SPORT

Akármi történik a vasárnapi futamon, történelmet ír a Forma-1 az idei lélegzetelállító párharccal

Generációk, személyiségek és legendás csapatok párharca is Lewis Hamilton és Max Verstappen csatája, aminek utolsó fordulójára pontegyenlőséggel érkeznek a főszereplők.

Link másolása

369.5 – ennyi pontot szerzett idáig a 2021-es Forma-1-es szezon 21 futama során Max Verstappen és Lewis Hamilton. Mármint nem együtt, hanem fejenként! Ezzel minden idők egyik legkiegyenlítettebb világbajnoki harcát hozták össze.

Az autósport csúcskategóriájában 25 pont jár a győzelemért, 18 a második, 15 a harmadik helyért, a pontszámok pedig eképp csökkennek egészen a 10. helyezettig, és a versenyben a leggyorsabb kört megfutó pilóta is gazdagabb lesz egy egységgel. Az olvasókra bízom annak kiszámítását, ilyen feltételek mellett mennyi az esély arra, hogy két pilóta az utolsó futam előtt pontegyenlőséggel álljon. Annyit elárulok, hogy nem sok, erre bizonyítékul pedig egy adat: legutóbb 1974-ben fordult elő, hogy két versenyző egyforma pontszámmal várja a szezonzárót. Clay Regazzoni és Emerson Fittipaldi idejében azonban még sokkal kevesebb futamon jóval kevesebb pontot osztottak.

A 2021-es év úgy kellett a Forma-1-nek, mint egy falat kenyér. A 2014 óta tartó ún. turbókorszakban eddig minden világbajnoki címet toronymagasan a Mercedes csapata húzott be: egyik évben sem találtak legyőzőre a konstruktőrök között, míg pilótáik is az összes esztendőben az első helyen végeztek – ráadásul Hamilton csak egyszer maradt alul, 2016-ban csapattársával, Nico Rosberggel szemben.

Hamilton fölénye nem véletlenül nyomasztja és egyben kedvteleníti el a sportág semleges, nem elkötelezetten szurkoló rajongóit. Az utóbbi 7 évben annyira kiszámíthatóak lettek a versenyek, hogy az köröket ver a 2000-es évek, szintén nem túl szoros, a Ferrari és Michael Schumacher fémjelezte korszakára is. A csillagos márka a hibrid meghajtású autók korszakában olyan tökéletesen találta meg a sportágban oly kényes egyensúlyt a motor-aerodinamika-gumihasználat hármasban, és más, elengedhetetlenül szükséges aspektusban is, hogy lényegében csak az volt a kérdés, hány rekordot döntenek meg.

Nos, Lewis Hamiltonnak szinte az összeset sikerült: elképesztő, 100 feletti első rajthellyel és győzelemmel rendelkezik, ritkábbnak számítanak azok a versenyek, amikor nem áll dobogón, és idáig 7 világbajnoki cím büszke tulajdonosa.

Éppen annyié, mint a nagy előd, Michael Schumacher – nem véletlen, hogy vasárnap mindent meg fog tenni azért, hogy e tekintetben is egyeduralkodó legyen!

Mindeközben az elmúlt években alapvetően megváltozott a brit bajnok megítélése, amiért ő maga is sokat tett: a versenypályákon nem talált elég kihívást, így az extrém divat és a politikai-társadalmi kérdések világa felé fordult – ezzel számos kritikát zúdítva magára. Meghökkentő és kihívó öltözködésével, valamint a faji, szexuális és környezetvédelmi kérdésekben megfogalmazott radikális véleményével valamelyest rombolt azon nimbuszából, ami egyébként a hozzá hasonló zseniknek kijárna.

Lewis Hamilton / Fotó: MTI/EPA/Shawn Thew

Miközben ellenfele, Max Verstappen sem a legkönnyebben szerethető figura. A '90-es évek sereghajtó pilótája, Jos Verstappen fia mindössze 17 évesen, de alázat és szerénység nélkül érkezett a Forma-1 világába. 2016-ban a Red Bull csapat évközben döntött úgy, hogy beveti "nagy" csapatában, ő pedig a lehető legjobb módon hálálta ezt meg:

élete első Red Bull-os versenyét megnyerte!

(Ehhez persze kellet a világverő Mercedesek egymással ütközése is.)

Max stílusa aztán évről évre fokozatosan finomodott, de ez még csak véletlenül sem jeleni azt, hogy ne tartozna a pályán kőkemény figurák közé: ha valaki komoly versenyszituációban összeakad vele, szinte esélytelen a forrófejű hollanddal szemben, aki a mai napig nem riad vissza a "test-test elleni" csatákról sem – ami bizony a formaautók világában sokszor kieséshez, de mindenképp autótöréshez vezet. Ezen túl a pályán kívül sem a finomkodó stílusáról ismert: szinte gyűlöli, ha a hibáival kapcsolatos kérdésekkel zavarják, nem szereti a sporton túli felhajtást, és rendkívül őszinte, már-már túlzottan szókimondó figurának ismerhettük meg.

2021-re értünk el oda, hogy a Honda motorral hajtott Red Bull autók "csomagja" annyira összeért, hogy teljes mértékben fel tudják venni a versenyt a Mercedes autóival. Azt a szezon előtt is lehetett sejteni, hogy a két gárda izgalmas összecsapása várható, és a világbajnokság első fele is ezt mutatta. Erről már korábban is született egy cikk a Szeretlek Magyarország oldalán:

Ebben a cikkünkben is említettük az év két, eddigi legkomolyabb összecsapását a két pilóta között: a Brit Nagydíjon a hazai pályán versenyző Lewis Hamilton terelte ki a pályáról Verstappent (aki könnyebben meg is sérült az ütközésben), majd megnyerte a futamot. Olaszországban egyikük sem járt jól a találkozójukkal: az első kanyarba érve talán Verstappen volt egy hajszálnyival makacsabb, de ezúttal mindketten pórul jártak és kiestek a versenyből.

A két pilóta csatája néhány centivel túlment a határon Monzában

Fotó:MTI/EPA/ANSA/Matteo Bazzi

Az évközi világbajnoki harcban mindkét pilóta legalább egyszer elhúzott már vetélytársától, és mindketten mutattak már be félelmetes visszazárkózásokat. Három futammal ezelőtt például Max Verstappen – egy remek sorozat után – már közel húsz ponttal vezetett a bajnokságban, de Hamilton három remek futammal (és három győzelemmel) úgy tudott visszajönni, hogy megtörtént a fentebb említett "csoda", azaz pontegyenlőséggel várják a szezonzárót.

Honnan az a bizonyos fél pont?

A Forma-1 jelenlegi szabályai szerint 25-18-25-12-10-8-6-4-2-1 pontot osztanak ki az első 10 helyezett versenyző között. Ehhez járul még egy pont annak a pilótának, aki a futam leggyorsabb körét hozza össze – feltéve, ha az első 10-ben végez. (Ha a mezőny második feléből éri el a leggyorsabb versenykört, az ezért járó pontot nem osztják ki.)

Felezik azonban a pontszámokat, ha valamilyen okból (pl. extrém időjárási körülmények, súlyos baleset) a mezőny nem teljesíti az eredetileg tervezett versenytáv legalább 75 százalékát. Ez utóbbi eset történt meg az idei Belga Nagydíjon, ahol az özönvízszerű esőzés miatt a versenyt kis híján teljesen lefújták. E helyett azonban az autók két kört megtettek a biztonsági autó mögött, majd a rajthelyüknek megfelelő helyen rangsorolták őket. Ez természetesen jóval kevesebb volt, mint a futam 75 százaléka, emiatt van ott egy plusz fél pont mind Verstappen, mind Hamilton neve mellett.

Ez viszont nem jelent mást, mint hogy a legutolsó futamra maradt a világbajnoki cím eldöntése – erre az utóbbi 10 évben is mindössze háromszor volt példa! Ráadásul olyan csata várható vasárnap, amiben nem kell számolgatni, hogy "ha így futnának be, ki lenne a bajnok". Egy egész kis egyszerűsítéssel kimondható:

aki előrébb végez, az húzza be a 2021-es világbajnokságot.

(A rend kedvéért meg kell jegyezni, hogy ha maradna a pontegyenlőség, azaz például mindkét pilóta kiesne a futamon, az eggyel több győzelmet szerző Verstappen lenne a bajnok – pályafutása során először.)

Max Verstappen / Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Életkortól függően hasonlíthatjuk ezt a párharcot Niki Laudáéhoz és James Huntéhoz, Ayrton Sennáéhoz és Alain Prostéhoz vagy épp Michael Schumacheréhez és Mika Häkkinenéhez. A párhuzam minden esetben megáll, hisz két profi, mentalitásában azonban különböző pilóta végsőkig kiélezett csatájáról van szó, amelyben mindkét térfélen pattogott már a labda, de – maradva a hasonlatnál – most a tizenegyespárbaj következik. Idegek harca, amiben egy már sokat bizonyított, de még mindig éhes, közel 37 éves brit (Hamilton), és forróból egyre hidegfejűbb, 24 éves holland (Verstappen) akarja megmutatni, hogy a sportág aktuálisan legnagyobb királya. A szombati időmérő edzés után az előny egyelőre Verstappen kezében (ő szerezte meg az első rajtkockát), de sok minden történhet még Abu Dhabi kanyarjaiban, ami Hamiltonnak is kedvezhet.

Két nyertese már biztosan van a futamnak és az idei szezonnak: a sportág és a nézők. Hisz oly sok év unalomba fulladó Mercedes-győzelme után ismét azt láthatják, amiért ez a sportág szerethető:

a győzelemért mindent kockára tevő modern gladiátorokat, akik vasárnap egy utolsó harcba indulnak 2021 koronájáért.

(A két pilóta idei párharcáról szóló videót IDE KATTINTVA, a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornáján lehet megnézni.)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
42:0-ra kapott ki hazai pályán egy NB II-es csapat
A magyar válogatott edző sem bírta a gólzáport, kiállították. Ahogy a csapat kapusát is.
VB / Fotó: Frauke Riether/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2024. április 22.


Link másolása

A Kriston SE-Martonvásár szombaton hazai pályán fogadta a listavezető Pécsi MFC-t a női NB II. nyugati csoportjában, ahol 42 gólos vereséget szenvedtek.

A Martonvásár az első negyedórától kezdve emberhátrányban játszott, félidőben már 23-0-s hátrányba került,

a mérkőzés vége előtti tíz percben pedig edzőjüket, az egyszeres magyar válogatott Kriston Attilát is kiállította a bíró.

A Martonvásár a maga 16 vereségével, 1 lőtt, és 240 kapott góljával egyébként csak a Dunaújváros kizárása miatt nem utolsó a bajnokságban, és egyébként egy viszonylag új csapatról van szó, amit Kriston Attila és felesége 2022 nyarán alapított.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SPORT
Meghalt Tatár György
A volt válogatott labdarúgó, a Diósgyőr legendás játékosa 71 éves volt.
Malinovszki András / Fotó: svklimkin/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2024. április 20.


Link másolása

Életének 72. évében meghalt a diósgyőri labdarúgás egyik legnagyobb legendája, Tatár György – adja hírül az MTI.

A DVTK a honlapján szombaton azt közölte, hogy az egykori kiválóságot a klub saját halottjának tekinti.

Tatár György a DVTK saját nevelésű játékosaként tagja volt a kétszeres kupagyőztes, valamint bajnoki bronzérmes csapatnak, és 11 mérkőzésen öt gólt lőtt a magyar válogatottban, valamint szerepelt az olimpiai válogatottban is (8 mérkőzés, 3 gól).

Az NB I-ben 247 mérkőzésen 51 gólt szerzett, az NB II-ben pedig 26 találkozón kétszer volt eredményes.

Pályafutását a spanyol másodosztályban, a Castellonban fejezte be.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


Ilyet sem láttunk még a Forma-1-ben: kigyulladt a fű a pálya mellett a Kínai Nagydíj edzésein
Nemcsak Max Verstappen negyedik helyezése okozott meglepetést a sanghaji sprintidőmérőn, hanem a pálya mellett izzó-lángoló gyep is.
Fotó: X - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

A Forma-1 száguldó cirkusza 2020 óta elkerülte Kínát a koronavírus-járvány miatt, és már a szabadedzésen kiderült, hogy a visszatérés sem sikerül tökéletesre, ugyanis

negyedórával a kezdés után az Alpine francia pilótája, Esteban Ocon arról számolt be csapattársainak, hogy a pálya hetes számú kanyarja mellett kigyulladt a fű.

A versenyzőket le is állították, hogy eloltsák a tüzet, de az a sprintkvalifikációra visszatért a tűz, ezúttal az ötös kanyarban. Természetesen ezt is eloltották, és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tájékoztatott, hogy felvételeik szerint a felszikrázó autók miatt gyulladhatott ki a fű. A további tűzeset elkerülésében az időjárás is segített: az időmérő végére jelentős mennyiségű eső érkezett a pályára.

Az így kissé káoszosra sikerült edzést végül a McLaren pilótája, Lando Norris nyerte. Mellőle a szombati sprintversenyen Lewis Hamilton indulhat a Mercedesszel, míg a harmadik helyeről Fernando Alonso várhatja a rajtot Aston Martinjában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
A Rovatból
Ryan Reynolds focicsapata megállíthatatlan: megint egy osztállyal feljebb jutott a Wrexham
Hatot rúgott a walesi csapat, a riválisok pedig mind kikaptak. A Wrexham így ősztől már az angol harmadosztályban szerepelhet. A színész azt is elárulta, hogy megkönnyezte a sikert.

Link másolása

Idén is egy osztállyal feljebb jutott Ryan Reynolds és Rob McElhenney focicsapata, így a Wrexham jövőre már az angol harmadosztályban szerepelhet, írja a Mirror. A világ kedvenc kiscsapatát még 2020 novemberében vásárolta meg a két hollywoodi színész. A walesi bányászváros klubja akkor már tizenhat éve az angol ötödosztályban szerepelt, végül tavaly sikerült megnyerniük a bajnokságot.

A Wrexham szombaton 6:0-ra legyőzte a Forest Greent, és mivel mindkét közvetlen riválisa vereséget szenvedett, ezzel már biztos, hogy a következő szezont a League One-ban, vagyis az angol harmadosztályban kezdheti meg. A mostani eredménnyel a Wrexham lett az első csapat a 2010 és 2012 közötti Southampton óta, amelyik egymást követő két évben is egy-egy osztállyal feljebb jutott Angliában.

A történelmi sikerről azonban Ryan Reynolds és Rob McElhenney is lemaradt. Utóbbi az X-en sajnálkozott, amiért nem tudott személyesen jelen lenni a meccsen. Egyben üzent a Disney egyik vezetőjének, akitől azt kérdezte, hogy szerinte is csodás-e a szombati nap. A wrexhami focicsapat és a két hollywoodi színész közös történetéről készülő valóságshow ugyanis már túl van három évadon.

Szintén posztolt

a meccs után Ryan Reynolds is, aki azt írta, pár éve még nem gondolta volna, hogy sírni fog egy focimeccs után Észak-Walesben.


Link másolása
KÖVESS MINKET: