A Rovatból

Alig egy hét maradt a törlesztési moratórium meghosszabbítására

Már csak néhány napig kérhetik az anyagilag nehéz helyzetben lévő adósok a bankjuknál, hogy 2022. június 30-ig ne kelljen fizetniük.


Alig egy hét maradt a törlesztési moratórium meghosszabbítására, de sok rászoruló hiteladós még kivár az igényléssel. Az MNB 16 banknál vizsgálja, hogy azok megfelelően tájékoztatják, szolgálják-e ki a moratóriumból visszatérőket – mondta Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke az MTI-nek.

A törlesztési moratórium 2022. június 30-ig való meghosszabbításáráról szóló kormányrendelet október 31-ig ad lehetőséget, hogy

  • a nehéz helyzetben lévő nyugdíjasok,
  • gyermeket nevelők vagy várók,
  • a közszférában dolgozók,
  • a munkanélküliek és
  • a tartós jövedelemcsökkenést elszenvedettek

jelezzék, hogy továbbra is élni kívánnak a fizetési stop lehetőségével.

Kandrács Csaba elmondta: a hosszabbításról szóló nyilatkozat formanyomtatványa személyesen az ügyfél bankjának bármelyik fiókjában, internetbankon, a hitelintézet honlapján kitöltve vagy akár elektronikusan aláírt emailben is elküldhető. Postai vagy telefonos nyilatkozatra a jogszabály szerint nincs mód.

Mivel a hó vége hétvégére esik, a személyes nyilatkozattétel – néhány szombaton is nyitva tartó fővárosi bankfiók kivételével – október 29-ig lehetséges – hangsúlyozta.

Egyelőre a vártnál kevesebben hosszabbították meg a törlesztési moratóriumot, bár az MNB szerint a lakossági ügyfelek mintegy 10 százaléka jövedelme, élethelyzete alapján a sérülékeny, a törlesztés szempontjából „kifeszített” körbe tartozik – mondta, hozzátéve: korábbi hasonló példák is azt mutatják, hogy rengetegen az utolsó percre hagyják a jelentkezést. Nem érdemes azonban kivárni, hiszen így – főképp a személyes ügyfélfogadás során – az utolsó órákban az érintettek túlterhelhetik a bankfiókok kapacitását.

A jegybanki vezető arra is felhívta a figyelmet, hogy az okostelefonnal, internettel nem rendelkezőknek az MNB budapesti ügyfélszolgálata vagy a – minden megyeszékhelyen elérhető – Pénzügyi Navigátor Tanácsadó irodák segítenek igény esetén a hosszabbításról szóló dokumentum kitöltésében.

Akinek van jövedelme, munkahelye, célszerű elhagynia a moratóriumot. Ha ők nem tesznek nyilatkozatot, törlesztésük folytatódik – emelte ki.

Ez azért fontos, mert a moratórium, amely a járvány első hullámai idején az egyik leghatékonyabb válságkezelő eszköznek bizonyult, nem „tartozáselengedés”, hanem fizetési haladék. A hitelre tehát a fizetési stop alatt is kamat rakódik. A jelzáloghitelesek mintegy felének legalább 10 százalékkal, a személyi kölcsönt felvettek felének 40 százalékkal nő meg az összes visszafizetendő tartozása, ha jövő júniusig – akár feleslegesen – a moratóriumban maradnak.

Kandrács Csaba azt is megjegyezte: a bankok piaci fizetéskönnyítő programjaikkal – például futamidő-hosszabbítással, olcsóbb hitelre váltással, a törlesztés átmeneti felfüggesztésével, biztosítási vagy lakástakarék megtakarítás beszámítása révén a tartozás csökkentésével – segítenek akkor is, ha valakinek az élethelyzete a törlesztés újbóli megkezdése után fordulna váratlanul kedvezőtlenné.

Az MNB 16 hitelintézetnél vizsgálja, hogy azok hogyan tájékoztatják a moratóriumból visszatérőket, és azok hiteleinek kezelésénél „pontról pontra” betartják-e a jogszabályi előírásokat. Jelentős problémát eddig nem találtak, de a témavizsgálatot folytatják – mondta.

Összegzésként kiemelte: a jegybank idén júliusi, a bankoknak küldött vezetői körlevele megkönnyíti a fizetési stop alatt felgyűlt kamatok, költségek gyorsabb rendezését is. Az MNB elvárja, hogy a hitelintézetek ne számítsanak fel előtörlesztési vagy szerződésmódosítási díjat azoknak, akik egy összegben kifizetnék e tartozásukat vagy magasabb havi törlesztést vállalnának, hogy az eredeti futamidő végére letudják teljes hiteltartozásukat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Svéd miniszterelnök: Orbán Viktor „felháborító hazugságokat” terjeszt
Ulf Kristersson úgy látja, a magyar kormányfő a közeledő választások miatt kétségbe van esve. Ezért mondhatta, hogy Svédország már nem civilizált ország, hanem a barbarizmus uralja.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. szeptember 15.



Orbán Viktor a Harcosok Klubja hétvégi edzőtáborában beszélt arról, hogy szerinte Svédország összeomlott. Mint mondta, a svédek „kijelentkeztek a civilizációból”, és helyette „barbarizmus” uralkodik.

A magyar miniszterelnök az előadása egy részletét az X-en is megosztotta – angol felirattal, hogy mindenki értse –, és ebben azt állította, hogy Svédországban már 284 fiatalkorú lányt vettek őrizetbe gyilkosságért. Kifejtette: a gyerekeket a maffia veszi rá, hogy lőjenek fejbe embereket, mert őket nem lehet elítélni.

„Minden szabály, minden rend felbomlik, és marad helyette a barbarizmus. Nem arról van szó, hogy valamit elhibáztak; ezek kijelentkeztek a civilizációból” – fejtegette Orbán. Hozzátette: ezek azok a svédek, akik kioktatják Magyarországot jogállamiságról.

Ulf Kristersson svéd miniszterelnök az X-en reagált a magyar miniszterelnök beszédére. Azt írta:

„Ezek felháborító hazugságok.”

Hozzátette: nem meglepő, hogy ezek a kijelentések egy olyan embertől származnak, aki „saját országában szétrombolja a jogállamiságot”. A svéd kormányfő szerint Orbán kétségbe van esve a közelgő magyarországi választások előtt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pilis polgármestere: a drogkereskedők 20 millió forint vérdíjat tűztek ki a fejemre
László Attila szerint azért akarhatják megölni, mert támogatja a helyi drogkereskedelem elleni harcot. Azt üzeni, nem hátrál meg, ameddig nem lesz rend a városban.


Pilis polgármestere azt állítja, hogy húszmillió forintos vérdíjat tűztek ki a fejére. László Attila a Facebookon számolt be róla, hogy úgy értesült, az életére törhetnek, miután aktív küzdelmet hirdetett a helyi drogkereskedők ellen.

A városvezető azt írta, egy ismerőse hívta fel az információval, amit ő is valakitől hallott. A forrás szerint borsodi vagy más „külsős” bűnözőket bíztak vagy bíznának meg azzal, hogy egyik éjszaka a saját otthonában támadják meg, és tegyék el láb alól. A feltételezett felbujtók úgy gondolják, hogy este már nincsenek mellette testőrök, de László Attila hozzátette: nincs is testőrsége.

A polgármester szerint a fenyegetés előzménye, hogy szeptember 2-án, a Monori Rendőrkapitányság munkatársai egy eredményes akció keretében lecsaptak az egyik pilisi drogterjesztő bandára, amelynek az irányítója előzetes letartóztatásba került.

„A drogos bűnözők most engem okolnak azért, hogy parancsba adtam a rendőrségnek a rajtaütést. Ekkora hatalmam ugyan még nincs, viszont ezt megelőzően több alkalommal nyomatékosan kértem a rendőrséget, hogy mielőbb tisztítsák meg Pilis városát a dílerektől. Ugyanis ezeknek a gátlástalan, haszonszerzésre berendezkedett alakoknak a tevékenysége nagymértékben járult hozzá ahhoz, hogy Pilisen az elmúlt években elszabaduljon a pokol, amelyet az utóbbi hónapok kőkemény munkájával megkezdtünk felszámolni” – írja a polgármester.

László Attila hozzátette, „Természetesen ettől az újabb fenyegetéstől sem hátrálok meg! Megyünk előre, ameddig nem lesz rend a városban, és egyúttal köszönöm a Monori Rendőrkapitányság munkatársainak az eredményes akció végrehajtását!”

A városvezető egy korábbi posztjában a most ismét felhozott rendőrségi akció részleteit is megosztotta. A police.hu beszámolója alapján akkor azt írta, egy olyan 48 éves pilisi férfira csaptak le a rendőrök, aki a gyanú szerint drogterjesztő hálózatot irányított. N. Sándor a feltételes szabadlábra bocsátását követően rövid időn belül újra illegális tevékenységbe kezdett. Főként kristályos anyagot árult Vecsés és Pilis térségében.

A vevők körében jól ismert díler hetente többször értékesített előre porciózott adagokat 5–10 ezer forintért. A nyomozás során hamar egyértelművé vált, hogy N. Sándor volt a hálózat kulcsfigurája. Ő szervezte az átadásokat és tartotta a kapcsolatot a vásárlókkal is.

A gyanúsítottat egy vecsési áruház parkolójában fogták el, miközben három adag tiltott szert adott át F. Norbertnek, aki 10 000 forintot és 2,5 kg fűszerpaprikát adott cserébe. Az elfogásban a Terrorelhárítási Központ műveleti egysége is közreműködött. A rendőrök nemcsak a dílert és a fogyasztót állították elő, az N. Sándorral a helyszínre érkező ismerősének, Cs. Norbertnek a kezén is kattant a bilincs, mivel a drog terjesztésében ő is aktívan részt vett.

A házkutatások során a hatóságok több mint 2 millió forint készpénzt, egy nagy értékű autót, ékszereket, mobiltelefonokat, digitális mérlegeket és más eszközöket foglaltak le. F. Norberttől lefoglalták az átvett kristályos anyagot, a 10 000 forintot és a fűszerpaprikát is. Cs. Norbert lakásán egy mobiltelefont és több járművet találtak.

A Monori Rendőrkapitányság kábítószer-kereskedelem bűntette miatt nyomoz az előzetes letartóztatásban lévő N. Sándor és a szabadlábon védekező Cs. Norbert ellen, míg F. Norbert ellen kábítószer-fogyasztás miatt indult eljárás – áll a közleményben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Elvehetik Mészárosék sztrádabizniszét – Uniós eljárás indul, egy új kormány felbonthatja a szerződéseket
Az unió szerint Mészáros és Szijj cégei számára túl nagy a haszon, túl kicsi a kockázat az autópálya-koncesszióban. Akár az egész szerződés mehet a levesbe.


Korántsem biztos, hogy a Mészáros Lőrinc és Szijj László érdekeltségébe tartozó MKIF Zrt. egészen 2057‑ig fenntarthatja a 2022‑ben elnyert, 35 évre szóló autópálya-koncessziót. A HVG cikke szerint a cég meglepően könnyen elveszítheti a jövedelmező, minimális kockázattal járó megbízást.

A koncessziós szerződés szerint az államnak joga van felmondani a megállapodást, ha az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indít, és az Európai Bíróság elmarasztaló ítéletet hoz.

A portál emlékeztet, hogy „az Európai Bizottságnak komoly aggályai vannak, ezért kötelezettségszegési eljárást indított.” A bizottság kifogásolja, hogy a koncesszió 35 éves időtartamának meghatározása és értékének becslése nem volt megalapozott, illetve problémásnak tartják a kialakított struktúrát is.

Úgy látják, a koncessziós rendszerben a cég túl kevés kockázatot vállal, ezért szerintük ez lényegében egy egyszerű közbeszerzés.

Az M1‑es autópályán most indul az újjáépítés és bővítés. Bicskéig 2028 őszére készülnek el, a Concó pihenőhelyig 2029 őszére, és Hegyeshalom felé még később haladnak majd.

Fővállalkozóként a Mészáros és Szíjj érdekeltségébe tartozó MKIF Zrt. végzi az építkezést, közben Mészáros bankja hitelt is nyújt hozzá.

Bár valószínűtlen, hogy a Fidesz‑kormány felmondja a koncessziós szerződést, Magyar Péter már jó előre jelezte: ha a TISZA kormányra kerül, a párt szakértői felülvizsgálják a NER‑korszakban kiosztott állami koncessziókat, és ha szükséges, felbontják a szerződéseket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos a sápi vonatbaleset jelentéséről: Ha ettől nem kellene lemondania egy miniszternek, akkor mitől?
A független honatya dühösen reagált a sápi vonatbaleset hivatalos vizsgálati zárójelentésére. Úgy tűnik, megelőzhető lett volna a tragédia, ha a felújított vonalra felszerelnek egy alapvető biztonsági berendezést.


„A pár hete lezárult vizsgálat  hivatalos zárójelentése szerint a sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vonalon nem spórolják ki a biztonsági berendezések egyik alapvető részét” - kezdi hétfő reggeli Facebook-posztját Hadházy Ákos, rögtön feltéve a kérdést, „Ha ettől nem kellene lemondania egy közlekedési miniszter, akkor mitől??”

A politikus a 2023-ban történt sápi vonatbaleset nemrég elkészült zárójelentését megosztva felidézi, hogy „egy magánvasút mozdonyvezetője elaludt és emiatt fékezés nélkül meghaladta a tilos jelzőt és hatvannal nekiütközött egy álló személyvonatnak.”

A vétlen mozdonyvezető életveszélyesen megsérült, egy órán át tartott, mire kiszabadították a roncsokból.

A honatya bejegyzése hangsúlyozza, hogy a vizsgálati jelentés két okot nevezett meg: „1) a mozdonyvezető kimerült volt és elaludt 2) bár a Püspökladány-Biharkeresztes vonal felújítását két hónappal a baleset előtt adták át ötven milliárdért (Lőrincék építették, kik mások), az egyik alapvető biztonsági berendezést nem szerelték fel a frissen felújított vonalon!”

Mi az a vonatbefolyásoló rendszer?

A politikus magyarázata szerint „Ennek az ún 'vonatbefolyásoló rendszernek' az a lényege, hogy ha valami miatt a mozdonyvezető meghaladja a tilos jelzést (figyelmetlenség, elalvás, rosszullét), akkor a rendszer vészfékezéssel megállítja a vonatot.” Ehhez szükséges egy jelző melletti jeladó, amit „minden magyar mozdony érzékelni tud és így szükség esetén magától megáll.”

A poszt szerint azonban a biztonsági berendezés a baleset idején ez nem működött, és azóta sem működik, mivel „a minisztérium  egyszerűen nem rendelte meg erre a vonalra ezt az egyszerű rendszert.”

„A biztonságon spóroltak”

Hadházy szerint először még a régi jelzőket sem akarták lecserélni, végül ezt megrendelték, „de az úgynevezett vonatbefolyásoló rendszert (EVM-120) már nem, mert spóroltak. A biztonságon.”

A képviselő állítja: a vizsgálati jegyzőkönyv pontosan kiszámolta, hogy ha lett volna ilyen egyszerű biztonsági rendszer, az időben megállította volna a vonatot. A jelentés készítői pedig – Hadházy szerint – értetlenül álltak a döntés előtt.

„Semmilyen kockázatelemzés, számítás nem készült, ami ezt a megmagyarázhatatlan spóroltást indokolta volna.”

A dokumentumokban egyetlen utalás szerepelt arra vonatkozóan, hogy a vonal a jövőben megkapja az egységes európai vonatbefolyásoló rendszert (ETCS).

Ez azonban „a vizsgálók szerint majd 2050 körülre várható, jelenleg tervben sincs”.

A képviselő rámutatott, hogy „a felújítás kezdetekor még nem Lázár volt a miniszter, de az átadáskor és a balesetkor már igen.” A jelentés alapján pedig „közvetlen okozati összefüggés van a minisztérium döntése és a baleset között.”

A politikus megjegyezte: „Az elalvó mozdonyvezetőre letöltendő börtönt kért az ügyészség. Lázár meg röhögve vadászgat továbbra is Batidán.”

A posztban Hadházy kitért arra is, hogy „az Origo tudósított a vizsgálat lezárásáról. Csak éppen egyszerűen elfelejtett írni arról, hogy működő (létező) biztonsági berendezés esetén nem lett volna baleset.”

Újabb probléma a miskolci vonalon

A honatya szerint ugyanazt a fajta jelfeladót spórolták ki a biharkeresztesi vonalon is, mint amiről tegnap a miskolci vonal kapcsán is írt. „Ott a miskolci vonalon nem működik évek óta több jelző jelfeladója. Az egyiknél emiatt (is) nem tudott megállni egy KISS motorvonat, de ott szerencsére nem lett baleset.”

A MÁV erre azzal reagált Hadházynak, hogy „a berendezés működik, de zavarérzékeny. A probléma pontszerű, nem a vonal egészét érinti. A jelfeladás az adott szakasz egy-egy pontján valóban nem azzal a megbízhatósággal működik, ahogy azt a MÁV-csoport megrendelte és elvárja.”

A honatya összegzésképpen megjegyezte: ezek szerint: „a biharkeresztesi vonalon úgy működik a biztonsági rendszer, ahogyan a minisztérium és a MÁV elvárja: sehogy”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: