ÉLET-STÍLUS

Kártyás fizetés a piacon: megnéztük, mire megy, aki készpénz nélkül vásárolna be

Ma már szinte mindenhol találunk terminált, és bár az eladók panaszkodnak a tranzakciós díjra, azt majdnem mindegyikük elismeri, hogy előnyei is vannak a kártyás fizetésnek.

Link másolása

Az elmúlt pár év során drasztikusan átalakultak az emberek fizetési szokásai: a készpénz fokozatosan visszaszorult, ezzel egyidőben átvették az uralmat az érintéses bankkártyák, illetve az egyéb digitális fizetési megoldások, például okostelefon vagy okosóra segítségével.

Ma már ott tartunk, hogy sokan – főleg a fiatalabb generációból – egyáltalán nem hordanak maguknál készpénzt, és így is szinte mindenhol boldogulnak a mindennapokban.

Cikksorozatunk első részében azt néztük meg, milyen lehetőségeink vannak Budapest belső kerületeiben a napközben igénybe vehető szolgáltatásoknál, például egy barber shopban, pékségben vagy könyvtárban. A második részben pedig nyakunkba vettük az éjszakát: több kocsmát és szórakozóhelyet is felkerestünk, hogy kiderüljön, le lehet-e hozni manapság egy szombat esti bulit készpénz használata nélkül.

Mi a helyzet a piacokon, ha kártyával fizetnénk?

Ezúttal ismét nappal indultunk útnak, de specifikusabb céllal: piacokra látogattunk el, mert kíváncsiak voltunk rá, ott is haladnak-e a korral, vagy egyelőre még beletörik a bicskánk, ha üres pénztárcával próbálkozunk.

Először Budapest egyik legforgalmasabb – és turisták által is legkedveltebb – piacára, a Fővám téri vásárcsarnokba mentünk, hogy kiderítsük, mire számíthat, aki készpénz nélkül vásárolna be a vasárnapi ebédhez, esetleg ajándékba szeretne venni egy csomag erős paprikát vagy egy rúd szalámit.

Egy hentest szólítottunk meg elsőként, akitől megtudtuk, hogy nála a magyarok nagyjából kétharmada használ kártyát, a külföldi vásárlók közül pedig gyakorlatilag mindenki. Szerinte a technológia hátránya, hogy sokszor akadozik a hálózat, aminek következtében lassabb lesz a fizetés.

Ugyanakkor az elektronikus fizetési lehetőség olyan embereket is bevonz, akik enélkül nem vásárolnának, vagy csak kisebb értékben. A mérleg szerinte ezért pozitív, különösen, hogy ma már az idősebbek körében is egyre jellemzőbb a „kártyázás” – igaz, még mindig náluk a legalacsonyabb az arány.

A néhány standdal odébb található csokoládé és hungarikum ajándékboltban még ennél is magasabb az arány – ami annyira nem meglepő, hiszen a vásárlóik szinte kizárólag külföldiek. Az eladó elmondása szerint 10-ből 9-en nem használnak készpénzt. Ő ezt egyértelműen előnyösnek tartja, mivel nem kell a váltópénzzel bajlódni, egy érintés és már kész is.

„Az elektronikus fizetés népszerűsége folyamatosan növekszik, ezt az OTP Bank és az MNB statisztikái is alátámasztják. Azonban nemcsak azért javasoljuk a kártyaelfogadás biztosítását, mert ez a vásárlók elvárása, hanem azért is, mert ez egy kényelmes, gyors, biztonságos és a kereskedők, szolgáltatók számára is előnyös fizetési megoldás.” – osztotta meg tapasztalatait Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetője.

A szakértő szerint az egyik leggyakrabban hangoztatott érv, a kártyaelfogadás ellen, hogy egy POS-terminál fenntartása magas költségekkel jár. Önmagában azonban a készpénzhasználat sem ingyenes, elég, ha számba vesszük a tárolás, a szállítás, valamint az esetleges befizetés költségeit, továbbá mindazt az időt és energiát, amit ezekre kell fordítani, nem is beszélve a biztonsági kockázatokról. Emellett a terminálüzemeltetés költsége nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést, ezért mindenképp érdemes a legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához tájékozódni az elérhető lehetőségekről.

Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness alkalmazással többféle elektronikus fizetési lehetőség is elérhető, használatával már érintéses kártyaelfogadás, valamint QR-kódos és link-es fizetés is felkínálható a vásárlók számára. Az applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén pedig a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP-kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Csoport fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

A zöldségeseknél még nem mindig elég, ha csak bankkártyával készülünk

A csarnok másik oldalán lévő zöldségesek helyzete alapvetően különbözik a turistákra fókuszáló árusoktól: náluk főként magyarok vásárolnak, és kisebb értékben, ezért annyira nem is jellemző a kártyás fizetés. Azért vannak páran, akik élnek a lehetőséggel, aminek az eladó nem kifejezetten örül: mint mondja, a tranzakciós díj nagyon magas, különösen akkor, ha valaki mondjuk csak egy 40 forintos hagymát szeretne kártyával kifizetni. Szerencsére ez ritka, magasabb összegnél pedig már eltörpülnek a költségek.

Egy szomszédos zöldséges hasonló véleményen van: nála nagyjából minden negyedik vásárló kártyázik, őket alacsony összeg esetén mindig megpróbálja rábeszélni, hogy vegyenek még néhány dolgot. Amúgy nagyon sok múlik a terminál fajtáján is – teszi hozzá. Az általa használt készülék fixen 2 százalékot von le, ez szerinte még egész elviselhető, de így is jobban örül a készpénznek.

Egy reform élelmiszereket áruló üzletben is kifejezetten magas a kártyával fizetők aránya, az eladó szerint majdnem 90 százalék. Mint mondja, nekik is inkább hátránynak tűnik a kártyaelfogadás a költségei miatt, ugyanakkor bevonz olyanokat, akik egyébként nem vásárolnának.

Utolsóként egy édességárust szólítottunk meg, elmondása szerint nála jóformán senki nem használ már készpénzt. „Körülbelül két éve vezettük be az elektronikus fizetést és gyakorlatilag az első pillanattól átálltak rá az emberek. Nekünk ez drágább, de nincs mit tenni, alkalmazkodnunk kell ahhoz, hogy változik a világ” – fogalmaz az üzletvezető.

Nem csak a külföldi turisták szeretnek kártyával fizetni

Ezután a Hunyadi téri vásárcsarnokba látogattunk el. Ez a hely sokkal kevésbé „turistás”, mint a Fővám téri piac, ugyanakkor itt is mindegyik, szúrópróbaszerűen kiválasztott árusnál ott figyelt a terminál.

Az egyik hentes azt mesélte, nála 80 százalék körül van a kártyás fizetések aránya. Szerinte ha valaki több ezer forintért vásárol, azzal nincsen semmi probléma, de amikor a 350 forintos tojást is kártyával akarják kifizetni, azért össze szokta ráncolni a szemöldökét.

A szomszédos zöldségesnél Fővám téri kollégáihoz hasonlóan még a készpénz dominál, vásárlóinak kevesebb mint harmada kártyázik. Mint mondja, a fő probléma az, hogy utóbbi esetben előfordul, hogy csak napokkal később érkezik meg a bevétel a számlájukra, ami a nagybani piacról történő beszerzéseknél hátrányt jelent.

Végül egy pecsenyesütő tulajdonosának tapasztalataira voltunk kíváncsiak. Ő egyértelműen pozitívumként éli meg a technológiát: nagyjából egy éve vezette be, azóta az emberek 20-25 százaléka szokott élni a lehetőséggel. Szerinte köztük sok olyan is van, akik egyébként nem vásárolnának. „Annak idején az étkezési jegyekkel szemben is bizalmatlan voltam, nem értettem, mi értelmük, de végül az is jó ötletnek bizonyult. A terminál beszerzését se bántam meg egyáltalán” – összegez.

Vevőket bukhat, akinél nincs terminál

Felkerestünk hétvégén egy csak vasárnaponként nyitva tartó termelői piacot is a IX. kerületben. A tojásért csak készpénzzel fizethettünk, egyelőre nincs az eladónak terminálja. Pár standdal odébb a méz árát rendezhettük kártyával, igaz, az eladó javasolta, hogy ha legközelebb készpénzt hozunk, azzal ő jobban jár. A különleges kézműves sajtokért nagy sor áll, itt jellemzően mindenki 4 számjegyű összeget hagy a termelőnél, és ahogy ő is mondja, a többség kártyával fizet - nekik már csak ezért is érdemes terminált tartaniuk, mert más különben lehet, hogy nem lenne ennyire sok vásárlójuk.

A gyümölcsöket szintén csak készpénzzel tudjuk fizetni, az eladó hölgy azt mondja, hogy tudja, hogy időszerű lenne már az elektronikus fizetés bevezetése, de majd jövőre.

Már csak azért is, mert ahogy a termelők beszámolójából kiderült, sok a külföldi vásárló is, ők pedig pláne szívesebben vásárolnak bankkártyával, mint készpénzzel, de magyar vevők között is akadt már olyan, aki csak kártyát hozott magával, így inkább nem vett semmit, ha azzal nem fizethetett.

Mi a konklúzió? Nem feltétlen kell már tömött pénztárcával elindulnunk a piacra, ha bevásárlást tervezünk, de még mindig előfordulhat, hogy egy-egy árusnál készpénz után kell nyúlnunk, vagy lemondanunk arról, hogy konkrétan azon a helyen vásároljunk, ha csak bankkártyát vittünk magunkkal.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Nagyon a zsebedbe kell nyúlnod, ha a budapesti agglomerációban akarsz ingatlant – mutatjuk, hol a legdrágábbak
Majdnem 20 százalékkal nőtt a négyzetméterár, nincs nagy meglepetés a települések listáján.
MTI/Máthé Zoltán - szmo.hu
2024. április 26.


Link másolása


A Duna House csütörtökön közölte adatait az MTI-vel, amikből kiderül, hogy 2023-hoz képest nőtt az adásvételek száma, az otthonteremtés költsége pedig 10 millió forinttal nőtt a Budapest környéki területek ingatlanpiacán.

Tavaly a gazdasági nehézségek és magas hitelkamatok miatt országosan csökkent az ingatlanvásárlási kedv, ami az agglomerációban is éreztette hatását, 2022-hez képest 18 százalékkal esett vissza a forgalom.

Az ingatlanközvetítő adatai alapján idén is a nyugati szektorba vágyók (Biatorbágy, Budajenő, Budakeszi, Budaörs, Páty, Törökbálint, Zsámbék) fizetik meg a legmagasabb átlagos négyzetméterárat, ami jelenleg 19 százalékkal több, mint tavaly, 824 ezer forint.

12 százalékos emelkedést tapasztaltak a délkeleti szektorban is (Alsónémedi, Gyál, Gyömrő, Maglód, Ócsa, Üllő, Vecsés), ott jelenleg átlagosan 569 ezer fointba kerül egy négyzetméter.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Ezeket a dolgokat bánják meg a legtöbben a halálos ágyukon
Egy ápolónő összegyűjtött öt dolgot, amire a leggyakrabban gondolnak, ha közeleg a vég.

Link másolása

Bronnie Ware ápolónő palliatív ellátással foglalkozik, vagyis olyan betegeket gondoz, akik valamilyen súlyos, életet rövidítő betegségben (pl. végső stádiumú daganatos megbetegedés) szenved – írja az UNILAD.

Munkáját körbeveszi tehát a halál, s éppen ezért összegyűjtött 5 dolgot, amit az emberek többsége az utolsó pillanataiban sajnálni kezdenek.

Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat!

Bronnie az egyik leggyakoribb megbánást a munkával kapcsolatban hallotta.

Ugyanis a legtöbben - főként a férfiak - túl sok időt szenteltek a munkának, és jóval kevesebbet a szeretteiknek.

Bárcsak a saját életemet életem volna, ahelyett, amit mások elvártak.

Haláluk perceiben sokan úgy érzik, elnyomták valódi vágyaikat, és nagyon sajálják, hogy nem valósították meg az álmaikat.

Sajnálom, hogy nem ápoltam jobban a baráti kapcsolataimat!

Ahogy idősebb lesz az ember, annál elfoglaltabb, és egyre nehezebb fenntartani a barátságokat.

Egy tavaly készített felmérés szerint az Egyesült Államokban a válaszadók nyolc százaléka mondta azt, hogy nincsenek közeli barátai.

Ki kellett volna mutatnom az érzéseimet!

Bronnie szerint nagyon sok ember, aki elmondta neki az utolsó szavaival, mit érez, hozzátette azt is, hogy egész életében elfojtotta az érzéseit, hogy békében legyen másokkal.

Bárcsak boldogabb lettem volna!

Az ápolónő páciensei gyakran tették fel azt a kérdést: vajon tényleg tudjuk értékelni a boldog pillanatokat? A válaszuk pedig a halálos ágyukon érte őket: a boldogság egy választás lehet, amivel érdemes volna élnünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET: