24.hu: Lázár János kiszervezte a MÁV-csoport beszerzéseit a Navracsicsot betámadó lap tulajdonosához
Lázár János építési és közlekedési miniszter kezdeményezésére tavaly év végén átalakították a tárca portfoliójához tartozó állami vállalatok működési rendjét, tudta meg a 24.hu. A beszerzéseket és a készletgazdálkodást mindössze egyetlen hónap alatt csoportosították a miniszter régi ismerőse által vezetett MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez (MÁV SZK).
Így például a korábban nagyvállalati vezetői tapasztalattal nem rendelkező Bada János irányította cég dönt a mozdonyalkatrésztől a gumiabroncson át az üzemanyagig gyakorlatilag minden vásárlás és eszközbeszerzés ügyében a MÁV Start, a Volánbusz és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezetése helyett, akiktől elvették az önálló döntési jogköröket.
Lázár még tavaly nevezte ki a MÁV SZK vezérigazgatójának Badát, akivel évfolyamtársak voltak a hódmezővásárhelyi Bethlen Gimnáziumban. Az ügyvéd a tulajdonosa annak a Promenad24 nevű helyi lapnak is, mely februárban 2,2-2,5 millió forintot költött két Navracsics Tibort lejárató cikkének hirdetésére. A közigazgatási és területfejlesztési miniszter bűne az volt, hogy többször is kedélyes fotó készült róla és Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármesterről a találkozóik alkalmával. A portál tulajdonosi köréből azóta az ügy miatt kiszállt Rákay Philip is.
A 24.hu azt írja, hogy Bada korábban a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács szakértői testületében dolgozott, 2018-ban pedig a szintén a Lázárhoz köthető Batidai Vadászkastélyt működtető Grosswiese Zrt.-ben kapott vezetői állást. Igazgatósági tagságát a MÁV-os megbízatása mellett is fenntartotta.
Megkeresték az átszervezéésel kapcsolatban a MÁV sajtóosztályát is, akiktől azt a választ kapták, hogy „a költséghatékonyság mellett a cégcsoport beszerzéseinek átláthatóbbá és gyorsabbá tétele, valamint a piaci verseny erősítése, kiszélesítése, transzparensebbé tétele is vezérelte”.
A válaszból az is kiderült, hogy a beszerzési és raktározási tevékenységek átszervezése egy nagy integrációs folyamat része, ami egy éve indult a MÁV-Volán-csoportnál: a működést a piaci nagyvállalatok mintájára kívánják költséghatékonyabbá tenni. A cégcsoport back office tevékenységeinek ellátását ezért központosították egy helyre, a humán, gazdasági, informatikai szolgáltatást is végző MÁV SZK Zrt.-hez.
A portál információi szerint az ország legnagyobb létszámú vállalatait összefogó csoport több vezetője is igyekezett fúrni az intézkedést, többek között hatalmasra duzzasztott beszerzési listákkal bombázták az új központot, ami azt eredményezte, hogy a napi beszerzések intézése rövid idő alatt visszakerült a cégek hatáskörébe.