ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Kártyás fizetés a piacon: megnéztük, mire megy, aki készpénz nélkül vásárolna be

Ma már szinte mindenhol találunk terminált, és bár az eladók panaszkodnak a tranzakciós díjra, azt majdnem mindegyikük elismeri, hogy előnyei is vannak a kártyás fizetésnek.


Az elmúlt pár év során drasztikusan átalakultak az emberek fizetési szokásai: a készpénz fokozatosan visszaszorult, ezzel egyidőben átvették az uralmat az érintéses bankkártyák, illetve az egyéb digitális fizetési megoldások, például okostelefon vagy okosóra segítségével.

Ma már ott tartunk, hogy sokan – főleg a fiatalabb generációból – egyáltalán nem hordanak maguknál készpénzt, és így is szinte mindenhol boldogulnak a mindennapokban.

Cikksorozatunk első részében azt néztük meg, milyen lehetőségeink vannak Budapest belső kerületeiben a napközben igénybe vehető szolgáltatásoknál, például egy barber shopban, pékségben vagy könyvtárban. A második részben pedig nyakunkba vettük az éjszakát: több kocsmát és szórakozóhelyet is felkerestünk, hogy kiderüljön, le lehet-e hozni manapság egy szombat esti bulit készpénz használata nélkül.

Mi a helyzet a piacokon, ha kártyával fizetnénk?

Ezúttal ismét nappal indultunk útnak, de specifikusabb céllal: piacokra látogattunk el, mert kíváncsiak voltunk rá, ott is haladnak-e a korral, vagy egyelőre még beletörik a bicskánk, ha üres pénztárcával próbálkozunk.

Először Budapest egyik legforgalmasabb – és turisták által is legkedveltebb – piacára, a Fővám téri vásárcsarnokba mentünk, hogy kiderítsük, mire számíthat, aki készpénz nélkül vásárolna be a vasárnapi ebédhez, esetleg ajándékba szeretne venni egy csomag erős paprikát vagy egy rúd szalámit.

Egy hentest szólítottunk meg elsőként, akitől megtudtuk, hogy nála a magyarok nagyjából kétharmada használ kártyát, a külföldi vásárlók közül pedig gyakorlatilag mindenki. Szerinte a technológia hátránya, hogy sokszor akadozik a hálózat, aminek következtében lassabb lesz a fizetés.

Ugyanakkor az elektronikus fizetési lehetőség olyan embereket is bevonz, akik enélkül nem vásárolnának, vagy csak kisebb értékben. A mérleg szerinte ezért pozitív, különösen, hogy ma már az idősebbek körében is egyre jellemzőbb a „kártyázás” – igaz, még mindig náluk a legalacsonyabb az arány.

A néhány standdal odébb található csokoládé és hungarikum ajándékboltban még ennél is magasabb az arány – ami annyira nem meglepő, hiszen a vásárlóik szinte kizárólag külföldiek. Az eladó elmondása szerint 10-ből 9-en nem használnak készpénzt. Ő ezt egyértelműen előnyösnek tartja, mivel nem kell a váltópénzzel bajlódni, egy érintés és már kész is.

„Az elektronikus fizetés népszerűsége folyamatosan növekszik, ezt az OTP Bank és az MNB statisztikái is alátámasztják. Azonban nemcsak azért javasoljuk a kártyaelfogadás biztosítását, mert ez a vásárlók elvárása, hanem azért is, mert ez egy kényelmes, gyors, biztonságos és a kereskedők, szolgáltatók számára is előnyös fizetési megoldás.” – osztotta meg tapasztalatait Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetője.

A szakértő szerint az egyik leggyakrabban hangoztatott érv, a kártyaelfogadás ellen, hogy egy POS-terminál fenntartása magas költségekkel jár. Önmagában azonban a készpénzhasználat sem ingyenes, elég, ha számba vesszük a tárolás, a szállítás, valamint az esetleges befizetés költségeit, továbbá mindazt az időt és energiát, amit ezekre kell fordítani, nem is beszélve a biztonsági kockázatokról. Emellett a terminálüzemeltetés költsége nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést, ezért mindenképp érdemes a legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához tájékozódni az elérhető lehetőségekről.

Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness alkalmazással többféle elektronikus fizetési lehetőség is elérhető, használatával már érintéses kártyaelfogadás, valamint QR-kódos és link-es fizetés is felkínálható a vásárlók számára. Az applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén pedig a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP-kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Csoport fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

A zöldségeseknél még nem mindig elég, ha csak bankkártyával készülünk

A csarnok másik oldalán lévő zöldségesek helyzete alapvetően különbözik a turistákra fókuszáló árusoktól: náluk főként magyarok vásárolnak, és kisebb értékben, ezért annyira nem is jellemző a kártyás fizetés. Azért vannak páran, akik élnek a lehetőséggel, aminek az eladó nem kifejezetten örül: mint mondja, a tranzakciós díj nagyon magas, különösen akkor, ha valaki mondjuk csak egy 40 forintos hagymát szeretne kártyával kifizetni. Szerencsére ez ritka, magasabb összegnél pedig már eltörpülnek a költségek.

Egy szomszédos zöldséges hasonló véleményen van: nála nagyjából minden negyedik vásárló kártyázik, őket alacsony összeg esetén mindig megpróbálja rábeszélni, hogy vegyenek még néhány dolgot. Amúgy nagyon sok múlik a terminál fajtáján is – teszi hozzá. Az általa használt készülék fixen 2 százalékot von le, ez szerinte még egész elviselhető, de így is jobban örül a készpénznek.

Egy reform élelmiszereket áruló üzletben is kifejezetten magas a kártyával fizetők aránya, az eladó szerint majdnem 90 százalék. Mint mondja, nekik is inkább hátránynak tűnik a kártyaelfogadás a költségei miatt, ugyanakkor bevonz olyanokat, akik egyébként nem vásárolnának.

Utolsóként egy édességárust szólítottunk meg, elmondása szerint nála jóformán senki nem használ már készpénzt. „Körülbelül két éve vezettük be az elektronikus fizetést és gyakorlatilag az első pillanattól átálltak rá az emberek. Nekünk ez drágább, de nincs mit tenni, alkalmazkodnunk kell ahhoz, hogy változik a világ” – fogalmaz az üzletvezető.

Nem csak a külföldi turisták szeretnek kártyával fizetni

Ezután a Hunyadi téri vásárcsarnokba látogattunk el. Ez a hely sokkal kevésbé „turistás”, mint a Fővám téri piac, ugyanakkor itt is mindegyik, szúrópróbaszerűen kiválasztott árusnál ott figyelt a terminál.

Az egyik hentes azt mesélte, nála 80 százalék körül van a kártyás fizetések aránya. Szerinte ha valaki több ezer forintért vásárol, azzal nincsen semmi probléma, de amikor a 350 forintos tojást is kártyával akarják kifizetni, azért össze szokta ráncolni a szemöldökét.

A szomszédos zöldségesnél Fővám téri kollégáihoz hasonlóan még a készpénz dominál, vásárlóinak kevesebb mint harmada kártyázik. Mint mondja, a fő probléma az, hogy utóbbi esetben előfordul, hogy csak napokkal később érkezik meg a bevétel a számlájukra, ami a nagybani piacról történő beszerzéseknél hátrányt jelent.

Végül egy pecsenyesütő tulajdonosának tapasztalataira voltunk kíváncsiak. Ő egyértelműen pozitívumként éli meg a technológiát: nagyjából egy éve vezette be, azóta az emberek 20-25 százaléka szokott élni a lehetőséggel. Szerinte köztük sok olyan is van, akik egyébként nem vásárolnának. „Annak idején az étkezési jegyekkel szemben is bizalmatlan voltam, nem értettem, mi értelmük, de végül az is jó ötletnek bizonyult. A terminál beszerzését se bántam meg egyáltalán” – összegez.

Vevőket bukhat, akinél nincs terminál

Felkerestünk hétvégén egy csak vasárnaponként nyitva tartó termelői piacot is a IX. kerületben. A tojásért csak készpénzzel fizethettünk, egyelőre nincs az eladónak terminálja. Pár standdal odébb a méz árát rendezhettük kártyával, igaz, az eladó javasolta, hogy ha legközelebb készpénzt hozunk, azzal ő jobban jár. A különleges kézműves sajtokért nagy sor áll, itt jellemzően mindenki 4 számjegyű összeget hagy a termelőnél, és ahogy ő is mondja, a többség kártyával fizet - nekik már csak ezért is érdemes terminált tartaniuk, mert más különben lehet, hogy nem lenne ennyire sok vásárlójuk.

A gyümölcsöket szintén csak készpénzzel tudjuk fizetni, az eladó hölgy azt mondja, hogy tudja, hogy időszerű lenne már az elektronikus fizetés bevezetése, de majd jövőre.

Már csak azért is, mert ahogy a termelők beszámolójából kiderült, sok a külföldi vásárló is, ők pedig pláne szívesebben vásárolnak bankkártyával, mint készpénzzel, de magyar vevők között is akadt már olyan, aki csak kártyát hozott magával, így inkább nem vett semmit, ha azzal nem fizethetett.

Mi a konklúzió? Nem feltétlen kell már tömött pénztárcával elindulnunk a piacra, ha bevásárlást tervezünk, de még mindig előfordulhat, hogy egy-egy árusnál készpénz után kell nyúlnunk, vagy lemondanunk arról, hogy konkrétan azon a helyen vásároljunk, ha csak bankkártyát vittünk magunkkal.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET: