Budapestet ajánlja bringázásra egy utazási blog
Biztosan hallottatok már a hatalmas nyugat-európai kerékpármegosztó hálózatokról, Skandinávia elképesztő bicikliútjairól és Hollandia valamint Dánia fantasztikus, kerékpárbarát városairól. De mi a helyzet Kelet-Európában? A valaha csak „szegény ember járművének” nevezett kétkerekű egyre nagyobb népszerűségre tesz szert, és az Y generáció körében is egyre divatosabb közlekedési eszközzé válik. Íme, egy rövid áttekintés néhány nagyszerű, kerékpározás tekintetében fejlődő, kelet-európai városról.
6. Tartu, Észtország
Az Észtország déli részén található, 100.000 lelket számláló város nagyszerű kerékpáros vásárrá fejlődött. Ez a remek elhelyezkedésű kisváros kiváló hely az egészséges és környezetbarát közlekedésre. Emellett Tartu egyetemi város is és lakosságának ötöde diák, akik szó szerint imádják a biciklizést.
Tartu ezen kívül részt vesz egy észt-lett közös projektben, a Tour de LatEst-ben, amely program több mint 1000 kilométernyi bicikliút építését célozza meg Lettország és Észtország területén. Tartu városa lenne ennek az útnak az egyik állomása. A város lelkes biciklis közösséggel rendelkezik és népszerűek a kerékpáros felvonulások is. Ha Tartuban jártok, mindenképpen nézzétek meg az egyik legnagyobb rendezvényt, a Tour d’ÖÖ-t.
5. Bukarest, Románia
Bukarest az utóbbi években igazi kerékpáros reneszánszát éli, a biciklizés divatos időtöltéssé vált. Megjelentek ilyen tematikájú bárok is, mint például az Origo vagy a Bicicleta, ahol kerékpárokat állítottak ki dizájnelemként. Emellett megjelentek a kerékpárosboltok, a hetente induló biciklitúrák és a kerékpározással kapcsolatos blogok is. A l’Velo kerékpáros folyóirat például kevesebb, mint három év alatt 750.000 regisztrált előfizetőt tudhat a magáénak.
Ezen kívül a híres román kerékpármárka, a Pegas (ami a kommunizmus bukása után eltűnt) fiatal vállalkozók segítségével újraéledt. A bukaresti biciklis reneszánsz a „stílusos kerékpározás” jegyében zajlik. A Skirtbike az egyik legjelentősebb kezdeményezés: ez egy évente megrendezésre kerülő fesztivál, ahol nők ezrei népszerűsítik a stílusos kerékpározást, ami egy igazán új színfoltja a város utcaképének.
4. Ljubljana, Szlovénia
Ljubljana 2013 októberében adott otthont egy közép- és kelet-európai kerékpározásról szóló konferenciának, amivel végképp kiérdemelte a helyét a városi kerékpározás térképén. Ljubljana az utóbbi években jelentős mértékben támogatta a kerékpározást, kiemelkedő eredménnyel. A lakók és a turisták könnyedén körbebiciklizhetik a várost az önkiszolgáló kerékpárkölcsönző rendszernek, a Bicikelj-nek köszönhetően. A nap huszonnégy órájában, az év minden napján 300 kerékpár kölcsönözhető mintegy 31, a városban létrehozott állomáson.
A kerékpárral való közlekedés lehetővé teszi, hogy megismerhessük Ljubljana elképesztő pezsgését és kiélvezhessük a programokat, amiket a város kínál. A kerékpározás főleg a város egyetemén tanuló több ezer hallgató körében népszerű. Számos közlekedési lámpa, új útvonalak és kereszteződéseknél elsőbbségi közlekedés teszi könnyebbé a bringázást a városban. A fejlesztések tekintetében Ljubljana fényévekkel a többi kelet-európai főváros előtt jár.
3. Lviv, Ukrajna
Kijevvel ellentétben ez az Ukrajna nyugati részén fekvő, 700 ezres város nagyon komolyan támogatja a kerékpáros kultúrát. Helyi civil szervezetekkel, kerékpár-kereskedőkkel, kerékpárbarát partnerekkel és a világ más kerékpáros városaival együttműködve a város egy fenntartható mobilitási tervet követ. Érdekesség, hogy Lviv városában a kerékpárprojektet nem a társadalmi elvárás hívta életre.
A polgármester szerint az egyik legnagyobb nehézség a kerékpározás népszerűsítése kapcsán, hogy át kell formálni az emberek gondolkodásmódját, hiszen jelenleg a lakosság részéről nincs igény a kerékpározásra. „Megkérem az embereket, hogy pattanjanak a kerékpárjukra és szorítsák ki az autókat az utakról” - tette hozzá a polgármester. A döntést valószínűleg nagyban befolyásolta, hogy az autók száma jelentősen megnövekedett a városban, ami a kormányzat számára két lehetőséget hagyott: élhetőbbé tenni Lviv-t az emberek számára, vagy kényelmesebbé tenni az autók számára. A lvivi nők fedezték fel először a biciklizésben rejlő lehetőségeket és 2013 nyarán egy kerékpáros felvonulással bebizonyították, hogy Lviv igenis a kerékpárosoké.
2. Gdansk, Lengyelország
Gdansk rendelkezik Lengyelország egyik legaktívabb biciklis közösségével, nem véletlen tehát, hogy a várost sokan az ország kerékpáros fővárosaként tartják számon. A 465 ezer fős lakossággal, valamint lengyel, német és holland gyökerekkel rendelkező város Lengyelország északi részén, a Balti-tenger partján helyezkedik el. Talán a holland gyökerek magyarázzák, hogy a város hatalmas kerékpáros infrastruktúrával rendelkezik.
Gdansk volt az első város Lengyelországban, ahol sajátos kerékpáros elemek jelentek meg. Ilyen például a különleges új közlekedési tábla, amely a motorosokat és autósokat figyelmezteti, hogy adjanak helyet az úton haladó kerékpárosoknak. A városban található több mint 100 kerékpáros közlekedési lámpa, egy biciklimegosztó hálózat, csaknem 4000 kerékpárosoknak kialakított parkoló és számos kerékpárút is, így Gdansk méltán kiérdemelte a lista második helyét.
1. Budapest, Magyarország
Budapest a kerékpáros kultúra és a növekvő kerékpáros infrastruktúra tekintetében a régió élén áll. A város 2013-ban a 13. helyen szerepelt a népszerű kerékpáros piackutató, a Copenhagenize kimutatásában, a kerékpáros kultúra gyors fejlődése kapcsán. A kerékpáros kultúra gyors fejlődésére jó példa, hogy az egyik bringás életmód-blog, a Hungarian Cycle Chic már több mint 15.000 követővel rendelkezik a Facebookon, és különleges biciklis élményeket kínál mindenki számára.
Budapesten a 2013 áprilisában megrendezett Critical Mass kerékpáros felvonulás volt a világ eddigi legnagyobb biciklis rendezvénye, körülbelül 100.000 résztvevővel. A Critical Mass 2004-ben indította grassroots programját, ami elképesztő fellendülést hozott a kerékpározást illetően a magyar fővárosban.
A Magyar Kerékpáros klub felmérése szerint 2011-ről 2012-re a kerékpárosok száma megduplázódott. A legutóbbi fejlesztés a közösségi kerékpármegosztó rendszer elindítása, ami 2014 áprilisától több mint 1000 biciklivel 75 helyen várja az érdeklődőket, a belvárosban mintegy 15 négyzetkilométernyi területet lefedve. Budapest lakosságára és a turistákra fényes jövő vár a kerékpározási lehetőségeket illetően.
Forrás: Friday Flats Travel Blog