Mi legyen a(z iskola)táskában? - tippek, tanácsok egy ötgyermekes anyától a sulikezdéshez
Ahol számít a márka:
grafit ceruza: Faber-Castell GRIP grafit ezüst HB (nem túl kemény, nem túl puha, nem maszatolódik, jól radírozható, jól hegyezhető)
radír: Faber-Castell Grip 2001 szürke (nem hagy nyomott, ellentétben a színezett – kék és piros – társaival)
asztali hegyező: Deli hegyező (ár-érték arányban a legjobb)
színes ceruza: Stabilo GREENcolors (korábban abszolút favorit a Herlitz egyik terméke volt, de sajnos már évek óta nem lehet kapni azt a fajta színest)
filctoll: nincs egyértelmű márkagyőztes, mert egy gyerek bármelyik filctollat ki tudja nyírni pár használat után, de ha mégis választani kell: Stabilo 68, Maped kétvégű
általános iskolai füzet: Ars Una standard füzet (A5-ös és A4-es méretben is elérhető, kellően erős papír, jól bírja a radírozást), normál füzet (A5-ös és A4-es méretben is elérhető, mintás borító, nagy előnye, hogy nem kell bekötni, mert nagyon jól bírja a strapát, felső tagozaton meggondolandó beruházás)
gimnáziumi füzet: itt erősen eltérhetnek az egyéni preferenciák, de jó szívvel ajánlhatók azok a minimum nyolcvan vagy száz oldalas spirálfüzetek, amelyeknek a lapjai perforáltak és lyukasak (lefűzhetők), valamint színelválasztó lapok is vannak benne, amelyekkel elválaszthatjuk egymástól a különböző tantárgyakat VAGY Herlitz my.book flex füzet
színes papírok: IKEA MÅLA készlet vagy színes nyomtatópapír (sokkal élénkebbek a színei, mint az origami lapoknak és jobb a tapintásuk is, ráadásul az IKEA készlet fehér famentes lapokat is tartalmaz)
toll: UNI SN-100 és SN-101 Laknock Fine golyóstoll
postairón: Koh-I-Noor (a kétvégűt nem preferálom, mert gyorsan fogy és igenis balesetveszélyes, inkább külön veszek pirosat, kéket és zöldet)
számológép: CANON F-715SG tudományos számológép (ár-érték arányban verhetetlen)
vonalzó: MAPED Flex (csakis 15 cm-ig), MAPED vonalzókészlet
olló: MAPED Shape 3D (van balkezes változata is)
zsírkréta: KORES normál (van belőle Jumbo változat is)
Ahol nem számít a márka:
hurkapálca, krepp papír, logikai készlet, betűkészlet, műanyag számegyenes, óra, hőmérő, tükör, dobókocka, színes korongok, számoló pálcika: csakis a kemény műanyag, a dekorgumis változatot ne próbáld ki!
írólap, vázlafüzet, rajzlapok, körző: a legfontosabb szempont: fogyóeszközként olcsó legyen, ha csak geometria órára kell köröket és szögeket rajzolni, mert a gyerek úgyis három nap alatt szedi szét, vagy ha nem ő, akkor a padtársa
cellux, ragasztó: tényleg mindegy a márka, a legegyszerűbb is tud olyan szinten ragasztani, ami az iskolában megfelel
tolltartó: minél kisebb a gyerek, annál fontosabb az átláthatóság, hogy minden ceruzának legyen helye, később nagyon jól használhatók azok a tolltartók, amelyeknek van bedobálós része és gumis tartós része (mi már 2. osztálytól ilyet használunk, de ha a gyerek olyan típus, akkor szívem szerint 1. osztálytól ilyet vennék), még később… már nem kell tolltartó, a táska tolltartó része is megteszi
tornazsák: márkafüggetlen termék, a legfontosabb, hogy nagy legyen, kb. 38×46 cm-es már elég
Amit biztosan nem veszek:
tolltartóba hegyező: vessetek a mókusok elé (a tanárok is), de nem vagyok hajlandó hegyezőt tenni a gyerekeim tolltartójába, mert az azzal jár, hogy állandóan faragnak, ha kell, ha nem és mire hazajönnek, nincs ceruzájuk. Inkább legyen több grafit és színes a tolltartóban, mint akár egy darab hegyező is. A másik indok, hogy ha már vennék hegyezőt a tolltartóba, akkor csakis tartályosat és kétlyukút, de annak meg nincs kellően nagy, kidolgozott helye és úgy potyog ki belőle, ahogy az elvárható. És tűnik is el azon nyomban. Ehhez viszont a legtöbb túl drága. A maradék meg egyszerűen csak drága. És az elmúlt tíz év alatt még nem találtam egyetlen egy olyat sem, amelyik igazán jól és szépen hegyezett volna. Pláne hosszú távon.
A legjobb, legtartósabb márkák megismerése és összegyűjtése mellett az évek alatt arra is rájöttem, hogy nem kell halmozni. Talán ez alól a radír, a színes és grafit ceruzák kivételek. Mert azok fogyóeszközök. Tényleg. És mindig akkor fogynak el, amikor a legnagyobb szükség lenne rájuk.
De minden más esetben teljesen felesleges.
Néhány évnyi halmozás után most már évek óta mindenből annyit veszek, amennyit a tanító/tanár előír.
Ennek több oka is van: az egyik, hogy az első, másodikos, harmadik osztályos vonalazású füzetek csak első, második és harmadik osztályban használhatóak. Ha van, aki örökli, akkor nincs gond, de ha nincs, akkor a plusz füzetek plusz füzetek maradnak. Örökre.
A nagyobb gyerekek füzetei, a négyzethálós, a vonalas és a sima füzetek simán átörökíthetőek, hiszen a négyzetek nagysága és a vonalak közötti távolság negyedik osztálytól nem változik; az üres meg soha. Ugyebár. Szóval simán átörökíthetőek… lennének, ha a gyerekek nem gyerekek lennének. De azok. Így nem örökíthetőek át. Vagy csak erős ráhatással. Az meg kinek kell? Van így is elég feszültség a tanfelszerelések vásárlása idején. És egy napot ki lehet bírni füzet nélkül is, sima papírra is lehet jegyzetelni, aztán beragasztani az új szerzeménybe.
Szóval nem halmozok.
És egy ideje már nem idegeskedek a tanszervásárlás okán. Sem. Csak meg kellett találni, ami nekünk a legjobb. És ahhoz ragaszkodni. A válogatás élményét pedig meghagyni más alkalmakra. Mondjuk egy fagyis pult előtt… a papírbolt után.