KULT
A Rovatból

13 meglepő titok a Keresztapa című film forgatásáról

Tudtátok, mi történt a rendezővel? És hogy a Paramount kiakadt az egyik színészre? 13 dolog a 44 éves filmről.

Link másolása

Ma 44 éve mutattál be először Mario Puzo kiváló gengszterregényének filmadaptációját, a Keresztapa első részét, Francis Ford Coppola rendezésében. Ez alkalomból olvassátok el ezt a 13 kulisszatitkot.

1. Majdnem kirúgták a rendezőt a forgatás alatt

Nem Coppola volt a filmet forgalmazó Paramount Pictures első ötlete a rendezői posztra. Miután négy másik rendező visszautasította a felkérést, Coppolát az Esőemberekben végzett munkája miatt bízták meg. Miután elkezdődött a forgatás, a vezetőknek nem tetszett Coppola munkája, sok párbeszéd és érzelmek helyett inkább egy igazi, kegyetlen gengszterfilmet szerettek volna látni. Állítólag a stúdió többször kirúgással fenyegette meg, és szereztek is embert a helyére. Végül azért maradt a rendező, mert a készítők imádták a jelenetet, amiben Michael megöli Sollozzót és McCluskey-t.

VIDEÓ: A híres jelenet:

2. Coppola harcolta ki, hogy megmaradjon a híres logó

A stúdió másik logót képzelt el a filmhez, mint amit végül kiválasztottak. Ez a logó – egy szálakat tartó kéz, amely a keresztapa irányítását szimbolizálja – került a regényre is, Coppola pedig azért ragaszkodott hozzá, mert a szerzővel közösen írták meg a film forgatókönyvet.

Keresztapa--33920

3. Kansasban akarták forgatni, még jó, hogy nem jött össze

Azt szerette volna a Paramount, ha költséghatékonysági célokból a filmet a drága New York helyett Kansas-ben veszik fel egy korabeli környezetben, de Coppola meggyőzte őket, hogy sokkal autentikusabb lesz a film, ha a világháború utáni New Yorkban forgatják.

4. A forgatáson kívül is komoly elvárásai voltak a rendezőnek

A szereplőknek akkor is együtt kellett vacsorázniuk, ha nem forgott a kamera. Ilyenkor is a filmbéli szerepüket kellett játszaniuk, ezzel Coppola azt kívánta elérni, hogy igazán éljék bele magukat az alakításba.

Keresztapa--33928

5. Nem akarta Marlon Brandot a Paramount

Kiakadt a vezetőség, amikor megtudták, hogy a különc viselkedéséről hírhedt Marlon Brandót választotta a rendező Don Vito Corleone szerepére. Három előzetes feltételt állítottak fel a szerepléséhez:

1) Próbajátékon kell részt vennie

2) nem kap fizetést a szerepért

3) írásba kell foglalnia, hogy megtéríti a károkat, amelyeket a forgatáson okoz.

Végül a Paramountnak annyira tetszett Brando próbajátéka, hogy eltörölték a második és a harmadik pontot.

VIDEÓ: Viselkedj férfimódra!

6. Al Pacinot sem

A stúdió Robert Redfordot vagy Ryan O’Nealt szerette volna látni Michael Corleone szerepében, Al Pacinot is Coppolának köszönhetjük.

7. Majdnem Robert De Niro kapta Sonny szerepét

Ezt egy videó is bizonyítja. Coppola viszont túl agresszívnek ítélte meg a személyiségét Sonny szerepére, de a második részben ő játszotta Vito Corleonét, amiért Oscar-díjat kapott.

Keresztapa--33919

8. Gerilla-stílusban vették fel az esküvőt

Talán kevés volt rá az idő, talán tényleg így akarták, de Coppola arra utasította a szereplőket, hogy improvizáljanak a háttérben, nem a forgatókönyv alapján vették fel a jelenetet.

9. Jelenet lett a hibából

Lenny Montana, a Luca Brasit játszó színésznek nem volt nagy filmes tapasztalata, és lámpalázas volt, amikor Marlo Brando színészlegendával forgatott közös jelenetet. Mindig elrontotta a szövegét idegességében, aminek az lett a vége, hogy Coppola külön jelenetet csinált a filmben arról, hogy Luca mennyire fél beszélni a Keresztapával.

10. Tényleg létezett a Corleone-birtok

A birtokot 2014-ben adták el, közel 3 millió dollárért.

Keresztapa--33925

11. Az utcáról fogadták be a Keresztapa macskáját

Coppola az utcán sétálva többször belebotlott ugyanabba a macskába, ezért úgy döntött, hogy elviszi a forgatásokra. A kisállat annyira megszerette Brandot, hogy egész nap képes volt az ölében ülni a forgatásokon.

12. Valódi volt a lófej, amit a forgatáshoz használtak

Lóbarátok ne olvassanak tovább: egy helyi kutyaeledel-gyártótól vették meg a levágott ló fejét.

VIDEÓ: A keresztapa- lófej az ágyban

13. Szünetet raktak volna be Solozzo és McCluskey lövöldözős jelenete után

A 175 perces film hosszúnak bizonyult a hollywoodi sztenderdhez, és egy szünetet akartak belerakni Solozzo és McCluskey lövöldözése után. Végül elvetették az ötletet, mert a készítők úgy gondolták, hogy közben túlságosan kiszállnának a nézők a filmből.

Via Mentalfloss

Ha tetszett az összeállítás, nyomj egy lájkot!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: