KULT

Így lett a vicces mellékszereplőből a Marvel Űrlordja – Chris Pratt legjobb és legrosszabb szerepei

Mit tudhat, amitől ömlenek rá a szerepek? Majdnem minden film, amiben szerepel blockbuster lesz. Most bemutatjuk élete fontosabb szerepeit.


A most 43 éves színész a Hollywoodba vezető lépcső minden fokát végigjárta. Volt sorozatokban szépfiú, volt vicces mellékszereplő több produkcióban, mire megcsinálta a szerencséjét a Városfejlesztési osztállyal, ahonnan egyenes út vezetett Űrlord szerepéig. Most végigmegyünk Chris legjobb és legérdekesebb szerepein.

Betörni Hollywoodba:

Chris karrierje kezdetén szolid mellékszereplő-alapanyag volt. Láthattuk őt az Everwood című Treat Williams sorozat minden részében, egy-egy Narancsvidék epizódban, vagy a blockbusternek szánt Wantedben James McAvoy „legjobb” barátjaként. Később is kapott az alkalmon, hogy Brad Pitt mellett játsszon a Moneyballban.

De a legnagyobb sikert egyértelműen a 2009-es NBC sorozat, a Városfejlesztési osztály (Parks and Recreation) hozta meg neki.

Itt egy imádnivaló, pufók, vicces, felnőtt testben élő gyermeki karaktert hozott, akit mindenki rögtön megszeretett. Andy szerepe kedvéért még el is hízott.

Amit érdemes megnézni:

Később jött az első nagy áttörése, ugyan csak mellékszereplő volt, de szerepelt az Oscar díjas Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajszában. Mivel itt tengerészgyalogost játszott, elkezdett edzeni és megszabadult Andy súlyfeleslegétől, így könnyebben meg tudta szerezni azt a szerepet, amely újradefiniálta a karrierjét és kilőtte őt Hollywood legnagyobb nevei közé.

Hosszú huzavona után megkapta Űrlord szerepét A galaxis őrzőiben.

Ez volt az a Marvel film, amit már a premier előtt temettek 2014-ben, mindenki azt hitte, bukás lesz, de a végére az MCU egyik legnagyobb sikere lett. Ezt a lovat olyan jól megülte, hogy kézhezkapta a Jurassic World Owen Gradyjének szerepét.

Amikor még reménykedtünk:

Az első Jurassic World hatalmasat szólt a pénztáraknál, és ez Pratt nevét be is betonozta a blockbuster-filmek főszereplőjének. Hozzáteszem, hogy a Jurassic World első része, köszönhetően a nosztalgia faktornak, még engem is behúzott. Pedig

nem volt nagyon különleges mozi, de amit el akart érni, azt sikerült neki.

Jó időben ült fel a nosztalgiavonatra, ami a Star Wars – Az ébredő erő után indult. Ugyan Pratt teljesen feledhető volt a szerepében, elég sok mém született a raptor szelídítésből.

Ami kihagyható:

Ezután következett két teljesen felesleges film Pratt karrierjében. 2016-ban szerepet kapott, a Jennifer Lawrence nevével fémjelzett Az utazókban és a sztárokkal teletömött Antoine Fuqua által rendezett A hét mesterlövészben. Egyik szerep sem állt jól neki. Hiába volt akkoriban Jennifer Lawrence és ő is a karrierje csúcsán, valahogy Az utazók nem mozgatta meg az embereket, ami köszönhető annak, hogy alapvetően rossz volt az egész forgatókönyv.

Hiába hozott 300 millió dollár bevételt nemzetközileg, a hihetetlen magas marketingköltségek miatt aprócska sikernek lehet elkönyvelni,

nem durrant akkorát, mint amit ettől a két névtől várna az ember. A Fuqua-western pedig az érdektelenség tengerébe fulladt bele. Ennek nem is volt nagy költségvetése és az emberek is úgy álltak hozzá, hogy ha ott az eredeti, minek nézze meg ezt?

Szerencsére újra jött Űrlord szerepe, ami megmentette Chris renoméját. A galaxis őrzői második része és a Bosszúállók: Végtelen háború nagyot robbant. Mondjuk egyik se kizárólag neki köszönhető, de maradjunk annyiban, hogy azért Űrlord is jelen volt.

Ami teljesen kiábrándító lett:

A bevételi számok alapján egyedül vagyok ezzel a véleménnyel, de a Jurassic World második és harmadik részénél feleslegesebb filmet nagyon régen nem láttam. A második rész próbálkozott legalább azzal, hogy horror-elemeket olt egy 12-es, dínókról szóló filmbe, de harmadiknak nincs kifogása. Nem csak a Jurassic Park múltidézésére építve próbáltak valami újat eladni, hanem

megkísérelték lenyomni ugyan azt a filmet a torkunkon, csak még unalmasabban és érdektelenebben.

A nosztalgiafaktor a csúcson volt, amikor Sam Neil találkozott Chris Prattel, majd együtt elmondták a gyenge forgatókönyv béna beszólásait és vége lett a filmnek.

Gyerekeknek szeretettel:

Amit nem lehet elvenni Christől, hogy a blockbusterek követték a gyerekfilmek világába, mind A Lego-film, mind a Super Mario Bros.: A film hatalmas közönségsikert aratott, előbbi még kritikusok által is elismerést kapott. Nem csoda hát, hogy már be is rendeltek egy újabb animációt a szülők kínzása érdekében, várhatóan 2024-ben jön a Garfield, amiben Chris adja mindenki kedvenc narancssárga macsekjának a szinkronhangját. Ha Legoból és a Marioból indulunk ki, már most elkönyvelhető a film sikere.

Van még esély még jó filmekre?

Egyértelműen, hiszen Chris még fiatal, fitt és tele van film-projektekkel, noha volt több magánéleti botránya és a közéletben már sokszor megpróbálták „törölni”, eddig sikertelenül. Sokszor megfordult a streaming filmek és sorozatok világában, tehát ott is találkozhatunk majd a nevével. A Garfielden kívül még két filmje van tervben. Az The Electric State egy, még bemutató nélküli Anthony Russo és Joe Russo-film.

A Russo-testvéreknek nagy szükségük van a sikerre, mert a Bosszúállók óta szinte csak közepes vagy borzasztó produktumokat tettek le az asztalra.

Azért a Brian Cox, Stanley Tucci, Chris Pratt, Giancarlo Esposito, Millie Bobby Brown, Ke Huy Quan, Billy Bob Thorton és Anthony Mackie nevével fémjelezett produkcióval illene már elérni, hogy legalább nézhető legyen a film. A másik Pratt-mozi, ami szintén még bemutató dátum nélküli, az a Michelle MacLaren rendezőnő filmje, a Cowboy Ninja Viking. Már a címéből adódóan felkapja az ember a fejét, de a története is hasonlóan szórakoztató: egy kormányprogram megpróbálja a tökéletes katonát létrehozni, a cowboyok, a nindzsák és a vikingek legjobb tulajdonságaival felszerelve. Aki egy kis B filmes hangulatra vágyik, az biztos nem fog csalódni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: