Ha meg akarod tartani az állásodat, figyelj oda, mit csinálsz a Facebookon
Ma már a mindennapi kommunikációban gyakran használsz te is közösségi felületeket. A Facebookon Magyarországról körülbelül ötmillióan regisztráltak, az Instagramon több mint 700 ezer magyar felhasználó van. Egyre természetesebb, hogy egy csomó mindent közösségi oldalon intézel.
Arra viszont nem biztos, gondoltál már, milyen képet mutat rólad az, ahogyan a Facebookon vagy az Instán posztolsz.
Hogy igenis számít, mit lájkolsz, mihez szólsz hozzá, hogyan néz és mit sugall a profilképed, és milyen kommenteket írsz akár a közösségi oldalakon, akár az online híroldalak cikkei alá.
Pedig akár ez is dönthet arról, hogy milyen állást kapsz, vagy hogy meg tudod-e tartani a jelenlegi munkádat.


Tavaly bejárta a sajtót egy felmondás. A szombathelyi Luk Savaria egyik alkalmazottja kiírt egy Facebook-posztot. Az állásába került.
„Jó kis vasárnapi munka… Lakhelyemen csak két jó hétvégi programot kellett félretennem emiatt, de legalább ki vagyok pihenve” - írta a munkatárs.” Kb. átaludtam a szombatot, hogy vasárnap hajnalban újra frissen és munkára kész állapotban tudjak megjelenni. Mivel hirtelen, előre nem látható okokból megnövekedett a megrendelés. Még jó, hogy lelkiismeretes kollégáim és jómagam magunkénak érezzük a munkáltatónk gondjait. Jó lenne, ha embernek néznének minket is, és nem gépnek. Előbb utóbb elfogy az energia, a türelem és a jóindulat. Még több relatíve használható dolgozót fog így elveszíteni a cég. Jó irányba halad vajon a szekér? Mielőtt még valaki belém kötne... Étkezési szünetben született eme gondolat”
A munkáltató a bejegyzés miatt azonnali hatállyal felmondott neki. Azzal indokolták, hogy „a munkáltatóját érintően a munkáltató jó hírnevét sértő kijelentéseket” tartalmazott, és a cég szerint a közlemény és az általa kiváltott kommentek „alkalmasak a munkaáltató lejáratására, a munkahelyi légkör befolyásolására”.
Bár az elbocsátott alkalmazott talált másik munkahelyet, az esete azt bizonyítja, hogy nagyon nem mindegy, mikor mit posztolsz a közösségi oldalakon, mert a munkáltatód vagy a saját kollégáid árgus szemekkel figyelik, és lecsapnak, ha úgy vélik, hogy hibát követtél el.
Amit figyelni szoktak vállalatok és az állásközvetítő cégek, az, hogy a Facebook-oldalakon közzétett hirdetések alatt milyen kommentek sorakoznak, és kik írják azokat. Az utóbbi 5-6 évben többször is olvastam egyik-másik oldalon pár munkáltató hozzászólását az ehhez hasonló kommentáradathoz.
Azt írták, hogy ők bizony nem szívesen alkalmaznának olyan álláskeresőt, aki az álláshirdetéseket trágár módon kommentálja, a hozzászólásait nézve állandóan elégedetlenkedik, szidalmazza a hirdető cégeket vagy beleköt a hirdetések szövegébe.

Az Alaptörvény rögzíti a szabad véleménynyilvánításhoz való jogot, de azt néhány dolog felülírhatja. Például a munka törvénykönyve, amely például a munkavállalók számára meghatározza, hogy véleménynyilvánítási jogukkal csak olyan módon élhetnek, hogy azzal nem sértik vagy veszélyeztetik munkáltatójuk jó hírnevét, gazdasági és szervezeti érdekeit.
Mire ügyelj tehát Facebookon? Elsőként arra, hogy mi mindent elárulhat rólad a profilod. Biztonsági okokból, és mert ez alapján könnyen beazonosíthatnak, ne add meg a pontos lakcímedet, a telefonszámodat és a személyes adataidat! Nem muszáj feltüntetned a munkahelyedet és az iskoláidat, egyáltalán nem kötelező mottót írnod vagy leírást megadnod magadról, ez csupán opció.
Ha nyilvános a profilod beállítása, és kifejezetten szeretnéd, ha rád találnak, a profilképed lehetőleg legyen semleges, előnyös. Nem árt, ha nem fürdőnadrágban/bikiniben vagy rajta – hacsak nem úszómester vagy modell a szakmád -, és az sem, ha fotóssal készítteted, vagy legalább olyan ismerőssel, akinek ehhez van érzéke.
Sokan leírták már, én is megteszem: ha munkát keresel, nem a (foltos) tükör előtt készített csücsörítős szelfikkel leszel nyerő.
Sokat emel az összképen, ha a borítóképed pozitív hangulatú, ugyanakkor tükrözi a személyiségedet. Ilyen például, ha bringázás, sportolás, kutyafuttatás közben ábrázol, ha olyan, utazást megörökítő fotó, amelyen mosolyogsz, vagy ha egyéniségednek megfelelő tájképet választasz.
Ront a helyzeten, ha ittas állapotban készült fotókat pakolsz fel magadról, különösen, ha ilyen a borítóképed és a profilképed is. A szélsőséges nézetekről árulkodó és a militáns, nem legális csoportokat megjelenítő képekkel is negatív érzéseket kelthetsz másokban.
“@RickyPDillon: duck face peace sign iPad mirror pic. I'm 2 kool for skool. pic.twitter.com/kIQrgY6mOX” omfg this picture >>>>>
— marie ? (@carlybeckk) 2013. február 28.
Gyerekek meztelen, félmeztelen, pelenkás, tisztába tevős képeit. Akkor sem, ha a te gyerekeid.
Általában olyan fotókat, amelyek méltatlan helyzetben mutatnak embereket. Ez a gyermekekre is vonatkozik!
Munkahelyi problémákat, konfliktusokat, különösen akkor, ha azokat nem beszélted meg a munkatársaiddal, főnökeiddel. Így azt érezhetik, hogy a hátba támadtad őket.
Intim képeket. Például a ma érthetetlenül divatossá vált "post sex" fotókat…
Részeg, bódult állapotban készült képeket. Ha a fotón megalázó helyzetben vagy.
Kamu híreket, például ami azt akarja veled elhitetni, hogy a citrom vagy a szódabikarbóna legyőzi a rákot, vagy hogy a chemtraillel lassan ölnek meg bennünket. Ezek városi legendák, és ezek megosztása nem nyújt túlságosan intelligens képet arról, aki ezeket közzéteszi.
Káromkodást, becsületsértő és rágalmazó állításokat, szexuális irányultságra, vallásra, származásra, lakóhelyre, nemre, korra stb. vonatkozó negatív töltetű gyalázkodó, gyűlölködő megjegyzéseket. Mások halálát vagy súlyos betegségét kívánó posztokat.