HÍREK
A Rovatból

Az egyik legalattomosabb légköri jelenség fenyegeti a légi utasokat

Néhány napja az Aeroflot 777-es repülőgép sérültjei a tisztaidős turbulencia áldozatai lettek nyugalmas utazómagasságon. A klímaváltozás egyre gyakoribbá teszi a jelenséget.
Forrás:Indóház közlekedési portál - szmo.hu
2017. május 03.



Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

Húsz sérült közül a jelentések szerint tizenhét még mindig kórházban van, többen különféle csonttöréseket szenvedtek, esetleg van köztük gerinctörött is, és kisgyerekeket is kezelni kellett. A horrortörténet ez alkalommal egy Aeroflot Boeing 777-es fedélzetén játszódott le, a Moszkva–Bangkok-járat utolsó órájában, még mielőtt a gép süllyedni kezdett volna a thai főváros repülőtere felé.

A széles törzsű utasszállítót megrázó turbulencia, sőt, mint a beszámolókból kiderült, turbulencia-sorozat időnként állítólag több száz méteres esésekkel járt. A kabinban ilyenkor a be nem kötött utasok nagy bajba kerülnek, de ugyancsak sérüléseket okozhatnak például az elszabaduló ételes kocsik vagy a fej feletti rekeszekből kizuhanó tárgyak is.

turbulencia1

Sérült utas az Aeroflot-gép fedélzetén

Az utasok nem kaptak előzetes figyelmeztetést a veszélyről, mint ahogy feltehetően a személyzet sem tudott arról, mi vár a gépre. A jelenség az egyik "legaljasabb", ami bajt okozhat egy utasszállítón, a CAT, vagyis a Clear Air Turbulencia. A CAT a rendkívül vad légmozgásoknak az a fajtája, amire nem utal például a magasba emelkedő viharfelhőzet, de a pilótáknak a színes időjárási radar sem jelzi előre.

Épp azért okozhat sok embernél sérülést, mert a légi utazás legkellemesebb és legbiztonságosabb szakasza természetesen az utazómagasságon, utazósebességgel történő repülés, elméletileg – és a legtöbb esetben gyakorlatilag is – úgymond "az időjárás fölött".

turbulencia2

Elszabadult tárgyak okozhatnak sérülést a kabinban

Ugyanakkor például tenger és szárazföld találkozásánál a kétféle felszín kétféleképp melegszik fel, és kétféle feláramlás keletkezik rajtuk. Bár ez nagyon súlyos CAT-jelenséget ritkán okoz, viszont a magaslégköri jetstream-áramlatok peremén, és/vagy magas hegységek övezetében, ahol kétféle sebességű levegőtömeg érintkezik, előfordulhatnak tízezer méter felett is komoly örvények, előre nem látható turbulenciák. A délkelet-ázsiai régióban, ahol a mostani baleset is volt, a monszunidőszak hozhat kellemetlen meglepetéseket.

Egy a jelenséggel foglalkozó korábbi cikkünkben már megírtuk, hogyan kategorizálják ezt a jelenségcsoportot. A könnyű turbulencia mindennapos, a gép maximum egy-két métert változtat a magasságán. A mérsékelt turbulencia már 3–6 méteres függőleges mozgással járhat (az utasok poharából az ital ilyenkor már bizony az utas ruháján köthet ki), és a személyzet ilyenkor már rendszerint igyekszik magasságot váltani, hogy ezt elkerülje.

A heves turbulencia az, amikor akár harminc métert is emelkedhet vagy eshet a gép; a kormány teljes kitérítése mellett sem lehet teljesen ellensúlyozni a hatását.

turbulencia3

Turbulencia-kategóriák: enyhe, mérsékelt, heves - ennél 30 méteres ugrálás is lehet

Ezek a hatások ritkán járnak halálos áldozattal, és a statisztikák szerint a turbulencia okozta sérülés inkább fenyegeti a folyosókon járkáló utaskísérőket, mint magukat az ülésekben lévő utasokat.

A gépben sem okoz rendszerint semmiféle komoly károsodást a légörvényeken való átrepülés, hiszen a szerkezetüket úgy méretezték, hogy kibírják az ilyen megpróbáltatásokat, a fontos berendezések pedig gond nélkül működjenek tovább.

Ugyanakkor már korábban is előkerült az a fontos kérdés, vajon az ember által okozott változások nem okozhatják-e a CAT-jelenségek érzékelhető megszaporodását. Az ilyen balesetek számának emelkedése persze egyfelől magának a légi közlekedés fejlődésének, a sokkal nagyobb volumenű forgalomnak is köszönhető, de a Readingi Egyetem tudósai sajnos friss közleményükben jelezték, igenis van köze a turbulenciának a légkör fokozott szén-dioxid-tartalmához.

turbulencia4

Egy európai kísérlet: a LIDAR lézerrel világítaná meg a turbulenciát

turbulencia5

A fokozott biztonság viszonylag egyszerű: bekötve maradni. Bár a rekeszekből leeső tárgyaktól semmi sem véd...

A kutatók azt állítják, hogy a magasabb szén-dioxid-tartalom csökkenti a légtömegek stabilitását és erősebb függőleges áramlásokkal kár, ami egyfelől a nagy magasságú CAT-ot, másrészt a földközelben a fel- és leszálló gépeket fenyegető microburst/szélnyírás jelenséget teszi gyakorivá.

Az arányok, amivel a légkörkutatók fenyegetnek, valóban riasztóak: a tanulmány szerint a könnyű turbulencia előfordulása 59, a mérsékelté 94 százalékkal nő,

a heves turbulencia gyakorisága pedig 149 százalékkal emelkedik.

A következő lépés ezután az lenne, hogy a légkörkutatók tisztázzák, milyen meteorológiai helyzetben, milyen éghajlati zónákban és mikor kell inkább számítani turbulencia fellépésére.

A légitársaságoknak pedig feltehetően ismét át kell gondolniuk a gyakorlatukat: az utazómagasság elérésekor ugyan az „öveket becsatolni” tabló már rendszerint nem világít, de hangsúlyosabbá kell tenni a figyelmeztetést, miszerint a legbiztonságosabb az, ha az utasok a repülés folyamán a legnyugodtabbnak, legcsendesebbnek joggal vélt hosszabb szakaszon is bekötve maradnak az ülésekben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos: „Úgy tűnik, a csillámkék Ferrari mégsem a Gázosé, hanem Gázosné dr. V. Andié”
A független országgyűlési képviselő legfrissebb információi szerint szerint a140-180 milliót érő Ferrari mégsem Mészáros Lőrinc, hanem a felesége nevén van.


„Úgy tűnik, a csillámkék Ferrari mégsem a Gázosé, hanem a hozzá szerelemből feleségül ment Gázosné dr. V. Andié. A reggeli poszt óta több helyről érkezett, megbízhatónak tűnő információk szerint a luxi verda a hölgy nevén van. A képet jobban megnézve Lőrinc mellett -takarásban- valóban egy szőke hölgy csücsül. Mit mondhatnánk?

Legyetek bátrak és házasodjatok szerelemből! Avagy: Gázos Lőrinc nem szép ember, de gavallér!”

írta Hadházy Ákos, aki hozzátette: a reggeli poszt további állításai továbbra is állnak.

„Az autó típusa Ferrari 296 GTS. Bagatell 140-180 millióba kerül. 663 lóerős, állítólag újdonság, hibrid hajtású (gondolom, konnektorról tölti Lőrinc). 2023 októberében helyezték forgalomba. Lassan több a Ferrari Felcsúton, mint Monacóban. Semmi baj nem lenne, hogy gazdag, ha nem ilyen csalásokkal szerezte volna az ép ésszel fel nem fogható vagyont (Orbánnak)” – zárult a bejegyzés.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter az anyák napi anyázásról: „Vajon létezik-e gyomorforgatóbb Orbán Viktor propagandistáinál?”
A Tisza Párt elnökéről és édesanyjáról ízléstelen képaláírás került fel az internetre egy fideszes propagandaoldalon. Magyar szerint ennél nincs lejjebb.
F. O. - szmo.hu
2025. május 04.



Megdöbbentő internetes beejegyzést osztott meg követőivel Magyar Péter. A vadhajtasok.hu oldalra feltett felvételen az látható, hogy a Tisza Párt elnöke édesanyját köszönti anyák napja alkalmából, a kép alatt pedig ez olvasható: Poloska megtudta, hogy ma van anyák napja, ezért gyorsan puszilgatni kezdte a drága kommunista jó k.rva anyját lájkokért.

„Vajon létezik-e gyomorforgatóbb Orbán Viktor propagandistáinál? Ezt sikerült anyák napján címlapra tenniük és utána fideszes csoportokban osztogatniuk. És ezekkel az emberekkel fideszes miniszterek és képviselők mosolyognak közös fotókon, és valószínűleg még utasításokat is adnak nekik” – írta a Tisza Párt elnöke Facebook-bejegyzésében.

„Sokszor nagyon hiányoznak a nagyszüleim, de ilyenkor kicsit örülök, hogy ezeket nekik már nem kell látniuk”

– tette hozzá Magyar Péter.

„Ez az orbáni morális fölény? Napi szinten folyik a fideszes propaganda gépezetben a gyűlöletkeltés, a dehumanizálás és a fenyegetés. Azt gondolják, hogy ezzel szavazókat tudnak szerezni? Szerintem súlyosan félreismerik a saját választóikat is. Ennél nincs lejjebb” – zárta bejegyzését a politikus.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
„Bugyog a feszültség” – Kuncze Gábor nekiment Pintér Sándornak a rendőrségi botrányok miatt
Két rendőr is kiállt a nyilvánosság elé, mert szerintük igazságtalanság érte őket. Kuncze Gábor szerint ez már annak a jele, hogy sokaknak elegük van.


Az elmúlt időszakban két rendőr is nyilvánosan felszólalt, akik korábban a rendőrséget népszerűsítették. Mindketten sérelmezték, ahogy a feletteseik kezelték az ügyeiket. Ezekre az esetekre hívta fel a figyelmet Kuncze Gábor a Klubrádióban, amikor Pintér Sándor belügyminiszterhez intézett üzenetet.

Az egyik rendőr azután szólalt meg, hogy Rétvári Bence belügyi államtitkár egy toborzókampányhoz készült fotóját „kdnp.hu” felirattal posztolta. A másik rendőrnő, aki hosszú ideig a rendőrség arca volt, feljelentést tett. Állítása szerint parancsnokai nem tettek semmit azért, hogy megvédjék őt a férjétől, aki szintén rendőr, és évekig bántalmazta.

Kuncze Gábor azt mondta: „Álljon a rendőr mellé, mondja ki, nem lehet ilyen látványosan politikai célokra felhasználni a rendőröket, mert akkor mindenki azt fogja mondani, hogy ugyanezt tesszük a rendőrség egészével is.”

A volt belügyminiszter szerint

mindkét eset azt mutatja, hogy az emberek egyszer azt mondják: elég volt.

A rendőrnő történetéről úgy fogalmazott, szégyen, hogy idáig fajult a helyzet, és fontos, hogy most már ne érje őt semmilyen retorzió.

A beszélgetés során Kuncze arra is kitért, hogy a társadalomban nő az elégedetlenség. Példaként említette az őrmesterről elnevezett hamburgert és a Majka daláról elnevezett „Bindzsisztán-szeletet”. Úgy fogalmazott: „valami tényleg bugyog a mélyben.”

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Az RTL megmutatta: halomban állnak a Ferrarik, Bentley-k, Mercedesek Mészáros Lőrinc öccsének székesfehérvári luxusautó-szalonjában
Mészáros János felcsúti önkormányzati képviselő a tulajdonosa egy székesfehérvári luxusautó-szalonnak, ahol a legdrágább darab egy tűzpiros Ferrari, ami több mint negyedmilliárd forintba kerül.


180 millió forint értékű rikító kék Ferrariban fotózták le Várkonyi Andreát és férjét Mészáros Lőrinc vállalkozót. A Felcsúton készült képeket Hadházy Ákos független képviselő osztotta meg, aki szerint a luxusautó Várkonyi Andrea nevén van. Az RTL híradója kereste az ügyben a házaspárt, de egyelőre nem reagáltak.

A Ferrari 296 GTS nevű modellje egy 663 lóerős hibrid luxusautó, amely mindössze 3 másodperc alatt gyorsul 100-ra.

A különleges vezetési élményt nemrég Várkonyi Andrea is megtapasztalhatta. Méghozzá nem egyedül, hanem férje Mészáros Lőrinc társaságában. Legalábbis ezt állítja Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő, aki a kék sportkocsiban ülő házaspárról fotókat is feltöltött a közösségi oldalára. Úgy tudja, a sportautó Várkonyi Andrea nevén van. Ez a típus újonnan 140-180 millió forintba kerülhet, mondja a képviselő.

Hadházy Ákos: "A fényképeket jól beazonosíthatóan a Felcsút mellett a Puskás Ferenc sporthotelhez vezető úton, illetve annak parkolójában készítette egy kedves ismerősöm. Úgy tűnik, hogy Felcsúton lassan több az egy főre jutó eső Ferrari, mint mondjuk Monacóban."

Mészáros Lőrinc fia is szereti az olasz luxusautó-márkát. Felcsúton egy benzinkútnál pumpálta egy Ferrari 488-as kerekét egy 2021-ben készült fotón, amit szintén a független képviselő osztott meg. Ehhez a modellhez használtan 100-120 millió forintért hozzá lehet jutni Hadházy szerint.

"A probléma az, amikor valaki ezt a hihetetlen gazdagságot ezt szinte csak állami megrendeléseken szerzi."

Nemcsak a felesége és fia kedveli a sportkocsikat, hanem Mészáros Lőrinc öccse is. Mészáros János felcsúti önkormányzati képviselő a tulajdonosa egy székesfehérvári luxusautó-szalonnak, ahol a Ferrarik mellett más luxusmárkák: Aston Martin, Bentley, Mercedes és Audi is kaphatók.

A szalon legdrágább darabja egy tűzpiros Ferrari, ami több mint negyedmilliárd forintba kerül, a legolcsóbb pedig egy Audi, ami 56 millió forintért vihető.

Márciusban bírálta Lázár János miniszter azokat a vállalkozókat, akik feltűnően gazdagodtak, és kihívó módon viselkedtek az elmúlt években.

"Elegem van a luxizásból, a repülőzésből, a yachtozásból és az egészből, amit néhány ember ebben az országban a megteremtett lehetőséggel csinál."

A Mészáros Csoport korábban közleményben úgy reagált: Mészáros Lőrinc nem vette magára a miniszter szavait, ugyanis csak tavaly a Mészáros Csoport nagyságrendileg 20 milliárd forintot fordított támogatásokra és adományokra. Most hiába kereste az RTL Híradó a cégcsoportot és Várkonyi Andreát is, adásunkig nem reagáltak.


Link másolása
KÖVESS MINKET: