KULT
A Rovatból

30 éven át kémkedett a szovjeteknek: a Kém a csapatban valós történet egy igazi árulóról

Egy különleges kémsorozat a 60-as évekből, az HBO gondozásában.
B. M.; képek forrása: Rotten Tomatoes és YouTube - szmo.hu
2023. február 26.



A magyar cím nem elég kifejező. Ben Macintyre Kém a csapatban című életrajzi regényéből készült a legújabb HBO adaptáció, amelyben egy barátságon keresztül megismerhetjük a brit kémek körmönfont világát. Történetünk szerint 1965-ben Kim Philby (Guy Pearce),

a brit hírszerzés egyik kiemelkedő alakja, aki több mint 30 éven keresztül kémkedett a szovjeteknek,

lebukott és menekülnie kellett. Legjobb barátja Nicholas Elliot (Damian Lewis) utánaered és megpróbálja rávenni a kettős ügynököt, hogy adja fel tettestársait. Vajon sikerült neki? Philby átáll és most már az oroszok ellen van? Mondhatnánk balgán, hogy ennyi a történet? Hát nagyon nem.

Itt jön képbe a sorozat egyik különlegessége.

Egyszerre több idősíkban és szemszögből ismerjük meg a cselekményt.

Van egy jelenünk, ahol Nicholast faggatják a britek, hogyan sikerült elmenekülni Philbynek: megszökött, vagy hagyta futni? Ugyan ebben az időben Kim Philbyt is gyanúsítják a szovjetek, hogy hogyan tudott elmenekülni Elliot markából. A második idősík tíz nappal korábban játszódik, ahol is egy bejrúti lakásban láthatjuk a szökést és a hozzá tartozó kihallgatást. A harmadik idősík a régmúltba kalauzol minket, ahol egy-egy eseményt ismerhetünk meg hőseink életéből, ami kapcsolódik Philby lebukásához és az azt követő nyomozáshoz. Majd az egészet átfogja egy külső szemlélő, Lily Thomas (Anna Maxwell Martin), aki kikérdezi Nicolast, és próbál segíteni neki a brit titkosszolgálatba beépült szovjet kémek utáni kutatásban.

A végtelenül egyszerű történetet sikerül úgy megbonyolítani, hogy ember legyen a talpán, aki tudja követni a cselekményeket egy kemény munkanap utáni esti tévénézés során. Talán ez a legnagyobb hibája a sorozatnak: túl okos. Nagyon sok a név, a helyszín, bonyolultak a párbeszédek és emellett még nagyon alapos is, ami egyben azt is jelenti, hogy lassú. Ha csak belenéz egy érdeklődő, biztos nem fogja tudni követni, pedig

egy lebilincselő és zseniális sorozatról beszélünk, amit Damian Lewis és Guy Pearce kettőse még magasabb szintre emel.

Párosukat élvezet nézni a képernyőn, folyamatosan próbálják manipulálni, irányítani egymást. A sorozat tele van fontos aprósággal, amiket alig vesz észre a néző, de szemfülesnek kell lenni, mert lehet, hogy később előkerülnek egy másik nézőpontból ezek a részletek. Szerintem még Christopher Nolan is elismerően bólintana a Kém a csapatban forgatókönyvére.

Tapintani lehet a 60-as évek atmoszféráját: a ruhák, a díszletek, az autók, minden korhű és hihető. A szovjet lepukkant környezet olyan, mintha csak most sétálnánk egy kelet-európai panelrengetegben. Ezenfelül

megismerjük a kémek világát,

valójában alig-alig történik akció, és tárgyalótermekben dől el ki is az igazi nyertes, és mennyit számít a dezinformáció, a félrevezetés. A kémekkel és szörnyű emberekkel teli világban pedig ott vannak főszereplőink, a két jó barát, akik között a legnagyobb konfliktus, hogy az egyik túljárt a másik eszén és több mint húsz éven keresztül átverte. Ezért is kifejezőbb az eredeti cím: „Egy kém a barátok között”. Jobban bemutatja Philby árulásának mértékét: nem egy csapatot árult el, hanem a barátait, ami talán nagyobb bűn, mint amiket az országa ellen elkövetett. Olyan embereket vert át, akik mindent megtettek volna érte és ő mégis ellenük fordult. Természetesen Philby árulása miatt rengetegen veszítették el életüket.

A legijesztőbb az egészben, hogy mindez igaz történet alapján íródott.

Egy-két helyszínen és cselekményen változtattak, de a tény, hogy az MI6-ben és a SIS-ben, Anglia két legfontosabb ügynökségében, harminc éven keresztül gond nélkül tevékenykedett egy szovjet kettős ügynök, hihetetlennek tűnik, de mégis igaz.

Guy Pearcenek jutott a jutalomjáték a nagypályás, sármőr Philby szerepében, aki megvezette a munkatársait, a családját és a barátait, majd menekülni kényszerült a kietlen Oroszország szívébe, ahol sosem fogadták be őt igazán. Drámai szerep, szép ívű történet, már-már shakespeare-i tragédia. Pearce ezt az alapvetően bonyolult karaktert könnyeden hozza, élmény nézni. Ehhez kellett neki egy társ, Daimen Lewis személyében. Itthon, a szintén HBO-s Elit alakulat Winters őrmestereként, vagy a Homeland Nicholas Brodyjaként ismerhetik a brit színészt, aki számomra ellopja a showt. Humoros (ki kell emelni, brit humor!), komoly és néha félelmetes az igazság nyomában járó kém karakterében.

Elliot rideg, célratörő és intelligens titkosügynök, míg Philby karizmatikus, csábító és manipulatív.

Ahogyan az egyik szereplő is fogalmaz Elliotról: jobban kellene rá figyelni, mert amikor nagyon visszafogottnak tűnik, akkor pörög a legnagyobb fordulatszámon. Ez a két színész és az ő párbajuk elviszik az egész szériát a hátukon, még úgy is, hogy két külön országban tartózkodnak a sorozat jelentős részében. Nem véletlen Damian Lewis szerepeltetése és a kémtéma sem, Alexander Cary, a sorozat atyja előző sikere a Homeland volt, az is hasonló témákat feszegetett, csak modern köntösben. Lewis szerepelt abban is, a témája szintén a megtévesztés és a beépülés volt, csak nem ennyire brit szájízzel. Itt a teaidőn és a brit felső középosztályon van a hangsúly, ott pedig a CIA és a paranoia volt a középpontban.

Ez a hidegháborús mikrokozmosz, korrajz, amit bemutat a sorozat, pont olyan, mint amilyen hatást próbál gyakorolni a nézőkre: igyekszik távol tartani a karakterektől, senkit sem próbál megszerettetni. Azzal, hogy több szemszögből ismerjük meg az eseményeket motivál, hogy a kis puzzle darabokból mi nézők rakjuk össze a képet és következtessünk, kit gondolunk megbízható információforrásnak. Mind-mind remek eszközök egy könyvben és ezt nem gondoltam volna, de remekül implementálták a sorozatban is.

A három oldal – a barát, az ellenség és a külső objektívnak tűnő szemlélő - csatája saját igazságuk védelmében, és mindenki motivációja érthető és logikus.

Ebből is látszik, hogy nem való mindenkinek a Kém a csapatban. Akármennyire is érdekfeszítő mindez, ha a téma és a stílus miatt a sorozat túl lassúnak tűnhet. Sok a beszélgetés, amik a félreértések elkerülése végett el kell mondanom, hogy érdekfeszítő, sőt, egy-egy párbeszédben több feszültség van, mint egy modern thrillerben teljes játékideje alatt. Valószínűleg az akció hiánya miatt nem lesz nagy közönségsiker. Ha jól rémlik, három pisztolyt és két géppuskát sütöttek el összesen a hat órányi hidegháborús sorozat alatt.

Ezen felül a bonyolultsága is elrettentheti nézőket, mivel, mint említettem, nem a történet a bonyolult, hanem a szerkezete, a narratív eszközei. A filmek szerelmesei imádni fogják, csakugyan azok, akik odáig vannak a kémtörténetekért.

Ez nem a szovjet világhatalom és a nyugat párharca, hanem a barátságé és az ideológiáké.

Melyiket értékelik karaktereink többre? Mi érhet meg ekkora áldozatot? Én csak ajánlani tudom a szériát, pedig úgy gondolom, nem mindenkinek fog tetszeni. A Kém a csapatban összes része megtekinthető az HBO Max kínálatában magyar szinkronnal.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
A magasságát átokként élte meg, ügyvéd akart lenni, s büszke arra, hogy sosem ivott és nem is drogozott – Claudia Schiffer 55 éves
Az iskolában nem tartozott a népszerű lányok közé, akivel mindenki randizni akart, mégis ő lett minden idők legjobban fizetett szupermodellje.


Claudia Maria Schiffer 1970. augusztus 25-én született a németországi Rheinbergben, egy Düsseldorf közelében lévő kisvárosban, Heinz és Gudrun Schiffer gyermekeként, egy jómódú középosztálybeli családban, amely hamarosan két fiútestvérrel, Stefannal és Andreasszal, valamint egy húggal, Ann Carolinnal bővült. Visszatekintve Claudia elmondta, annak ellenére, hogy a szülei nagyon elfoglaltak voltak a munkájukkal, végig jelen voltak az életükben. Különösen az édesanyja. „Ő lett a hősünk, mert mindent tudott, és mindenre volt válasza. Segített nekünk a házi feladatokban, különösen akkor, ha valamelyik tantárgyban nehezen boldogultunk. Minden délután leült velünk, és elmagyarázta nekünk, amit nem értettünk” – emlékezett vissza erre az időszakra a modell.

A szülei ugyanakkor más módon is segítették őt és a testvéreit, mivel nem akarták, hogy rossz hatások érjék őket a suli után, ezért gondoskodtak róla, hogy sok más tevékenységekben is részt vegyenek. Claudia például megtanult zongorázni, teniszórákat vett, aerobikra, jazzre, sztepptáncra, és úszásra járt.

Elmondása szerint a szüleinek köszönhető, hogy nem iszik, nem dohányzik, és hogy sosem tartozott azok közé, akik minden este elmentek szórakozni, és reggel 6-ig buliznak. „Olyan gyerekeket akartak, akikben megbízhatnak, akik hazajönnek, és elmondják nekik az igazat” – tette hozzá.

Egy diszkóban fedezték fel

Az iskolában Claudiát nem rajongták körbe annyira a többiek, mint gondolnánk. Nem volt a suli sztárja, nem tartozott a legnépszerűbbek közé, akikkel minden fiú randizni akart. Saját elmondása szerint azért, mert ő annyira más volt: túl magas, túl vékony és a többiekhez képest túl gazdag. A magassága (180 cm) miatt ráadásul szégyenlős is volt. Soha nem akart a figyelem középpontjában lenni, ezért egy idő után nem is vett magának új ruhákat. Elmondása szerint az anyja nem is értette ezt: „Olyan gyönyörű vagy, miért nem öltözöl úgy?” – kérdezte Claudiától, aki azonban csak farmert és teniszcipőt akart viselni.

Ettől függetlenül az osztály egyik legjobb tanulója volt, a nyelvek például különösen jól mentek neki: anyanyelve, a német mellett például folyékonyan beszélt franciául és angolul is, egy ideig pedig azt gondolta, hogy az apja nyomdokaiba lép majd, és sikeres ügyvéd lesz. Még latinul is tanult az iskolában emiatt, mert arra szüksége lesz a jogi tanulmányokhoz. Sokszor elkísérte az apját a bíróságra, az utolsó sorban ült, figyelte őt, és azt gondolta: „Hű, én is ezt akarom csinálni.”

A sors azonban más szakmát tartogatott a számára. 1987 októberében, 17 évesen néhány barátjával elment táncolni egy düsseldorfi diszkóba. Aline Souliers, a Metropolitan modellügynökség munkatársa meglátta ott őt, adott neki egy névjegykártyát, és azt mondta, megvan benne az, ami a modellkedéshez kell.

Másnap aztán Aline találkozott a szüleivel is, és meghívta őket Párizsba. Heinz és Gudrun érezték, hogy ez hatalmas lehetőség a lányuknak, de haboztak, mert szerették volna, ha befejezi a középiskolát.

Így is lett, Claudia még hat hónapig tanult, hogy leérettségizhessen, ez idő alatt pedig senkinek sem mondhatta el az iskolában, hogy a vizsgák után Párizsba megy modellkedni, még a legjobb barátnőjének sem. Csak az indulása előtti napon mondta el a barátainak, hogy hova utazik, és miért.

1000 címlap

Párizsban aztán gyorsan jött a siker. A híres Elle magazin szerkesztői meglátták őt, megtetszett nekik, és szinte azonnal címlapra tették. Ez volt Schiffer első magazinborítója. Hamarosan kiválasztották a Guess farmermárka egyik kampányához, amelynek során az arca és az alakja bejárta az egész világot. Egy éven belül már az első divatbemutatóján modellkedett, méghozzá a Chanelnek. Ezután következett a Versace, a Valentino, a Dior és a divatipar összes többi óriása. Kapcsolata a Chanellel és a Metropolitan Souliers-vel egészen 1996-ig tartott. 1992-ben Claudia kizárólagos globális szerződést írt alá a Revlon céggel 10 évre, több millió dollárért, ez a megállapodás tette őt a történelem legjobban fizetett modelljévé.

Az Elle és a Vogue mellett számos más magazin címlapján is megjelent, többek között a Harper's Bazaar, a Cosmopolitan és a Time címlapján, sőt, ő volt az első modell, aki a Vanity Fair, a Rolling Stone és a People címlapján is szerepelt. 1997 májusában a Playboy borítóján és a magazin fotósorozatában is szerepelt, összesen pedig több mint 1000 magazin címlapján jelent meg.

A divatvilágban töltött addigi kilenc éve alatt ugyanakkor Schiffer megtanulta, hogy nem mindenki viselkedik helyesen ebben a szakmában. Egyrészt ott volt a kábítószer-szubkultúra. „Eleinte nem is vettem észre. Olyan tiszta helyről jöttem, annyira naiv voltam. Utána mondták, hogy a stúdióban rajtam kívül mindenki be volt tépve, és én nem is tudtam róla. Most már észreveszem. De soha nem tennék ilyet. Nem szeretem elveszíteni az önkontrollt. Nem szeretem azt az érzést, hogy nem tudom irányítani, amit mondok vagy gondolok” – nyilatkozta erről.

Igazából producer

Ahogy a modellek gyakorta, ő is kipróbálta magát a nagyvásznon, noha sosem voltak kifejezett színészi ambíciói. Először az 1994-es Richie Rich: Rosszcsont beforrban tűnt fel, ahol a címszereplő Macaulay Culkin aerobiktanárát alakította, illetve feltűnt a Filmszakadás (1997), a Fekete-fehér (1999), a Csajok, mindent bele (1999), a Halálos hajsza (2000), a Zoolander: A trendkívüli (2001 – ebben saját magát alakította), a Meg vagyunk lőve (2002) című filmekben, a Dharma és Greg, avagy kettőn áll a vásár című sorozat két epizódjában (2002), valamint a 2003-as Igazából szerelemben Carolként.

Érdekes módon ez utóbbi volt eddig a legutolsó szerepe, vagyis az utóbbi 22 évben nem lehetett őt látni semmilyen filmben, rövidfilmben, videóklipben, és nem is szinkronizált. Csupán önmagaként tűnt fel tévéműsorokban, dokumentumfilmekben stb. Életének ezt a részét, úgy tűnik, végleg maga mögött hagyta.

Elkezdett viszont producerkedni. Olyan filmekben dolgozott e minőségében, mint a Kick-Ass 2 (2013), a Kingsman: A titkos szolgálat (2014), az Eddie, a sas (2015), a Kingsman: Az Aranykör (2017), a Rocketman (2019), a Csendes éj (2021), a King’s Man: A kezdetek (2021), a Tetris (2023) vagy az Argylle: A szuperkém (2024). Ebben persze erősen szerepet játszott, hogy hozzáment feleségül a filmes fenegyerekhez, a rendező-producer Matthew Vaughnhoz. De ne szaladjunk ennyire előre!

Bűvésztrükkök, filmtrükkök

Claudia még 1993-ban egy berlini gálán ismerkedett meg az amerikai bűvésszel, David Copperfielddel, aki felhívta őt a színpadra, hogy részt vegyen egy gondolatolvasó mutatványban. A trükk annyira jól sikerült, hogy 1994 januárjában eljegyezték egymást. A jegyességük alatt Schiffer néha fellépett Copperfielddel, mint különleges vendégasszisztens: lebegett, guillotine alá került, vagy kettévágták egy fűrésszel.

Ők voltak a kilencvenes évek egyik legnagyobb sztárpárja, mígnem 1999 szeptemberében bejelentették, hogy a munkarendjük miatt véget vetettek a kapcsolatuknak.

Két évvel korábban beperelték a francia Paris Match magazint, miután a lap azt állította, hogy a kapcsolatuk csak színjáték volt, és Schiffer fizetést kapott azért, hogy Copperfield menyasszonyának adja ki magát, pedig nem is kedvelte őt. 1999-ben a szupermodellnek egy nem nyilvános összegű kártérítést ítéltek meg, a Paris Match-nek pedig helyreigazítást kellett közölnie, miután egy francia bíróság a magazin cikkét hamisnak ítélte.

A Copperfielddel való szakítása után Schiffernek rövid ideig (2000-ig) volt kapcsolata a műkereskedő Tim Jefferiesszel, majd jött a nagy szerelem. 2000 novemberében ismerkedett meg Matthew Vaughnnal, aki addig Guy Ritchie állandó producereként volt ismert, később azonban ő maga is sikeres rendezői karriert futott be. 2002. május 25-én házasodtak össze Suffolkban, és még abban az évben megvásárolták ott a Coldham Hall nevű Tudor-kori kastélyt. Schiffernek és Vaughnnak egy fia és két lánya született: Caspar 2003-ban, Clementine Poppy 2004-ben, Cosima pedig 2010-ben született.

Hollywoodi mércével Schiffer és Vaughn kapcsolata már kifejezetten hosszúnak számít, idén ünnepelték a 23. házassági évfordulójukat.

Claudia pedig ma, 55 évesen sikeres üzletasszony. Új lakberendezési kollekciókat tervez a Bordallo Pinheiro és a Vista Alegre számára, és továbbra is a divatvilág kulisszái mögött tényedik. Nemrég szerepelt a Versace 2024 tavaszi és a Balenciaga 2025 téli kampányában, valamint megjelent saját könyve, a Captivate! Fashion Photography from the '90s.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megújul a Reggeli: új műsorvezetők érkeznek, hárman távoznak szeptembertől
Ősztől négy páros váltja egymást a műsorban, köztük olyan nevek, akik korábban már vezették a Reggelit. Szabados Ági, Ember Márk és Nádai Anikó viszont új feladataikra vagy magánéletükre koncentrálnak.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. augusztus 26.



Az RTL hétfő este bejelentette, hogy ősztől új korszak kezdődik a Reggeli életében. Három ismert tévés is csatlakozik a műsorhoz: Jakupcsek Gabriella, Ábel Anita és Szujó Zoltán. Utóbbi kettő nem ismeretlen a nézők számára, hiszen korábban már láthattuk őket a reggeli adásokban, írja a 24.hu.

A változás részeként három műsorvezető elköszön a stábtól. Szabados Ági a Fókuszra és annak vezetésére szeretne több figyelmet fordítani. Ember Márk a színházi és filmes munkái mellett az RTL képernyőjén is feltűnik majd, méghozzá a Sztárbox egyik műsorvezetőjeként. Nádai Anikó pedig családi okok miatt mond búcsút a Reggelinek egy időre.

Szeptember 1-től négy páros váltja egymást a műsorban:

Jakupcsek Gabriella és Szujó Zoltán, Ábel Anita és Tihanyi Péter, Peller Anna és Papp Gergő, valamint Peller Mariann és Szondi Vanda.

Az RTL és a Reggeli szerkesztősége sok sikert kívánt mind a jelenlegi, mind a korábbi tagoknak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk