KULT
A Rovatból

Azahriah „mert újat hozni, ezzel eltalálta a közízlést, más hazai előadók nem tudtak ebből még tanulni”

Hogyan tudott egy 21 éves előadó néhány év alatt olyan magasra jutni, hogy két teltház után egy harmadik koncertet is meghirdet az 50 ezres Puskás Arénába. Zenészekkel, koncertszervezőkkel jártuk körbe az Azahriah-jelenséget.


Kedd délelőtt már másfél órával az értékesítés indulása előtt hosszú sorban várakoztak az emberek a pesti Károly körúton, hogy jegyet vegyenek Azahriah 2024. május 24-i koncertjére. A néhány éve feltűnt 21 éves Baukó Attila három fellépést vállal az ötvenezres Puskás Ferenc Arénában, az első két koncert pedig már biztosan teltházas lesz. Magyar előadónak eddig még soha nem sikerült ilyen gyorsan, ilyen magasra jutni, és ezzel átrendezte a viszonyokat a magyar könnyűzenei életben.

Ha csak a két teltházas koncertet nézzük, Azahriah már azokkal is elképesztő összeget kereshet a Blikk számításai szerint. A stadion koncerthelyszínként 50 ezer fő befogadására alkalmas, átlagosan 20 ezer forintos jegyárral és két koncerttel számolva ez kétmilliárd forintos bevételt jelent. Egy évtizedek óta koncertszervezéssel és zenei menedzsmenttel foglalkozó szakember a lapnak azt mondta: ennek negyven százaléka elmegy az adókra, a jegyértékesítési jutalékra, szerzői jogdíjra. A maradék 1,2 milliárdból kell színpadra állítani a produkciót, kifizetni a bérleti díjat, a stábot, a menedzsmentet és a reklámot.

A szakértő szerint azonban így is megmarad legalább 300 millió forint, amely tisztán a fiatal énekes bevétele lehet.

Az elképesztő bevétel azonban jelentős kockázattal is jár. Ahogy Horváth Máté, a Live Nation szervezője fogalmazott:

egy stadionkoncert jelentős vállalás az előadó részéről is és nagyon megterhelő.

„Minden megállapodás más, egyéni, de ilyen volumenű koncerteknél jellemzően sok százmillió forintot tesz ki a show büdzséje. Ez költséges vállalás. A koncerteket emellett végig is kell nyomni, és előtte akár hónapokig nem tud fellépni az előadó” – mondta a LiveNation szervezője.

Bár triplázni magyar előadóként egyelőre csak Azahriah-nak sikerült, nem ő volt az első, aki meghirdetett egy arénás koncertet. A Halott pénz augusztus közepén jelentette be, hogy a zenekar 20. születésnapját a rajongókkal együtt, egy grandiózus show-val ünneplik meg 2024. június 8-án a Puskás Arénában. Nekik azonban hosszabb út vezetett idáig.

„Ez egy nagyon organikus folyamat volt nálunk, a kis klub fellépésektől indulva. A Budapest Arénát háromszor töltöttük meg, a Budapest Parkot tizenkétszer, a zenekar pedig jövőre lesz 20 éves. Ezek után úgy gondoltuk, hogy itt az ideje nagyot álmodni, és belevágtunk a stadion koncert szervezésébe” – mondta lapunknak Molnár Csilla, a zenekar menedzsere.

A Halott pénzen és Azahriah-n kívül eddig még egy hazai előadó jelentett be koncertet a Puskásba jövőre: a Hungária. Szikora Róbert, Fenyő Miklós, Novai Gábor és Dolly 28 év után áll újra össze, több évtizedes zenei múltjuk van, így jogosnak tűnik a számítás, hogy ők képesek lehetnek megtölteni itthon egy 50 ezres stadiont.

Azahriah esetében azonban az is meglepő, hogy mindössze néhány év zenélés után ért fel a stadionkoncertek szintjére. Ahogy Horváth Máté, a Live Nation szervezője fogalmazott: nemzetközi kontextusban nem meglepő, hogy valaki egy-két album után már stadionkoncerteket ad, de Magyarországon ilyen nagy ugrásra eddig még nem volt példa.

Gerendai Károly, a Sziget Fesztivál alapítója szerint Azahriah hiteles személyiségén kívül a gyors sikeréhez a korszellem is hozzájárult.

„Izgalmas látni, hogy valaki ilyen sikereket ér el ilyen rövid idő alatt. Az új médiumoknak köszönhetően a közönség már közvetlenül tudja tartani a kapcsolatot a kedvenceivel, talán ez az, amit mi már nem értünk. Ez régen nem így működött, ezt még szokni kell.

A sikerének azonban az igazi kulcsa talán az lehet, hogy tiszta fejjel gondolkodik a korosztálya problémáiról, ezt jól ki tudja fejezni, és ezzel a mai fiatalok könnyen tudnak azonosulni”

– mondta Gerendai.

Szerinte a fiatal előadó most egy szakmai döntés előtt áll: ezentúl csak nagy fellépéseket vállal, ahol ki tudják neki fizetni a magasabb gázsit, vagy elmegy kisebb fesztiválokra is például, ahol viszont nem fogják tudni neki odaadni azt az összeget, mert egyszerűen nem fér bele a költségvetésükbe. Az egyik névtelenséget kérő zenei szakember arról beszélt: szerinte itthon nincs is értelme már Azariah-nak kisebb fellépést elvállalnia, inkább évente néhány nagyobb bulit érdemes csinálnia. Anyagilag sem szorul rá ezekre, és így nem forgácsolja el kisebb koncertekkel az energiáit.

Gerendai azt is megemlítette, hogy amikor valami „ekkora amplitúdóval kimozdul, azt nehéz fenntartani”. Ő azonban nem zárta ki, hogy akár nemzetközi sztár váljon Azahriah-ból.

„Drukkolok neki. A zenéje nemzetközileg is egyedi, és ő egy izgalmas figura, engem lenyűgözött. Benne van, hogy felfigyel rá a nemzetközi popszakma. Persze, lehet organikusan, online is építkezni egy ideig, de a továbblépéshez kell egy nemzetközi menedzsment-gépezet mögé. Meglátjuk, hogy ez meglesz-e.”

Azt több megszólaló is kiemelte, hogy ma már a közösségi oldalakon sokkal gyorsabban népszerűvé válhat egy-egy előadó. Azahriah ráadásul nem is a nulláról indult zenészként, hiszen korábban már youtuberként is komoly követőtábora volt. A sikere azonban minden egyéb tényező ellenére vélhetően nem független magától a dalaitól sem.

„Az egyik titka, hogy elkezdett teljesen mást csinálni, mint ami addig megszokott volt. Mert újat hozni, ezzel pedig eltalálta a közízlést, és szélesebb közönséghez el tudott jutni. Az új előadók ne a zenéjét utánozzák, hanem nézzék mit csinált, mielőtt sikeres lett” – mondta Somogyvári Dániel producer, aki számos hazai sztár mellett Azahriah-val is együtt dolgozik.

Hajós András azt elismerte, hogy Azahriah zenéje „nem találja telibe” az ízlését, de nagyon örül a fiatal zenész sikerének.

„Már vannak olyan előadók, akik új platformokról közelítenek a zenéhez. Szerintem az albumok, a tévés tehetségkutatók kora lejárt, már nem csak így lehet népszerűvé válni. Nekem nagyon tetszik, hogy máshonnan is be lehet kerülni ebbe a világba” – mondta a zenész, a Dalfutár műsorvezetője. Hajós személyesen is találkozott a fiatal előadóval, és ahogy mondta: „ő egy jó gyerek”, akit nem a pénz mozgat, és az ő generációja számára is egy jó értelemben vett zenész.

Hajós András egy másik szempontot is megemlített, magát a közönséget, akik azt érezhetik: ők tettek naggyá valakit.

„Ez egy kicsit öngerjesztő folyamat is. Az ő generációja saját sztárokat akar, és a közönsége azt érezheti a koncerten, hogy »igen, ezt én is csináltam«, és számít a véleményem”.

Hajós András azt is elárulta, hogy Azahriah szerepelni fog a Dalfutár új, 9. évadában is.

A fiatal énekes-dalszerző sikere tehát a megszólalók szerint egyszerre köszönhető a személyiségének, amivel a fiatalok könnyen azonosulhatnak, a közösségi platformoknak, ahol a számai rövid idő alatt hatalmas közönséghez juthatnak el, és persze a zenének, amivel pont telibe találta a közízlést. Ahogy a Quimby zenekar írta róla: „figyelemreméltó az ő Z generációs self-made sikersztorija, amellyel új utakat tör magának a hazai könnyűzenében”.

Sőt, talán nemcsak magának, hanem akár más magyar előadóknak is. Volt, aki szerint Azahriah most olyan embereket is meg tudott szólítani a zenéjével, akik eddig nem jártak koncertekre, így végső soron a sikeréből más előadók is profitálhatnak majd.

A három arénás koncertjének hírére mindenesetre láthatóan sokan felkapták a fejüket, és ezzel láthatóan

teljesen átrendezte a viszonyokat a hazai zenei világban,

idézőjelbe téve az eddigi teljesítményeket.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: