HÍREK
A Rovatból

Drámaian visszaesett a magyarországi járműgyártás teljesítménye

Az egész Európai Unióban csökken az elektromos autók iránti vásárlási kedv, Magyarországon pedig eznegyven akkumulátoripari beszállítót is érint. A kormány százmillió eurós EU-s akciótervet javasol.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. július 17.



Az elektromos autók iránti kereslet globálisan csökken, mivel az állami támogatások is folyamatosan csökkennek, és a töltőhálózat sem képes lépést tartani az igényekkel, írja a Népszava.

Az EU-ban jelenleg hárommillió tisztán elektromos jármű közlekedik, de mindössze 75 ezer gyorstöltő áll rendelkezésre, ami azt jelenti,

hogy minden ötödik járműre jut csak egy nyilvános töltőpont.

Ha a plug-in hibrideket is beleszámoljuk, ez az arány 52-re változik.

Az állami támogatások folyamatos csökkentése tovább csökkenti a vásárlási kedvet, pedig az elektromos és hibrid autók árai egyre közelebb kerültek a hagyományos modellekéhez, de még mindig nem eléggé.

Az EU és Kína közötti vámháború hatásai is lassítják a piacot, bár ezek a hatások csak hónapok múlva lesznek érezhetők, mivel a jelenlegi raktárkészleteket még régi áron kínálják a kereskedők.

Ez nemcsak a kínai márkákat érinti, hanem a Kínában gyártott német, francia és olasz modelleket is.

Az európai piac legolcsóbb elektromos autója, a Dacia Spring is Kínában készül. A megújult, fapados modell 225 kilométeres hatótávja több mint elég a városi használathoz.

Hasonló filozófia alapján készült a retrós Honda e-modell is, amely szintén városi közlekedésre van szánva, de nem lett sikeres az európai piacon, mert a vevők továbbra is a nagy kapacitású akkumulátorokat preferálják. Az egy töltéssel 500-600 kilométeres hatótávú modellek már 2-4 tonnás tömegűek, és súlyuk negyedét az akkumulátorok teszik ki.

Ez viszont gyorsabban koptatja az abroncsokat, csökkenti a biztonságos futásteljesítményt és növeli a káros mikroszemcsék kibocsátását.

A drága gumicserékről nem is beszélve, hiszen egy közepes modell esetében is félmillió forintnál nagyobb költséget jelenthet. A terepjárók és az egyre szaporodó elektromos kamionok esetében ez a kopás még fokozottabb.

Az EU-ban az autóeladások májusban 3 százalékkal estek vissza, az ACEA adatai szerint

az elektromos autók piaci részesedése 12,5 százalékra csökkent, ami 12 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

Az autóvásárlási kedv csökkenését azonnal megérzik a magyarországi gyártók és beszállítók is.

A KSH legfrissebb adatai szerint májusban 32 százalékkal zuhant az akkumulátorgyártás és több mint 10 százalékkal esett a járműgyártás.

Az akkumulátorok és szárazelemek magyarországi gyártása az év elején kezdett visszaesni: januárban 3 százalékkal, februárban 6 százalékkal, márciusban pedig 17 százalékkal csökkent.

Ez a trend a Magyarországon működő negyven akkumulátoripari beszállítót is érinti, melyek beruházási értéke meghaladja a nyolcmilliárd forintot, ennek 12 százaléka kormányzati támogatás.

A magyar járműipar különösen érzékeny az autópiaci változásokra, ezért a nyár közepén EU-s akciótervvel állt elő a kormány. A 11 pontos és százmilliárd eurós mentőcsomag célja az elektromos autók számának dinamikus növelése. A terv az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését és a közlekedési ágazat szénlábnyomának csökkentését célozza.

Az elvárások között szerepel, hogy az ötven kilométernél sűrűbb töltőállomások teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni, és az EU-ban működők 80 százalékánál minimum 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket kell kiépíteni.

A magyar kormány EU-s szintű támogatási programot javasol a nyilvános és háztartási töltőhálózat fejlesztésére, valamint az engedélyeztetési eljárások egyszerűsítésére.

Minden uniós polgárnak 4500 eurós központi támogatást javasolnak tisztán elektromos járművek vásárlásához.

Az akkumulátorok élettartamának egységesítése és az újrahasznosítás kötelezővé tétele is szerepel a tervek között.

Az EU már korábban elfogadta a megbízhatósági tanúsítványt: 2027-től minden elektromos járművet digitális akkumulátor-útlevéllel kell ellátni.

Magyarországon 2023 végén 2 507 darab elektromos töltőberendezést tartottak nyilván, ami 12,5 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. A legtöbb töltőállomás Budapesten és Pest vármegyében található.

Bár a töltőberendezések száma nőtt, a töltések száma és a töltésre fordított energia mennyisége csökkent.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Fotók: óriási a készültség Szentendrén – épül a mobilgát, folyamatosan emelkedik a vízszint
Szerda hajnalban érheti el a víz azt a kritikus szintet, amikor az előírás szerint kötelező állnia a mobilgátnak.


A Magyar Honvédség Bocskai István 11. Páncélozott Hajdúdandár PTSZ-M típusú lánctalpas kétéltű eszközei is részt vesznek az árvízi veszélyhelyzet kezelésében – közölte a Cívishír portál szerkesztőségével a dandár kommunikációs részlege.

Mint írják: hétfőn katonai menetoszlop indult Hajdúhadházról Szentendrére.

El is kél a védekezés, hiszen a városban szinte percről percre emelkedik a Duna vízszintje. Reggel így nézett ki a városi korzó és a Pap-sziget:

Délután a Városi Szolgáltató emberei pedig már elkezdték építeni a mobilgátat Szentendrén, amire hamarosan nagy szüksége lesz a városnak. A mobilgát felállítását 600 centiméteres víznél írja elő a a vízkárelhárítási terv, ezt várhatóan szerdán (18-án) hajnalban érheti el a Duna.

A Szentendre.hu városi portál korábbi cikke szerint a mobil árvízvédelmi fal 1,8 méter magas befogadó szerkezete 2,4 méter magasságig bővíthető, a teljes fal mintegy 8 óra alatt szerelhető össze. A 2013-as beruházás során a belvárosi gát több mint 2,5 kilométeres szakaszon újult meg, ezen belül több mint 300 méter hosszan az országban egyedülálló mobil árvízvédelmi fal létesült.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pintér Sándor saját pénzéből adott 60 ezer forintot pálinkára az árvíz ellen védekezőknek
A Győr-Moson-Sopron megyei Gönyűn tekintette meg a védekezést a belügyminiszter, aki azt is megkérdezte, mire van szüksége a munkásoknak. A lehető legmagyarabb válasz érkezett.


Pintér Sándor belügyminiszter saját pénztárcájából adott 60 ezer forintot 9 üveg pálinkára Gönyűn, hogy így is segítse a hatékony árvízi védekezést – adta hírül az RTL Híradó.

Ahogy arról korábban írtunk, számos politikus kivette már a részét az árvíz elleni munkálatokból: Orbán Viktor, Gyurcsány Ferenc és a kormányszóvivő, Vitályos Eszter is megmutatta magát a gátakon.

A Belügyminiszter a Győr-Moson-Sopron megyei Gönyűn vett részt terepszeplén. Miután körbenézett, meg is kérdezte az ott dolgozókat: „Megvan minden, amire szükségetek van?”

A válasz szinte kész forgatókönyv volt: „Homokzsák van, lapát van, homok is van” – mesélte Major Gábor polgármester az RTL Híradónak. De Pintér nem hagyta annyiban: „De mi az, ami nincs?”

A válasz gyorsan jött: „Hát, pálinka.”

A belügyminiszter erre zsebbe nyúlt, előkapta a tárcáját, és 60 ezer forintot adott a munkásoknak. Ezek után már nem volt kérdés, hova vezetett az útjuk: a helyi Gödör Büfébe. Itt Major Gábor megmutatta az elmúlt évek nagy árvizeinek szintjét, majd beszerezték a szükséges „munkavédelmi” italt: kilenc üveg pálinkát.

A polgármester hozzátette, hogy a hétfői és keddi nap végén fogják elfogyasztani a maradékot – mert hát a munka az munka, de a pihenés sem lehet száraz.

Az RTL Híradó riportja az árvíz ellen dolgozó politikusokról

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
„Szerencsére itt nálunk minden rendben!” – állapította meg Pócs János a Jászságban, ahol nincs is árvíz
El is indul a kazánba zárásról ismert politikus a Dunántúlra, hogy ott segítsen a védekezésben.


Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a vezető politikusok (és Gyurcsány Ferenc is) legyártották már a magunk árvízi kontentjüket a közösségi médiában – Magyar Péter például két napja lényegében mást sem csinál, amivel ki is vívta Török Gábor dicséretét.

Egyes politikusok olyan szintre emelik az árvízi videózás műfaját, hogy akkor is tartalmat gyártanak, ha nincs is a közelükben az árhullám. Ennek lett most aranyfokozatú nagymestere Pócs János, Jász-Nagykun-Szolnok megyei képviselő, aki egy néhány méteres vízfolyás mellett mutatta be, hogy minden rendben van.

Bár mondanivalója lényege, hogy egy csapat emberrel a Dunántúl felé veszik az irányt, hogy segítsenek a védekezésben, videója első részében választókörzete polgármestereivel együtt mérték fel, hogy közel s távol nincsen árvíz a környéken.

„Szerencsére itt nálunk minden rendben!”

– adja meg a megnyugtató következtetést a képviselő, olyan hangon, mintha ő térítette volna el a Dunát a megyéből.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Homokzsákokkal megpakolt vasúti kocsik, folyamatosan dolgozó helyiek – a helyszínen néztük meg az árvízi védekezést a Duna mellett
A Duna magyarországi felső szakaszán már teljes a készültség, mobilgátak, homokzsákok és áradó Duna mindenhol.


Hatalmas a készültség a Duna teljes magyarországi szakaszán. Ausztriában már vasárnap óriási károkat okozott az áradó folyó, és az árhullám hétfőn elérte hazánkat is. Szentendrén például elkezdték már felhúzni a városi mobilgátat.

A Szeretlek Magyarország a Duna magyarországi nyugati és északi szakaszán nézte meg, hogy állnak a védekezéssel a helyiek.

Győrben hatalmas munkával szintén a helyi árvízvédelmi rendszert igyekeztek megerősíteni:

Komáromban még nem üzemelték be a helyi mobilgátat, de a kikötő hajóin és a vízszinten jól látszik, hogy hamarosan erre a lépésre is szükség lesz. Kollégánk videója a helyszínről:

@szeretlekmagyarorszag.hu #árvíz #komárom #szeretlekmagyarország #szmo ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Dunaalmáson a helyi civilek gőzerővel dolgoznak a gátrendszer megerősítésén. A helyi vasúti vágányokon menetrendszerinti vonat nem, de homokzsákot szállító vasúti szerelvény még közlekedett. A környéken lakók 8 méteres magasságú vízállást várnak.

Kollégánk TikTok-videója a helyszínről:

@szeretlekmagyarorszag.hu #árvíz #duna #dunaalmás #szeretlekmagyarország #szmo ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET: