SZEMPONT
A Rovatból

Dr. Kunetz Zsombor: A magyar egészségügy olyan, mint egy pókháló

Az orvos blogger évek óta rendszeresen ír az egészségügy problémáiról, időnként nagy vitákat kavaró kemény kritikákat tesz közzé.

Link másolása

A magyar légimentés szakmai vezetőjével többek között a szuperkórházak létjogosultságáról és a magyar egészségügyi reformok mindenkori csődjéről beszélgettünk, valamint arról, hogy miért kellene egészségügyi kultúrát tanítani a magyar iskolákban.

Szokta úgy érezni, hogy szélmalomharcot vív a blogjával?

- Persze, de azért azt is látom, ha sikerül valahol elhinteni a magot.

Hogyan mérhető a pozitív reakció?

- A cikkeim alatt a hozzászólásokból is látom. Ritkán ugyan, de az is előfordul, hogy olyan valós problémákat vetek föl, amelyek elkerülték az egészségpolitika figyelmét (nem azért, mert nem értenek hozzá, hanem mert valamiért nem tűnt fel), és ezen megpróbálnak változtatni. Néha egészen váratlan helyekről kapok pozitív visszajelzést. És úgy tapasztaltam, gyakran politikai táboroktól, irányzatoktól függetlenül.

Mi késztette arra, hogy blogot kezdjen írni az egészségügy helyzetéről?

- A blogot 2010-ben indítottam, és kis szünet után újraindítottam. Nem volt végső lökés, folyamatosan ért bennem a gondolat, a blogot a Világgazdaságon kezdtem el írni, onnan került át az Origóhoz.

Sok vád ért miért nem kezdtem el blogot írni már 2010 előtt, és hogy vajon az akkori kormányzatot, az akkori politikát is ugyanilyen vehemensen kritizáltam volna? Nekik üzenem, hogy bár korábban nem írtam blogot, orvosigazgatóként részt vettem az egészségügyben, és az akkori hibákat is nagyon keményen kritizáltam. Sőt, akkor még megvolt az a lehetőségem is, hogy az akkori államtitkárokkal és miniszterekkel közölhessem a kritikákat.

Mi változott azóta? Most milyen felületen közölheti a kritikákat?

- A jelenlegi NER-rendszerben sajtón keresztül kommunikálunk egymással. Azt látom, hogy amikor megjelenik egy cikkem, blogbejegyzésem, arra a sorok között azért néha születik válasz. Esetleg történik egy intézkedés. Adott esetben pedig felvetek egy problémát, és ész nélkül elkezdenek kapkodni utána, aztán van, hogy semmi nem történik, semmilyen visszajelzést nem kapok.

Dr. Kunetz Zsombor

Az Országos Mentőszolgálat Motoros Mentő projekt alapítója és vezetője, 2005- 2010-ig a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. orvosigazgatója volt. A légimentés szakmai vezetőjeként az egészségügyi képzésekért is felelt. Advanced Life Support (ALS) és European Pediatric Life Support (EPLS) provider. Aeromedical Crew Resource Management és Helicopter Emergency Medical Service (HEMS) oktató. Néhány évig az Istenhegyi Magánklinika vezetője volt. Jelenleg szabadúszó orvos, tanácsadó, egészségügyi szakértő, rendszerfejlesztő.

Röntgen címmel blogot indított, amelyben az egészségügyi problémákra reagál.

kunetzzsombor

Mi lehet az oka annak, hogy a rendszerváltás óta több terv is született az egészségügyi reformokra, de érdemben egyik kormány sem változtatott az ellátórendszeren?

- Egyetlen államtitkár vagy miniszter sem volt képes végigvinni a reformtervét az egészségüggyel kapcsolatban, mert az egészségügy hálátlan terület. Csak úgy érhető el eredmény, ha valamihez hozzányúlunk. Ez viszont érdekeket is sért, gyakran politikai érdekeket is.

Ráadásul ahhoz, hogy a reform jól működjön, olyan intézkedéseket is meg kell hozni, amelyek először rettentően hátrányosnak tűnnek az adott területen élők számára, és csak később látszik a döntés jótékony hatása.

Először mindig politikai szemlélettel közelítik meg a kérdést, sosem szakértői szemmel, a politikusnak pedig az az érdeke, hogy négy év múlva újraválasszák. Emiatt etapokban gondolkodik, és nem éveken, évtizedeken áthúzódó változtatásokban. Nem érdeke, hogy meghozzon olyan döntéseket, melyek esetleg az ő bukását jelenthetik.

Pedig csak népszerűtlen intézkedések sorozatának bevezetésével lehet jól működő egészségügyet felépíteni. Mert bizony be kell zárni kórházakat. Nem egyet, nem kettőt.

Ez a téma rengeteg vitát kavar a közéletben.

- Persze, hogy vitát kavar, mert népszerűtlen. Pedig nagyon sok kórházat be kellene záratni, mivel ennyit nem tudunk eltartani. Elfogadhatatlan, hogy Budapesten található ötvenvalahány intézményből harmincvalahány telephelyként működik. És a beteg az ötvenvalahány kórház között vész el félúton.

Elég lenne 4-5 szuperkórház a városban. Így egy kicsit többet kellene a betegnek utaznia, de sokkal nagyobb biztonságban kapná meg az ellátást.kunetzsombor_foto

Mi történne Budapesten, ha a mostani ellátással szemben csak néhány nagy kórház működne?

- Elég csak abba belegondolni, hogy az ember bemegy egy gyógyintézetbe, és minden, a betegségével kapcsolatos ellátást megkap egy helyen. Természetesen ebben a négy szuperkórházban is differenciálni kellene, lennének olyan nagyon speciális ellátási formák, amelyeket csupán egy kórházban végeznének. Ilyen például a transzplantáció, amely elég, ha a négy közül egy helyen működne.

Bizonyos betegségek, mint a stroke, az infarktus, vagy a szívizom-infarktus, rettentő komoly időfaktoros betegségek. Ez azt jelenti, hogy az idő múlásával pusztulnak el a sejtek. Azaz, ha időben beavatkozunk, és a beteg megkapja a szükséges kezelést, akkor megmenthető az agysejt és a szívizomsejt is. Minél előbb kapja meg a beteg a szükséges kezelést, annál több sejtet tudunk megmenteni, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy az első órában kerül a kezelést nyújtani tudó kórházba a beteg, vagy sok órával később. Ugyanis ha időben sikerül ellátni, akkor a betegek többsége jó eséllyel mindenféle maradványtünet nélkül épülhet fel.

Most azonban, amikor ennyire széttagolt az ellátás, időt veszítünk: a beteg gyakran nem rögtön abba az intézménybe kerül, ahol ezeket a beavatkozásokat megkaphatja és mire ellátják, már késő.

Vagy más példán keresztül: jelenleg az egyik kórházban például van gyereksebészet, a másikban meg nincsen. Így Budapesten állandó probléma, hogy “hová vigyem este a gyerekemet orvoshoz?”. A betegutak nem tiszták a lakosság számára, pedig profán módon ők azok, akik az ellátást igénybe veszik. Szuperkórház esetén viszont csak azt kell tudnom, hogy a négyből melyikhez tartozom.

Ha vannak szuperkórházak - amelyek praktikusan megyei szintű kórháznak felelnek meg -, akkor beviszi a mentő a beteget, és azonnal megkaphatja a definitív ellátást.

Az sem elhanyagolható szempont, hogy ha megszűnik a kórházak közti szállítás, a betegeket - különösen a kritikus állapotúakat - nem kell kitennünk az azzal járó kockázatnak.

- Miért ütközik ellenállásba a szuperkórházak kialakítása?

- Mert sok érdeket sért. A lakossággal könnyen elhitethető, hogy nem jó, ha megszüntetik az ő kis falusi vagy kisvárosi kórházát. Mert azt gondolja, az nyújt számára biztonságot, hogy odamehet és ott majd megkapja a megfelelő ellátást; ezzel szemben bemegy, és csak alap-, vagy SZTK szintű ellátást kap, mert ha ennél komolyabbra van szüksége, akkor át kell szállítani egy másik intézménybe. Megint csak arra jutunk, hogy időt veszítünk, és a beteget ki kell tennünk a kockázattal járó szállításnak. A biztonság tehát csak látszatbiztonság. A budapestieknek meg csak két kerülettel kellene arrébb utazniuk ahhoz, hogy megkapják a felépülésükhöz és a gyógyulásukhoz szükséges ellátást.

A dolog másik oldala pedig a szervezés és a költség részéről fogható meg: minél több kicsi és szép intézményünk van, az annál többe kerül. Szuperkórházak esetén Budapesten négy óriási telephelyről kellene gondoskodni, így meg ötvenvalahányról kell, ami az utóbbi esetben jelentősen drágább működést feltételez mint az előbbi. Azonban a változtatásnak az orvoslobbi is ellenáll, hiszen most a harminc kórházhoz harminc vezetés tartozik, megannyi osztályvezető főorvosi státusszal, míg a négy szuperkórház esetén mind a kórházi vezetők, mind az osztályvezetők száma drasztikusan csökkenne.

A szuperkórházakra tudna jól működő külföldi példát mondani?

- Nem ismerek olyan fejlett országot, ahol ne működne jobban az egészségügy, mint nálunk. Bécsben az utolsó információim szerint most indult el minden minden ebbe az irányba, letörve a lakossági ellenállást: ott megpróbálják centralizálni az ellátást.

Külföldi példát azért nehéz mondani, mert ott Magyarországgal ellentétben piacgazdaság működik, és ott biztosítók tartanak el nagyobb kórházakat. Ezeknek a biztosítóknak szívük joga létrehozni a saját kórházukat, olyat, amilyet akarnak. De egyrészt, miután ott nagyon komoly költség-haszon szemlélet is uralkodik, nem tagolják szét az ellátást, másrészt viszont, miután verseny folyik a biztosítottak megszerzéséért, próbálnak megfelelni a lakosság igényeinek is. Ebből születik meg a hazaihoz képest egészen jól működő és élhető ellátás.

Jobbat tenne a magyar egészségügynek, ha beengednék a biztosítókat? Sokan jogosan félnek ettől.

- Jelen pillanatban nincsen verseny. Illetve verseny jelenleg kizárólag a hálapénzért folyik. Ennek a következménye pedig az, hogy a sebész azért nem tanítja meg operálni a rezidenst, mert ha ugyanott fog operálni, ahol ő, esetleg több hálapénzt fog elvinni mint ő maga, vagyis az ő sajtjából akar majd szeletet.

Ugyanezért ellenzi az orvoslobbi a szuperkórházak létrehozását, mert persze ezekkel nem csak az osztályvezető főorvosi előnyök szűnnek meg, hanem az ehhez kapcsolódó hálapénz is kevesebb lesz. Persze ez erős leegyszerűsítése a hálapénz kérdésének, de valahogy így működik. Mindenki próbálja maximalizálni a bevételét, így a professzornak is az az érdeke, hogy minél többet operáljon, és kevesebbet oktasson.

Nem félni kell, hanem a biztosítókat pontosan szabályozott keretek között beengedni.

A biztosítós megoldásban ugyanis ki lehetne iktatni a hálapénzt, mivel a biztosító szerződne a beteggel. Az ellátást tehát a biztosító alkalmazottja végzi el. Ilyen rendszerben nincsen hálapénz.

Ehhez persze elengedhetetlen egy olyan szintű béremelés, ami tisztességes megélhetést biztosít az egészségügyben dolgozóknak. És itt vissza is térhetünk a "szuperkórházak" kérdésére, ugyanis, az ezek létrehozásával megtakarított milliárdok is visszaforgathatóak akár a bérrendezésre is.televizio

Ha azonnal változtathatna hátom dolgot a magyar egészségügyben, mi lenne az?

- Az a baj, hogy az egészségügy olyan, mint egy pókháló. Ha valahol belenyúlok, mindenhol megremeg. Emiatt nehéz egy vagy két dolgot kiemelni, amely rendszer-átalakítás nélkül önmagában eredményes volna. Most – úgy gondolom – a hálapénz az egészségügy legnagyobb rákfenéje; de ha azt mondanám, hogy holnaptól büntetem, és minden marad abban a helyzetben, amelyben van, pillanatok alatt ellehetetlenítené az egészségügyi ellátást.

A mostani rendszerben nem éri meg hálapénz nélkül dolgozni. Egy kezdő orvos kétszázezer forintot sem visz haza. Ön szerint ez így jó?

Na, de erre jöhet a betegek válasza, hogy ők örülnének, ha ennyit hazavihetnének, mert az ő fizetésük mondjuk ennek a fele.

- Akkor el lehet dönteni, hogy kell-e egészségügyi ellátás vagy sem. Ha elmennek az autószerelőhöz, ott sem állnak le alkudozni azon, hogy a műhelyben a szerelő óradíja miért 8000 forintnál kezdődik. Ha azt kifizetik, akkor az orvostól miért sajnálják a magasabb fizetést?

Arra pedig, hogy a beteg fizetése csak 90 ezer forint, arra azt tudom mondani, hogy a béreket is megfelelő szintre kell emelni, elsősorban úgy, hogy az adó- és járulékterheket csökkentik, de azért legyen már némi differencia a tudás és a felelősségvállalás miatt!

Visszatérve az előző kérdéshez csak átfogó változtatásnak van értelme az egészségügyben. A jelenlegi egészségpolitikának éppen ez a problémája, hogy nincsen programja. Ha akadnak is jó elképzelések, három felső helyen kell jóvá kell hagyatni, aztán még felülről valaki beleszól.

A jelenlegi állapotokat tükrözi az a blogbejegyzése is, amelyben a védőoltásokkal kapcsolatban írt?

- Igen, azzal arra a hírre reagáltam, amely arról számolt be, hogy hálapénz ellenében egyes háziorvosok kiadják az oltási könyvet az oltás tényleges beadása nélkül. A cikkem nem volt ugyan kommentelhető, ám az olvasók egy része megtalálta rajta keresztül a blogomat, és hozzászólást írt.

Rá kellett jönnöm, hogy az oltásellenesség olyan, mint az istenhit. A többségük nem győzhető meg racionális érvekkel.

Elég siralmas Magyarország egészségügyi állapota, mert mindenben a sor végén kullogunk, daganatos halálozásban toronymagasan vezetünk. Ugyanakkor az átoltottság magas. Ha egymás mellé tesszük ezt a statisztikát, meg azokat a statisztikákat, hogy Európában hol volt mumpsz, kanyaró vagy más járványos betegség, akkor döbbenetes látni azt, hogy ahol van oltottság, nincs járvány, ahol nincs oltottság, ott van járvány. Ez fehéren-feketén megmutatja, hogy az oltásoknak van-e értelmük.

Ha nem oltatja a szülő a gyermekét, akkor az ő gyereke veszélyt fog jelenteni azokra, akiket nem lehet még beoltani: a csecsemőkre, azokra, akik allergiásak az oltóanyagra, vagy akiket egyéb, más betegség miatt nem lehet beoltani.

Őket, a védteleneket most még a nyájimmunitás védi. Akkor van baj, ha ez a nyájimmunitás borul. Az oltásellenesség hívei pedig borítják a nyájimmunitást. És nem kell messzire – Afganisztánba vagy Nigériába – menni példáért, hogy mi történik, ha borul a nyájimmunitás, elég a szomszédba menni, Ukrajnába vagy Romániába.

Végül engedjen meg egy utolsó gondolatot: Tessék egészségügyi kultúrát tanítani az iskolákban!

Ez miért fontos?

Mert semmit nem tudunk az egészségünkről, de ha a gyerekek erről tanulnak, annak rengeteg pozitív következménye lesz.

Naponta 70 ember hal meg hirtelen szívhalál következtében.

Ha most itt összeesne valaki, kíváncsi lennék, hányan mennének oda hozzá segíteni.

A legfőbb érv ilyen kor az, hogy azért nem mennek oda, nehogy bajt csináljanak. Ha ezt a gátat át tudnánk szakítani, és ha több, a saját egészségével tisztában lévő tudatos állampolgár volna, jelentősen csökkenne az ellátórendszer terhelése is. A beteg nem követelné, hogy antibiotikumot írjon fel a háziorvosa a vírusos betegségére.

Ha valaki tisztában van a szervei működésével, akkor tudatos életmóddal egy csomó betegséget meg tud előzni. Az orvos és a beteg partnerré válhat, mert a cél az közös.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Magyar Péter: Tegyenek börtönbe, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at, és akkor nem nekik lesz kétharmaduk, hanem nekünk háromnegyedünk
A TISZA Párt alelnöke bohócnak nevezte a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetőjét, miután Lánczi Tamás azt írta egy posztban Magyarnak: börtönbüntetés jár annak, aki tiltott külföldi támogatást használ fel.

Link másolása

Megalakulása óta az első vizsgálatot indította meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal, írja azt rtl.hu. A kormány kezdeményezésére februárban létrehozott intézmény a kormánypárti Magyar Nemzet egyik cikkére hivatkozik. Az állami hírügynökséggel azt közölték: a lap információi alapján felmerül a gyanú, hogy „ugyanaz a külföldi és magyar szereplőkből álló érdekkör” próbál beavatkozni a magyar választásokba, amelyik a 2022-es választás előtt Márki-Zay Péter mozgalmát támogatta.

A hivatal Magyar Péter nevét nem említette, de a Tisza Párt alelnöke tegnap Facebook-posztban reagált. Azt írta, a vizsgálat vele kapcsolatban indult. Azt javasolta Lánczi Tamásnak: kérdezze a Fideszt, „évente hány milliárd forintot költenek 2015 óta az amerikai kampányguruknál, a gyűlölet propaganda mestereinél”.

A Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője erre szintén a közösségi médiában reagált: felhívta Magyar Péter figyelmét arra, hogy „amennyiben egy jelölt vagy jelölő szervezet tiltott külföldi támogatást használ fel, az három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”.

Magyar Péter ma a Békés megyei Mezőhegyesen kampányolt, innen üzent Lánczinak Tamásnak:

„Innen is üzenem neki, hogy irtó nagy bohóc. Kit akar börtönbe tenni, engem? Vagy a magyar népet? Mit gondol, hogy tényleg azt el fogják fogadni az emberek egy ordas kamu alapján, amit a propaganda állít, majd engem börtönbe rakjanak?

De tegyen börtönbe, szerintem annál jobb lesz, akkor nem 50%-ot fogunk elérni, hanem 80-at. És akkor nem nekik lesz kétharmaduk hanem nekünk háromnegyedünk.”

A Magyar Nemzet csütörtökön azt írta, hogy Magyar Péter mozgalma mögött a Bajnai Gordonhoz köthető DATADAT nevű cégcsoport állhat, erre az egyesület honlapjának adatvédelmi tájékoztatójában találtak nyomokat. A cégcsoport ügyvezetője szerint hazugság, ami a Magyar Nemzetben megjelent.

„Sosem találkoztam velük, sem Magyar Péterrel, sem a hozzá kötődő párttal, sem a hozzá kapcsolódó egyesülettel soha semmilyen viszonyt nem ápoltunk”

- mondta Szigetvári Viktor, aki szerint azért szerepeltek az adatvédelmi tájékoztatóban, mert a Magyar Péter által átvett egyesülettel volt kapcsolatuk régebben.

Szigetvári Viktor azt mondta, nem tartnak a vizsgálattól, és együttműködnek majd a Szuverenitásvédelmi Hivatallal, ha felkeresik őket.

A szervezettel kapcsolatban épp tegnap terjesztett be határozattervezetet az Európai Parlament öt frakciója. Eszerint a Szuverenitásvédelmi Hivatal felállítása és működése sérti a szabad és tisztességes választások elvét. Arra szólítanák fel az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a korábbi döntését és függessze fel a Magyarországnak adott támogatásokat, amíg az összes korábban támasztott feltételt nem teljesíti a kormány. A tervezetről jövő héten szavazhat az Európai Parlament.

Az RTL Híradójának riportját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
„Majdnem összeverte a dühös tömeg az Emirates alkalmazottait” – Beszámoló egy magyartól, aki 20 órán át a dubaji reptéren ragadt
Egy minden bizonnyal mesterségesen előidézett vihar miatt kaotikus állapotok alakultak ki, teljesen megbénult a közlekedés. Olyanok is akadtak, akik négy napon át vesztegeltek a reptéren, mire felszállt a gépük.
Láng Dávid - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Volt kollégánk, Csákvári Péter egy hackerversenyre utazott az Emirátusokba, amit egy jachton rendeztek meg. Az eredetileg tervezett kezdési időpont előtti este viszont nem várt fejlemények történtek.

„A főszervező felső körökből kapott tájékoztatást arról, hogy este 8-kor elkezd esni az eső, és 24 órán keresztül vihar lesz. Ez az illető hozzátette azt is, hogy generált viharról van szó, amit felhővetéses technikával idéznek elő.”

Erre korábban mindig büszkék voltak, most azonban, hogy ekkora káosz lett belőle, Péter szerint már tagadják, hogy bármi közük van hozzá, sőt büntetés is jár érte, ha valaki ezt mondja. „Pedig az intenzitásából ítélve egyértelmű, hogy emberi beavatkozás állt mögötte” – teszi hozzá.

Azzal egyébként alapvetően nem lenne baj, ha esik az eső, az igazi problémát az okozta, hogy nem tudott elfolyni, mert a homokkő nem ereszti át a vizet.

Magát a vihart kollégánk a 62. emeletről nézte végig, elmondása szerint „kegyetlenül durva volt”, az egész felhőkarcoló beázott. És ő még szerencsésnek mondhatta magát, egy másik szállodában lakó ismerőse egy teljes napig áram nélkül volt, el se lehetett őt érni. Végül csónakkal menekítették ki és helyezték át máshová.

Voltak olyan utcák, ahol derékig vagy egyenesen fejmagasságig ért a víz, de mivel Dubajban szinte mindenkinek van legalább egy, vagy inkább több terepjárója, a helyieknek ez pont nem okozott akkora nehézséget. A taxiközlekedés viszont teljesen leállt, a metrók és a villamosok se közlekedtek, tehát a turisták már közel se mondhatták ennyire szerencsésnek magukat.

„A rendezvényt áttették egy nappal későbbre és rendben lement, hiszen eleve vizen volt. Az igazi problémák másnap kezdődtek, amikor realizáltam, hogy még mindig nincs közlekedés, nekem viszont ki kellene jutnom a 30 kilométerre lévő reptérre. Be is pánikoltam teljesen.”

Végül úgy sikerült taxit fognia, hogy a bőröndjére állva kiugrott az autópályára, aminek hatására megállt neki valaki. A sofőr egyébként megnyugtatta, hogy más is csinált már ilyet. A reptérre kiérve aztán kiderült számára, hogy akiket ott ért a vihar, azok azóta is ott vesztegelnek, ekkor már harmadik napja.

„Két gépnyi magyar torlódott fel, elképesztő idegállapotban volt mindenki. Kicsit a Terminál című filmhez hasonlított a helyzet, ráadásul információt se kaptunk senkitől. Amint megjelent valaki Emirates-egyenruhában, azonnal egész tömeg rohanta le, kezdte el rángatni és üvöltözni vele, szóval gyorsan el is tűntek mindig.”

Nagyjából félóránként csúsztatták egyre későbbre a gépek indulási idejét, ez ment 20 órán keresztül. Étel- és italkuponokat ugyan kaptak, de idővel a vendéglátóhelyek készletei is elkezdtek kifogyni.

Egészen szürreális szituációk is adódtak: „Egyszer átírták a gépünket a tel-avivi gépre, majd amikor mindenki felhördült, visszaírták Budapestre. Ekkor viszont az Izraelbe tartók akadtak ki nagyon, úgyhogy végül újra átírták Tel-Avivra, mondván, hogy nagyon kiabáltak, menjenek ők. Ezután viszont a magyarok is majdnem összeverték őket.”

A gépek egyébként rendelkezésre álltak, inkább a személyzet hiányával volt probléma, a fenti esetben is őket rakták át végül a Tel-Avivba tartó járatra. Ezután újabb 6 órán át tartó várakozás következett az éjszaka közepén – aludni a legtöbben egy percet se tudtak –, mígnem ma reggel 8-kor egyszer csak felkiáltott valaki, hogy „B2-es kapu!” Erre már csak szkeptikusan legyintettek, de tényleg ott állt a gép, sőt, személyzet is volt hozzá.

„Amikor megbizonyosodtunk róla, hogy nem viccelnek, mindenki elkezdett tapsolni és ordibálni örömében.”

Végül délután fél 4 körül landoltak Budapesten. Bár időjárás okozta késés esetén általában vis maiorra hivatkozva megtagadják a légitársaságok a kártérítést, Péter szerint ebben az esetben ez az érv aligha fog megállni.

„Nem lehet vis maior egy olyan vihar a sivatag közepén, ami 4 nappal később is megbénítja a közlekedést, szóval mindenképpen rámegyünk egy csoportos perre.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Csernus: Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk
Ügyesek voltunk, mert megmaradtunk, magyarul beszélhetünk. De az ügyességből egy ponton megalkuvás lett.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 18.


Link másolása

Csernus Imre az Index Konkrétan Rónai Egonnal című műsorának legutóbbi adásában lesújtó képet festett társadalmunk lelkiállapotáról. „Egy búvalbaszott, pesszimista, rosszindulatú nép vagyunk” – mondta a pszichiáter, akinek az elkövetkező hetekben jelenik meg legújabb könyve A magyar címmel.

A szakember úgy látja, hogy egy gyönyörű országban élünk, minden lehetőségünk meglenne arra, hogy jól érezzünk magunkat, de erre azért nem vagyunk képesek, mert érzelmileg nem vállalunk felelősséget, nem viselkedünk felnőttként. Ebből az önbecsapásból és gyávaságból fakad szerinte rengeteg egészségügyi problémája az embereknek.

Ebből a szempontból egy beteg nemzet vagyunk.

– mondta.

Közéleti állapotaink kapcsán elmondta, hogy azért vagyunk képtelenek a politikusainkon számonkérni az ígéreteiket, mert akkor egyúttal azzal is szembe kellene néznünk, hogy a saját ígéreteinek sem tartjuk be valójában.

Önmagunkkal viszont nem akarunk konfrontálódni.

A felelősségvállalás hiánya, a nem felnőtt viselkedés kialakít egy „öntudatlan populációt”, akikkel szemben viszont működik az „oszd meg és uralkodj” technikája.

Csernus arról is beszélt, hogy bár számtalan sportágban sikerült a történelem során a döntőig küzdeni magát a magyar csapatoknak, ám gyakran, váratlanul elbuktunk. Szerinte mindennek az az oka, hogy előre félünk a vereségtől, ez a félelem pedig megbénít minket.

A pszichiáter úgy látja, hogy akkor lehet belőlünk sikeres nemzet, ha bátrak leszünk, elkezdünk hinni magunkban, ha az érzelmeinkért is felelősséget vállalunk, de merünk beszélni a gyengeségeinkről, hiányosságainkról is. Mindez szerinte az ország jövője szempontjából kulcsfontosságú, mert ezeket a rossz mintákat adjuk tovább gyermekeinknek.

A teljes beszélgetést ITT tudod megnézni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Szíjjártó László: Nem lehet titkos tervek alapján, parancsuralmi módszerekkel rendbetenni az egészségügyet
A kelleténél tovább vagy csak papíron bent tartott betegek, és az egyidőben több helyen dolgozó orvosok miatt a minisztérium ellenőröket küld a kórházakba, de az Orvosi Kamara Győr-Moson-Sopron megyei elnöke szerint ez semmit sem fog megoldani.

Link másolása

A Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkárának bejelentése szerint legalább kétfős mobil ellenőri csoportok jelenhetnek meg a magyar kórházakban, hogy ellenőrizzék, az orvosok és a szakdolgozók munkaidőben valóban jelen vannak-e az egészségügyi intézményekben. Az ellenőrzés a betegeket is érinti, az ő esetükben azt vizsgálják, valóban bent fekszenek-e a kórházban.

A minisztérium szerint vannak orvosok, akik több munkát is vállalnak egy időben, és meglehetősen rugalmasan kezelik a munkaidőt. Továbbá az is bevett gyakorlatnak számít, hogy többletfinanszírozásért több napnyi bentfekvést jelentenek a kórházak, mint amennyi időt ténylegesen bent töltött a beteg. Dr. Szíjjártó László gyermekgyógyásszal, pulmonológussal, a Magyar Orvosi Kamara Győr-Moson-Sopron megyei elnökével beszélgettünk az intézkedés okairól és várható következményeiről.

– Valóban előfordulhat az, amire a minisztérium hivatkozik?

– A probléma valóban fennállhat és fenn is áll valószínűleg. Ám megint arról van szó, hogy egy létező probléma úgy interpretálódik a hírekben vagy a felügyelő szervek részéről, az államtitkárság részéről, mintha általános lenne. Ez egyrészt irritáló, sőt sértő a nagy többségben tisztességes kollégákra nézve, másrészt pedig nem a megfelelő megoldások felé vezet. Ennek a problémának a megoldása nem egy szigorú ellenőrzés lenne, hanem az okok, a problémák őszinte feltárása, nyílt megbeszélése, és utána egy átfogó rendezési terv kidolgozása, amiben aztán mindenki, aki abban illetékes, részt vehet, és utána motivált is abban, hogy ezek a problémák megoldódjanak.

Az ellenőrzések, szankcionálások, büntetések, pellengérre állítások biztosan nem ebbe az irányba vezetnek.

Az orvos kollégák egy jelentős része, a kamarában tisztséget vállaló kollégák egy jelentős része egyáltalán nem ért egyet ezzel a fajta problémamegoldással, és teljesen más, korszerű, jól működő egészségügyi rendszerben megszokott megoldásokat szeretnénk látni. Szeretnénk, ha azokban részt vehetnénk mi is, de nem ezt tapasztaljuk. Természetesen vannak olyan orvos kollégák, akik sajnos nem igazán korrektül intézik a munkájukat. A morális hozzáállásuk, szemléletük nem megfelelő.

Hosszú évtizedeken keresztül az orvosok egy kis részénél megszokott, eltűrt dolog volt, hogy a munkaidőt nagyon rugalmasan kezelték, nem tartották be, vagy akár több munkahelyen, egyidőben dolgoztak, ezt nyilvánvalóan rendbe kellene tenni.

Tehát van rendetlenség az egészségügyben, amelynek része ez is, de nem ez az általános. Az orvos kollégák, ápoló kollégák döntő többsége nemhogy betartja a munkaidőt, de általában sokat túlórázik, és ennek a túlórának egy részét nem is fizetik ki.

– Ha azt mondja, hogy ez nem általános jelenség, mégis mennyi lehet ennek a valódi előfordulási aránya?

– Ezt nem találgatni kellene, hanem korrekt felméréseket végezni, amik kapcsán valós, releváns adatok keletkeznek, melyekre aztán lehet megoldási javaslatokat, reformokat kidolgozni. Becslésem szerint kevesebb mint 10%, és ebben vezető pozícióban lévők jócskán érintettek. A jelenség fő oka a nagyfokú szakemberhiány kompenzálása.

– Hogyan lehetne ezt korrekt módon felmérni?

– Ha én ezt a feladatot kapnám, hogy oldjam meg ezt a problémát, akkor én azt mondanám annak, aki ezt a feladatot adta nekem, hogy nagyon szép, hogy ezt a problémát meg akarjuk oldani, de ennek az egyetlen problémának a megoldása nem vezet igazán sikerre, mert az egész rendszer gondjait együtt kell megoldani.

– Nevezetesen?

– Nevezetesen egy átfogó egészségügyi átalakító reformot kellene kidolgozni, ami az egészségügyben uralkodó elavult szemléletet, a finanszírozást, a képzést, továbbképzést, az összes területet érinti. A fő oka ennek az egész problémának a nagyfokú orvos- és ápolóhiány. Abban a pillanatban, hogy nincsen ilyen mértékű szakemberhiány, a kollégák nem fognak több munkahelyen egy időben dolgozni.

– Az orvosok esetében ezt részben mintha rendezték volna, ott volt egy nagy béremelés. Ez vezetett-e valamilyen létszámemelkedéshez?

– Valóban volt egy nagyfokú béremelés, de az egyáltalán nem oldotta meg a probléma lényegét, azt, hogy növekedjen a szakemberek száma. Egy tűzoltó intézkedés volt, hogy ne csökkenjen drasztikusan a létszám, és pont jókor jött a pandémia előtt, amikor még nagyobb szakemberhiány alakulhatott volna ki. Több évtizede nagyon alacsony bérek voltak az orvosoknál, ahogy az ápolóknál is, és emiatt rengeteg orvos elvándorolt. Elhagyta az országot több ezer orvos, illetve egyre inkább átment a magánszférába.

Ha visszatekintünk az elmúlt 30-40 évre, akkor azt lehet látni, hogy a kis magánrendelőkből mára hatalmas, egyes esetekben multinacionális cégek által is finanszírozott magánegészségügyi ellátó szektorok alakultak ki, amelyek szívják folyamatosan a munkaerőt az állami egészségügyi ellátórendszerből.

Azon kellett volna elgondolkozni, hogy ennek mi van a hátterében, miért alakult ez így ki? És hogy mi lesz ennek a következménye? Szükségünk van-e erre hosszabb távon? Az orvosok bérrendezését sem úgy kell elképzelni, hogy akkor az összes orvos bérét rendezték. Az orvosok egy részénél ez valóban segített, hogy megtartsa őket a pályán és ne menjenek el, főleg nyugdíjas kollégák maradtak emiatt tovább a rendszerben.

Ugyanakkor rengeteg kollégának, százalékban 10-15 százalékot merek önnek így saccra mondani, ez a bérrendezés inkább egy rémálom volt, a hálapénz megszüntetése miatt. Ők addig a hálapénzes kompenzációval messze magasabb jövedelemre tudtak szert tenni félig-meddig legálisan.

A hálapénzt viszont betiltottuk, nagyon helyesen, ugyanakkor számos egyéb problémát nem oldottunk meg. Az orvosok egy része kapott béremelést, ami arra volt elég, hogy ne hagyják el a pályát, de ahhoz, hogy több orvost a pályára csábítsanak vagy megtartsanak, ez kevés volt. Továbbá egy elég aktív, főleg operatív szakmában dolgozó rétegnek ez inkább érvágás volt, mint jövedelemrendezés, ami további torzulással kompenzálódott, ami sokakat tovább lökött a magánellátás felé.

– Ezek szerint a béremelés nem volt elégséges, és a magánszektor továbbra is szívja el az orvosokat.

– Így van, ráadásul a béremelés nem volt minden szektor számára teljes, tehát az alapellátásban nem volt ezzel egy időben bérrendezés. Ott később volt valamennyi, de az még mindig nem érte el azt a szintet, ami ahhoz kellene, hogy a háziorvosi ellátásban a kollégáknak ez megfelelő legyen. Korábban inkább a kórházi ellátásból kerültek szakorvos kollégák az alapellátásba egy magasabb jövedelem reményében. Ma meg ez megfordult, mivel az alapellátás finanszírozása nem elégséges. Egyáltalán nem vonzó a háziorvoslás, egyre nő a betöltetlen praxisok száma.

– Visszatérve még az ellenőrzésekre. Hogyan lehet ezt másképp csinálni?

– Mi a célja ennek? Ez itt a kérdés. Az, hogy feltárjanak szabálytalanságokat, hibákat, és utána szankcionáljanak, vagy pedig az, hogy valós adatokhoz jussanak, amiből aztán tudnak tervezni? A nevéből kiindulva, azaz „ellenőrző”, én arra asszociálok, hogy hibákat, hiányosságokat, szabálytalanságokat akarnak feltárni, amit aztán majd szankcionálnak, vagy helyre tesznek. Miközben ennek az egész jelenségnek az oka az alulfinanszírozottság, a rossz financiális struktúra, amit meg kellene reformálni, ami nem történik meg nagyon régóta. Mindig csak egy kicsit toldozzák, foldozzák.

Mindenki tudja, mindenki elismeri, hogy létezik az a jelenség, hogy bizony papíron tovább tartanak bent betegeket a kórházban. Például 3-4 napos befektetés van adminisztrálva, miközben a beteg már rég hazament.

És ez még a jobbik eset. Az is gyakran előfordul, hogy bent is tartják a beteget, feleslegesen, szakmai szempontok szerint indokolatlanul. Ráadásul ez főleg gyerekeknél fordul elő, de felnőtteknél is megtörténik. Ez ártalmas, főleg a gyerekeknek, hospitalizációs ártalom, csak azért, hogy a finanszírozást le tudják hívni. A rövidebb befektetéssel ugyanis kevesebb pénzt kap a kórház.

Ez egy általánosan elfogadott durva etikátlan gyakorlat, melyre szinte mindig a kórházak vezetése presszionálja vagy utasitja az orvosokat .

– De ha benn is van a beteg, mennyivel kap több pénzt a kórház? Hiszen ugyanúgy el kell látni azokra a napokra.

– De a költség nem változik. Maximum ennivalót kap többet. Esetleg valamilyen költség keletkezik azzal, hogy bent gyógyszert kap. A költségek nagy része az orvosok, ápolók bére. Az meg nem változik. Azt mindenki látja, hogy az év végére a kórházak jelentős többségének, szinte mindegyiknek hatalmas adóssága halmozódik fel, amit aztán minden év végén szanálnak. Ez már nagyon régóta így van. Hogy lehet ez?

Miért nem teszik rendbe normálisan a finanszírozást? Nem akarnak rá annyi pénzt költeni, amennyi szükséges lenne. GDP-arányosan messze el vagyunk maradva attól, amire szükség lenne.

Nem beszélve arról, hogy nálunk azért komoly hiányosságok vannak, nem egy jól működő rendszert kell finanszírozni, hanem egy nagyon-nagyon sántikáló, lerobbant, elavult rendszert, mert az infrastruktúrája, a személyi állománya mind-mind nagyon komoly hiányosságokkal küzd.

– Azt szokták mondani, hogy az ilyen elavult és rosszul működő rendszerek egyszerre mérhetetlenül szegények és pazarlóak.

– Ezt szokták mondani, és ez valóban így van. Egy komplex, átfogó, nagyon átgondolt, nagyon jó felmérésekkel megalapozott reform segíthetne, ami várat magára. Bár van egy felmérés megoldási ajánlásokkal, egyetlen cég által elkészítve, ez a BCG, a Boston Council Group, de azt is titkosították.

Milyen dolog az, hogy titkosítanak egy ilyen anyagot? Ez eleve nagyon rossz fényt vet az egészre. Nem lehet tudni, milyen adatok, milyen felmérés alapján, milyen megoldást próbál az államtitkárság kidolgozni.

Egy válságágazatnak nincs saját minisztériuma, évek óta a Belügyminisztériumhoz rendelik az egészségügyet. Ez eleve nonszensz, és ezért nagyon nehezen hihető, hogy egy ilyen fajta struktúrában jó megoldások fognak születni. És hát nem csak nehéz elhinni, de ez is a tapasztalat. A különböző megoldási kísérletek, amelyek a propagandában sikernek vannak beállítva, évek óta csupán részmegoldásokat hoznak, nagyon gyakran inkább rontanak a helyzeten. Azaz még több szakember távozik a rendszerből az intézkedések kapcsán. Ilyen volt a szolgálati jogviszony bevezetése, a szakdolgozói bérrendezések elmaradása, a különböző szankciók a bevezetése, ami részben megalázó, mert vegzálják az egyébként becsülettel, normálisan dolgozó kollégákat. Szó volt korábban arról, hogy nyilván van valahány százaléka az orvostársadalomnak, akik nem becsületesek, nem tisztességesek, manipulálnak, rossz szemléletben nőttek fel, arra szocializálódtak, hogy nekik jár a hálapénz, hiszen alacsony a jövedelmük.

Ők általában nem közkatonák, hanem nagyon magas pozícióban lévő vezető kollégák, orvosok, akik közül egy-kettő még akár polgármester is lehetett, sőt még a törvényt is módosították, hogy polgármesterként dolgozhasson a kórházban. Például nagyon kíváncsi lennék, hogy a kolléga polgármesterként a szerződése szerint megszabott időből hány órát tölt el a kórházban munkával, és mennyit a másik funkciójának a gyakorlásával? Tehát a fejétől bűzlik a hal.

Ez a fajta ellenőrzés és szankcionálásos dolog, nem fog működni, nem fog megoldást hozni. A kórházak, amikor jön az ellenőr, átmenetileg úgy csinálják majd, hogy ne bukjanak le. De ha mégis lebuknak, akkor mi lesz? Leváltják a vezetőt? És akkor mi változik? Vagy pénzbüntetést kapnak, amit miből fizetnek ki? Az adósságukból? Én nem nagyon értem, hogy aki ezeket az intézkedéseket megtervezi a Belügyminisztériumban, mire gondol. Az egészségügy nem rendőrség, hogy majd a korrupt rendőrt eltávolítom, vagy nem tudom, hogy képzelik, hogy mi lesz a következménye egy ilyenfajta ellenőrzési rendszernek. Az biztos, hogy nem fogja megoldani a szakemberhiányt, a minőség garantálatlanságát, és rendet sem fog teremteni.

És persze ez is egy csapda, hogy ha én bírálom az ilyen intézkedéseket, akkor úgy tűnik, mintha védeném a tisztességtelen egészségügyi dolgozókat, akik valóban visszaélnek a helyzettel, és nem korrektül végzik a munkájukat, pedig nem erről van szó. Én nem ezeket a kollégákat védem. Azt gondolom, hogy ezekkel a kollégákkal is kellene foglalkozni, de alapvetően nem ők a fő probléma, hanem az egész rendszer. És valós megoldás csak az egész rendszer professzionális átalakításától, fejlesztésétől várható. Azt pedig nem lehet titkos tervek alapján, parancsuralmi módszerekkel végezni.

Link másolása
KÖVESS MINKET: