HÍREK
A Rovatból

2,8 milliárd forint EU-s támogatás úszott el a Buda-Cash csődje miatt

Az EU-Fire cégcsoport 2012-ben majdnem 40 millió eurót nyert el geotermikus erőmű fejlesztésére. Ebből a pénzből veszett oda 2,8 milliárd forint a Buda-Cash csődje miatt.


A cikket a Pénzügyminisztérium állásfoglalásával frissítettük.

Csaknem 2,8 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatás veszett oda a Buda-Cash Brókerház, illetve az annak érdekszférájához kapcsolódó DRB-bankcsoport csődjével - erősítette meg a 24.hu információját az összeg kedvezményezettje, az EU-Fire EGS Hungary Kft.

Az EU-Fire cégcsoport még 2012-ben majdnem 40 millió eurót nyert el geotermikus erőmű fejlesztésére. Ebből állításuk szerint 23,6 millió eurót (jelenlegi árfolyamon számolva több mint nyolcmilliárd forintot) kaptak meg. Ebből a pénzből veszett oda 2,8 milliárd forint, amikor 2015-ben a Buda-Cash és a vele összefüggésbe hozható bankok becsődöltek - írja a lap.

A 24.hu megkeresésére a társaság azt írta:

"Az EU-Fire EGS Hungary Kft. önhibáján kívül nem tudott felhasználni közel 2,8 milliárd forintot a támogatásból, mert a Dél-Dunántúli Takarékbankban elhelyezett összeg a bank felszámolása révén elérhetetlenné vált. A bank felszámolási eljárása során benyújtottuk a hitelezői igényünket, jelenleg a jogi eljárás folyamatban van".

A vállalat Battonyán, Kiskunhalason és Mosonmagyaróváron épített volna erőműveket.

A Battonya környékére tervezett erőmű viszont már biztosan nem épül meg.

A EU-Fire honlapján olvasható tájékoztatás szerint "az azóta elvégzett sokrétű és átfogó geológiai vizsgálatok kimutatták, hogy a kiválasztott fúrási pont alatt olyan geológiai formáció van, amely kockázatossá tenné a kút lemélyítését és a mesterséges rezervoár kialakítását. Ezért olyan szakmai döntés született, amely szükségessé teszi új terület kiválasztását, ahol a projekt az eredeti elképzelések szerint tud megvalósulni".

De Mosonmagyaróváron és Kiskunhalason sincs működő geotermikus hőerőmű.

A Telex tavalyi cikkében idézte az EU-Fire Kft. 2018. márciusi tájékoztatóját, amely szerint 2018 végére készülhet el a teljes beruházás. A Világgazdaság pedig az EU-Fire honlapjára hivatkozva azt írta: a beruházás befejezése 2019 nyarára várható. A 24.hu szerint jelenleg úgy áll a projekt, hogy tavaly szeptemberben kiírtak a kivitelezésre egy közbeszerzési eljárást, ám az sikertelenül zárult, így decemberben újra kiírták, az eredmény februárban derülhet ki. De Kiskunhalason is sem került sor a geotermikus fűtésrendszer fejlesztése.

A lap arról is ír, hogy

az EU-Fire Kft. összesen 7,7 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapott a Pénzügyminisztériumtól 2020-ban és 2021-ben.

Továbbá a társaság tavaly októberben újabb 195 millió forint európai uniós támogatást is elnyert infrastruktúra-fejlesztésre, amit már ki is fizettek a cégnek.

A 24.hu cikkében arra is kitértek, hogy a cégcsoport egyébként több, egymástól meglehetősen távol álló ágazatokkal foglalkozik. Az egyik például szike- és fecskendőgyártás. A Nyírségben egy olyan üzemet építettek volna, ahol orvosi gumikesztyűket, szikéket és ollókat gyártanak. Ezt magyar állam másfél milliárd forinttal támogatta. Hadházy Ákos országgyűlési képviselő azonban csak egy olyan üzemegységet talált, ahol nem termelnek semmit.

A lap szerint ugyanakkor az elveszett milliárdos összeg és a több helyszínen is kudarcba fulladt, közpénzből is finanszírozott beruházások ellenére, a cég autóflottája például szépen gyarapszik. Az elmúlt két évben a hitelbiztosítéki nyilvántartás szerint négy Mercedest és egy BMW-t szereztek be. Ezek között a lap szerint egy terepjáró és egy luxus kempingbusz is van.

FRISSÍTÉS: A Pénzügyminisztérium az alábbi állásfoglalást küldte el szerkesztőségünknek a cikk kapcsán:

"A minisztérium a támogatási összegek felhasználását minden esetben a jogszabályoknak megfelelően ellenőrzi, és a vizsgálatok eredményétől függően megteszi a szükséges intézkedéseket. Amennyiben a vizsgálatok alapján arra derül fény, hogy a kedvezményezett nem a támogatási szerződésben foglaltaknak megfelelően használta fel a támogatási összeget, abban az esetben a minisztérium a támogatás összegét haladéktalanul visszaköveteli."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Nem engedte leszállni Szijjártó Péter repülőgépét a bosnyák honvédelmi miniszter
A védelmi miniszter szerint nem volt egyértelmű, miért katonai géppel érkezne a magyar politikus. Szijjártó Péter egy díszdoktori címet vett volna át csütörtökön Banja Lukában.


Megtiltotta a bosznia-hercegovinai védelmi miniszter, hogy Szijjártó Péter katonai géppel szálljon le Banja Lukában, írja a Telex bosnyák források alapján. Zukan Helez döntése értelmében

a magyar külgazdasági és külügyminisztert szállító repülőgép csütörtökön nem landolhat a boszniai Szerb Köztársaság de facto fővárosában.

A politikus a döntést azzal indokolta, hogy a magyar fél nem adott egyértelmű magyarázatot a katonai gép használatára. Helez szerint „Orbán Viktor és Szijjártó Péter évek óta nyíltan támogatják a Bosznia-Hercegovinához tartozó Szerb Köztársaság volt elnökének, Milorad Dodiknak a Bosznia-Hercegovina szuverenitásának és területi integritásának aláásását célzó tevékenységét.”

Boszniai lapértesülések szerint a magyar kormány tagjai tudatosan kerülik a szarajevói kapcsolatfelvételt, és jellemzően csak az ország szerb többségű részével kommunikálnak, így Banja Lukát látogatják. Orbán Viktor egyébként 2023-ban szintén katonai géppel érkezett a városba. A helyi sajtó megjegyzi, szerencsésebb lett volna, ha a bosnyák védelmi vagy külügyminiszter diplomáciai jegyzékben közli a magyar külügyminisztériummal a kifogásait.

Szijjártó Péter szerdán még Belgrádban tárgyalt, csütörtökön pedig a tervek szerint Banja Lukába utazott volna, ahol Milorad Dodik közlése szerint a helyi egyetem díszdoktori címet adományozott volna neki.

A magyar Külgazdasági és Külügyminisztérium egyelőre nem reagált a bosnyákok döntésére.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Kitálalt a Totalcar főszerkesztője: A gusztustalan propaganda elért minket is, vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón
A drámai kirohanást a portál egykori újságírójának, Vályi Istvánnak a posztja váltotta ki. Hamvas Tamás arra kérte az olvasókat, lássák, hogy a cikk nem az ő utasítására született.


„A gusztustalan propaganda elért minket is” – ezzel a mondattal minősítette a Totalcar főszerkesztője a saját portálján megjelent, Tisza Párt adóterveiről szóló cikket. Hamvas Tamás egy Facebook-kommentben azt írta: „vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón”.

Az ügy azzal indult, hogy az Index hétfőn egy „titokzatos dokumentumra” hivatkozva cikket közölt a Tisza Párt állítólagos adóemelési terveiről. A párt szerint az Index cikkének „minden szava hazugság”. Még aznap délután a Totalcar is szemlézte a portál anyagát egy szerző nélküli írásban, kiemelve az autósokra vonatkozó állítólagos adóemeléseket. Bár a cikkben jelezték, hogy a terv valóságtartalmát a párt nem erősítette meg, arról nem írtak, hogy megkeresték volna a Tiszát, és a párt korábban bemutatott adóterveit sem ismertették.

A portál volt újságírója, Vályi István kedden délután egy Facebook-posztban kérte számon a szerkesztőséget. „Kiraktok egy olyan cikket, aminek sem szerzője, sem valóságalapja nincs és ugyanolyan fake, mint az adóemeléses véleménycikk volt, amire ráhúztak egy egész nerzeti konzultációt sokmilliárd adófizetői pénzt égetve el a párt érdekében? Ez tényleg a legalja mindennek, nem csak, hogy szerzője nincsen, hanem full kamu az egész, ki parancsolt rátok?”

Vályi bejegyzése alatt reagált a megszólított főszerkesztő is. A kommentet a hvg.hu vette észre, ebben Hamvas Tamás így fogalmazott:

„Szia Pista, kedves Mindenki! A helyzetet tökéletesen látjátok, a gusztustalan propaganda elért minket is. Kapálózhatunk, ellenkezhetünk, vagy a fos megy ki az oldalra, vagy mi az ajtón.

Semmi kedvem nem volt még itthagyni ezt az egészet, ahogy egyikünknek sem, akárhogyan is esik ez. Oda szúrtak, ahol szerintük nem fáj, mi meg szépen megszívjuk az autós társadalom szemében. Kértük, hogy ne állítsanak minket földbe ezzel, ha ez lesz a TC vége, akkor ez lesz, de ettől még hiszem, hogy aki az autós tartalomért jön, az még hozzánk is ugyanígy jönni fog és átlát ezen a szarságon. Jöhet a vélemény, ne kíméljetek minket, csak lássátok, hogy ez nem főszerkesztői utasítás.”

A komment később eltűnt a poszt alól. A hvg.hu megjegyzi, hogy a Totalcar idén nyáron került az Indexhez, Hamvas pedig november elseje óta a portál főszerkesztője.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Váratlan húzás: Magyar Péterék napokkal előbb mutatják be a Tisza Párt jelöltjeit
Az eredetileg vasárnapra tervezett bejelentést péntek estére hozták előre. A jelölteket egy legalább háromórás választási műsor keretében mutatják be.


Pénteken este 6 és 9 óra között, egy választási műsorban mutatja be a Tisza Párt az egyéni országgyűlési képviselőjelöltjeit – írta a Telex Magyar Péter komáromi bejelentése alapján. A párt ezzel két nappal előrehozta a korábban november 30-ra ígért eseményt.

A pártelnök nem indokolta, miért döntöttek a korábbi, vasárnapi időpont megváltoztatása mellett. A jelöltekről szóló szavazás második köre csütörtökön 19 órakor zárul, ezt követően a Tisza Párt elnöksége értékeli az eredményeket.

A végleges névsort a pénteki, legalább háromórásra tervezett műsorban kezdik nyilvánosságra hozni, ahol a tervek szerint magukat a jelölteket is bemutatják.

A Tisza Párt eredetileg választókerületenként három képviselőjelölt-jelölttel indult, kivéve Magyar Péter körzetét, ahol nem hirdettek versenyt. Az első forduló után két-két aspiráns maradt versenyben. A második fordulóba jutottak névsorát kedd reggel tették közzé a párt honlapján és a választókerületi Facebook-oldalakon.

A pénteki nap politikailag azért is eseménydúsnak ígérkezik, mert sajtóhírek szerint Orbán Viktor miniszterelnök éppen ezen a napon találkozik Vlagyimir Putyin orosz elnökkel Moszkvában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

HÍREK
A Rovatból
Videó: kigyulladt egy 2000 lakásos komplexum bambuszállványzata Hongkongban, rengeteg a halálos áldozat
A város legsúlyosabb katasztrófájához közel 800 tűzoltót riasztottak, akik tehetetlenül nézték a gyorsan terjedő lángokat. A hatóságok 279 eltűnt embert keresnek.


Fekete füst, sistergő állványzat és több tucat lángoló ablak a 31 emeletes tornyokon: a hongkongi Tai Po kerület Wang Fuk Court lakótelepének homlokzatán a felújításhoz használt bambuszállvány és védőháló úgy vezette a tüzet, mintha kanóc lett volna. A katasztrófa néhány óra leforgása alatt Hongkong legsúlyosabb lakóháztüzévé vált az elmúlt évtizedekben. Míg helyi idő szerint este még 13 halálos áldozatról szóltak a hírek, éjfél után a kormányfő már 36 halottról és 279 eltűntről beszélt, számolt be róla a The Guardian.

A tűz szerdán, helyi idő szerint délután 14 óra 51 perckor ütött ki a nyolc toronyból álló, közel kétezer lakásos komplexumban, ahol mintegy 4800 ember él.

A tűzoltóság alig egy óra alatt a legmagasabb, 5-ös riasztási szintre emelte a készültséget. A hongkongi kormány információs szolgálatának hivatalos közleménye szerint a mentésben közel 800 tűzoltó vett részt 128 tűzoltóautóval és 57 mentővel, de a munkájukat extrém nehézségek hátráltatták.

„A sérült épületek törmelékei és az állványzatok lehullanak, és nagyon magas a hőmérséklet az érintett épületekben. Nehéz bemennünk és felmenni az emeletekre a tűzoltáshoz és a mentéshez” – mondta az Associated Pressnek Derek Armstrong Chan, a hongkongi Tűzoltóság műveleti főigazgató-helyettese. A helyszínen elhunytak között van egy 37 éves tűzoltó is. Az igazgató közleményében úgy fogalmazott, a kilenc éve szolgáló tűzoltó bátor volt, elvesztése pedig mélyen lesújtotta a testületet.

A hatóságok mintegy 700 embert evakuáltak ideiglenes menedékhelyekre, ahol pszichológusok segítik a túlélőket. A környékbeli iskolák egy része csütörtökön zárva tart.

Hongkongban idén tavasszal döntés született arról, hogy az új állami építkezések legalább felénél már fémszerkezetes állványt kell alkalmazni, de a bambusz használatát nem tiltották be. A bambuszállványozók szakszervezete szerint a legtöbb balesetet nem az anyag, hanem a szakszerűtlen kivitelezés és a munkavédelmi fegyelem hiánya okozza.

A most leégett épületegyüttes éppen egy nagyszabású, mintegy 14 milliárd forintnak megfelelő hongkongi dollár értékű homlokzatfelújításon esett át. A mostani tűzvész a város történetének legsúlyosabb lakóépület-tüze az 1996-os Garley Building-katasztrófa óta, amelyben 41 ember vesztette életét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk