FELFEDEZŐ
A Rovatból

Kína és Ausztrália ismét lezár – mennyire hatékony és fenntartható a zéró-Covid stratégia?

A rendkívül szigorú szabályok, a tesztelés és a kontaktkutatás azt eredményezte, hogy Kínát és Ausztráliát nem tarolta le a vírus, ám a tudósok szerint ez nem fenntartható módszer, elsősorban a delta variáns miatt.


Éppen azokban az országokban emelkednek a koronavírusos esetszámok, ahol korábban radikálisan, de nagyon sikeresen állították meg a járványt. A szakértők szerint azonban a delta variáns felülírja az eddigi stratégiákat is - írja a CNN.

Míg Európában és az Egyesült Államokban egyre inkább szabadulnak fel az emberek a járványügyi szabályozások alól, addig máshol ismét szigorítanak.

Két olyan ország is újra szigorú lezárásokat vezetett be, ahol korábban szinte teljesen sikerült eltüntetni a vírust: Kína és Ausztrália.

A két ország nagyon hasonló taktikát alkalmazott: rendkívül szigorú szabályokat, izolációt, lezárták a határaikat, külföldiek csak nagyon indokolt esetben, és csak szigorú karantén után léphettek az országba. Emellett sokat teszteltek, és a kontaktkutatásra is nagy hangsúlyt helyeztek. A zéró-Covid stratégiának nevezett módszer bejött: Kínában és Ausztráliában is sikerült szinte teljesen eltüntetni a vírust. A világ többi részéhez képest meglepően kevés haláleset történt: Kínából 4848, Ausztráliából 939 halálesetet jelentettek.

Egészen addig, amíg a lazításoknak köszönhetően a jóval fertőzőbb delta variáns terjedni nem kezdett. A számok ismét megugrottak, Ausztrália és Kína is szigorít, a szakértők pedig azon vitatkoznak, hogy a zéró-Covid stratégia mennyire fenntartható. Karen A. Grépin, a hongkongi egyetem professzora szerint

ugyan a világ egyes részein nagyon jól működött ez a módszer, senki sem akarja, hogy ez legyen a jövő, eljön majd az a pont, amikor többé már nem fenntartható a zéró-Covid stratégia.

A rendkívül szigorú lezárások azonban nem működhetnek minden ország esetében, és az egyik legnagyobb negatívumával mind Kína, mind Ausztrália szembesült: a lezárt határok miatt a turizmus hatalmas pofont kapott. Ez olyan országok esetében, amelyek nagyrészt erre építenek - Új-Zéland vagy a csendes-óceáni szigetek - a teljes anyagi csőddel lenne egyenlő. Kínának és Ausztráliának viszont megérte, mivel cserébe ott nem tarolta le a járvány úgy a lakosságot, mint mondjuk Európában vagy Amerikában, sőt, néhány héttel ezelőttig szinte normális életet éltek.

Ennek vetett véget a delta variáns megjelenése, ami különösen Ausztráliában okozhat nagy bajt, tekintve, hogy ott az átoltottság meglepően alacsony: csupán a lakosság 17 százaléka van beoltva, így hamar elszabadulhat a vírus.

Kína újra bevetette a zéró-Covid stragégiát azt követően, hogy közel 300 esetet regisztráltak az elmúlt időben több mint kéttucat városban. Ismét tesztelnek, lezárnak, ellenőriznek - Ben Cowling, a hongkongi egyetem kutatója szerint ismét sikerrel fognak járni. Azt is hozzáteszi azonban, hogy ez sem végleges megoldás, hisz teljesen eltüntetni nem tudják a vírust, amelynek még újabb és újabb hullámai jönnek majd.

Dale Fisher, a szingapúri nemzeti egyetem infektológusprofesszora szerint azonban nem fenntartható a zéró-Covid stratégia:

"Hacsak nem vagyunk képesek örökre kizárni magunkat a társadalomból, akkor mindig lesz Covid minden országban. A kérdés inkább az, hogy mikor engedjük be, és mikor kezdünk együttélni vele."

Ehhez azonban úgy véli, hogy legalább 80 százalékos átoltottságot kell felmutatniuk az országoknak, és az óvintézkedéseket sem szabadna túl hamar feloldani, főleg az alacsony átoltottságú országokban.

"Az országoknak úgy kéne tenniük, mintha biztosan lennének fertőzöttek az országhatáron belül: fenntartani a maszkviselést a zárt helyeken, és ismét lecsökkenteni a rendezvényeken résztvevők számát." - Fisher szerint ez lehet a kulcsa annak, hogy ha eltüntetni nem is tudjuk majd a vírust, vele együttélve visszatérjen az élet a megszokott kerékvágásba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
„Lebuktam” - Molnár Áront egy két éve vásárolt táska miatt vette elő a NAV
A színész azt állítja, hogy felszólítást kapott, amelyben a 2023-as táskavásárlás igazolását kérik tőle öt napon belül. Ironikusan az MI6-et említi, és hasonló alaposságot kér több, általa megnevezett ügy vizsgálatánál is.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



Molnár Áron friss videójában arról beszélt, hogy a NAV felszólította: igazolja egy 2023-ban Angliából vásárolt táskája eredetét, vette észre a 24.hu.

„Ezt igazolnom kell banki kivonattal, számlával, bármivel. Öt napon belül meg kell tennem, ellenkező esetben pénzbírsággal sújtanak. Gondolom, Kocsis Máté és brigádja most őrülten hajtja ezt a külföldi szálat, hogy vajon hogy kapcsolódhatunk az MI6-hez. Fiúk, megvagyok! Igen, vettem egy táskát, lebuktam!”

A színész azt hangsúlyozta, hogy örül a hatósági vizsgálat alapos voltának, és ironikusan megjegyezte, hogy a NAV „2023-ig képes visszamenni egy táska miatt”.

Molnár azt kérte, vizsgálják meg ugyanolyan alaposan más közéleti ügyeket is.

„Matolcsy Ádám Görögországban hogy vásárolhatott 2 milliárdért egy luxusingatlant, Matolcsy György hogy lophatott el több száz milliárd adófizetői forintot a Magyar Nemzeti Bankon keresztül, és hogy lehetséges az, hogy Orbán Viktor strómanja, Mészáros Lőrinc besegített a hatvanpusztai birtok felépülésében.”

Hozzátette, boldogan látná, „ha ezeket a NER-es tolvajokat ugyanilyen intenzitással vizsgálná”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Viccesnek találta az őt megállító magyar rendőr káromkodását a Dunán utazó német turista
A 26 éves férfi egy 950 eurós felfújható csónakkal evezett Bécstől Budapest felé. A BRFK szerint fürdőeszközzel közlekedett a Dunán, méghozzá minőségi tanúsítvány nélkül. Büntetést végül nem kapott.


Augusztusban a Dunán igazoltattak egy 26 éves német kajakost, mert a rendőrök úgy ítélték meg, hogy a felfújható hajója nem alkalmas folyami közlekedésre – számolt be róla az RTL Híradó. A találkozásról készült felvétel a rendőr szóhasználata miatt gyorsan terjedni kezdett a közösségi médiában.

A férfi az RTL Híradónak azt mondta, korábban sokat keresgélt, milyen hajóval utazzon.

„Nem hiszem, hogy teljesen tisztában voltak vele, hogy pontosan milyen hajóm volt. Nagyon sokat keresgéltem korábban. Szerintem azt hitték, hogy egy olcsó gyerekhajó lehetett, pedig ez egy profi csónak, amin biztonságos utazni”

– fogalmazott a 950 eurós (nagyjából 360 ezer forint) vízijárművéről. Hozzátette, öt napja gond nélkül vízen volt: Bécsből indult, Budapestet célozta, és már csak néhány kilométerre járt tőle.

A videót a német utazó csak pár napja tette közzé. A felvételen látható és hallható, hogy az igazoltató rendőr a csónakon végigmutatva azt kérdezi:

„Mi a lófasz ez?”.

A férfi elmondta, ChatGPT-vel fordította le, mit mondott a rendőr, és az esetet viccesnek tartja.

Az RTL-nek

a Budapesti Rendőr-főkapitányság azt közölte, a férfi nem vízijárművel, hanem fürdőeszközzel közlekedett, amelynek nem volt minőségi tanúsítványa, ezért állították meg.

A Mahart korábbi igazgatója, Szalma Botond szerint bármivel lehet a Dunán közlekedni, és első ránézésre meg lehet állapítani, hogy egy jármű alkalmas-e a vízi közlekedésre. Hozzátette, a rendőrök bárkit igazoltathatnak, majd el kell engedni, ha „volt rajta mentőmellény és a vízijárműve úszott, és még egyebeknek is megfelelt”. A 26 éves német végül büntetés nélkül tovább evezett, és elérte a Margit-szigetet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
6 percre elég üzemanyaggal ért földet a Ryanair egyik járata, háromszor nem sikerült leszállnia az Amy ciklon miatt
A pilóták péntek este Pisából Prestwickbe vitték az utasokat, de a vihar miatt nem tudtak Skóciában leszállni, ezért kényszerleszállást végeztek Manchesterben.


A Ryanair egyik járata a múlt héten, az Amy nevű vihar idején hat percnyi üzemanyaggal szállt le a manchesteri repülőtéren, írja a Guardian. A hatóságok vizsgálatot indítottak.

A pilóták péntek este Pisából Prestwickbe vitték az utasokat, de

a körülbelül 161 km/órás szél miatt nem tudtak leszállni. Három sikertelen próbálkozás után vészjelzést adtak le, és Manchester felé indultak, ahol nyugodtabb volt az idő.

Egy kézzel írt műszaki naplót ábrázoló fotó szerint a Boeing 737-800-asnak 220 kilogramm üzemanyaga maradt, amikor leszállt. A képet megvizsgáló pilóták szerint ez öt-hat perc repülésre elég. A napló elemzése szerint a gép tartalék üzemanyaggal indult el Pisából, ahogy az előírás kéri.

A légitársaság azt közölte a lappal: „A Ryanair pénteken [október 3-án] jelentette ezt az illetékes hatóságoknak. Mivel az ügyben folyamatban lévő vizsgálat zajlik, amelyben teljes körűen együttműködünk, nem tudunk nyilatkozni.”

A Légiközlekedési Balesetvizsgáló Hivatal csütörtökön megerősítette, hogy értesítés után vizsgálatot indított. A szóvivő ezt mondta:

„Az AAIB vizsgálatot indított abban az ügyben, amely egy olyan repülőgépet érintett, amely pénteken, október 3-án Prestwickből a manchesteri repülőtérre tért át. Az AAIB ellenőrei megkezdték a megkereséseket és a bizonyítékok gyűjtését.”

A Boeing 737-800-as legfeljebb 189 utast szállíthat. Egy utas szerint körülbelül két órán át próbáltak biztonságosan leszállni: a gép háromszor próbálta meg a landolást Prestwickben, majd Edinburgh felé fordult, végül Manchesterben ért földet.

„Mindenki nyugodt volt a süllyedésig; sokat rázott és dobált minket a gép. A második süllyedésnél volt néhány aggódó ember, mert éreztük, hogy a repülő küzd” – mondta Alexander Marchi az Ayr Advertisernek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

FELFEDEZŐ
A Rovatból
„Nem önszántából tűnt el” – állítja a Németországban meghalt buszvezető testvére
Róbert április 13-án tűnt el Fürstenfeldbruckban, a kamerák szerint gyalog ment az erdő felé. Családja szerint haza készült a kisfiához; válaszokat várnak.


Ahogy arról korábban is írtunk, fél év után csak a holttestét találták meg annak a nyíregyházi buszsofőrnek, aki nyomtalanul eltűnt a bajorországi Fürstenfeldbruckban. Párja úgy tudta, Róbert elszámolási vitába keveredhetett valakivel, és a távolságot is egyre nehezebben bírta.

Róbertet a német rendőrök október 1-jéig eltűntként körözték. Fürstenfeldbruck rendőrei szerint a 43 éves férfinak április 13-án, vasárnap veszett nyoma, amikor éppen nem dolgozott. A térfigyelő kamerák felvételei alapján délután 4 óra körül gyalogosan távozott a Konrad Adenauer utcában található lakásából a városhoz közeli erdő felé.

Róbert bátyja, István szintén Németországban dolgozott egy alagút építésén, rendszeresen találkoztak és beszélgettek. Tudta, hogy öccse haza akar menni, felmondott, hiányzott neki a kisfia, és a párkapcsolatának sem tett jót a távollét. „Végigmentem többször azokon az utakon, ahol az utolsó este sétálhatott, ha ott éri baj, vagy ne adja Isten, csinál magával valamit, azt már rég észre kellett volna venni” – mondta a Blikknek. Hozzátette:

„Télen halt meg az édesanyánk, ez megzavart mindkettőnket, megrogytunk, s éppen csak talpra álltunk, most a testvéremet kell eltemetnem. Nem tudom, mi történt vele, de egy biztos, nem önszántából tűnt el, így szeretnénk tudni az igazságot.”

A portálnak nyilatkozó klinikai szakpszichológus, Veres András úgy fogalmazott: „Volt már példa arra, hogy valaki kicsinosítva, szépen felöltözve sétált át a halálba, de az ilyen tragédiák elemzésekor mindig kiderült, hogy más jele is volt a végzetes döntésnek. Egy, a családjától távol levő férfi esetében ugyanakkor felléphet a gyermekek, a társ hiánya miatti magány, a pillanatnyi kilátástalanság, vagy akár a féltékenység okozta lelki trauma is, de a jelek szerint Róbert napi kapcsolatban volt a szeretteivel, sőt váltani készült, hogy a közelükben lehessen, ami önmagában szinte kizárja egy esetleges öngyilkosság lehetőségét. Hogy voltak-e más bajai, félelem, bűntudat, betegség, az esetleg magyarázatot adna, hogy a halált válassza valaki, mint egy pillanatnyi probléma végső megoldását, de amit én tudok erről az esetről, annak alapján nem hiszem, hogy ez történt volna. A német rendőrség előbb-utóbb választ ad majd a kérdésekre.”

A család egyelőre nem kapott tájékoztatást arról, mi történt Róberttel. Párja, Kitti annyit tud, hogy a német hatóság a jövő hét elején értesíti a családot arról, mikor kezdhetik el szervezni Róbert maradványainak hazahozatalát és a végső búcsút. A történtek okai továbbra is ismeretlenek. A német rendőrök hírzárlatot rendeltek el.

A bajor rendőrség kommunikációs szolgálata a Blikk kérdéseire azt írta, hogy a kérdéseiket megküldték a nyomozásban illetékes Polizeiinspektion Fürstenfeldbruck vezetőjének, de onnan egyelőre nem érkezett információ.

Ha úgy érzed, segítségre lenne szükséged vagy rokonodért, ismerősödért aggódsz, hívd a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenesen hívható 116-123 vagy 06 80 820 111 telefonszámot, vagy látogass el ERRE AZ OLDALRA, ahol többféle segítséget kaphatsz.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk