FELFEDEZŐ
A Rovatból

Azóta fele annyi időbe telik a vasúti tehervagonok be- és kipakolása – 60 éves az EUR-raklap

Az 1961-ben feltalált, hatékony szállítmányozási eszköz azóta forradalmasította a logisztikát.
Forrás:Indóház közlekedési portál, címkép: ÖBB RCG - szmo.hu
2021. július 25.



Számos eseményről híres az 1961-es év: először járt ember az űrben Jurij Gagarin személyében, megépült a berlini fal – és Franciaországban megalkották az úgynevezett euro-raklapot, vagy más néven EUR-raklapot. Az azóta eltelt hatvan év során az emberiség élete rengeteget változott: a nemzetet, nemzeteket szétválasztó berlini falat lebontották, az űrutazás és a raklapok pedig sokat fejlődtek. Habár a raklapok külseje lényegében változatlan maradt, a logisztikai ágazat egyik, rivaldafényt kerülő főhőse Európa-szerte forradalmasította a szállítmányozást: segítségükkel fele annyi időbe telik a vasúti tehervagonok be- és kipakolása.

A logisztika világa a 800 x 1200 milliméter szélességű és 144 milliméter magas eszköz méretére alapoz mindent, a raktáraktól kezdve a szállítási rendszereken át a kamionok és teherautók felépítményéig.

A raklapok gyors terjedésével egyidejűleg egy nemzetközi csererendszer is kialakult, ennek köszönhetően az EUR-raklapok is gyorsan elterjedtek. Napjainkban nagyjából 600 millió EUR-raklapot használnak világszerte.

Globális újrahasználhatóságuknak és cserélhetőségüknek köszönhetően az EUR-raklapok rendkívül környezetbarátok is, így fenntartható teherszállító eszközök. Ráadásul

elsősorban újrahasznosított faanyagból készülnek. Igénybevételtől függően egy EUR-raklapot körülbelül hatszor–hétszer lehet felhasználni, mielőtt javítani kellene, ezt követően ismét be lehet vetni.

Az EUR-raklap terhelhetősége szempontjából döntő fontosságú a megfelelő fafajta és az annak megfelelő maximális nedvességtartalom használata, emiatt is bír el akár másfél tonnát is. A raklap elemei szabványosak: pontosan tizenegy falécből, kilenc fatömbből és 78 szögből állnak össze.

A forradalmi raklaptípus sikerének egyik alapja a szigorú minőségellenőrzés: csak hivatalos engedéllyel rendelkező cégek gyárthatják és javíthatják. Az előállítási és javítási minőséget a jövőre száz éves Nemzetközi Vasútegylet (UIC) végzi. Az eredetiséget a raklapok felületére festett „EUR” jelzés bizonyítja, a minőséget és a cserélhetőséget garantáló logó 1961 óta az ÖBB Rail Cargo Austria (ÖBB RCA), valamint a jogelőd Osztrák Szövetségi Vasutak (Österreichische Bundesbahnen, ÖBB) tulajdona.

Az ÖBB teherszállítási ágaként funkcionáló Rail Cargo Group (ÖBB RCG) Európa vezető logisztikai vállalataként formálja az iparágat, a nap minden órájában, Európától Ázsiáig, összekötve embereket, üzleteket és piacokat, az elsőtől az utolsó kilométerig. A vállalat 9340 alkalmazottal 18 országban évente 460 ezer vonatot – naponta nagyjából 1260-at – közlekedtet le biztonságosan, évente 95 millió tonna nettó forgalmat kezelve, hatékonyan.

A Rail Cargo Austria AG-hoz tartozó RCG az Ausztriában szállított áruk 28,2 százalékát továbbítja, ezzel Európa élmezőnyébe tartozik. Ráadásul így évente körülbelül 1,1 millió tonna szén-dioxid kibocsátását is megelőzi Ausztriában.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az INDÓHÁZ oldalát!

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Felújították, majd egy hét múlva műszaki okok miatt bezárták a velencei vasútállomás mosdóját
A Magyar Közlekedési Klub szerint az illemhely egy hétig volt nyitva. A MÁV közben országos mosdófelújítási programot hirdetett.


A Magyar Közlekedési Klub szerint már egy hónapja nem lehet használni a velencei vasútállomás mosdóját, amely nem sokkal korábban újult meg. A Facebook-oldalukon azt írták, hogy az illemhely mindössze egy hétig volt nyitva, majd „műszaki okokra” hivatkozva bezárták, vette észre az Index.

A bejegyzésben Lázár János építési és közlekedési minisztert is megszólították, és több pontban is bírálták a korábban bejelentett közlekedési tervét. A tíz vállalás között szerepelt az is, hogy felújítják az összes vasútállomási mosdót. A Klub ezzel kapcsolatban azt írta: a klímás pótlóbuszokra vonatkozó kijelentés „hasonló butaságnak” tűnik, mint a mosdófelújításokra tett ígéret, mivel szerintük Velencén a felújított illemhely gyorsan használhatatlanná vált.

Lázár János januárban, a Közlekedésinfó című sajtótájékoztatón jelentette be, hogy

2026. január 1-ig a MÁV-csoport és a Volán-csoport minden mosdóját felújítják. Ez összesen 946 vasútállomási és 256 buszpályaudvari illemhelyet jelent.

Az utasok ezeket az érvényes jeggyel vagy bérlettel ingyenesen használhatják majd, és a MÁV Plusz applikációban beléptetési funkció is lesz.

A Magyar Közlekedési Klub szerint nem mindenhol a mosdók állapota a probléma, hanem sok helyen egyáltalán nincs is illemhely. Példaként említették Kőbánya alsót és Aquincumot, valamint több regionális vonalat, ahol az 1950-es évekből származó pottyantós vécék vannak, amelyeket nem lehet egyszerűen felújítani. Új egységekre lenne szükség, amihez közmű, tervezés és engedély is kell.

Azt is megjegyezték, hogy az elmúlt 15 évben több állomáson is történtek felújítások, sokszor uniós projektek keretében. Ahol mégis rossz állapotban vannak a mosdók, ott jellemzően maga az épület is elhanyagolt – például Rákosrendezőn.

A Klub szerint egy részletes szabályrendszert kellett volna kidolgozni arról, hogy hol és mekkora utasmosdóra van szükség. Úgy fogalmaztak: „Nem világos persze az sem, hogy honnan kerít a MÁV pénzt és építőipari kapacitást értelmes munkavégzéshez ennyire rövid idő alatt mindenfajta valódi tervezés és előkészítés nélkül”.

A szervezet a klímás buszokra vonatkozó vállalást is megkérdőjelezte. Lázár János korábban azt mondta, hogy a nyári csúcsidőszakban legalább 200 busz egészíti ki vagy helyettesíti a legnépszerűbb vonatokat. A jegyeken feltüntetik, hogy a jármű rendelkezik-e klímával, és ezt a menetrendben is jelezni fogják. Ha nincs klímás vonat az adott viszonylaton, akkor a MÁV-csoport klímás buszt biztosít az utasoknak.

A velencei vasútállomás mosdójáról készült fotót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Két népszerű RTL-műsor is lekerül a képernyőről a héten
A Pokoli rokonok pénteken búcsúzik az RTL-től, a Cápák között pedig vasárnap este jelentkezik utoljára. Mindkét műsor januárban indult, de most véget ér az évaduk.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 02.



Az RTL két népszerű műsora is búcsúzik a nézőktől a napokban, vette észre a SorozatWiki.

A Cápák között nyolcadik évada januárban indult, és vasárnap este kerül adásba a 17., egyben utolsó epizód.

A 17., egyben az utolsó részt május 4-én adják le 20 órától.

A Pokoli rokonok című napi sorozat szintén januárban került képernyőre. A produkciót tavaly kezdték forgatni, és január 2-től hétköznap esténként követhették nyomon a nézők. A történet Pantallós lakosainak életét mutatta be, és összesen 85 részt élt meg az RTL-en.

Az utolsó epizód pénteken kerül adásba.

A sorozat horvát előzménye a Kumovi, amely már több mint háromszáz epizóddal rendelkezik. Ez az ötödik alkalom, hogy Dobó Kata és Árpa Attila házaspárt alakítanak közösen, gyermekeiket pedig Pásztor Virág és Adányi Alex játsszák.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Visszatér a Tévétorna - már az is megvan, hogy ki vezeti
Szívós Zoltán vezetésével indul újra a mozogni vágyók kedvence május 6-án a Duna csatornán, a Családi kör részeként.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. május 03.



Csilláron hintázó párok, futkározó családok a nappaliban és az ikonikus főcímdal – sokakban elevenen él még a Tévétorna emléke. A 70-es és 80-as évek népszerű műsora most új formában tér vissza a képernyőre, írja a Blikk.

A közmédia május 6-án, a magyar sport napján indítja el újra a műsort. Az Idősebbek is elkezdhetik című torna a Duna csatorna délutáni magazinműsora, a Családi kör részeként lesz látható hétköznaponként.

A gyakorlatokat Szívós Zoltán testnevelő-edző vezeti, aki otthoni környezetben, a háztartásban megtalálható eszközökkel végezhető mozdulatokat mutat be. A műsor célja az egészség megőrzése és javítása, mindennapi praktikák segítségével.

Szívós több mint tíz éve képezi magát, gerinc- és korrektívtrénerként, valamint stretchingoktatóként is dolgozik. Emellett a prevenciós, rehabilitációs és teljesítményfokozó kiegészítő kezelések területén is tapasztalatot szerzett.

A tornában két ismert színművész is közreműködik: Póka Éva színművész-rendező és Petridisz Hrisztosz színész-szinkronszínész segíti a gyakorlatok bemutatását. A műsorban többek között arra is választ kapnak a nézők, hogyan lehet óvatosan helyrehozni egy-egy rossz mozdulatot, milyen pozitív hatásai lehetnek a táncnak, és hogy miként lehet egy egyszerű konyharuhával enyhíteni a hátfájást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
A nászút után öngyilkos lett a férj, hónapokkal később mégis virágot küldött a feleségének
Isabel és Christopher titokban házasodtak össze, a nagy lagzit későbbre tervezték. A fiatal nő azonban már csak a síron túlról kapott üzenetet férjétől.


Isabel és Christopher Coles tavaly szeptemberben házasodtak össze Észak-Karolinában. A hivatalos ceremóniát a bíróságon tartották, mivel Christopher, aki az amerikai hadseregben szolgált, egy hónappal később bevetésre indult volna. A pár egy nagyobb ünnepséget is tervezett májusra, de ez végül nem valósult meg, mert Christopher közvetlenül a nászútjuk után életét vesztette – számolt be róla az Unilad.

Amikor hazatértek a nászútról, Christopher egész éjszaka azon dolgozott, hogy feltöltse a vendéglistát az esküvői weboldalukra. Másnap reggel Isabel arra lett figyelmes, hogy férje viselkedése megváltozott. „Lement a földszintre, mintha menni akarna valahova. Kiálltam az ajtó elé, és megkérdeztem, mi történik” – emlékezett vissza. „Ő csak kiment, és elindult az erdő felé.” Isabel ekkor felrohant a cipőjéért, és

akkor vette észre, hogy Christopher magával vitt egy fegyvert. A férfi holttestét másnap reggel az édesapja találta meg.

Isabel elmondta, teljesen megrendítették a történtek, és szerinte nem volt semmilyen jele annak, hogy Christopher lelki problémákkal küzdene. Úgy írta le férjét, mint egy céltudatos és motivált embert.

Hónapokkal később, Valentin-napon Isabel virágcsokrot kapott férje nevében. Kezdetben meglepte az ajándék, de később kiderült, hogy Christopher még szeptemberben rendelte meg a csokrot.

„Azt mondták, azért rendelte meg a virágot már szeptemberben, mert tudta, hogy Valentin-nap körül úton lesz a szolgálata miatt.”

Isabel jelenleg arra készül, hogy 2025 októberében lefussa a Chicago Maratont, hogy ezzel támogassa az Amerikai Öngyilkosságmegelőző Alapítvány munkáját.

Christopher halálával kapcsolatban Isabel így nyilatkozott: „Mindenki választ akar. Senki sem hiszi el, hogy egy okos, jóképű, sikeres férfi, akinek látszólag minden rendben van az életében, egyik reggel úgy dönt, hogy véget vet mindennek. Vannak emberek az életemben, akik szerint én is hibás vagyok ebben. De tudom, hogy ez nem igaz. A férjemmel boldogok voltunk. Ezt senki nem veheti el tőlem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET: