HÍREK
A Rovatból

Egy hónapra lezárják a Keleti pályaudvart augusztus végén – óriási változások jönnek

Átfogó és nagyszabású munkálatok kezdődnek, sok vonat máshova érkezik és máshonnan indul. Részletes tájékoztatást adott ki a MÁV-csoport.


Az elmúlt évtized legjelentősebb műszaki felújítása miatt 4 hétre bezár a Keleti pályaudvar – írja a MÁV-csoport.

A nyári szabadságolások legsűrűbb időszaka után folytatódik a Keleti pályaudvar pályahálózatának felújítása, ezért

augusztus 25-én 4 hétre bezár a központi állomás.

A megszokott járatok átmenetileg nem ide érkeznek és nem innen indulnak. Ezek a forgalmi változások jelentős érintik a győri, pécsi, hatvani-miskolci és az újszászi-békéscsabai vasútvonalokon közlekedőket, ugyanakkor az érintett vonalak mentén a MÁV-csoport több ún. átadópontot alakít ki Budapest-szerte, ezek a HÉV-, VOLÁN-járataival és a BKK-járataival is könnyen elérhetők a főváros minden részéről.

Azt javasolják az utasoknak, hogy a korlátozásban érintett időszakban ezeken az állomásokon és megállóhelyeken szálljanak fel vagy le.

Azt írják: a szeptember 20-ig tartó teljes forgalomszünetelés során éjjel-nappal dolgoznak majd a szakemberek és a munkagépek: síneket, váltókat és több mint 2 ezer talpfát is cserélnek; ágyazatot pótolnak és három kilométernyi szakaszon ágyazatrostálást végeznek; 14 kilométeren szabályozzák a vágányokat; mintegy 16 kilométeren pedig a felsővezetéki hálózatot javítják.

Emellett a pályaudvar üzemi és utasforgalmi területeit ellátó elektromos elosztóberendezések karbantartását és cseréjét, valamint ezek távfelügyeleti rendszerbe kötését is tervezik. Átépítik az 1. és 2. vágányok közötti peront, az összes perontetőn is elvégzik a karbantartást, valamint javításokat végeznek a peronok járdáin.

A MÁV elmagyarázza azt is, miért ebben az időszakban végzik a szükséges felújításokat. Mint írják: a szeptember elejétől erősödő munkahelyi és iskolai ingázás ideiglenes forgalmi rendjének megszervezésére több megoldás is rendelkezésre áll, mint a nyáron hagyományosan erős távolsági forgalom átirányítására, így a beruházásokat tudatosan időzítették az iskolai szünet végéhez.

Részletes tájékoztatást is adnak a karbantartásról:

  • A győri fővonal járatai a Keleti pályaudvar helyett Budapest-Kelenföldről indulnak, és oda is érkeznek. Kelenföld vasútállomás és a Keleti pályaudvar között az M4-es metróval utazhatnak.
  • A Budapest–Miskolc közötti InterCityk valamint a Tisza-tó sebesvonat a Keleti pályaudvar helyett a Nyugati pályaudvarról indul, és oda is érkezik. Az InterRégiók és az S80-as vonatok a Keleti helyett Kőbánya felsőről indulnak, és oda is érkeznek. A belváros felé rugalmasabb eljutási lehetőségek biztosítása érdekében pótlóbuszok közlekednek Kőbánya felső és a Puskás Ferenc Stadion metróállomás között.
  • A pécsi és a kaposvári InterCityk fővárosi végállomása Budapest-Kelenföldre kerül át.
  • A korlátozás ideje alatt az S76-os vonatok egy része meghosszabbított útvonalon, Pilisvörösvár–Pécel között közlekedik, átszállási lehetőséget biztosítva az M3-as metróra.
  • A Nyugati pályaudvar leterheltségének, forgalmának enyhítése érdekében az S21-es vonatok jellemzően Kőbánya-Kispest állomáson fordulnak.

A teljes lezárást követően a vágányzárat, jelentős forgalomkorlátozást nem igénylő munkák, karbantartások folytatódni fognak a Keletiben az utasforgalom fenntartása, annak lehető legcsekélyebb zavarása mellett.

A Keleti pályaudvar teljes lezárására során olyan munkákra kerül sor, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetésekor lehet elvégezni, amikor a pályaudvar infrastruktúrája szabadon hozzáférhető, valamint a rendelkezésre álló, a MÁV saját forrásából finanszírozott mintegy 4,4 milliárd forintos költségkeretet is hatékonyan lehet felhasználni.

A Keleti pályaudvar kieső vonatforgalmának pótlása érdekében az érintett térségek helyközi VOLÁN-járatait javasolják használni, illetve a BKK-val egyeztetve készülnek a fővárosi járatok sűrűbb közlekedésére, jegyelfogadásra is.

A Keleti pályaudvar földszintjén csak a Kormányablak és a Rendőrség üzemel a csarnokban végzett munkálatok miatt. A belföldi és a nemzetközi jegyértékesítés és az ügyfélszolgálat az Utascentrumban lesz elérhető, amely a munkálatok ideje alatt, augusztus 25-től szeptember 20-ig az aluljáró szint felől lesz megközelíthető, kiépített biztonságos, fedett folyosón keresztül.

A jegykiadó automaták, valamint a 9. vágány melletti Prémium váró (Premium Lounge), és a csomagmegőrző automaták nem lesznek elérhetők ebben az időszakban.

A több hónapos egyeztetések során kialakuló módosított menetrendek, hirdetmények az online felületeinken (MÁV és MÁV+ app, EMMAjegy.mav.hulegkésőbb augusztus 10-től lesznek elérhetők, és akkortól lehet a vonatokra keresni az új menetrendek alapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Rácz András Orbán Viktornak: miféle ország az, ahol a miniszterelnök egy senki történész ellen uszítja a követőit?
Az Oroszország-szakértő keményen visszaszólt Orbán Viktornak, amiért az személyeskedett vele a kényszersorozásos videó után. Rácz szerint Putyin csúnyán átverte a miniszterelnököt.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. július 22.



A történész-elemző, aki hamis képet szúrt ki Orbán Viktor kényszersorozós videójában és összefüggésbe hozta a magyar kormányt az ukrajnai templom felgyújtásával, személyeskedéssel vádolta meg Orbán Viktort.

Rácz András a Facebookon reagált Orbán Viktor kijelentéseire, amelyekben a kormányfő igyekezett hitelteleníteni őt mint szakértőt. A „Na, ilyen se volt még: válasz Orbán Viktornak (és a Harcosok Klubjának)” című bejegyzésben azt írja, furcsán érzi magát, amiért a miniszterelnök úgy emlegeti, „a Rácz nevű” szakértő.

De szerinte a valódi probléma nem ez, hanem az, hogy Orbán Viktor „egyértelmű cáfolat helyett csak személyeskedik”.

A miniszterelnököt Rácz arra is emlékezteti a posztban, hogy 2022 februárjában azon kevés elemzők egyike volt, aki előre jelezte Oroszország Ukrajna elleni támadását.

„Ön, Moszkvából frissen hazaérve, ostobaságnak minősítette az előrejelzést” – írja, hozzátéve, hogy az események végül őt igazolták, és „Putyin csúnyán átverte” a magyar kormányfőt.

Az elemző arra is kitért, hogy Orbán Viktor a történtek ellenére ugyanúgy tovább találkozgatott az orosz elnökkel, míg Szergej Lavrov orosz külügyminiszter „többször találkozott személyesen az Ön külügyminiszterével, mint a belorusz külügyminiszterrel”.

Rácz felveti a kérdést: „Vajon miért ápolják Önök ezt a nagy barátságot az oroszokkal?” Úgy véli, az energiaszállítás nem lehet indok, mert „Magyarország valójában nem kapja olcsóbban az orosz gázt, mint a világpiaci ár”.

A szakértő Donald Trump fegyverszünetet sürgető határidejére is utalt: „Trump nem a háborúzó feleknek adott 50 napot, amint azt Ön írja, hanem Putyinnak.”

Rácz András a Harcosok Klubjának is üzent, közölve, hogy nem tőlük, hanem Ukrajnában járva fél, „az orosz haverok rakétáitól”, de „egyre rondább dolgokra képesek a tömeges dróntámadások is”. Szerinte a bértrollok támadásai nem tudnak hatni rá, hiszen:

„Fogalmatok sincs, ‘harcosok’, hogy milyen a valódi háború. Ha tudnátok, akkor nem gondolnátok, hogy tőletek én megijedek.”

A bejegyzés végén Rácz megjegyzi: „Miféle ország és kormányzat az, ahol a miniszterelnök (!) azzal foglalkozik, hogy egy senki történész ellen uszítja a követőit...? Sajnos csak utólag jut eszembe a klasszikus fideszes viszontválasz: ‘Reménytelen helyzetben lévő emberek kétségbeesett próbálkozásaival nem foglalkozunk’.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: hazudott a kormánypropaganda, nem loptunk áramot és volt behajtási engedélyünk Tiszafüreden
A fideszes polgármester feljelentést tett a TISZA Párt rendezvénye miatt, mert szerinte engedély nélkül használtak áramot és tiltott területre hajtottak. Magyar Péter mindent cáfol.


Magyar Péter újabb országjárása során Tiszafüredre is ellátogatott a hétvégén. A helyi polgármester, Ujvári Imre a rendezvény után feljelentést tett. A Hír TV-nek nyilatkozó városvezető szerint a tiszás szervezők nyilvános illemhelyről vételeztek áramot, anélkül, hogy ezért fizettek volna, és autóval hajtottak be egy természetvédelmi parkba, ami szigorúan tilos.

„Fel vagyok háborodva, ahogyan a Tisza Párt viselkedett a rendezvényen” – nyilatkozta Ujvári Imre. Állítása szerint Magyar Péter aktivistái azt is jelezték, hogy legfeljebb húszezer forintot hajlandóak fizetni az áramért és a rendezvény költségeiért, de ha az önkormányzat mégis többet kérne, tüntetést szerveznek a hivatal elé.

A polgármester elmondta, hogy minden esemény után területhasználati díjat kell fizetni az önkormányzatnak. A TISZA tavalyi hasonló rendezvényén ez rendben ment, most viszont más hozzáállást tapasztaltak. Közösségi oldalán - Bohár Dániel bejegyzésének megosztásával - hozzátette: az önkormányzat úgy állt a programhoz, mint minden más rendezvényhez, a Tisza Sziget helyi szervezője azonban nem volt együttműködő.

A TISZA Párt hivatalos közleményt nem adott ki az ügyben, de Magyar Péter hozzászólásban tagadta Bohár és a tiszafüredi önkormányzat állításait.

Azt írta, hazudott a kormánypropaganda: a rendezvény áramellátását saját aggregátorral biztosították, a szervezőknek volt behajtási engedélyük, és ő nem is beszélt a polgármesterrel, akit mellékesen fideszes kiskirálynak nevezett.

A 24.hu emlékeztet: Tiszafüred a Fidesz egyik erős bázisa. A tavalyi önkormányzati választáson Ujvári Imre a Fidesz-KDNP színeiben, egyedüli jelöltként, 100 százalékos eredménnyel őrizte meg polgármesteri székét, és a tizenegy tagú képviselő-testületben nyolc fideszes, valamint három olyan városatya ül, akik a Mi Hazánk kompenzációs listájáról jutottak be. Más ellenzéki pártok nem is indítottak jelöltet Tiszafüreden.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Sulyok Tamás is megszólalt Majka performanszával kapcsolatban – bár a nevét nem írta le a posztjában
A köztársasági elnök sem hagyta szó nélkül a Campus Fesztiválon előadott kivégzős jelenetet. Név említése nélkül „hangoskodókról” és arról ír, hogy szerinte több méltóságra lenne szükség a „zaj” helyett.


Sulyok Tamás Facebook-bejegyzésben értekezett arról, hogy vannak helyek, „ahol a nemzet egysége nem díszítés a mondatok végén, hanem mindennapi valóság”. A gondolat mentén felidézte júniusi látogatását a parajdi sóbányánál, ahol szerinte a baj „példaértékű összefogást szült”.

„Nem panaszkodtak – összekapaszkodtak. Sokat veszítettek. Mégis maradt erejük mosolyra, jó szóra, biztatásra.”

Sulyok Tamás szerint az ott töltött idő nem csak kötelesség, hanem tanulás is volt. Ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy „nemzet csak akkor leszünk, ha mindenkinek van benne helye”. A posztban ezen a ponton tér ki arra, hogy miközben sokan csendben építik a közösséget, vannak olyanok,

„akik színpadon állva indulatot keltenek – nem felemelnek, hanem bizalmat bontanak, értéket torzítanak, fiatalokat mérgeznek”.

Bár az államfő nem írja le Majka nevét, a körülírás és az időzítés egyértelművé teszi, hogy a rapper botrányt okozó előadására, a Campus Fesztiválon előadott Csurran, cseppen című dal végén imitált fejlövésre reagál. Sulyok szerint „minden kornak megvannak a hangoskodói”, de ő úgy véli, „nem a zaj, hanem a tartalom, nem az indulat, hanem a méltóság tart meg egy közösséget, egy nemzetet.”

A múlt hétvégi, debreceni koncert elhíresült pillanata miatt egyre több kormánypárti politikus, elemző és médiaszemélyiség száll bele Majkába, sőt, abba a közönségbe, amely a rendezvényen kormánykritikus hangot ütött meg.

Bayer Zsolt például a kritikus rappereket és a „mocskos fideszező” fiatalokat „kígyóvállú kis szarjancsiknak” nevezte, Orbán Balázs úgy fogalmazott, „ez az a Rubicon, amit nem kellene átlépni”, míg Deák Dániel szerint Majka megnyilvánulása ízléstelen és felháborító volt.

Magyar Péter ezzel szemben a Campus Fesztivál reakcióján akadt fenn, mondván: a bukott kormánypárti bagázs helyett - akiket meg is hívtak megnyitóra és pódiumbeszélgetésre - a fellépőiktől és a vendégeiktől határolódtak el. Pottyondy Edina közben azt furcsállta, hogy a NER-propagandának semmi baja az erőszakkal, amikor Bayer vagy Bencsik biztat rá, de Majka miatt bezzeg megy a jajveszékelés.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Repülőrajt helyett fékbe taposnak a kínaiak: elhalasztják a szegedi BYD-gyár indítását
Nem elég, hogy a kínai autógyártó eltolja az üzemnyitás időpontját, jóval kevesebb autót is gyárthat hazánkban, mint tervezte. Eközben Törökországban a vártnál hamarabb pörgetik fel a termelést.


Az elektromos és plug-in hibrid kocsikat forgalmazó BYD 2026-ra halasztja a szegedi elektromosautó-üzem tömeggyártásának kezdetét, és legalább két évig a tervezettnél kisebb kapacitással működteti az üzemet – közölte a Reuters-szel két, az ügyet ismerő forrás. Eközben a kínai vállalat a vártnál hamarabb indítja el a gyártást Törökországban, ahol az alacsonyabb munkaerőköltségek miatt jelentősen meghaladhatja az eredetileg bejelentett termelési terveket.

A 4 milliárd eurós (kb. 1600 milliárd forintos) szegedi gyár 2026-ban kezdheti meg a tömeggyártást, de az év során csak néhány tízezer autó készül majd itt. Ez jóval elmarad az üzem eredetileg tervezett, évi 150 ezer darabos kapacitásától, amelyet később 300 ezer autóra akartak bővíteni.

A BYD korábban azt közölte, hogy októberben indítja a szegedi üzem működését, de nem árulta el, mikor kezdődhet a tömegtermelés. A nem hivatalosan, név nélkül nyilatkozó források pedig most állítják: 2027-ben ugyan nőhet valamelyest a magyarországi gyártás, de az eredetileg tervezett kapacitást akkor sem fogják elérni. Az értesülést a kínai autómárka egyelőre nem kommentálta.

A törökországi, egymilliárd dolláros (342 milliárd forintos) gyár bezzeg – amelynek a tervek szerint 2026 végén kellett volna elindulnia - tényleg évi 150 ezer autós kapacitással működhet, ezzel már jövőre több autót készíthet, mint a magyar üzem.

A nyugat-törökországi Manisában működő gyár a tervek szerint 2027-ben bőven meghaladhatja majd a 150 ezer darabot, és a BYD 2028-ban még tovább kívánja növelni a termelését.

A Reuters emlékeztet: a BYD azért építi a magyar gyárat, hogy vámmentesen értékesíthesse az autóit Európában. Jelenleg minden, az európai piacon kapható autójuk Kínában készül, amelyekre így a tízszázalékos vám mellett az EU dömpingellenes adót is kivet, szóval a cég összesen 27 százalékos vámra van kárhoztatva.

A törökországi gyárban készült autók jelentős részét szintén Európába szánják, és ugyancsak nem terhelődne rájuk a magas vám, így a BYD összességében jobban járhat, ha inkább oda helyez nagyobb kapacitást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk