Drámaian visszaesett a magyarországi járműgyártás teljesítménye
Az elektromos autók iránti kereslet globálisan csökken, mivel az állami támogatások is folyamatosan csökkennek, és a töltőhálózat sem képes lépést tartani az igényekkel, írja a Népszava.
Az EU-ban jelenleg hárommillió tisztán elektromos jármű közlekedik, de mindössze 75 ezer gyorstöltő áll rendelkezésre, ami azt jelenti,
Ha a plug-in hibrideket is beleszámoljuk, ez az arány 52-re változik.
Az EU és Kína közötti vámháború hatásai is lassítják a piacot, bár ezek a hatások csak hónapok múlva lesznek érezhetők, mivel a jelenlegi raktárkészleteket még régi áron kínálják a kereskedők.
Az európai piac legolcsóbb elektromos autója, a Dacia Spring is Kínában készül. A megújult, fapados modell 225 kilométeres hatótávja több mint elég a városi használathoz.
Hasonló filozófia alapján készült a retrós Honda e-modell is, amely szintén városi közlekedésre van szánva, de nem lett sikeres az európai piacon, mert a vevők továbbra is a nagy kapacitású akkumulátorokat preferálják. Az egy töltéssel 500-600 kilométeres hatótávú modellek már 2-4 tonnás tömegűek, és súlyuk negyedét az akkumulátorok teszik ki.
A drága gumicserékről nem is beszélve, hiszen egy közepes modell esetében is félmillió forintnál nagyobb költséget jelenthet. A terepjárók és az egyre szaporodó elektromos kamionok esetében ez a kopás még fokozottabb.
Az EU-ban az autóeladások májusban 3 százalékkal estek vissza, az ACEA adatai szerint
Az autóvásárlási kedv csökkenését azonnal megérzik a magyarországi gyártók és beszállítók is.
Az akkumulátorok és szárazelemek magyarországi gyártása az év elején kezdett visszaesni: januárban 3 százalékkal, februárban 6 százalékkal, márciusban pedig 17 százalékkal csökkent.
A magyar járműipar különösen érzékeny az autópiaci változásokra, ezért a nyár közepén EU-s akciótervvel állt elő a kormány. A 11 pontos és százmilliárd eurós mentőcsomag célja az elektromos autók számának dinamikus növelése. A terv az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését és a közlekedési ágazat szénlábnyomának csökkentését célozza.
Az elvárások között szerepel, hogy az ötven kilométernél sűrűbb töltőállomások teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni, és az EU-ban működők 80 százalékánál minimum 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket kell kiépíteni.
Minden uniós polgárnak 4500 eurós központi támogatást javasolnak tisztán elektromos járművek vásárlásához.
Az EU már korábban elfogadta a megbízhatósági tanúsítványt: 2027-től minden elektromos járművet digitális akkumulátor-útlevéllel kell ellátni.
Magyarországon 2023 végén 2 507 darab elektromos töltőberendezést tartottak nyilván, ami 12,5 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. A legtöbb töltőállomás Budapesten és Pest vármegyében található.