ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Egy magyar találmány, ami megváltoztatta a sportolási szokásokat

18 év a piacon, 45.000 felhasználó, 600-nál több sportlétesítmény a Partnerek között – impozáns számok, amelyeket egy mai napig családi vállalkozásként működő, egyedülálló ötletből üzletet kialakító magyar cég mutathat fel. Dr. Mihalik Zsuzsát, az All You Can Move vezérigazgatóját kérdeztük a siker titkáról.
Nagy Kátya - szmo.hu
2017. október 10.



Ahogy beléptünk az All You Can Move SportPass irodájába lufik és pezsgő fogadott minket: a cég szeptemberben ünnepelte a 18. születésnapját, de a nagykorúságba lépés mellett az is okot adott az ünneplésre, hogy nemrégiben a Parlamentben átvették a Magyar Termék Nagydíjat is.

Az All You Can Move SportPass ma már negyvenötezer embert mozgat meg. Hihetetlennek tűnik ez a szám, amikor megtudjuk, hogy az egész egy egyszerű ötleten alapult. Mára pedig szívós munkával az egész iparágat és a hazai sportolási szokásokat megváltoztató cég lettek. A családi vállalkozást a mai napig az AYCM kitalálói, Dr. Mihalik Zsuzsa és Schneider Balázs vezetik.

Zsuzsi02 (1)

„Ez egy nagyon szép út, amit bejártunk a 18 év alatt. Pont mint egy gyermek felserdülésekor, volt minden ebben az időszakban. Az ötlet a férjemtől, Schneider Balázstól származik, aki rekreáció -testnevelés szakon végzett és szerette volna népszerűsíteni a sportolást. Akkoriban az RTL Klubban dolgozott és bár sok kollégája sportolt, nagyon drágának tartották a bérletet és örültek volna, ha több helyre is tudnának vele menni. A másik kívánalom pedig az volt, hogy milyen jó lenne, ha ehhez a passzukat használhatnák.

Ezen elindulva kezdte el Balázs megtervezni a mostani vállalkozásunk alapjait, elsőként tulajdonképpen a kollégáinak. Majd megismertük egymást és akkor jöttem én, mint egy tank: „figyelj, ha ezt a kollégáidnak csinálod, miért nem csinálod máshol is?” – Idézi fel a kezdeteket Dr. Mihalik Zsuzsa, aki ekkoriban a Turizmus Zrt. vezérigazgató helyettese volt. – „Otthagytam a turizmust, mert a kártyában olyan fantáziát és lehetőséget láttam, annyira testhezállónak éreztem a feladatot, hogy teljesen magával ragadott. Elkezdtük, de az első pár év baromi nehéz volt, egyáltalán az, hogy bejussak egy céghez kapcsolatok nélkül. Aztán szép lassan beindult.”

AYCM névjegy

Az első években Zsuzsa és férje a kártya terjesztése mellett sportrendezvényeket is szervezett cégeknek, majd amikor egy idő után azt látták, hogy nagyon sok ajánlatuk kint van, de kevésből lesz üzlet, rájöttek, hogy választani kell a sportrendezvények és a kártya között, eldönteni, hogy melyikre fókuszálnak teljes erővel. „Úgy döntöttünk legyen a kártya. Az nem szezonális, nem igényelt tőkét, hanem tulajdonképpen a mi szellemi kapacitásunk és meggyőző képességünk volt szükséges hozzá.”

A döntés bejött, az All You Can Move SportPass Klubtagjai Budapesten ma már szinte mindenhova bejutnak bérleteikkel – ez kb. 400 létesítményt jelent – és vidéken is egyre több helyen – jelenleg 200 létesítményben - mozoghatunk vele.

Az értékesítőik a cégek HR-eseit keresik meg, a kártyát ugyanis csak a munkahelyen keresztül lehet igényelni. Sok vállalatnál a munkavállalók fizetik a különböző csomagok árát, máshol co-finanszírozásban a cég is belead, de olyan helyek is vannak, ahol cafeteria elemnek számít.

A kártya népszerűségét mutatja, hogy már nem is azt kérdezik, hogy a béren kívüli juttatásokhoz tartozik-e az AYCM SportPass, hanem azt, hogy anyagilag támogatja-e a munkáltató? „Tulajdonképpen az volt a célunk, hogy azt érjük el, hogy egy olyan béren kívüli juttatást alakítsunk ki, ami vonzó a munkavállaló számára. Egy BKV bérlet nem hiszem, hogy olyan motiváló erővel hat a dolgozókra, de a kártya trendi, fiatalos dolog, értéket képviselő juttatás, hiszen ezzel szinte minden helyre el lehet menni mozogni.”

IMG_0582k

A cég megváltoztatta az iparágat, hiszen egy teljesen új konstrukcióban kezdtek el dolgozni. Eddig mindenkinek el kellett köteleznie magát egy edzőterem mellett – ahol azért limitáltak a mozgástípusok – és ha valaki emellett még úszni is szeretett volna, az külön bérletet igényelt, amit viszont már nem mindenki tud megfizetni.

Az All You Can Move SportPass viszont pont azért úttörő, mert egy átalánydíj befizetésével a kártyával több helyre járhatunk és többféle mozgásformát is kipróbálhatunk.

A létesítmények számára is megéri kártyával érkezőket fogadni, mert olyan tömegeket érhetnek el, akiket külön hatalmas munka lenne megkeresni és becsábítani.

AYCM iroda

„Mivel nagyon jó áron elérhető, ezért erős motiváló hatása van az emberekre, mert azt gondolják, hogy ennyi pénzért már ők is szeretnének egy ilyen kártyát. Ha pedig már megveszik, akkor használják is és ha addig még nem lett volna náluk ez a gyakorlat, észrevétlenül rászoknak a mozgásra. Ennek köszönhetően tényleg egyre több embert tudunk a sport irányába tolni mindenféle kampány nélkül, kizárólag azzal, hogy remek az ár és széleskörű a lehetőség” – sorolja a kártya előnyeit Zsuzsa.

„Rá lehet szokni a mozgásra. Az emberben elindul a versenyszellem önmagával vagy akár a körülöttük lévővel is. Ez abban is látható, hogy míg a kezdetekkor átlagban havonta háromszor jártak mozogni a kártyabirtokosok, most havi tizenegyszer.

A cég egyik fontos lába a kutatás is, hatodik éve foglalkoznak ezzel. Négyezres mintával dolgoznak, ezt egyrészt a Klubtagok és a HR-esek teszik ki, másrészt pedig sportrendezvényeken is kitelepülnek, ahol szintén foglalkoznak méréssel. Tavaly az EuroStat sporttal kapcsolatos kérdéseit tették fel: „Az eredményekben az volt a különbség, hogy Európa más országaiban tulajdonképpen a prevenció és az egészségmegőrzés miatt sportolnak az emberek, nálunk Magyarországon a „jól kinézés” az elsődleges. Még ránk is vár ez a feladat, hogy az egészség legyen az elsődleges, mert igenis a sport rengeteget tesz azért, hogy idős korban is tudjunk mozogni”- mondja Zsuzsa. „Annak külön örülök, hogy már megengedhetjük magunknak, hogy ne csak magunkat reklámozzuk, hanem valóban a mozgást népszerűsítsük.”

IMG_0634k
Hogyan lehetek tag és mikor igényelhetek?

Az AYCM SportPass-t csak a munkahelyeden keresztül tudod megigényelni. Sok vállalatnál a munkavállalók fizetik a különböző csomagok árát, máshol co-finanszírozásban a cég is belead, de olyan helyek is vannak, ahol cafeteria elemnek számít. Ha a céged vagy ahol dolgozol, még nincs a partnerek között, érdeklődj utána, milyen lehetőségek vannak!

Most szilveszterig ráadásul rövidebb hűségidővel igényelhetsz!

Részletekért KATT IDE!

És bár most valóban, szinte alig van Budapesten olyan létesítmény, akikhez ne mehetnénk a kártyával, azért nem mindig volt zökkenőmentes az út: két olyan veszteséges év is volt egymás után, amikor el kellett dönteniük, hogy merre tovább. Zsuzsa ezt nem is titkolja, sőt azt mondja, a kudarcot sem tartja rossznak, mert tovább tud vinni. Ezt a filozófiát adja át a munkatársainak is: azaz hibázni nem vétek, mert tanulni lehet belőle. „Egy másik fontos üzenetem a kollégáimnak általában, amit a nagymamától tanultam annak idején: érdemes mindig az utca napos oldalán járni – és idővel a nap is ránk is fog sütni.”

Azt pedig, hogy rájuk is elkezdett sütni a nap, mi sem bizonyítja jobban, mint a negyvenötezer kártyahasználó, a hozzájuk csatlakozott több száz sportlétesítmény és az a rengeteg díj, amit az évek során elnyertek.

Legutóbb a Magyar Termék Nagydíjat vették át a Health-Ness Alapítvány Különdíjával és az Informatikai Nívódíjjal együtt szeptember 5-én az Országházban.

IMG_0560k

Nem csoda, hogy a céget már többen is szerették volna megvásárolni, de az családi vállalkozás, ezért nem eladó, a külföldi terjeszkedést pedig inkább majd a gyerekeikre bíznák. Az ő mindennapjaikat szüleik révén már most átszövi a cég és néha már ők is ötletelnek. Feladatuk nekik is lesz.

„A világon egyedülállóak vagyunk, nincs ilyen konstrukció sehol sem. Három cég akart megvenni eddig bennünket, egy francia, egy lengyel és egy indiai, de nem adjuk magunkat. Annyi pénzt úgy gondoljuk, nem tudnak adni érte, hogy én kvázi a gyerekeim jövőjét kivásároljam – ez egy családi vállalkozás, nagyon óvjuk, ez az örökségünk. Reméljük, a három gyerekből valaki tovább viszi majd. Már most kérdezték, hogy ’mami és miért nem csináltad meg külföldön?’ És már most mondom, hogy azt majd ti.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Már nem a Hanna a legnépszerűbb lánynév, a fiúknál a Dominik kirobbanthatatlan
A lányoknál az Abigélek és a Nazirák, míg a fiúknál az Ábelek és az Eliotok hajráztak nagyon 2023-ról 24-re. Az élmezőnyben csak kisebb cserék történtek.


Mint minden évben, most is megtudhatjuk, hogy mik voltak a legnépszerűbb lány- és fiúnevek az elmúlt esztendőben a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint.

Bár hazánkban folyamatosan gondot jelent a megszületett gyerekek alacsony száma, ennek sok hatása nincs a névadási szokásokra, igaz, néhány érdekes trend megfigyelhető.

A lányok esetében változás történt az első helyen: a korábban vezető Hannát beelőzte a 2023-ban még csak harmadik Luca.

Az élmezőny itt a következőképp néz ki:

  1. Luca
  2. Hanna
  3. Zoé
  4. Anna
  5. Emma
  6. Léna.

A lista első 50-jében a legnagyobbat az Nazirák ugrottak előre: a korábbi 76. helyett már a 40. legnépszerűbb név a listán. Az Abigélek is nagyot mentek: ők a 38.-ról a 27. helyre törtek előre.

A további listát itt lehet böngészni:

A fiúknál sokkal nehezebben változnak a trendek. Ott 2023-hoz képest nincs változás a dobogón, de az első 15-ben sincsenek jelentős változások. A 23-ban még negyedik Mátéknak tavaly meg kellett elégedniük a 6. hellyel, a Milánok és a Marcellek is beelőztek. Itt az élmezőny így néz ki:

  1. Dominik
  2. Olivér
  3. Levente
  4. Marcell
  5. Milán
  6. Máté.

Az első 50-ben itt az Ábelek dobbantottak nagyot: 14 helyet előre ugorva a 34.-ről a 20. helyre ugrottak. Nem panaszkodhatnak a Barnabások sem, akik a 25.-ről a 19.-re kerültek. Némi meglepetésre hatalmas, 25 helyes röppályával éppen befértek az első 50.-be az Eliotok. Tavaly Magyarországon 228 kisfiú kapta ezt a nevet.

A fiúnevek további listája:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Megnéztük, mi történik a textilgyűjtő konténerbe dobott ruhákkal!
Megnéztük, mit jelent a valódi újrahasznosítás: mi történik a ruhákkal, ha nem a kukába, hanem a megfelelő helyre kerülnek. Videón mutatjuk, miért nem mindegy, hová dobod a textilt!


Valószínűleg a te szekrényed mélyén is lapul néhány kinőtt, kifakult, lyukas vagy egyszerűen csak megunt ruhadarab. És ha már tudatos vagy, akkor nem a kukába, hanem egy textilgyűjtő konténerbe dobod ezeket. De vajon mi történik velük ezután? Hova kerül a póló, amit öt éve már csak alváshoz hordtál? Vagy a kabát, amit még mindig sajnálsz, de tudod, hogy már kiszakadt és sosem veszed már fel?

Mi nemcsak feltettük ezeket a kérdéseket, hanem utánajártunk a pontos válaszoknak – testközelből! A székesfehérvári válogatóüzemben, a Textrade Kft.-nél jártunk, ahová a MOHU textilgyűjtő konténereiből származó ruhák kerülnek. A TikTok-videónkban megmutatjuk, mi történik a konténerbe dobott darabokkal – a válogatástól az újrahasznosításig.

VIDEÓ: Nézd meg, hogyan zajlik a válogatás, mi történik a darált anyaggal, és hova kerülnek a legmenőbb vintage ruhák!
@szeretlekmagyarorszag.hu #hirdetés te tudtad, hova kerülnek a ruhagyűjtőből a ruhák???? #mohu #gyűjtőkonténer #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Az első szűrő: ruhaként még használható?

A folyamat azzal kezdődik, hogy megvizsgálják: egyáltalán viselhető-e még az adott darab. Ha igen, akkor kategóriák szerint szétválogatják – nadrág, kabát, gyerekruha, szoknya, blúz, kiegészítők stb. Ezután több körös szortírozás következik, amelyben anyagminőség alapján döntenek a ruhák további sorsáról.

A jobb állapotú darabok európai second hand üzletekben landolnak, a gyengébb minőségűek pedig – lebálázva – afrikai piacokra kerülnek. Van azonban egy különleges szekció is: a „vintage válogató”, ahová a beérkezett ruhák legjobb 1%-a kerül. Ezek a darabok különösen keresettek a menő second hand butikokban, és nem ritkán újra divatot csinálnak abból, amit más már elfeledett.

Mi lesz a teljesen hordhatatlan ruhákból?

Ha a textil már nem hordható – például szakadt, foltos vagy nagyon elhasználódott –, akkor a darálóba kerül. Innen két út vezethet: az egyik az RDF, vagyis az energetikai hasznosítás. Az így ledarált ruhadarabokat erőművekben elégetik, és energiát nyernek belőlük. A másik lehetőség, hogy ipari célokra használják fel őket: például autók hangszigeteléséhez, töltőanyagként vagy tisztítórongyként. Ez már önmagában is sokkal jobb sors, mint a szeméttelep – de ehhez az kell, hogy te jól dönts: ne a kommunális hulladékba dobd a textilt!

Miért fontos ez az egész?

A ruháink előállítása hatalmas környezeti terheléssel jár: rengeteg víz, energia és szennyezés kapcsolódik egy-egy új pólóhoz vagy nadrághoz. Ha ezeket a darabokat elhasználás után egyszerűen elégetjük vagy elásva tároljuk, azzal mindezt az erőforrást elpazaroljuk – ráadásul

sok műszálas textil lebomlás helyett mikroműanyagként szennyezi a földet és a vizeinket.

Hol találsz textilgyűjtő konténert?

A textilgyűjtő konténerek országszerte megtalálhatók. Jelenleg Magyarországon 3000 textilgyűjtő konténer érhető el, és a cél, hogy 2026 végére ez a szám elérje a 6000-et. Tavaly már 1200 új gyűjtőt helyezett ki a MOHU, és a tervek szerint minden 2000 főnél nagyobb településen elérhető lesz ilyen konténer, amennyiben a telepítési feltételek biztosítottak.

Az első ilyen konténerek már megtalálhatók hulladékudvarokban, kiskereskedelmi egységeknél és településeken, de a hálózat folyamatosan bővül. Ha szeretnéd megtudni, hol van a hozzád legközelebbi gyűjtőpont, keresd fel a MOHU térképes keresőjét.

A konténerek telepítésére önkormányzatok és kiskereskedelmi egységek online jelentkezhetnek a MOHU Gyűjtőkonténer igénybejelentő oldalán. Ha egy vállalkozás vagy település szerződést köt, a telepítés ingyenes, és a MOHU alvállalkozója rendszeresen üríti a konténereket.

És mit tehetsz te?

A legegyszerűbb dolog: ha megválsz egy ruhától, ne az otthoni szemetesbe dobd! Vidd el egy MOHU-s textilgyűjtő konténerhez. Ezekből már több mint 2800 van országszerte, és folyamatosan bővül a hálózat. A legközelebbi konténert könnyen megtalálod a MOHU térképes keresőjében. Ezzel egy apró, de nagyon is számító lépést teszel a fenntarthatóság felé. Minden egyes bedobott ruhadarab esélyt kap az újrahasználatra vagy újrahasznosításra – és közben te is teszel valamit a környezetért!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Húsvéti bevásárlás: teszteltük, hogy alakulnak az árak, és megnéztük, hogyan kerül a csokinyuszi a boltokba
Húsvét közeledtével kíváncsiak voltunk, hogyan készülnek fel az áruházak az ünnepi rohamra és teszteltük, mennyibe kerül vajon egy húsvéti bevásárlás. Videónkból kiderül, mennyit sikerült spórolni a kasszánál, de kulisszatitkokat is mutatunk: utánajártunk, hogyan kerül a csokinyuszi a Tesco polcaira.


Ahogy közeledik a húsvét, egyre többen indulnak útnak, hogy beszerezzék az ünnepi asztalhoz szükséges finomságokat – a sonkától kezdve a tojásig, a kalácstól a csokoládé nyuszikig. Idén mi is bevásárlókosarat ragadtunk, és ellátogattunk a Tesco budaörsi áruházába, hogy megnézzük, milyen árakkal és kínálattal számolhatnak a vásárlók húsvét előtt.

Vajon idén mennyire kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha a klasszikus húsvéti finomságokkal szeretnénk feltölteni a kosarunkat?

A vásárlás során azonnal szembetűnt, hogy nem mindegy, hogyan válogatunk! A Tesco Clubcarddal ugyanis nemcsak a kosarunkat tölthetjük meg ínycsiklandó termékekkel, de jócskán spórolhatunk is. Egy-egy terméknél akár több száz forintot is, így érdemes beszerezni a digitális kártyát azoknak is, akik eddig nem használták. Az akciók a húsvéti szezonban különösen előnyösek, hiszen az ilyenkor jellemző nagybevásárlások során összeadódik a megtakarítás.

Nagybevásárlás olcsóbban

Szalámi, tészta, kukoricakonzerv, liszt, öblítő, mosogatószer, kutyaeledel. Tipikus bevásárlólista, ráadásul tipikusan 2-3 helyre is elmegyünk, hogy mindezt beszerezzük. A Tescónál viszont mindezt egy helyen, és még olcsóbban megvehetjük, mint tavaly ilyenkor. Az áruházlánc ugyanis áprilistól 260 olyan termék árát is csökkentette a tavalyinál alacsonyabb szintre, ami nagyobb bevásárláskor kerül a kosarakba. Legyen szó akár húsvéti készülődésről, nagytakarításról vagy a hűtőszekrény feltöltéséről, a Tesco Árgarancia programjában és kedvező Clubcard-árain mindent megtalálsz, amire szükséged van.

A húsvéti roham idején a polcok gyorsan ürülnek, a termékek pótlása azonban zökkenőmentesen zajlik – köszönhetően a Tesco hatalmas logisztikai hálózatának. Hogy megtudjuk, hogyan jutnak el időben a húsvéti termékek az áruházakba, ellátogattunk a Tesco logisztikai központjába is. Megnéztük, hogyan működik Szigetszentmiklóson, ahonnan az ünnepi kínálat java is útnak indul.

A húsvéti bevásárlásról és a logisztikai központban tett látogatásról készült videónkat nézd meg itt - a végén pedig az is kiderül, mennyit sikerült spórolnunk:

Belestünk a kulisszák mögé, és Melhardt Norbert raktárvezető vezetésével megnéztük azt az elképesztő,

100 ezer négyzetméteres komplexumot, amely nemcsak méreteiben és technológiai megoldásaiban lenyűgöző, hanem arra is képes, hogy 24 órán belül kiszolgáljon 198 Tesco áruházat országszerte.

Itt láthattuk, hogy milyen összehangolt munkára van szükség ahhoz, hogy az ország több száz üzletébe eljussanak az ünnepi áruk. A raktárakban már hetekkel az ünnep előtt megkezdődik a húsvéti áruk fogadása, rendszerezése, majd szétosztása. A precízen működő logisztikai rendszernek köszönhetően a polcokon mindig friss és megfelelő mennyiségű áru várja a vásárlókat – még az utolsó pillanatban is.

Miért kellett ez az új központ?

A válasz egyszerű: hatékonyság és fenntarthatóság. A korábbi herceghalmi és gyáli raktárakat egy központba vonták össze, hogy kevesebb megtett kilométerrel, kisebb környezeti terheléssel és gyorsabb kiszállítással működjön a Tesco logisztikája. A számok önmagukért beszélnek: az éves szén-dioxid-kibocsátás várhatóan 830 tonnával csökken, és a megújuló energiát több mint 8600 napelem biztosítja.

Mi van a színfalak mögött?

Március óta teljes kapacitással pörög a központ, ahol minden terméktípus külön zónát kapott: a hűtést nem igénylő szárazáru, a zöldség-gyümölcs, a tejtermékek, húsok és halak mind saját részlegben „laknak”, különböző hőmérsékletű csarnokokban.

Külső szemlélőként a legdurvább talán az 1 fokos hűtőcsarnok, ahol zsilipes dokkolórendszer akadályozza meg a hőveszteséget, és ahol egy kamion rakodása pont úgy történik, mint egy svájci óramű működése.

A logisztika teljes mértékben digitális: a termékek útja a beérkezéstől a kiszállításig nyomon követhető, a kollégák pedig PDA-val és vonalkódokkal dolgoznak. A csarnokban 32 ezer raklapnyi, azaz körülbelül 2,5 millió karton termék tárolható, és minden úgy van kialakítva, hogy még a targoncák is menetrendszerűen működjenek.

És hogy néz ki egy nap itt?

Az üzemben közel 900 munkatárs dolgozik folyamatos műszakokban, a pihenőidőben pedig masszázsfotelek, csocsóasztalok és meleg étel is várja őket. A biztonságról több száz kamera, mozgásérzékelő és tűzvédelmi rendszer gondoskodik – egészen elképesztő, milyen komplexitással működik ez az egész.

A telephely saját járműjavítóval, kamionmosóval és üzemanyagtöltő állomással is fel van szerelve. Ráadásul egy elektromos vontató is segíti a munkát, ami újabb lépés a környezetbarát működés felé.

És mi köze mindennek a húsvéthoz?

Nos, a Tesco üzletekbe március végétől már innen érkeznek a húsvéti termékek: több száz tonna sonka, több mint húszféle, magyar forrásból származó tojás (heti akár 2 millió darab!), friss zöldségek, kalács, torma, no meg persze a csokinyuszik és -tojások is itt indulnak útnak, hogy az ünnepi asztalra kerüljenek.

Mi pedig a látogatás során megtapasztaltuk: ez a központ nemcsak logisztikai bravúr, hanem egy aprólékosan megtervezett, jövőbiztos rendszer, ami mögött ott áll a technológia, az ember és a környezettudatos szemlélet – na meg az a csapat, amelynek köszönhetően a húsvéti reggeli (és minden más bevásárlás) tényleg gond nélkül az asztalodra kerülhet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Finnország a világ legboldogabb országa, nagyon visszacsúszott az USA a listán
Társadalomtudósok minden évben több mérőszám alapján állítják fel az ország boldogsági sorrendjét. Észak-Amerika nem örülhet, mi a stabil középmezőnyben szereplünk.
Malinovszki András / Fotó: Pexels/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. március 20.



A 2025-ös Világboldogság-jelentés (World Happiness Report) ismét Finnországot hozta ki a világ legboldogabb országának, az idei már a nyolcadik év, hogy az élen áll. Az első négy helyezett között nem történt változás tavalyhoz képest: Finnországot Dánia, Izland és Svédország követi, míg Norvégia a 7. helyen végzett. A skandináv országok sikerének titka a magas színvonalú, mindenki számára elérhető egészségügyi, oktatási és társadalmi támogatási rendszerekben keresendő, emellett alacsony a jólléti egyenlőtlenség is – számol be a CNN.

Az emberek hozzáállása szintén fontos szerepet játszik Finnország kiemelkedő eredményében. John Helliwell, a Világboldogság-jelentés egyik alapító szerkesztője szerint a skandináv országok élen járnak az elveszett pénztárcák visszaszolgáltatásában, ami azt mutatja, hogy az ott élők valóban törődnek egymással.

Helliwell szerint a finn szakértők közül sokan úgy vélik, hogy a téli háború, vagyis az 1939-40-ben zajló orosz-finn háború után kialakult egység és bizalom is hozzájárul a boldogságszinthez. Bár Finnország nem nyerte meg a háborút, az emberek összefogtak, és megértették, hogy még egy hatalmas túlerővel szemben is képesek helytállni.

A szakértő arra is rámutatott, hogy a finnek kevésbé anyagias szemléletmódot követnek. „Manapság egyre fontosabb, hogy a személyes dolgokra összpontosítsunk az anyagiak helyett” – tette hozzá Helliwell.

A jelentés pozitív megállapításai között szerepel az is, hogy az emberek világszerte sokkal kedvesebbek, mint azt általában gondolják. „Az emberek honfitársai jobbak, mint ahogy azt elképzelik, és ennek felismerése természetesen boldogabbá tesz, de megváltoztatja azt is, ahogyan a szomszédaikról gondolkodnak” – fogalmazott Helliwell.

Érdekesség, hogy két latin-amerikai ország is bekerült a tíz legboldogabb ország közé. Costa Rica a 6., Mexikó pedig a 10. helyen végzett. Ilana Ron-Levey, a Gallup ügyvezető igazgatója szerint mindkét ország lakói erős társadalmi hálózatokkal rendelkeznek, bíznak a vezetőikben és intézményeikben, és optimistán látják gazdaságuk jövőjét.

Az Egyesült Államok azonban egyre rosszabb helyezést ér el. A 2025-ös rangsorban már csak a 24. helyet tudta megszerezni, ami eddigi leggyengébb eredménye, először esett ki a top 20-ból. Ron-Levey szerint a visszaesés részben annak köszönhető, hogy a 30 év alatti fiatalok rosszabbnak érzik az életüket, mint korábban. Úgy érzik, kevésbé támogatják őket a barátaik és családjuk, kevésbé szabadok az életük irányításában, és kevésbé optimisták az életszínvonalukkal kapcsolatban.

Az Egyesült Királyság a 23. helyen végzett, ami a legalacsonyabb életértékelése 2017 óta. Kanada pedig a 18. helyen áll, ahol az elmúlt évtizedben folyamatos csökkenés figyelhető meg a boldogságszintben.

A jelentés több mint 140 országban élő emberek Gallup World Poll felméréseire épül, és az országokat az előző három év (2022–2024) átlagos életértékelései alapján rangsorolja. A boldogságot hat fő tényező alapján vizsgálják:

  • egy főre jutó GDP
  • társadalmi támogatás
  • egészséges várható élettartam
  • szabadság
  • nagylelkűség
  • a korrupció érzékelése.

Magyarország egyébként a lista abszolút középmezőnyében van: idén a 69. helyet foglaljuk el.

A világ legboldogabb országainak listáját Hollandia (5. hely), Izrael (8. hely) és Luxemburg (9. hely) is színesíti. A rangsor végén Afganisztán áll (147. hely), mögötte pedig Sierra Leone, Libanon, Malawi és Zimbabwe szerepelnek.


Link másolása
KÖVESS MINKET: