő változások, a nők jogai, a tanárok helyzete. Többnyire a kormánnyal szemben kritikus álláspontot fogalmaztok meg, ez látszik az előbb említett központi témák kiválasztása kapcsán is. Milyen reakciók érkeztek erre a kormány oldaláról?

– Ez nagyon érdekes, mert elég kettős tapasztalásunk van. Korábban a Sirály volt a székhelyünk, ami aztán bezárt, így a következő bázisunk az Auróra lett. Na most az Aurórát például többször is bezárták, volt, hogy rendőröket küldtek ki, tehát azért itt voltak elég komoly dolgok. Éppen ezért arra is fel voltunk készülve mindig, hogy majd a fesztiválnak is keresztbe tesznek, emiatt sokkal jobban figyeltünk mindenre, hogy biztosan semmi gond ne legyen. De a fesztivált valamiért soha nem piszkálták.

Alapvetően egészen az idei évig nem láttam azt, hogy a politika bele akart volna szólni, vagy korlátozni akarta volna ezt a közeget, egyszerűen eddig még nem jutottak el erre a szintre.

Azt természetesen mi is látjuk, hogy fokozatosan elkezdődött a szabadság különböző formáinak korlátozása, de szerintem a kormánynak eddig fontosabb volt a látszat, hogy azt mutassuk, hogy ebben az országban igenis szabadon lehet élvezni az életet. Most viszont már azért mi is érezzük, hogy ebben is elkezdődött egyfajta változás.


– Ennek is van köze ahhoz, hogy az idei lesz az utolsó fesztivál? Abban a közleményben, amiben ezt bejelentettétek, úgy fogalmaztatok, hogy súlyos kompromisszumokat kellett volna kötnötök és ezt már nem akartátok vállalni.


– Azt nem mondom, hogy a politika miatt kell “bezárnunk az ajtót”. Azt már korábban említettem, hogy a Covid után volt egy hatalmas visszaesés, ami pénzügyi nehézségeket okozott. Ennek alapvetően ugye nincs semmi köze a politikához. Viszont

a politika ott csatlakozik be problémaforrásként, hogy idén például már nem kaptunk támogatást.

A Nemzeti Kulturális Alap minden évben hirdet pályázatot, és így lehet támogatásokhoz jutni. Eleve egy meghívásos pályázatról volt szó, nagyon jól megalapozott fesztiváloknak, és idén először - úgy, hogy egyébként semmi változás nem történt a korábbi eseményeinkhez képest - nem ítélték meg nekünk a pályázott összeget. Ugyanakkor nagyon furcsa, hogy vannak olyan fesztiválok, amelyek mondjuk tavaly alakultak, és ők megkapták a támogatást. Nyilván azt azért érdemes megjegyezni, hogy a Covid óta van egy gazdasági válság Magyarországon, ez mindenhol látszik. A kormány részéről pedig várható volt, hogy a kulturális támogatási rendszerbe is belenyúlnak. Azt látjuk, hogy azért azokat, akik az ő köreikhez tartoznak, próbálják a lehető legjobban támogatni és így kevesebb jut mindenki másnak, aki nem része ennek. Tehát a mostani gazdasági helyzet miatt nem is kell feltétlenül ellenségesnek lenni, vagy nem kell, hogy szúrd valaki szemét ahhoz, hogy kimaradj a támogatásokból. Hasonló irány mutatkozik a szponzorációk tekintetében is. Anyagi szempontból elég nehéz helyzetbe kerültünk, és amikor azt írjuk, hogy nem akarunk kompromisszumokat kötni, akkor arra gondolunk, hogy nem tudjuk már megvalósítani az elképzeléseinket, így nem szeretnénk egy olyan fesztivált megrendezni, ami szerintünk nem méltó a Bánkitóhoz.


– Miért nem emeltétek meg az árakat? Vagy az sem lett volna már megoldás?


– Ha ebbe a helyzetbe kerül egy fesztivál, akkor két út van: megemeled a jegyárakat, vagy valahogy ráveszed az embereket, hogy minél többen jöjjenek. A kettő együtt abszolút nem működik, nekünk viszont mindkettőre szükségünk lett volna.

Egy olyan helyzetben, ahol pénzügyi válság van, és az emberek kétszer is meggondolják, mire költsenek, esélytelen kivitelezni egy ilyen kísérletet.

Ráadásul amikor elkezdtük, akkor is arra törekedtünk, hogy nem lehúzni szeretnénk az embereket, hanem elérhető árakat szeretnénk biztosítani, így azt gondoljuk, hogy van egy lélektani határ, ami fölé nem lehet menni. Egyébként egy érdekesség, hogy a Covid előtt még a legdrágább jegyből adtuk el a legtöbbet. Ezeket ugye azok vették, akik közel a fesztivál időpontjához döntötték el, hogy mégis jönnek. 2019-ben az emberek megengedhették azt a luxust, hogy akár a drágább jegyet is kifizetik, így mi is számolhattunk azzal, hogy az utolsó pillanatokban még felpörög a jegyeladás. Most ez abszolút megfordult, és inkább az olcsóbb jegyeket veszik, amiket már akár hónapokkal a fesztivál időpontja előtt lehet megvásárolni.


– Mivel készültök az utolsó fesztiválra, lesz emiatt valami különlegesség? 


– Sajnos nem tudom azt mondani, hogy az utolsó akkora lesz, mint a legnagyobb 2019-es fesztiválunk, de közben meg mindent, amit csak lehetett belepakoltunk.

A legjobb zenekarok lépnek majd fel, akiknek egyébként nagyon hálásak vagyunk, mert ők már tudták, hogy ez lesz az utolsó Bánkitó, így abszolút partnerek voltak. Nekik köszönhetően egy kompromisszummentes Line Up-ot tudtunk létrehozni.

Velünk lesz például a Carson Coma, akik tulajdonképpen majdhogynem nálunk alakultak, hiszen korábban mind önkéntesek voltak a fesztiválon, és ott találkoztak az első menedzserükkel. De a színházi programok is nagyon gazdagok lesznek, és visszahoztuk így a végére az elektronikus zenét is, amit egy picit elhanyagoltunk az utóbbi években. És nagyon szeretnénk, ha minél többen eljönnének azok közül, akik korábban jártak nálunk, esetleg anno együtt szerveztük, önkéntesek vagy partnerek voltak.


– Mik a terveitek a jövőre nézve? Folytatjátok ezt valahogy későbbiekben esetleg?


– Most rendezni kell a sorainkat, venni egy nagy levegőt, és helyretenni mind pénzben, mind lelkileg mindent. Azért ez egy nagyon kemény időszak nekünk. Nem látunk most előre, nem látunk perspektívákat. De itt egy csomó ember, egy egész civil szervezet a háttérben, aminek továbbra is lesznek különböző programjai az Aurórában.

Amikor kitaláltuk a Bánkitó Fesztivált, erre a közegre építettünk, így el tudom képzelni, hogy majd ebből a közegből újra kinövi magát valami.

Nyilván sokat számít, hogy mennyire változik a gazdasági és a politikai helyzet, mert szembeszélben az ember nem tud belevágni egy új dologba.



Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Amikor a múlt színpadra lép: így kel új életre Cseh Tamás és Bereményi Géza klasszikusa
Cseh Tamás és Bereményi Géza közel félévszázados, helykereső albuma, a Frontátvonulás fiatal színházcsinálók kezei között született újjá – a különleges előadás július 28-án látható a Városmajori Szabadtéri Színpadon.


Az, hogy egyelőre viszonylag kevesen ismerik a Sicc Production nevét, véletlenül sem az általuk készített előadások minőségéről, sokkal inkább arról tanúskodik, hogy milyen nehéz ma a minket körülvevő zajban kiszűrni a tiszta hangokat.

Aki ugyanis már látta és hallotta a Színház- és Filmművészeti Egyetemen Novák Eszter és Selmeczi György irányítása mellett 2024-ben végzett zenés színészosztály valamelyik produkcióját, az azonnal függő lesz.

És bár első ránézésre a tegnaphoz mintha több közük lenne, mint a mához, jegyezzük meg jól a nevüket, mert valójában ők a jövő.

Kapkodás nélkül, ütemesen épül a repertoárjuk. Eddig bemutatták Nagy Feró kis híján elfeledett, punk-rockoperaként emlegetett Hamletjét, illetve Majd, ha fagy! címmel neoreneszánsz rallyt vezényeltek, éles párhuzamot vonva többek között a százévekkel ezelőtti London és a mai Budapest között. És ha nem is épp Shakespeare korához, de azért a mából szemlélve erősen a régi időkhöz látszik kötődni a 2024 nyarán bemutatott, azóta folyamatosan játszott, fesztiváljáró Frontátvonulás is.

Koncert, színház, koncertszínház a műfaj: Cseh Tamás és Bereményi Géza azonos című albuma jelenti a kiindulópontot a delikát találkozáshoz. Ha már találkozás: Ecsedi a pesti flaszteren futkos fel s alá, hogy rátaláljon barátjára, Vizire, aki két liter kávélikőr elfogyasztása után megvilágosodik, és a Keleti pályaudvarra megy, ami azonban csak egy álpályaudvar, ahova és ahonnan „nem érkeznek és nem is indulnak” vonatok... A játszók szülei (óvatosan mondjuk: nagyszülei...) generációjának jól ismert a létező szocializmusban, a hetvenes évek legvégén fogant kerettörténet, de vajon mi közük mindehhez a mai pesti srácoknak?

Krasznai Vilmos zene- és szövegérzékeny, a muzikális helyzeteket színházivá emelő rendezésében hat fiatalember kelti életre az összes karaktert. Kerek Dávid, Liber Ágoston, Fülöp Kristóf (egyben az előadás zenei vezetője), Turi Péter, Sas Zoltán és Vatamány Atanáz magabiztosan teremt néhány gesztussal és minimális számú kellékkel hiánytalan világot, ami véletlenül sem másolja a nyolcvanas évek egyszerre áporodott és kedélyes hétköznapjait. A frissdiplomás színészek ennél vakmerőbbek, de nagyon is jól teszik, hogy mernek kockáztatni: a mai magyar fiatalok kilátástalansága, reményvesztettsége, a sokakat nyomasztó politikai és társadalmi légkör nem erőszakolt üzenetként, hanem megélt tapasztalatként jelenik meg a színen.

Cseh Tamás-estet sokat láttunk már, fogunk is még, de a Sicc Production Frontátvonulása nem áll be a sorba:

egyes dalokat teljesen újrahangszereltek, másoknak a vokális előadásmódját változtatták meg, és az egész zenei világot szigorú dramaturgiai megfontolások mentén gondolták tovább.

Céljuk egyértelmű: ez az est nem az üres tiszteletről, hanem az emblematikus album és mondanivalója mély értéséről és feltétel nélküli szeretetéről szól. A hat szereplő kézről kézre adja a nyolc hangszert, már csak azért is, mert a szűk, de átjárható cellákból épült jelzésszerű díszlet összezárja őket. És épp ez a lényeg, vagyis az, hogy ők is szorosan összezárnak, és így néznek kihívóan a holnap szemébe.


Link másolása
KÖVESS MINKET: