Egyre több magyar fizet okoseszközökkel, de a készpénz még mindig népszerű
A digitális fizetés térnyerése az elmúlt években egyre látványosabb Magyarországon. Bár a készpénz továbbra is a mindennapi tranzakciók szerves része, a Mastercard legfrissebb Digitális Fizetési Indexe (DFI) azt mutatja, hogy a digitális fizetési megoldások iránti bizalom és használat jelentősen megnőtt.
Mi is az a Mastercard Digitális Fizetési Index?
A Mastercard negyedszerre állította össze a Digitális Fizetési Index nevű tanulmányát. Ebben a cég három fő pillérre (Infrasktruktúra, Tudás, Használat) fókuszálva vizsgálja a magyarországi vásárlók és kereskedők hozzállását a különféle digitális fizetési megoldásokhoz.
Ezek mindegyikét, illetve az összetevőket egy 100-as skálán pontozzák, aminek köszönhetően hosszabb távú következtetéseket is le lehet vonni. Ezek az összetevők együttesen adják meg azt a pontszámot, amely megmutatja, mennyire elterjedt és fejlett egy országban a digitális pénzforgalom.
Az infrastruktúra: a digitális fizetési rendszerek alapja
Az Infrastruktúra alappillér növekedést mutatott az utóbbi évben: az itt elért érték egy év alatt 76-ról 78 pontra emelkedett 2023-ra, ami elsősorban a digitális fizetési módok szélesebb körű hozzáférhetőségének köszönhető.
A 2024 szeptemberében indult országos azonnali fizetési szolgáltatás hatása még nem jelent meg a 2023-as adatokban, de a QR-kódos fizetések további növekedése várható a következő években.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy bár a terminálok gyorsan terjednek, a vállalkozások nem elhanyagolható része – különösen a kisvállalkozók és az egyéni vállalkozók – még egyelőre nem kínálnak digitális fizetési lehetőséget. A jelentés szerint kiaknázatlan piac rejlik a mikrokereskedők és az egyéni vállalkozók, például szépségszalonok, magántanárok és szakemberek (például vízvezeték- és villanyszerelők) körében. Utóbbiaknál az NFC-kompatibilis okostelefonokat POS-terminállá alakító SoftPOS megoldás kényelmes és költséghatékony mód lehet az elektronikus fizetési műveletek fogadására, ám ennek az ismertségét is növelni kellene.
2023-ban hozzáférhetőbbé váltak egyes fizetési megoldások (pl. QR-kódos fizetések és fizetési kérelmek), de bizonyos módszerek, például a kártyaadat-tokenizálás területén is van még hová fejlődni.
A használat: egyre többen élnek a lehetőségekkel
A Használat alappillér fejlődési pályája az infrastruktúráéhoz hasonlóan szintén töretlen volt, 2022 és 2023 között 2 pontos növekedéssel 54 pontot ért el. Számos tényező hatott pozitívan rá: ilyen többek között a digitális fizetési megoldások, például a mobiltárcák és a mentett kártyaadatok egyre szélesebb körű elterjedése.
Ezen belül azonban feltűnik egy új digitális szakadék: míg a kártyás fizetés használata a stagnálás ellenére továbbra is magas – 76 pont –, addig a digitális fizetési megoldások használata mindössze 33 ponton áll, még akkor is, ha 2022-től 4 pontos növekedés tapasztalható.
A 2022-es eredményekhez hasonlóan a magyar kártyatulajdonosok túlnyomórészt digitális fizetésre használták kártyáikat készpénzfelvétel helyett, ezzel együtt a kártyás tranzakciók 38 százalékát továbbra is az ATM-es pénzfelvételek teszik ki.
A felmérésben részt vevők 71 százaléka kapja teljes jövedelmét banki átutalással Magyarországon, ami lehetővé teszi a digitális fizetési lehetőségek közvetlen felhasználását. Az emberek egy jelentős hányada azonban részben vagy teljes egészében készpénzben kapja jövedelmét. A kizárólag digitális módokon költekező emberek aránya 2023-ban 3 százalékponttal, 20 százalékra csökkent, ami azt jelenti, hogy
Ami a digitális fizetési megoldások elfogadottságát illeti, a magyarországi piacon két alapvető komponens továbbra is erős:
Mindkét esetben 1 százalékpontos növekedés történt 2022 óta: mindez pedig arra utal, hogy nagy a fogyasztói kereslet a már jól bevált, kényelmes digitális fizetési megoldások iránt. Ezzel szemben az innovatív fizetési megoldások – például a részletfizetés és a QR-kódos fizetés – elfogadottsága továbbra is alacsony, így fejlesztésre szorul.
A tudás: A digitális szakadék áthidalása kulcsfontosságú
A DFI egyetlen pillére, amely csökkenést mutatott 2023-ban, a Tudás volt. Míg az Infrastruktúra és Használat szintjén előrelépés tapasztalható, az emberek digitális pénzügyi tudása egy ponttal, 55-ről 54-re csökkent.
A jelentés rávilágít arra is, hogy a digitális szakadék növekszik: a magasabb iskolai végzettséggel és jövedelemmel rendelkezők könnyebben sajátítják el az új pénzügyi megoldásokat, míg az alacsonyabb képzettségűek és jövedelműek esetében nagyobb kihívást jelent a digitális pénzügyi térbe való bekapcsolódás. Ezért a Mastercard szerint a pénzügyi edukációt célzottan kell folytatni, különösen az idősebbekre, a kevésbé képzett és a hátrányos helyzetűekre fókuszálva, így csökkentve a digitális szakadékot.
A készpénz azonban továbbra is nagyon magas értékelést kap mind biztonsági, mind kényelmi oldalról.
Mi várható a jövőben?
A Mastercard Digitális Fizetési Indexe azt jelzi, hogy a legnagyobb előrelépés az infrastruktúra és a használat terén várható, különösen a QR-kódos fizetések és az azonnali fizetési megoldások terjedésével. Ugyanakkor a digitális pénzügyi tudás fejlesztése továbbra is kulcsfontosságú lesz a pénzügyi digitalizáció sikeréhez.
Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere szerint
Az biztos, hogy a pénzügyi világ átalakulása már megkezdődött, és a digitális fizetési technológiák előnyei egyre nyilvánvalóbbá válnak. A digitális fizetési megoldások nemcsak kényelmesek, de biztonságosak is – és ahogy a tudás terjed, egyre többen választják majd ezeket a megoldásokat a mindennapi pénzügyeik során.
A cikk a Mastercard támogatásával készült.