HÍREK
A Rovatból

3,3 milliárdból újítják fel a Lázár János batidai kastélyához vezető utat

Az úton naponta háromszor megy egy busz és az autóforgalom sem jelentős. Eközben nemrég nemrégiben 2100 milliárd forintnyi beruházást függesztettek fel.


A 47-es útról letérve, az M43-as felé vezető 4413-as úton kellemesen lehetett autózni, amíg el nem kezdődtek a felújítási munkálatok, írja az Átlátszó.

A Szeged365 számolt be róla, hogy a Magyar Közút közleménye szerint

a 4413-as Algyő-Maroslele összekötő út több mint 6 kilométeres szakaszát hamarosan felújítják, ami bruttó 3,3 milliárd forintba kerül.

Csak a Nagyfai bekötőút és az M43-as felüljáró közötti részt újítják fel, de ez is jelentős előrelépés.

Az út teljes hossza az algyői Tisza-hídtól az M43-asig 12 kilométer, ebből most a fele kap új aszfaltot, a másik fele pedig marad a megszokott rázkódós és 40-es sebességkorlátozású.

A Wikipédia szerint

az Algyőről Ady Majorig közlekedő busz 23,4 kilométeres távot tesz meg 44 perc alatt, napi három alkalommal.

Az autóforgalom sem jelentős: körülbelül 236 autó az M43-as csomópontnál, és valamivel több a Tisza-hídnál.

Tehát nem egy túlterhelt mellékút, de a felújítás mégis indokolt, hiszen

Lázár János kastélya is ezen az útvonalon található, így a miniszter hamarosan egyenesen tükörsima aszfalton suhanhat majd.

Mindez különösen érdekes annak fényében, hogy nemrégiben 2100 milliárd forintnyi beruházást függesztettek fel. Varga Mihály pénzügyminiszter bejelentette, hogy további 675 milliárdnyi projekt is késni fog, de idővel ezek is megvalósulnak.

Az viszont biztos, hogy a 4413-ason már javában dolgoznak: alaposan felmarták az utat, kivágták a fákat, és a Duna Aszfalt már szorgosan végzi a munkát.

A Magyar Közút szerint

az árakat nem érdemes összehasonlítgatni, mert ez a projekt jóval összetettebb, mint az uniós pénzből finanszírozottak.

Itt teljes pályaszerkezetet bontanak és újat építenek, ami azért fontos, mert a térfogatváltozó altalaj elég fagyérzékeny. Talajstabilizálásra is szükség van, ami persze plusz költséggel jár, de így biztosítják, hogy az út hosszú távon is jól használható maradjon.

A Magyar Közút elárulta, hogy a 4413-as út a legrosszabb, 5-ös kategóriába esik az Országos Közúti Adatbank felmérése alapján. Az út jövőbeni szerepe is fontos: ha a 47-es főút vagy a Tisza-híd felújítása elindul, ezen az úton lehet majd kerülni.

Tehát bármennyire is eldugott ez a mellékút, most kiemelt projekt lett belőle.

A munkálatok 2024 végéig tartanak, addig pedig türelmet és megértést kérnek az autósoktól a kivitelezők.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. közleménye:

"A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában 2024. augusztus 21-én indulhatott el a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő út átfogó, teljes körű felújítása, melyről korábban a helyi, Csongrád-Csanád vármegyei közlekedőket és médiumokat is előre tájékoztatta a közútkezelő. A mai napon olyan cikkek jelentek meg a beruházás kapcsán, amelyek politikai szempontok alapján értelmezte át a projekt műszaki paramétereit, így fals módon járhatta be a hazai sajtót a fejlesztéshez kapcsolódó szakmai tájékoztatás.

Ezért a Magyar Közút szeretné még egyszer kiemelni, hogy a projekt olyan hosszútávú fejlesztés kezdő lépéseit jelenti, ami később a 47-es főút fejlesztési munkáihoz kapcsolódó teljes útzár miatti forgalomszervezési munkák miatt stratégiai fontosságú lesz. A 47-es főút algyői Tisza-hídjának bővítési, fejlesztési munkái már előkészítő fázisban vannak, a tervek alapján pedig már most realizálható, hogy az építési munkák során időszakosan teljes útzár bevezetése is sor kerül. A főúton naponta 17470 egységjármű közlekedik, ebből 888 teherautó. Ehhez hasonló forgalmat kell majd szükség esetén elvezetnie a 4413-as jelű Algyő-Maroslele összekötő útnak. A mellékút felújítás előtt nem rendelkezett olyan műszaki paraméterekkel, hogy naponta az ilyen megnövekedett arányú, főleg teherautó forgalom biztonságos és komfortos áthaladását biztosítsa, mivel nem ekkora terhelésre volt méretezve a szakasz.

Ezért még a 47-es főút fejlesztése előtt döntöttek arról, hogy a mellékút komplex felújítása elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a szakasz hivatalos terelőút lehessen és a lehető legkisebb mértékű kerülővel számoljanak a térségben közlekedők és a teherautósok, vagyis ez a beruházás a főút fejlesztéséhez tartozó alprojektnek minősül. Tekintettel arra, hogy a mellékút térségében térfogatváltozó altalaj jellemző, amely rendkívül víz- és fagyérzékeny kötött talajfajta, ez pedig a pályaszerkezet deformációját is okozhatja, ezért a meglévő pályaszerkezetet teljes elbontják, új pályaszerkezet épül, arra terítik az új aszfaltrétegeket. A szakemberek célja így az volt, hogy hosszú távon, a terelés alatt és után is megfelelő állapotú utat használhassanak az autósok. Az útszakasz térségben betöltött jövőbeni funkciója mellett fontos kiemelni, hogy ez az út szolgálja a Nagyfai Országos Büntetés-végrehajtási Intézet megközelítését is."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Meghalt Látrányi Viktória
Múzeumi és televíziós munkájával is maradandót alkotott. Egészen a végsőkig aktívan részt vett a Székesfehérvár kulturális életében.


45 éves korában elhunyt Látrányi Viktória újságíró. A Fehérvár Médiacentrum egyik meghatározó alakja volt, és Székesfehérvár önkormányzati kommunikációs csatornájánál is elkötelezetten dolgozott. Hosszú ideje súlyos betegséggel küzdött.

Cser-Palkovics András polgármester felidézte, hogy alig egy hete még interjút készített vele. Megható sorokkal emlékezett meg róla:

„A veszteség súlyát rengetegen érzik ma, és fogják érezni sokáig, sokan örökké. A Fehérvár TV nézői. A Múzeum látogatói. A város közéletének szereplői. A kollégái, barátai az FMC-ben és a Múzeumban, városszerte. És legfőképp, a szerettei, akikkel együtt érzünk. Székesfehérvár sosem fog elfelejteni Téged, Viki!”

A Székesfehérvári Szent István Múzeum közleménye szerint Látrányi Viktória fiatalon kötelezte el magát az újságírás és a televíziózás mellett. 2001-ben kezdett gyakornokként a Fehérvár TV-ben, és haláláig itt dolgozott. Szerkesztőként, műsorvezetőként, riporterként, majd a Fehérvár Médiacentrum vezetésében is fontos feladatokat látott el.

Legszívesebben a kultúrával foglalkozott, különösen a kortárs művészetek és a történelem érdekelte. Országos figyelmet kapott a Seuso-kincsek sorsát bemutató műsoraival, valamint a fehérvári kulturális életről szóló tudósításaival. Az utóbbi években a Szent István Király Múzeum munkájában is aktívan részt vett.

A múzeum sajtófőnökeként a kommunikáció fejlesztésén dolgozott, és minden kiállítás, valamint kiemelt rendezvény megvalósításában szerepet vállalt. Fáradhatatlan munkájának köszönhetően a múzeum kiállítóhelyei új, sokoldalú rendezvényhelyszínekként is ismertté váltak.

Látrányi Viktóriát a Fehérvár Médiacentrum és a Szent István Király Múzeum saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Beázásszerű foltok jelentek meg, majd egy lyuk nyílt, amin át kirajzottak a darazsak egy hajdúszoboszlói panelbe
A mennyezet mögött hatalmas fészkek épültek, amelyeket csak szakember tudott eltávolítani. A hőség és a nyár kedvez a darazsak szaporodásának.


Darazsak költöztek be egy hajdúszoboszlói panelház egyik lakásába. A plafon mögött két focilabdányi fészek lapult, amit már csak a festék tartott. A lakó először beázásra gyanakodott, amikor foltok jelentek meg a mennyezeten, de aztán egy lyuk nyílt, és rajzani kezdtek a rovarok. A fészkeket csak szakember tudja eltávolítani.

A mennyezeten tányérnyi lyuk tátongott, azon repkedtek ki a darazsak. A megbontott plafon törmeléke között és az ablak körül is hemzsegtek, százával lepték el a lakást.

A plafon mögött emeletesen épültek egymásra a kaptárak. A lakónak a barnás foltok tűntek fel először, majd a kis nyíláson át előbújtak a darazsak.

„Ilyenkor már csak a festék tartja, ki kell szedni a fészket teljesen, ami egy-két focilabdányi nagyságú”

– mondta az RTL Híradónak Boros Tibor darázsirtó, méhrajbefogó.

A szakember szerint júniustól októberig a legaktívabbak a darazsak, és a meleg kedvez nekik, így bárhol képesek fészket rakni. Tavasszal a királynő kezd építkezni és petézni, majd egyszerre kelnek ki az utódok. Ezért fordulhat elő, hogy egyik nap még nincsenek ott, másnapra pedig ellepik a házat.

A darazsak veszély esetén harciasan, csoportosan támadnak, ezért a fészkek eltávolítását mindig szakemberre kell bízni. Sokszor a tűzoltókat hívják, de nekik nincs meg a szükséges védőfelszerelésük. Ők csak akkor mennek ki, ha a fészket például csak kosaras emelővel lehet elérni.

A darázscsípésre allergiásoknál – ha felpuffad az arc vagy nehézlégzés jelentkezik – csak az adrenalin-injekció segít.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Vitézy Dávid: Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor talán üljön le egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal beszélgetni egyet
A főváros 380 új buszt vásárolt volna, köztük a leégett járművek helyett is. A kormány kilenc hónap után, indoklás nélkül utasította el a kérelmet.


Két 24 éves Mercedes Citaro típusú busz is kigyulladt csütörtökön Budapesten. A járműveket még 2012-ben vásárolta a főváros Frankfurtból, akkor már tizenegy évesen.

Vitézy Dávid a Facebookon azt írta: „akkor az volt a terv, hogy ezek maximum négy-öt évet szolgálnak, elérik az élettartamuk végét, de legalább így is tudtak segíteni abban, hogy az addigra már 25-30 éves magaspadlós Ikarusokat lecseréljük. Aztán itt ragadtak, teltek-múltak az évek, ma már önmagában itt Budapesten is leszolgáltak egy teljes élettartamot, pedig előtte Frankfurtban is. Ilyenkor kezdődnek az anyagfáradások, amik könnyen vezethetnek leszakadó alkatrészekhez és végül tűzhöz – ez történt ma is, ha jól tudom.”

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője szerint „nincs ez rendben, engem is aggaszt a helyzet, a biztonság az első – helyesnek tartom, hogy a főpolgármester utasítására a BKV vizsgálatot rendelt el.”

Vitézy Szentkirályi Alexandra nyilatkozatára is reagált. Úgy fogalmazott:

„teljes badarságokat beszél (az éjszakai hálózat átszervezésére ma indult társadalmi egyeztetést okolja a busztüzek miatt, aminél kevés abszurdabb felvetést tudok elképzelni)”, és szerinte a Fidesz-kormány akadályozta meg, hogy a BKV lecserélje ezeket a járműveket.

Posztjában felidézte: 2021 márciusában a Fővárosi Közgyűlés engedélyezte a BKV-nak, hogy 30 milliárd forintos beruházási hitelt vegyen fel 380 új autóbusz beszerzésére. A hitelt három bank adta volna, a tenderek is lezajlottak, és új Mercedes Connecto buszok érkeztek volna 2023-ra, többek között a most leégett járművek helyett is. „És új midik azok helyett a Karsanok helyett is, amikből tegnap égett ki egy.”

A stabilitási törvény szerint minden önkormányzati cég hitelfelvételéhez kormányengedély kell. Vitézy szerint „a kormány 9 hónapig ült a BKV kérelmén, majd 2021 karácsonya és szilvesztere között, a két ünnep közötti politikai szünetet kihasználva indoklás nélkül elutasította a BKV kérését, mindössze annyit írtak bele a határozatba, hogy ‘NEM’.”

„Így aztán nem jöttek új buszok a BKV-hoz, gyakorlatilag azóta is csak méregdrágán bérelni tud új buszokat a cég, mert sem lízingelni, sem hitelből vásárolni kormányengedély híján nem tud. Ez is a magyarázata annak, hogy a flotta megújításában magánszolgáltatóra is kell támaszkodjon a Főváros – hisz az ő beszerzéseikhez nem kell kormányengedély.”

„Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor talán üljön le egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal beszélgetni egyet, ahogy a kampányban tette, és érje el, hogy a NEM helyett egy nagy kövér IGEN legyen ott a határozatban. A BKV máris rendeli az új buszokat, amint ez megtörténik, a keretszerződés ugyanis máig hatályos a Mercedes-szel. Ha erre viszont nem képes, akkor kár a másokat hibáztató okoskodásért – mindenki más joggal számon kérheti a busztüzeket, kivéve épp az, aki megakadályozta az öreg buszok cseréjét.”

Szentkirályi korábban a Facebookon arról írt, hogy azonnali vizsgálatot kértek a BKV-tól a busztüzek okának kiderítésére. „Szakértőink véleménye szerint a tüzeket a felhalmozódott olajsár begyulladása okozhatta, hiszen ebben a melegben már egy apró szikra is elegendő lehet ahhoz, hogy tűz üssön ki a motortérben. Az olajsár eltávolítása idő- és munkaigényes folyamat. Sajnos könnyen előfordulhat, hogy a BKV-nál nincs elegendő idő a megfelelő műszaki karbantartásra, mivel egyes vonalakon a kapacitás teljes kihasználásával üzemelnek, és így előfordulhat, hogy nincs tartalékbusz a rendszerben.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Takács Péter Magyar Péternek: Ide figyelj, te Lenin-fiú! Hagyd békén a kórház dolgozóit!
Durva üzenetváltás robbant ki a politikusok között, miután kismamák panaszkodtak, hogy vajúdás közben szerelők jelentek meg a kórteremben. A vita Facebookon folytatódott.


Takács Péter és Magyar Péter között újabb és újabb vita robban ki a székesfehérvári kórház vízproblémái miatt. A szóváltás ezúttal a Facebookon posztokban és kommentekben zajlott, miután Magyar Péter csütörtökön személyesen is ellátogatott az intézménybe. Több kismama is arról számolt be, hogy vajúdás közben szerelők mentek be hozzájuk a vízgondok miatt.

Az egészségügyi államtitkár így reagált: „Magyar Péter akárcsak a napraforgót, a fehérvári kórházat sem bírja elengedni.” Hozzátette: „Milyen beteglelkű figura képes úgy beállítani a munkájukat szakszerűen, az érvényes protokollok szerint végző szakembereket, mintha direkt a betegek zaklatása lenne a céljuk. Magyar Péter és koalíciós partenere, a DK (Földi Judit) hetek óta politikai tőkét próbál kovácsolni abból, hogy összehangolt támadást indítottak a kórház ellen. Hiába no, közös a gazda, közös az itiner! Folyamatos vádaskodásaikkal lekötik a szakembereket, akiknek mindennap az alaptalan rágalmaik cáfolásával kell foglalkozniuk” – idézte a 24.hu.

Takács szerint a kórház több alkalommal is szakszerűen és tényszerűen tájékoztatta a nyilvánosságot a problémáról és a megoldásról. Úgy fogalmazott: „Csakis alantas politikai színjátékának terepeként tekint a kórházra.”

Az államtitkár ezt is írta: „A Tisza Párt ugyanis lelepleződött: nem több az egész, mint egy webshop köré szervezett online pilótajáték. Kiderült, hogy szakpolitikai elképzeléseik nincsenek, a vitákat nem vállalják, a kormányzáshoz szükséges szakértelemmel, képességekkel nem rendelkeznek. Nem marad más nekik, mint a hergelés, uszítás, gyűlöletkeltés. Ide figyelj, te Lenin-fiú! Hagyd békén a kórház dolgozóit! Hagyd, hogy tegyék a dolgukat, legyen szó betegállátásról vagy üzemeltetésről! Segíteni nem akarsz (nem is tudsz, mert nincs tudás a nagy látványpékségetek mögött), úgyhogy inkább ne hátráltass!”

Magyar Péter erre úgy kezdte válaszát: „te mit hazudozol már megint?” Majd így folytatta: „Nem szégyelled magad, hogy egyszer nem látogattál el a fehérvári kórházba, ahol július 27. óta súlyosan fertőzött a csapvíz a gyermekintenzív, a gyermekgyógyászati és a szülészeti osztályon? Miközben épp vízparton nyaralsz felelős vezetőként, a frissen szült kismamák ásványvízzel próbálnak szülés után tisztálkodni.”

A politikus azt is megkérdezte Takácstól, tudja-e, hogy „amikor Németországban 2013-ban a brémai kórházban ez a baktérium megjelent, akkor ott teljes osztálybezárás történt, az újszülötteket más intézménybe vitték. A fertőtlenítés után a csaptelepeket és szűrőket is lecserélték. Remélem jól nyaralsz.”

Takács Magyar egyik népszerű mondatával vágott vissza, miszerint „az öngól is gól”. Azt írta:

„Pont a csapatókirály kérdez fel arról, hogy megszakítottam-e a nyaralásomat. Te, aki ahelyett, hogy a magyar gazdák tönkretétele ellen szavaztál volna a szakbizottságban, quadozol, aurát farmolsz, szalmabálán fetrengsz, robogózol, sétarepülőzöl egész nyáron. Amúgy felsültek az informátoraid, Lenin-fiú! Nem volt mit megszakítani, mert el sem utaztam – a rendkívüli helyzetre tekintettel. 3 délután a Balcsinál, az idén nyáron ez jutott… ez van, meló van. Neked hogy telik a 80 napos életed nyara?”

Az ügy előzménye, hogy Magyar Péter vasárnap egy történetet osztott meg arról: a székesfehérvári kórház szülőszobájába vízvezetékszerelők mentek be, miközben egy nő vajúdott. A férj és egy nővér lepedőkkel takarta körbe a kismamát. A kórház később cáfolta, hogy szerelők jártak volna a szülőszobán, de az apa azt kérdezte, miért találna ki ilyet, és egy másik kismama is hasonló esetről írt.

Takács Péter először cáfolta a történteket, majd elnézést kért, anélkül, hogy elismerte volna azokat. Ezután a politikus Magyar Péter állítólagos elmeállapotáról és az RTL-ről mint „csicskamédiáról” írt.


Link másolása
KÖVESS MINKET: