Veszélyes lehet: sokan úgy isszák, mint az üdítőt – 171 millió doboz energiaital fogy Magyarországon évente
Júliusban és augusztusban, a fesztiválszezon alatt tetőzik az energia- és sportitalok fogyasztása. 2018. június és 2019. május között közel 32 milliárd forintért vásároltunk a kategóriából, ami 15 százalékos értékbeli növekedést jelent az előző évi azonos időszakhoz képest.
A magyarok mintegy nyolc százalékkal több serkentő italt fogyasztottak, közel ötvenmillió liternyit – ez 171 millió darab terméket takar. És ha már energiaital, inkább cukros, különleges ízektől mentes és leginkább 250 ml-es kiszerelésű, derült ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.
Szereti pörgetni magát a magyar: a kiskereskedelmi szcéna értékbeli növekedésének közel kétszeresét hozta 2018. június és 2019. május között: 15 százalékkal bővült a forgalma. Az energiaitalok uralják a terepet: 90 százalék fölött hasítanak ki a kategóriából.
A kategória növekedése évek óta töretlen, és jellemzően májusban már kezd felpörögni az eladás, ami aztán július-augusztusban jár csúcsra: ekkor realizálódik az értékbeli és a mennyiségi forgalom közel egyötöde.
A Nielsen kiskereskedelmi indexéből az is kiderül, hogy az értékesített energia- és sportitalok esetében inkább a dobozost választjuk (90+%), és 100-ból 90 darab termék 200-250 ml-es kiszerelésű.
Az ötvenmillió liter több mint 60 százaléka extra ízesítés nélküli. Emellett csak az alma ízesítésű serkentő hatású italok rúgnak labdába. Az egyéb különleges ízek, mint például szőlő-tutti frutti, mangó-narancs-tutti frutti; stb. értékbeli piaci részesedése elenyésző.
Területileg leginkább a budapesti régió fogyasztói nyúlnak az energiaitalos doboz után: a teljes értékbeli forgalom közel harmada itt realizálódik; az északkeleti és északnyugati régió viszi a kategória forgalmának egynegyed-egynegyedét.
Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló Facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!
Veszélyes is lehet
A Magyar Kardiológusok Társasága viszont arra figyelmeztet, komoly baj is lehet abból, hogy a magyar fiatalok túlnyomó többsége folyamatos fogyasztó, sokan úgy isszák, mint az üdítőt, ráadásul mind gyakrabban alkohol kíséretében. Utóbbi akár életveszélyes is lehet.
Egy friss nemzetközi kutatás szerint sok esetben ezek az energiaitalok állnak az egészséges fiatal felnőttek hirtelen szívhalálának a hátterében, ugyanis súlyosbíthatják a rejtett szívbetegségeket.