KULT
A Rovatból

Látványos, véres rémálom egy bérházban – Olyan durva az Evil Dead Rise, hogy csak streamingre jön

Ezt a filmet senki nem felejti el, az biztos. Véreső és hullahalom: noha sok ember nem hal meg a filmben, de aki igen, azt egyértelműen emlékezetes módszerekkel távolítják el az élők sorából.

Link másolása

Az Evil Dead Rise sorsa a magyar forgalmazón múlt, valószínűleg nem merték megkockáztatni az X-es besorolást. Ha azt hitted, hogy a Sikoly 6 kemény, akkor nem láttad még az Evil Dead Rise-t, ami annyira véres és kegyetlen, hogy inkább be sem merték mutatni a magyar mozikban. Az HBO Max streamingszolgáltatásában lesz elérhető, várhatóan május végén-június elején.

Az Evil Dead egy kultikus horrorsorozat a ’80-as évekből, mely Sam Raimi szerelemprojektje volt. A már klasszikussá vált második és harmadik rész mellé jött még egy sorozat is. Ugyan cikkünk tárgyának sok köze nincs a régi trilógiához, inkább a 2013-as, szintén nagyon véres remake kvázi folytatása. Az Evil Dead-ek csúcsa eddig egyértelműen az 1992-es Sötétség hadserege volt, nos, ez lehet, hogy megváltozott.

Az Evil Dead mindig is ügyesen keverte a horrort és a humort, a legújabb eresztés próbálja kerülni a nevetést és inkább a sokkfaktorra építkezik.

Hozza a Sam Raimis hangulatot, de a humor nincs jelen. Mint horrorfilm, minőségét tekintve legalább olyan jó, mint az elődjei, az újabb generáció talán jobb is, mint a klasszikusok. Azt viszont nem lehet elvenni a régi trilógiától, hogy a 21. századi remake-ek soha nem lesznek zsánerklasszikusok. Kategóriájukban nagyon erősek, ügyesen követik az eredeti filmek által kitaposott ösvényt is, de semmi több. Egy Evil Dead 2-t a végletekig lehet elemezni, ténylegesen zsánerújító volt, ez azonban csak egy iparos horrorfilm.

Történetünk most nem egy kietlen erdei kunyhóban játszódik. Ugyan az első jelenetek ott kezdődnek, de a főszál egy bontásra ítélt, mocskos belvárosi bérházhoz vezet. Főszereplőnk, Beth (Lily Sullivan) úgy dönt, hogy meglátogatja testvére családját az említett emeletes házban. Ekkor tudja meg, hogy nővére, Ellie (Alyssa Sutherland) élete egyáltalán nem olyan tökéletes, mint gondolta. Férje elhagyta, gyermekeit egyedül próbálja ellátni, és mielőbb el akar költözni a bontásra váró épületből, csakhogy nem talál sehol megfizethető albérletet. Ellie az első, aki „megfertőződik” a démoni kórral és családja ellen fordul.

Alyssa Sutherland zavarbaejtő a szerepben, annyira hihetően és ijesztően adja a démoni megszállottságot,

hogy néha el kellett gondolkodnom rajta, melyik is vizuális effekt és mi ténylegesen praktikai trükk. A szerepe erősen fizikális, négykézláb kúszik, kicsavart felsőtesttel mászik fel-alá és közben a néző kellemetlenül feszeng a fotelben.

Rengeteg utalás van a filmben a ’80-as évek filmjeire, az egyik karakter halálneme akár lehetne egy Raimis film része is, valamint ügyesen megújítják az „átok” felolvasásának módját is egy DJ pulttal. Az Evil Dead Rise tökéletes példa arra, hogyan próbál a régi klisékből valami újat teremteni úgy, hogy közben friss marad. Nem gondoltam volna, de mindezt sikeresen teszi. Előkerül a híres duplacsövű shotgun, a láncfűrész és egyéb nyalánkságok is.

Az effektek zseniálisak, sok praktikai trükk vagy praktikai trükknek látszó digitális effekt tűnik fel az Evil Dead Rise-ban.

A maszkok tökéletesek, sokszor nem tudtam eldönteni, hogy a démoni szemeket digitálisan oldották-e meg, vagy kontaktlencsével.

Általában egy kontaktlencsét könnyű kiszúrni, gondoljunk csak az Alkonyat-filmekre, vagy a Gyűrűk ura filmek tünde hercegére. De itt abszolút nem egyértelmű mélysége van a sárga/piros démon-tekintetnek, amelyet digitálisan is nehéz összehozni, nemhogy kontaktlencsével.

A rendezés és a szövegkönyv ügyes és nagyon hatásos, de a hab a tortán egyértelműen a fényképezés. Ennyire gyönyörű romlást, koszt és mocskot képernyőn még nem láttunk. Mozivászonra kívánkozik, annyira „szép”. Egy-két felvétel hihetetlen, már-már olyan, mintha a híres Roger Deakins fényképezte volna.

Dave Garbett operatőr képei bámulatosak, nagyon régen láttam ennyire hatásos főcím-megoldást.

Minden okkal történik a képernyőn, ha látunk valamit, annak szerepe lesz. Egy vágókép sincs azért, hogy húzzák az időt. Bár lassabban indul be cselekmény, mint gondolnánk, de utána, nincs megállás. Az ajtó-kukucskálón keresztül látható jelenetek nagyon kreatívak, kár, hogy nem hosszabbak a szcénák, a liftes vértenger pedig mintha a Ragyogásból menekült volna.

Ez egy kegyetlen film, egyértelműen X-es korhatára lenne, ha moziba kerül, sőt, lehet, hogy nem is létezik a filmnek megfelelő elég magas korhatár. Még az én horrorfilmen szocializálódott szempilláim is meg-meg rezzentek némelyik jelenetnél. Fel voltam sok mindenre készülve, de már az első jelenet egy skalpolással végződik, később a gyermekek végtagjait sem restek felhasználni.

Nem egy családi film, erre fel kell előre készülni.

Amikor például előkerül egy sajtreszelő, akkor azt itt bizony használni is fogják valakin. Ha látunk egy tetováló-pisztolyt, biztosak lehetünk benne, hogy érzékeny helyen fog érinteni valakit. Nem annyira brutális, mint az előző, 2013-as epizód szeletelőgépes jelenete, vagy a kocsi alá szorulós, kéz-letépős pillanatok, de egy két halálnem biztosan velünk marad egy ideig. Kreativitásból és vérfagyasztásból nincs hiány.

A főszereplők és a mellékszereplők is kiválóak,

a 12 éves kislányt alakító Nell Fishernek felteszem a stúdió fizette a pszichológust,

mert nem hiszem el, hogy amit látott a forgatások folyamán, mindazt fel tudja dolgozni ebben a korban. A másik két tini gyermeket játszó Gabrielle Echols és Morgan Davies is ügyesek és hitelesek voltak. Illetve Beth-re is lehet mondani, hogy erős főszereplő, simán az Alien-filmek Ripley-je mellé állhatna. Kemény, mint a szeg és mindent megtesz a családjáért.

Mi az, ami nem működött? Kicsit talán lassan indul be és egy picit szétesik a végére a film. Amikor az alkotók már nem tudják hova fokozni az undormányokat, olyan érzése támad az embernek, hogy ez talán már túlzás. Az eredeti filmek megidézését is túlzásba vitték kicsit, bár vannak kreatív elemek, mint például a bevezetés a drónfelvételekkel, de mondjuk a láncfűrészes megoldás talán már unalmas lehet annak, aki Ash Williams minden kalandját kívülről keni-vágja.

Logikus lépésnek tartom, hogy nem hozták el a magyar mozikba a filmet, mert nagyon kemény, de sajnálom is, mert ezzel a képi világgal és lendülettel egy nagyon jó mozit hagyott ki piciny országunk.

Mivel nemzetközileg hatalmas siker, már most tudni, hogy egy tervezett trilógia második részét láttuk, így várható még egy epizód, amelyet remélhetően ugyanígy Lee Cronin fog írni-rendezni. Egy biztos, ez az év legjobb horrorja, amit nem mutattak be idehaza.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Horváth László
A Soproni Petőfi Színház színésze Radványi Géza klasszikusában, a Valahol Európában című filmben is szerepelt.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. május 14.


Link másolása

Május nyolcadikán elhunyt Horváth László, tudatta az MTI-vel fia, Horváth Tamás.

„Búcsúzunk Kuksitól, a Valahol Európában című film egyik kedvenc karakterétől”

– írják a közleményben.

Horváth László 1940-ben született Budapesten, majd Radványi Géza rendező fedezte fel, ezután pedig számos magyar filmben szerepelt.

1956 után Münchenbe emigrált, reklámfilmeket készített és rendezőasszisztensként dolgozott. 1980-ban hazajött Magyarországra, és élete utolsó éveiben a Soproni Petőfi Színházban dolgozott.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET: