FELFEDEZŐ
A Rovatból

A pink már 150 évvel ezelőtt is ultramenő volt!

A Zsolnayról sokunknak a gazdag ornamentikájú és a karakteres, csillogó eozinmázas dísztárgyak jutnak eszünkbe, de a pécsi kerámiagyár történetének van egy (talán) kevésbé ismert fejezete is.
Mayer Kitti cikke HYPE&HYPER oldalon - szmo.hu
2022. május 02.



A HYPE&HYPER egy közép- és kelet-európai design- és életmódmagazin, amely a régió innovációi és kreatív projektjei mellett üzleti, stratégiai és közéleti kérdésekkel is foglalkozik. Célunk összegyűjteni és bemutatni azokat az egyedi történeteket, vállalkozásokat és kezdeményezéseket, amelyek nemcsak a világnak ezt a részét alakítják, hanem globálisan is relevánsak lehetnek.

A Zsolnay porcelán pink korszakról mesél – igazán élvezetes formában – a nemrégiben megjelent „A rózsaszín Zsolnay” című könyv. Mi már beszereztük, s most meg is mutatjuk!

Március 31-én este mutatták be Winkler Barnabás Ybl-díjas építész új könyvét a FUGA-ban, s a kirakatot is pinkbe öltöztették. Korábban is született már könyv Winkler gyűjtőszenvedélyéről: a 2007-ben megjelent „Kezdetben volt a rózsaszín” címet viselő kötetben az akkor több mint 500 darabot számláló rózsaszín Zsolnay kerámiák kerültek terítékre. Mára ez a szám 1500-ra ugrott, az egyedülálló gyűjtemény pedig 2011 decemberében visszakerült „szülővárosába”, Pécsre, ahol állandó kiállítás formájában ismerkedhetünk meg a rózsaszín tárgyak garmadával – a kuglófsütőktől a boros-, sörös- és vizeskancsókon, kelesztőtálakon át az unikálisnak tartott ételhordókig.

Nagy bánatomra a FUGA-beli könyvbemutatón nem tudtam részt venni, de néhány nappal később az Írók Boltjában lecsaptam egy példányra – hajtott a kíváncsiság. Bennem is egy olyan kép élt a Zsolnayról, mint talán sokak fejében: csillogó mázas kisplasztikák, vázák túlburjánzó díszítéssel, már-már giccsesnek gondolt kivitelben. A Zsolnay-univerzum számomra egyetlen befogadható szereplői az épületdíszítő kerámiák, melyeket talán a dimenzióváltás miatt gondolok „könnyebben fogyaszthatónak” reprezentatív, vitrinlakó társaiknál.

A sajtóanyagban olvasott „Egy különleges kötet nem csak a kerámia szerelmeseinek” alcímet csupán hangzatos olvasócsalogató fogásnak hittem, de amint kézbe vettem a könyvet, bebizonyosodott, hogy az állítás igaz (nálam legalábbis működik). Persze, én magam is tagadhatatlan tárgymániás hírében állok, és bár a műanyag az én legnagyobb favoritom, Winklerék könyve egy szempillantás alatt az ujjai köré csavart.

A vaskos, közel 400 oldalas magyar-angol nyelvű kiadvány akár csalódást is okozhatott volna: születhetett volna egy száraz, iparművészettörténeti szempontból mindenképp kifogástalannak tartott, de talán kevésbé olvasóbarát kötet is. És készülhetett volna egy szentimentális történetekkel teletűzdelt színes-szagos képes album, amely nélkülözi a szakmaiságot és csak óvatosan sorakoztatja fel a legfontosabb adatokat és információkat a téma kapcsán. Szerencsére, „A rózsaszín Zsolnay” szerzői és szerkesztői sem egyik, sem másik hibába nem csúsztak bele, sőt hála Hübner Teodóra szakértelmének, vizuálisan is élvezetes kiadvány született.

A könyv kapcsán használt „különleges” jelző nagyon is indokolt. Jó érzékkel adagolja az ismeretterjesztő információkat és archív felvételeket, felvázolja a szövevényes Zsolnay-történetet, s benne az 1850-es évektől 1900-ig gyártott rózsaszín használati tárgyak keletkezésének históriáját. És még sok minden mást is. Mert ez a kötet nemcsak tárgyakról, de történetekről is mesél, olvasmányos és szórakoztató formában – ez a valódi szuperképessége.

Tudniillik az oldalak lapozgatása közben kirajzolódik előttünk a szenvedélyes gyűjtő, Winkler Barnabás személye, aki maga meséli el egy-egy tárgy megszerzésének kalandos, fordulatokkal teli vagy épp megható történetét. És milyen jó, hogy ez a nézőpont vállaltan jelenik meg ebben a kötetben! Hiszen egy tárgy nem csupán adatok halmaza (méret, technika, készítés ideje és helye, stb.), hanem megfejtendő rejtély, titok, hagyomány, amitől még értékesebbé válik az idő múlásával.

„A rózsaszín Zsolnay” hasábjain rengeteg ilyen történettel találkozhatunk: kiderül többek között, honnan került a gyűjteménybe az első kuglófsütő, mit tartogatott Brüsszel több száz négyzetméteres régiségboltjának egyik eldugott zuga Winkler számára, és hogy milyen tárgyat hagyományozott a gyűjtőre a Sopronban élő Lonci néni. De megismerkedhetünk az Ecseri piac öreg régiségkereskedőjével, Borisszal és a „vacak kis kancsó”, vagy épp az óriásként emlegetett harmincliteres „balatoni” bödön történetével is.

És természetesen Winkler azt is elmeséli, hogyan és melyik pink darabbal indult a gyűjtőszenvedély nála – elmondása szerint nem gyűjtött soha semmit, se bogarakat, se növényeket, de még bélyeget sem, a rózsaszín Zsolnay azonban valamiért mégis megszólította, és azóta sem ereszti.

A személyes hangvételű sztorik és visszaemlékezések mellett persze sok érdekesség is kiderül a rózsaszín kerámiákról. A paraszti használati edények adaptációjaként megszülető tárgycsoport nagy népszerűségnek örvendett a polgári otthonokban is, csodájára jártak az 1873-as Bécsi Világkiállításon. Hogy például mennyire más volt százötven évvel ezelőtt az emberek tárgyakhoz fűződő viszonya, a kötet erre is emlékeztet minket: egy-egy lábas vagy kancsó akkor még fontos volt, meg kellett menteni (hála a „drótostótoknak”), vidékiek és városiak egyaránt szeretettel használták, miközben óvták és védték a háztartási edényeiket. Az egyik család például bádogossal rézfedelet csináltatott a boroskancsóhoz, egy másik vasfedéllel zárta le a zsírosbödönt. Tanulság lehet mindez a mai kor embere számára, a slow life mozgalom tekintetében különösen, miközben a teljesen gyanútlan olvasó azt is megtudhatja, hogyan különböztethetjük meg egymástól (forma alapján) a boros- vagy épp vizeskancsót, mitől volt különleges a „Bartkopf” névre keresztelt söröskancsó, vagy hogy milyen ötletes megoldásokkal álltak elő az akkori mesterek, ha a vizeskancsó fülének kialakításáról volt szó.

A könyv kapható a FUGA-ban és az Írók Boltjában, és hamarosan a nagyobb könyvesboltokban.

Szöveg: Winkler Barnabás, Kovács Orsolya

Design és kép: Hübner Teodóra

Fotók: Hübner Teodóra, Polgár Attila, Bege Nóra

Szerkesztő: Gáspár Zsuzsa

Olvasószerkesztő: Sződy Macó

Angol fordítás: Bob Dent, Rácz Katalin

Kiadó: Hap Galéria, Budapest, 2022

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPE&HYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Bruti költői kérdést tett fel Orbán furcsa megszólalásáról: Mit akart üzenni nekünk a dadaista költő?
Egy pillanatra megakadt a miniszterelnök nyelve, a mémgyárosok és a humoristák azonnal lecsaptak rá.


Tegnap este óta nagyot megy az interneten Orbán Viktor egy interjúrészlete. Ebben az látható, hogy a miniszterelnöknek kérdést tettek fel Ukrajna európai uniós csatlakozásával és a magyar vétóval kapcsolatban. Ezt Orbán nehezen hallotta, így valaki tolmácsolta neki. A kormányfő hirtelen akart válaszolni, így a mondata elején kissé dadogva kezdte a beszédét.

Az eset hamar megihlette Tóth Imrét, ismertebb nevén Brutit, a Dumaszínház humoristáját, aki rögtön fel is tette a nagy kérdést:

„Szerintetek mit akart üzenni nekünk a dadaista költő?”

A korábban kutyapártos, jelenleg tiszás aktivista azt kérte, a követői kommentben küldjék el megfejtéseiket. Ezeket ITT lehet elolvasni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Fotók: Orbán Viktort rózsaszín kosztümben, szivárványos zászlóval ábrázolta egy olasz street art művész egy budapesti ház falán
A titokzatos Laika ezúttal Budapesten tűnt fel, és a Pride előtt különleges módon állt ki az emberi jogok és a szabadság mellett.


Laika, az ismert olasz street art művész Budapesten helyezte el legújabb alkotását. Egy ház falára ragasztotta fel azt a képet, amely Orbán Viktort ábrázolja rózsaszín női kosztümben, kirúzsozott szájjal, transznemű zászló színeiben pompázó nyakkendővel, a kezében pedig egy szivárványszínű zászlóval, vette észre a hvg.hu.

A művész az Instagram-oldalán is megosztotta az alkotásról készült fotókat. A képen a „Free Maja” felirat is szerepel, amely a német Maja T.-re utal. Őt azután börtönözték be, hogy két éve egy magyarokból és külföldiekből álló csoport tagjaként olyanokra támadtak Budapesten, akikről azt feltételezték, hogy a kitörés napja nevű neonáci rendezvényre érkeztek.

Laika a posztban üzent is a magyar miniszterelnöknek. Azt írta: „Azt álmodtam, hogy te is az utcára vonulsz, a polgári jogokért, a szabadságért, hogy az lehess, aki akarsz, aki vagy. Te is az utcára vonultál, hogy megvédd a jogállamiságot és a demokráciát a bunkó nacionalizmustól és a szélsőjobboldali csoportoktól az országodban. A börtönökben tapasztalható rossz bánásmód ellen, az emberi jogok védelmében. Aztán felébredtem…”

Úgy fogalmazott, az utcai művészet „megvan az ereje, hogy megmutassa a lehetetlent, az utópiát”, és „mindenekelőtt képes feldühíteni az olyan szuverenistákat, mint te”.

A bejegyzés végén arról is írt, hogy a Pride napjaiban Budapesten lenni szerinte kockázatos, de szükséges is – nemcsak a magyar, hanem az európai LMBTQ-közösség számára is. „Fontos, hogy megvédjük a demokráciát és az emberi jogokat. Holnap inkognitóban leszek a tüntetésen, és remélem, sokan találkozunk ott” – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Polgár Tünde a Pride-ról: Azok, akik ma végigsétálnak a menettel, mernek nyitottak és elfogadók lenni
A 30. Budapest Pride felvonulás kapcsán a médiaszemélyiség megható üzenetet osztott meg. Azt is elárulta, miért érzi fontosnak, hogy kiálljon a sokszínűség és az elfogadás mellett.
F. O. - szmo.hu
2025. június 28.



Polgár Tünde a közösségi oldalán osztotta meg gondolatait a 30. Budapest Pride kapcsán. Egy fotóválogatást is közzétett, amelyen elmondása szerint különböző Pride-felvonulásokon készült képek láthatók Bukaresttől Bangkokig.

A médiaszemélyiség bejegyzését az 1969-es Stonewall-i események felidézésével kezdte, amelyek – mint írja – a tiltás, a bántalmazások és az ellehetetlenítés miatt vezettek az első Pride megtartásához. Hangsúlyozta, hogy ezek a rendezvények elsősorban az elfogadásról és az emberek – minden nemű kisebbség – egyenlő jogairól szólnak. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy szerinte az idei budapesti menet már nem kizárólag erről szól.

Úgy fogalmazott, különös, hogy kicsit ugyanoda jutottunk vissza, ahol 1969-ben tartottunk. Sokan ugyanis még mindig úgy gondolják, hogy ez a téma nem érinti őket. Bejegyzésében azt írta,

azok, akik ma végigsétálnak a menettel, mernek nyitottak és elfogadók lenni, ő pedig ezekkel a gondolatokkal szeretné kifejezni szolidaritását mindazokkal, akik mások, valamint azokkal is, akik támogatólag kiállnak mellettük.

Polgár Tünde szerint az idei Pride a bátorságról is szól, mivel nemcsak az elfogadás fontosságára, hanem a másként gondolkodók elhallgattatása elleni kiállásra is felhívja a figyelmet. Úgy véli, a felvonulás a gyülekezési szabadság érvényesüléséről is szól, és arról, hogy a résztvevők vállalják annak kockázatát, hogy esetleg szavakkal vagy fizikailag is bántalmazhatják őket.

A posztban ez is olvasható: „Mert uszítani lehet, de a büszkeség tilos.” Polgár Tünde azt is kifogásolta, hogy szerinte az arcfelismerő kamerákat – amelyeket bűncselekményeknél nem használnak hatékonyan – most épp a büntetések kiszabására alkalmazhatják.

Úgy fogalmazott, hogy

azok, akik nem tagjai az LMBTQ+ közösségnek, de mégis részt vesznek a felvonuláson, „betemetnek néhány közénk ásott árkot.”

Azokhoz is szólt, akik úgy gondolják, hogy az ilyen megnyilvánulások maradjanak a négy fal között. Szerinte érdemes elgondolkodni azon, milyen példát mutatnak ezzel a gyerekeiknek, különösen akkor, ha a saját gyermekük érzi majd, hogy más, és emiatt nem meri felvállalni önmagát.

A poszt végén azt írta, lélekben ő is ott lesz a menetben, és bízik benne, hogy senkinek nem esik bántódása a normalitásra hivatkozva. Hozzátette: „Hogy a rendőrség minden állampolgárt ugyanúgy szolgál és véd, és az egészből nem egy újabb bevételi forrást remél a hatalom a büntetések által! Legyetek büszkék és merjetek szeretni!”

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Megható pillanat: először találkozott vér szerinti családjával az újszülöttként műanyag zacskóban elhagyott férfi
Jon Scarlett-Phillips-t csecsemőként hagyták magára egy parkolóban az angliai Milton Keynes közelében.


A 40 éves Jon Scarlett-Phillips-t 1984 szeptemberében találták meg egy szabadidőközpont parkolójának mellékhelyiségében, az Egyesült Királyságban, Milton Keynes közelében.

Jon egy takaróba csavarva feküdt egy bevásárlószatyorban, a méhlepény még mindig a testéhez csatlakozott, amikor édesanyja elhagyta őt.

Három kamaszlány talált rá, akik rögtön hívták a mentőket, így a kisbaba megkapta a szükséges orvosi segítséget - írta a Unilad.

Jon az ITV „Long Lost Family: Born Without a Trace” (Elveszett család: Nyom nélkül születtek) című műsorában osztotta meg megdöbbentő történetét, abban a reményben, hogy megtalálhatja vér szerinti édesanyját.

A műsorban így emlékezett vissza:

„Három lány talált rám. Ebben a korban egy ilyen helyzetet átélni teljesen őrület. Hálás vagyok, nagyon hálás, hogy meghallottak és rám találtak. Ők mentették meg az életemet.”

Szerencsére Jon boldog gyermekéveket töltött nevelőszüleivel, Johnnal és Marilynnel, és nővérével, Debbie-vel együtt nőhetett fel.

Ennek ellenére mindig ott volt egy mély űr az életében.

„Sokáig nem kerestem a múltamat” – mondta Jon, aki ma szakácsként dolgozik Wiltshire megyében. „De a kérdés mindig ott volt: miért tette ezt?”

Élete akkor tért rossz útra, amikor nevelőanyja egy súlyos baleset következtében agysérülést szenvedett. Jon ekkor elhatározta, hogy soha többé nem nyúl drogokhoz, miután 18 évesen majdnem túladagolta magát.

Felesége, Becky segítette át a legnehezebb időszakokon – ő bátorította arra is, hogy derítse ki, honnan jött.

„Becky mentett meg” – vallotta Jon.

Hosszú kutatás után a Long Lost Family csapata kiderítette, hogy Jon vér szerinti édesanyja még életben van, és 20 éves volt, amikor világra hozta őt.

Azt is megtudták, hogy akkoriban már két kislány édesanyja volt.

„Valószínűleg váratlanul érte Jon terhessége, és egyszerűen nem tudta feldolgozni. Amikor magára hagyta, lelkileg nagyon rossz állapotban volt”

– mondta Ariel Bruce, a műsor családkutatója.

A forgatás idején Jon édesanyja még nem állt készen a találkozásra, ám két féltestvére azonnal szeretett volna megismerkedni vele.

Egy nagyon megható jelenet mutatja meg, ahogyan Jon először találkozik testvéreivel. Arcukat kitakarták, hogy édesanyjuk személyazonosságát megőrizzék.

A könnyfakasztó találkozón azonnal mély kapcsolat alakult ki köztük, miközben próbálták bepótolni az elvesztegetett időt.

Bár édesanyjuk nem volt jelen, a lányok egy üzenetet adtak át Jon számára tőle.

Az üzenet így szólt:

„Sziasztok! Ezt az üzenetet a lányaimnak küldtem, hogy elmondhassák, miért nem tudtam ma velük tartani. Sajnálatos módon egy hosszú betegség után úgy érzem, testileg és lelkileg sem vagyok képes elmenni.”

„Ez nem egy végleges nem, Jon – csak idő kell hozzá” – mondta az egyik testvére.

Jon pedig így fogalmazott a műsor végén:

„Olyan, mintha levettek volna rólam egy terhet. Mintha végre teljes lennék. Az az űr teljesen eltűnt. Most már boldog ember vagyok.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: