HÍREK
A Rovatból

A teherfuvarozók Gulyás Gergelyt kérdezik: a taxisok miért vehetik olcsóbban az üzemanyagot?

Felhívták a figyelmet arra, hogy a gázolajár ugrásszerű emelkedése beépül a szállított termék árába is, így gyártói és fogyasztói, lakossági oldalon is negatív hatásként jelenik meg.


Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szombat délelőtt egy rendkívüli kormányinfón jelentette be, hogy elfogadva a MOL javastalát, a 480 forintos árstopot kizárólag a magánszemély által üzemben tartott járművekre, a mezőgazdasági gépekre és a taxikra tartják fent. Utóbbiak a szóbeli indoklás szerint azért kaptak mentességet, mert "ők gyakorlatilag a munkaeszközükhöz kizárólag benzint és dízelt használnak (...) ilyenkor a kormány kénytelen mérlegelni, más vállalkozóknak egy tétel, akár egy fontos tétel az, hogy mennyi az üzemanyagár, de nem ez az, amin a vállalkozás alapszik, vagy nem csak ezen alapszik a vállalkozás."

A kormányrendeletre reagálva hétfőn levélben fordult dr. Gulyás Gergelyhez a fuvarozókat képviselő két legmaghatározóbb magyar szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE).

Levelükben arra hívják fel a politikus figyelmét, hogy

a közúti fuvarozásban is meghatározó vállalkozói költségelem az aktuális üzemanyagár. A gázolaj a mintegy 15 ezer hazai közúti árufuvarozó és autóbuszos személyszállító magánvállalkozás számára is az egyetlen, és elengedhetetlen energiaforrás.

Mint fogalmaznak, a piaci áron tankoló fuvarozók mindennapos küzdelmet folytatnak azért, hogy a drasztikusan megemelkedő működtetési költségeiket a fuvardíjaikban érvényesíteni tudják a megbízói oldal felé, hozzátéve, hogy a gázolajár ugrásszerű emelkedése értelemszerűen beépül a szállított termék árába is, így gyártói és fogyasztói, lakossági oldalon is negatív hatásként jelenik meg.

A NiT Hungary és az MKFE által írt közös levélben – nem elvitatva a taxisok részére biztosított maximalizált üzemanyagár további fenntartását – kérik dr. Gulyás Gergelyt, hogy magyarázza meg, mi indokolja a két, megközelítően azonos költségszerkezetű szállítási tevékenység közötti megkülönböztetést és hogy miért került teljes mértékben kivezetésre a közúti fuvarozói szektorban dolgozó haszonjárművek tekintetében a maximalizált üzemanyagár.

A NiT Hungary és az MKFE Dr. Gulyás Gergelynek címzett közös levelélben azt írják:

"Ön a 2022. július 30-án megtartott Kormányinfón újságírói kérdésre úgy indokolta a személytaxi-szolgáltatást nyújtó járművek kivételezetti körben tartását, hogy „…miután ők gyakorlatilag a munkaeszközükhöz kizárólag benzint és dízelt használnak ezért, hogyha ezt nem tettük volna meg, akkor a taxiárakban körülbelül 60%-os növekedés lett volna másnap.”

Ön a kérdésre válaszul kihangsúlyozta, hogy „…ilyenkor a kormány kénytelen mérlegelni, más vállalkozóknak egy tétel, akár egy fontos tétel az, hogy mennyi az üzemanyagár, de nem ez az, amin a vállalkozás alapszik, vagy nem csak ezen alapszik a vállalkozás. A taxisok azok, akiknek a mindennapi munkához ez az egyetlen elengedhetlenül fontos energiaforrás.”

A Kormányinfón elhangzott indoklással kapcsolatban szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy – megegyezően a személytaxi-szolgáltatásokkal – a közúti fuvarozásban is meghatározó vállalkozói költségelem az aktuális üzemanyagár. A gázolaj a mintegy 15 ezer hazai közúti árufuvarozó és autóbuszos személyszállító magánvállalkozás számára is az egyetlen, és elengedhetetlen energiaforrás.

A piaci áron tankoló fuvarozók mindennapos küzdelmet folytatnak azért, hogy a drasztikusan megemelkedő működtetési költségeiket a fuvardíjaikban érvényesíteni tudják a megbízói oldal felé, hozzátéve, hogy a gázolajár ugrásszerű emelkedése értelemszerűen beépül a szállított termék árába is, így gyártói és fogyasztói, lakossági oldalon is negatív hatásként jelenik meg.

Szakmai szervezeteink részéről – egyrészt a tisztánlátás, másrészt a képviselt tagság hiteles informálása érdekében –

talán nem túlzó elvárás az, hogy a kényszerűen bevezetett kormányzati intézkedés indoklása ne nélkülözze a tárgyilagos szakmai megközelítést.

Ennek tükrében – nem elvitatva a személytaxi-szolgáltatást nyújtó járművek üzembentartói részére biztosított maximalizált üzemanyagár további fenntartását – várjuk szíves tájékoztatását abban a tekintetben, hogy szakmai megközelítésben mi indokolja a két, megközelítően azonos költségszerkezetű szállítási tevékenység közötti megkülönböztetést, és mi a szakmai indoka annak, hogy – ellenétben a személytaxi-szolgáltatást nyújtó járművekkel és az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szerinti, 7,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó traktorokkal vagy mezőgazdasági erőgépekkel – a közúti fuvarozói szektorban dolgozó haszonjárművek tekintetében a maximalizált üzemanyagár 2022. március közepétől két lépcsőben, de végsősoron teljes kivezetésre került".


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
Mészáros Lőrincet egy vadonatúj, 180 milliós Ferrariban fotózták le Felcsúton
A felcsúti milliárdosról Hadházy Ákos osztott meg több fotót. A politikus szerint Mészáros egy hibrid hajtású, Ferrari 296 GTS-ben libbent át Felcsúton.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 04.



Lassan több a Ferrari Felcsúton, mint Monacóban - állapította meg Hadházy Ákos vasárnap reggeli bejegyzésében a Facebookon. A független országgyűlési képviselő ezúttal egy kedves ismerősétől kapott fotókat Mészáros Lőrinc állítólagos vadonatúj luxusautójáról.

„Hopp, egy újabb Ferrari Felcsúton. Az ifjabb után most az eredeti Mészáros Lőrinc luxizós sportautójáról kaptam képeket. A Gázos feje ugyan elmosódott, de a fotó készítője kedves ismerősöm, a helyszín pedig beazonosítható ("Puskás" Sport Hotel parkolója és az odavezető út)” - olvasható Hadházy posztjában, aki ezután azt is megosztja, hogy mit kell tudni a kocsiról.

„A típus amúgy a Ferrari 296 GTS. Bagatell 140-180 millióba kerül. 663 lóerős, állítólag újdonság, hibrid hajtású (gondolom, konnektorról tölti Lőrinc). 2023 októberében helyezték forgalomba.”

A politikus azzal zárja a bejegyzést, hogy „semmi baj nem lenne, hogy gazdag, ha nem ilyen csalásokkal szerezte volna az ép ésszel fel nem fogható vagyont (Orbánnak)”.

A felcsúti milliárdosról készült fotókat a posztban lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Pogátsa Zoltán: Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne
A közgazdász szerint a magyar EU-tagság gazdasági előnyökkel jár, és a kormányfő befolyása is csökkenne, ha az ország hátat fordítana az uniónak.


Pogátsa Zoltán közgazdász a Népszavának adott interjújában arról beszélt, hogy szerinte Orbán Viktor nem akarja kiléptetni Magyarországot az Európai Unióból. Úgy véli, a kormányfő számára is előnyös, ha az ország az unió tagja marad.

A közgazdász azzal indokolta ezt, hogy a kínai befektetők is azért jönnek Magyarországra, mert így elkerülhetik az európai importvámokat. Hasonló okokból jelentek meg a német autógyártók is: nemcsak az olcsó munkaerő miatt, hanem azért is, mert innen vámok és kvóták nélkül lehet árut szállítani az unió más tagállamaiba, ráadásul határellenőrzés sincs.

Pogátsa úgy fogalmazott:

„Ha kilépnénk az EU-ból, Orbán presztízse az észak-macedón miniszterelnökének szintjére csökkenne.” Hozzátette: „Márpedig ki tudja ma megmondani internetes keresés nélkül, hogy ki a macedón miniszterelnök?”

A beszélgetésben szóba került Ukrajna uniós csatlakozása is. Pogátsa szerint erre belátható időn belül nincs esély, mivel senki nem gondolkodik abban, hogy egy háborús ország belépjen az EU-ba. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: ő maga a világot járva még nem találkozott „nemet váltó” óvodással sem, miközben ez a téma korábban fontos szerepet kapott a magyar közbeszédben. Úgy fogalmazott: „Az előbbiekkel kapcsolatos állítások legfeljebb blöffnek tekinthetők.”

A gazdasági kilátásokat is értékelte. Szerinte az egymillió új munkahely programja kifulladt. Véleménye szerint előrelépni csak intenzív gazdaságpolitikai eszközökkel lehetne, ha a magyar munkavállalók magasabb hozzáadott értékű állásokban dolgoznának. Ehhez azonban humántőke-fejlesztésre lenne szükség: jó minőségű oktatásra, egészségügyre és infrastruktúrára. Mint mondta, „valamilyen rejtélyes okból Orbán amióta kormányon van nem akar csinálni” ilyen fejlesztéseket.

Pogátsa azt is megemlítette, hogy a magyar gazdaság jelenleg nem éli fénykorát: az idei első negyedéves GDP-adat elmaradt a várakozásoktól.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Warren Buffett: Nem jó ötlet olyan világot tervezni, ahol néhány ország azt mondja, hogy mi nyertünk
A 94 éves üzletember szerint a kereskedelem nem lehet fegyver. Szerinte a világ virágzása Amerikának is hasznot hoz.


Warren Buffett, a világ egyik leggazdagabb embere és a Berkshire Hathaway elnök-vezérigazgatója szombaton az éves részvényesi találkozón bírálta Donald Trump kereskedelmi politikáját, írja a 444. A 94 éves üzletember szerint az amerikai kormányzat hibát követ el, amikor a vámokat stratégiai fegyverként használja.

„A kiegyensúlyozott kereskedelem jót tesz a világnak”, mondta Buffett a nebraskai Omahában tartott eseményen, ahol évente körülbelül 40 ezer ember gyűlik össze. Hozzátette: „a kereskedelem nem lehet fegyver”.

Szerinte a vámok ilyen jellegű alkalmazása rontja az országok közötti kapcsolatokat, és instabilabbá teszi a globális piacokat. Úgy látja, a világ virágzása összefüggésben van az Egyesült Államok sikerével is.

„Nem hiszem, hogy jó ötlet olyan világot tervezni, ahol néhány ország azt mondja, hogy ha-ha-ha, mi nyertünk”

– fogalmazott Buffett. Majd így folytatta: „Szerintem nagy hiba, ha van 7,5 milliárd ember, akik nem nagyon szeretnek, és van 300 millió, akik arról hencegnek, hogy ők milyen remekül boldogultak”.

A pénzügyi szakember szerint az lenne a cél, hogy minden ország azzal foglalkozzon, amihez a legjobban ért. „Nekünk azt kellene tennünk, amihez mi értünk a legjobban, nekik pedig azt kellene tenniük, amihez ők értenek a legjobban” – mondta.

Bár szóba került az amerikai gazdaság helyzete és jövője is, Buffett megőrizte optimizmusát. Kiemelte: „Mindig a változás folyamatában vagyunk... Én nem csüggednék... Mindannyian elég szerencsések vagyunk”.

A beszéd után bejelentette, hogy lemond a Berkshire Hathaway vezetéséről. Az utódlás kérdése már korábban eldőlt, a pozíciót az előre megnevezett utód veszi át. A több mint 200 vállalkozásból álló portfóliót kezelő cég élére Buffett 1965-ben került, amikor az még egy közepes méretű textilipari vállalat volt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Telex: ChatGPT által generált álhír a 46 fokos nyárról szóló hír
A ProfitLine forrás nélkül közölt drasztikus hőségadatokat. Az Országos Meteorológiai Szolgálatra hivatkoztak, ami már nem is létezik.


Az utóbbi napokban több helyen is megjelent a hír, hogy extrém forró nyár várható, és akár 43–46 fokos hőmérsékletek is lehetnek Magyarországon. A ProfitLine cikke szerint száz éve nem tapasztalt hőség jön, amit több lap is átvett.

A Telex azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a cikk forrásmegjelölés nélkül közölte az információkat. Azt is kiemelték, hogy a szöveg az Országos Meteorológiai Szolgálatra hivatkozott a hőségriadó kapcsán, holott ez a szervezet 2023 végén megszűnt. Azóta a HungaroMet látja el a meteorológiai feladatokat.

A cikkre Tóth Tamás meteorológus Facebook-posztja irányította rá a figyelmet, aki azt írta:

Magyarországon egyetlen meteorológus sem beszélt olyan forróságról, amely abszolút melegrekordot döntene, és senki nem keltett riadalmat.

A Telex a HungaroMethez is fordult kérdéseivel. A szervezet nem kommentálta a ProfitLine cikkét, de közölték: három hónapra előre nem lehet pontosan megmondani, milyen hőmérsékletre számíthatunk, mert a meteorológiai modellek erre nem alkalmasak. A Telex szerint a HungaroMet azt is megerősítette, hogy nem terveznek bevezetni többfokozatú hőségriasztást, mert erre nincs hatáskörük.

A Telex megkereste a ProfitLine szerkesztőségét is, hogy honnan szerezték a cikkhez használt adatokat.

„A cikket a ChatGPT állította össze az elérhető publikus adatok és meteorológiai modellek alapján”

– írták a válaszukban.


Link másolása
KÖVESS MINKET: