Mi kapcsolja a híres magyar hidakhoz az Operaházat és a Keleti pályaudvart?
Miért hasonlít annyira egymásra az esztergomi Mária Valéria híd és a komáromi Erzsébet híd? Mitől különleges a Szabadság híd? Mi kapcsolja e hidakhoz az Operaházat vagy a Keleti pályaudvart?
Ezekre a kérdésekre is választ ad a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Összeköttetések, az Összekötő vasúti hídtól a Szabadság hídig című új időszaki kiállítása, melyet a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteménye épületében láthattok.
Az egyik legnagyobb magyar hídtervező, Feketeházy János kettős évfordulója kapcsán egy kivételes alkotó páratlan alkotásait mutatja be a múzeum.
„Feketeházy munkássága egyedülálló volt a századfordulón, ahogyan alkotásai ma is páratlanok és nélkülözhetetlenek, hiszen hidjai városaink képét napjainkig meghatározzák, vagy éppen hatalmas térségeket kötnek össze. Többek között a Szabadság híd, az első Összekötő vasúti híd, a komáromi Erzsébet híd mellett tervezett lakóházat is, és az ő nevéhez kötődik a Keleti pályaudvar, vagy éppen az Operaház tetőszerkezetének tervezése is.
Az egyik legnagyobb magyar hídtervező 175 éve született, és 90 éve hunyt el,
az évforduló pedig alkalmat ad arra, hogy kiállításunkban bemutassuk sokoldalú és máig ható életművét” – mondta Vitézy Dávid, a Múzeum főigazgatója.
Az október 26-án nyílt időszaki kiállítás kettős évfordulóra emlékezik, hiszen Feketeházy a Lánchíd alapkőletételének évében, 175 éve született, és 90 éve hunyt el.
Feketeházy életművének jelentőségét kiválóan szemlélteti, hogy 1870 és 1912 között minden MÁV hidat ő tervezett, vagy közreműködött a tervezési folyamatban. Az ő munkássága jelentette a nagyobb folyók feletti magyar hídépítés kezdetét; olyan hidakat tervezett, mint az (első) Összekötő vasúti híd, a fiumei forgóhidak, a komáromi Erzsébet híd, az esztergomi Mária Valéria híd, vagy
fő műve, a Szabadság híd, mely az első olyan híd volt Budapesten, amit magyar tervező épített és magyar alapanyagokból készült.
Feketeházy számos más területen is maradandót alkotott: újfajta vasbeton tetőszerkezet, hadihíd és egy váltóállító készülék szabadalmai fűződnek a nevéhez. Mindemellett tervezett lakóházat, és az ő nevéhez kötődik az Operaház, a Vámház (a mai Budapesti Corvinus Egyetem), valamint a Keleti pályaudvar tetőszerkezetének tervezése is. Az Operaháznál 1884-ben sarló alakú főtartókat tervezett, a Keleti Pályaudvar tetőszerkezete pedig Európában addig szokatlan módon tömör, azaz nem rácsos főtartóval épült meg.