Lázár János már be is nyújtotta a közbeszerzési törvény módosítását a Strabag miatt
„Kezdeményezni fogom a közbeszerzési törvény módosítását” – írta Lázár János hétfőn reggel a Facebookon, estére pedig már be is nyújtotta Kövér Lászlónak „A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény módosításáról” szóló javaslatát - szúrta ki a Telex.
A tervezet új kizáró okot vezetne be az állami építési beruházásoknál.
A szöveg szerint az eljárásban nem lehetne ajánlattevő, részvételre jelentkező, alvállalkozó, és nem vehetne részt alkalmasság igazolásában az a szereplő, aki „maga vagy kapcsolt vállalkozása az elmúlt öt évben uniós értékhatárt elérő állami építésiberuházás esetén a korábbi közbeszerzési vagy koncessziós beszerzési eljárás alapján megkötött szerződésben vállalt kötelezettségét súlyosan megszegte, különösen ha a jótállás vagy kellékszavatossági jog teljesítése vonatkozásában a szerződésben vagy a felek megállapodásában foglalt határidő eredménytelenül eltelt.”
Fontos elem, hogy a rendelkezést a hatálybalépéskor folyamatban lévő közbeszerzési eljárásokban is alkalmazni kell. Ez a Strabag számára is azonnali következményekkel járhatna, ha megállapítják a súlyos szerződésszegést.
A Közbeszerzési törvény eddig is tartalmazott szigorú korlátot. A 63. paragrafus 1. bekezdésének c) pontja szerint az eljárást megindító felhívásban előírhatják, hogy az eljárásban nem lehet ajánlattevő, részvételre jelentkező, alvállalkozó, illetve nem vehet részt alkalmasság igazolásában olyan gazdasági szereplő, aki „korábbi közbeszerzési vagy koncessziós beszerzési eljárás alapján vállalt szerződéses kötelezettségét az elmúlt három évben súlyosan megszegte és ez az említett korábbi szerződés felmondásához vagy elálláshoz, kártérítés követeléséhez vagy a szerződés alapján alkalmazható egyéb szankció érvényesítéséhez vezetett, vagy ha a nyertes ajánlattevőként szerződő fél olyan magatartása, amelyért felelős részben vagy egészben a szerződés lehetetlenülését okozta”.
A Építési és Közlekedési Minisztérium és a Strabag között a Miskolcot és a szlovák R4-es utat összekötő M30-as szakasz javítása kapcsán alakult ki konfliktus. A 354 milliárd forintból készült új autópályán 2024 elején több helyen elmozdult a szerkezet, megcsúszott, a burkolaton repedések jelentek meg. Lázár János idén februárban október végéig adott határidőt a javításra, de a Strabag szerint az október 31-i átadási dátumot a minisztérium egyoldalúan jelentette be, és műszaki okokból nem tudják tartani; állításuk szerint erről folyamatosan tájékoztatták az ÉKM-et.
A feszültséget az is jelezte, hogy a miniszter a késésekről úgy fogalmazott: „a Strabag átbaszta” őket. A minisztérium legutóbb perrel is fenyegette a céget, ha tovább csúszik a javítás.