Így formálják a Disney-mesék a gyerekek világnézetét és személyiségét
Egy másik vád, mely ezeket a meséket érte, az az, hogy démonizálják a mentális betegségeket.
A Disney 2004 előtt kiadott 34 animált filmjének 85%-ában ha mentális betegségre történik utalás, a karakterek gyakrak elfojtják azt vagy elkülönítik őket - figyelték meg a Calgary Egyetem pszichológia kutatói.
Arra figyelmeztetnek, hogy ennek hatásaként a gyermekekben előítélet alakulhat ki a mentális egészségügyi problémákkal küzdő emberekkel szemben.
Ugyanez a kutatócsoport arra is felhívja a figyelmet, hogy a Disney filmjeiben a gonoszra való utalások magas száma arra is készteti a gyermekeket, hogy megtanulják demonizálni azokat az embereket, akiknél "rossz viselkedést" érzékelnek.
Ez a "jó vs. rossz"-hozzáállás pedig megfigyelhető a politikában, vagy épp az embercsoportok között kialakult csoportosításban, a kirekesztésben, a társadalmi polarizációban.
Ugyanakkor nem szabad elfelejtkezni a pozitív hatásokról sem.
Egy tanulmány kimutatta, hogy a Disney-karakterek kölcsönös segítségnyújtása egymásnak - ami gyakori mozzanat a mesékbek - a gyerekeket arra inspirálja, hogy ők is segítsék saját barátaikat, empatikusak legyenek.
A Disney-filmek gazdagok az úgynevezett "proszociális" viselkedésben, például a dolgok megosztásában, mások segítésében, bókokban vagy bátorításban.
Coyne és kollégái kimutatták, hogy ezek a mesék percenként átlagosan egy effajta "proszociális" viselkedési mintát tartalmaznak - ez körülbelül hétszer annyi, mint ami az "átlagos" gyermekmesékben található.
Griffin úgy véli, hogy a gyermekek a fiatalkorban látott filmekből megtanult üzenetet később magukkal vihetik a munkahelyükre, tehát nagy az esély arra, hogy annak a meggyőződéseit, aki melletted ül az irodában, a Disney alakította.
Griffin azt is megvizsgálta, hogyan ábrázolják a munkát a Disney-filmekben, és azt állítja, hogy ez hozzájárulhatott a fiatalabb munkavállalók vonakodásához, hogy ha arról van szó, hogy hagyományos munkahelyekhez csatlakozzanak.
Az Y-generáció tagjai sokkal nagyobb rugalmasságot követelnek a munkáltatóktól, mint az előző generációk. Hajlamosak gyakran megváltoztatni a munkahelyüket és inkább az önfoglalkoztatást, mint a teljes munkaidős szerződések korlátozásait részesítik előnyben.
"A korai filmekben a munkát mindig egy szörnyű, rossz dologként festették le. Voltak karakterek, akiket elválasztottak a szüleiktől és a munka világábal büntettek."
A szakértő szerint a korai Disney-mesék azt sugallták, hogy nyugodtan fütyöréssz munkavégzés közben és minden rendben lesz - majd jön a herceg és megment.
Azonban megjelentek az olyan újgenerációs alkotások, mint a Merida, a bátor, a Jégvarázs, a Zootropolis, a Vaiana, vagy épp az Aranyhaj és a nagy gubanc, melyek már egészen más társadalmi, családi és munkához kötődő üzeneteket közvetítenek.
Vajon mennyiben változtatja ez meg a most táblagépeken, okostelefonokon meséket néző, ifjú generációkat?
Forrás: BBC, Címkép: Flickr