Drágának találja az Európai Bizottság az M4-es autópálya építését
Túl drágának találják Brüsszelben az M4-es beruházás költségeit. Van olyan rész, amelynek számításait visszadobta az Európai Bizottság - írta a 24.hu.
Ha nem tudja a magyar fél igazolni a költségek szükségességét, akkor az unió nem támogatja az M4-es autópálya Berettyóújfalu–országhatár közötti szakaszának és az M35-ös sztráda 4-es főúttól Berettyóújfaluig és a 481-es útig tartó építését.
Tavaly a magyar kormány a két útra összesen 160 milliárd forint támogatási igényt nyújtott be.
Az EB az M4-ről kapott dokumentáció 27 pontjára kért magyarázatot.
A magyar autópálya például a tervek szerint folytatódna a romániai oldalon, ám a román közlekedési stratégia szerint 2023 előtt nem fejeződne be az A3 sztráda építése. Így a magyar autópálya egyszer csak véget ér a mezőn - írta a lap.
A magyar szakasz teljes költségvetése alapján egy kilométernyi út 14,4 millió euróba (mintegy 4,5 milliárd forint) kerülne. Így 11 millió euró (3,4 milliárd forint) a kilométerenkénti ára.
Az út sík területen haladna, ez alacsonyabb árat indokolna, ám a mostani költségvetés meghaladja magyarországi 2×2 sávos autópályák építésének átlagos árát. Az EB választ vár arra is, hogy miért szükséges 20 híd építése, mikor az út az árvíz elleni védelemként egy két méteres töltésen vezet majd. A forgalmi adatokra is kíváncsiak, tudni akarják, mi indokolja a 2x1 sáv helyett a 2x2 sávot.
A támogatási igényt is tisztáznák, mert szerintük a Berettyóújfalu–országhatár közötti projekthez rendelt 69,66 milliárd forint jóval magasabb a szükséges nemzeti támogatásnál.
Az M35-ös beruházásnál 33 ponton kértek magyarázatot, pontosítást.
Itt a beruházás teljes összege 329,9 millió euró lenne, ami nettó 3,44 milliárd forint kilométerenkénti árat jelent. Itt is normál terepen, alacsony népsűrűségű területen, kevés lehajtóval vezetne az út.
A 24.hu kormányközeli informátora szerint a magyar beadvány nem volt teljesen kidolgozott, mert sietve adták be, hogy az uniós pénzeket gyorsan lehívhassák.
Nyitókép: Pixabay