BUDAPEST
A Rovatból

Vitézy a BKK szétszedéséről: nem 1974-et írunk

A BKK szétszedése kapcsán Vitézy Dávid ex-vezérigazgató a Facebook-oldalán írta le gondolatait.

Link másolása

Vitézy Dávid a Facebook-on osztotta meg gondolatait arról, hogyan látja ma Budapest közlekedési helyzetét, milyen tendenciák vannak a világban, és milyen jövőt lát most a fővárosi tömegközlekedésben.

vitezy1

Fotó: látványterv a Rákóczi út újjáépítési terveiről, BKK, 2014 - a projektet 2015-ben törölték

Vitézy Dávid levelét változtatás nélkül közöljük:

Amikor a BKK-t felállítottuk, az volt a cél, hogy egy integrált közlekedésszervező alakuljon, ami egyszerre foglalkozik a tömegközlekedéssel, a gyalogosokkal, az autós és a biciklis közlekedéssel, követve számos sikeres város modelljét Londontól Szingapúrig. A BKK létrejöttével a korai kétezres évek igen kaotikus fővárosi viszonyai után számos fejlesztés beindult, az egységes szemlélet számos új rendszer formájában (FUTÁR, Bubi, stb.) megjelent, 20%-kal nőttek a bevételek négy év alatt, miközben olcsóbbak lettek a bérletek - és még sok-sok eredményt lehetne sorolni.

A BKK szétszedéséről hosszú vajúdás után csak most megszületett döntés kapcsán rengeteg szomorkodó, gyászoló posztot látok, de picit talán foglalkozzunk a jövővel is.

Nem 1974-et írunk, még ha az akkor fiatal mérnökök némelyikének nosztalgiája oda is próbálja most a várost és a közlekedéspolitikát visszarepíteni.

2016 van és a budapestiek többsége saját akaratából a tömegközlekedést választja a napi bejáráshoz és nem kevesebb buszsávot akar, hanem többet, nem kevésbé tömegközlekedés-orientált várospolitikát akar, hanem még az eddiginél is több tömegközlekedési fejlesztést.

2016 van és nem lehet letagadni a klímaváltozás és az autóforgalom által okozott levegő- és zajszennyezés hatásait, azt, hogy az autóforgalom okozta környezetszennyezés miatt rengeteg ember előbb hal meg vagy betegszik meg a városainkban.

2016 van és a most felnövő generációk a legjobb okostelefont ezerszer többre tartják, mint a saját autó "kényelmét" és egyáltalán nem az a jövőképük, hogy ha felnőttek lesznek, minél nagyobb és minél több autójuk legyen.

2016 van, a városi kerékpározás sikerét nem lehet megállítani vagy visszafordítani.

2016 van és egyre több embernek fontos az egészséges életmód, mint a dugóban ücsörgés.

2016 van és minden komoly városfejlesztési projekt az autóközpontú városépítés feladását is megcélozza - elég ha megnézzük a Kossuth Lajos tér már elkészült újjáépítését, a ma park helyett vadparkolóként is működő Városliget felújítását és forgalomcsillapítását, a ma még autókkal telezsúfolt budai Vár felújításának terveit, a még 2013-ban a BKK által indított új pesti rakparti sétány elképzeléseit.

vitezy2

A fonódó villamos

2016 van és az emberek otthonról munkába, iskolába vagy szórakozni, találkozni nem egy konkrét közlekedési móddal akarnak eljutni: nem megrögzött autósok, tömegközlekedők, biciklisek, hanem attól függően, hogy hova mennek, mennyire sietnek, milyen az időjárás, mennyi cuccuk van és még ezer saját szempont szerint hoznak döntést a különböző közlekedési módok kombinációiról, köszönhetően a modern technológiák megjelenésének is (Bubi, autómegosztás, Uber, online utazástervezési lehetőségek, stb.). A város ezeket a döntéseiket ezernyi módon képes befolyásolni, ha képes komplexen gondolkodni és versenyképes szolgáltatásokat nyújtani (gondoljunk csak arra, összefügg, hogy mennyi a parkolási díj és mennyi a buszjegy ára, van-e dugódíj, melyik közlekedési mód fejlesztésére mennyit költ a város vagy arra, hogy egy néhány méteres aszfaltcsíkon buszsáv és kerékpársáv vagy épp forgalmi sáv kap helyet). Ezért súlyos hiba közlekedési módonként szervezni az intézményrendszert.

2016 van és a városok közötti verseny a turizmusban, a gazdaságfejlesztésben, az innovációs tőke megnyerésében immár nem csak regionális, hanem globális - ebben a városaink élhetősége, levegőminősége, közlekedési rendszerének minősége alapvető.

2016 van, a világ legnagyobb technológiai cégei és most alakult start-upok tömege egyaránt a közlekedés problémái felé fordult: önvezető autókat, saját autó birtoklása helyett online elérhető szolgáltatás-alapú egyéni közlekedést, autómegosztást, új tömegközlekedési ráhordási megoldásokat, globálisan integrált közösségi kerékpár-rendszereket fejlesztenek és fognak bevezetni.

2016 van és ha most épp visszafelé is indult Budapest e téren, biztos vagyok benne, hogy a jövő ellen sikeres harcot nem lehet vívni - és épp a fenti trendek, kihívások, szemléletváltás miatt lesz még egységes és korszerű szemléletű közlekedéspolitika, közlekedésirányítás Budapesten.

Előzmény: Index

Fotók: Vitézy Dávid Facebook-oldala

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
Kormányzati negyed épül a Bosnyák téren egy fél metróvonal árából
Városközpont helyett kormányzati negyed lesz a Bosnyák téri piac mellett. A tervek között van, hogy ide költöztetik a NAV-ot és Központi Ellátási Főigazgatóságot is.

Link másolása

Egy fél metróvonal kijött volna abból az összegből, amennyiért a kormány megvette Balázs Attila NER-milliárdos épülő irodanegyedét Zuglóban - írta meg a Válasz Online.

A bosnyák téri piac melletti építkezés a lap szerint a magyar állam egyik legjelentősebb budapesti beruházása. A tervek között van, hogy ide költöztetik a NAV-ot és Központi Ellátási Főigazgatóságot is, tehát kormányzati negyed lesz városközpont helyett.

A lap emlékeztet rá, hogy a tervezett nyolc óriási toronyépületből – hét iroda- és egy lakóház – négy már szinte teljesen kész van. A másik három épület a szerkezetépítés különböző fázisaiban jár.

A kormány a beruházást kiemelt közérdekűnek minősítette, a rendeletben megadott kedvezményekkel a Tiborcz Istvánnal baráti viszonyt ápoló Balázs Attila cégének, a Zugló-Városközpont Ingatlanfejlesztő Kft.-nek gyakorlatilag szabad kezet adtak a 7 hektáros terület faltól falig való beépítéséhez.

A projekt beruházója valójában a magyar állam. Hadházy Ákos még tavaly, 2023 júniusában vett észre a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő szerződései között egy 244 milliárdos tételt. A titkosított szerződés részletei még mindig nem ismertek, bár Hadházy a Transparency International segítségével pert indított azért, hogy hozzák nyilvánosságra.

A Kúria márciusi jogerős ítélete szerint a titkosítás indokolatlan, és az MNV-nek ki kell adnia az erről szóló dokumentumokat, ez azonban mindeddig nem történt meg.

(via 444)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Macska-szentélyt találtunk Budapesten: a Cat Museum nemcsak interaktív múzeum, hanem cicasimogató is!
Ez nem egy átlagos múzeum, hanem sokkal több annál. Egy igazi macska-szentély, ahol az itt élő cicák társaságában mi is feltöltődhettünk.

Link másolása

Amikor először hallottam a Cat Museumról, nem tudtam, mire számítsak. Azt gondoltam, hogy egy átlagos múzeum lesz, talán néhány festménnyel és információs táblával a macskákról. De amit ott találtam, az minden várakozásomat felülmúlta.

Belépve az ajtón, azonnal körülölelt a macskák kedves jelenléte és a barátságos atmoszféra.

A hely egyedi hangulata már az első pillanatban érezhető volt: itt nem csak a macskák pihennek, hanem a látogatók is feltöltődhetnek.

Egy új, csodálatos világba csöppentem, ahol a cicák iránti szeretet és tisztelet minden szögletben megnyilvánult.

A Cat Museum tíz különleges macskának ad otthont, akikkel ottlétünk alatt barátkozhattunk, játszhattunk - persze csak ha ők is akarták! Hiszen a múzeumban mindenek előtt a cicák jólétét tartják szem előtt.

A hagyományos macskakávézókkal ellentétben ide kis turnusokban jöhetnek a vendégek, így a cicák kiegyensúlyozottak, jól érzik magukat és keresik az emberek társaságát.

Az itt élő különleges cicák fajtáját és nevét információs táblákról tudtuk meg, sőt jobban megismerve a cicákat több kategóriában is szavazhattunk a “Hónap cicájára” a kihelyezett lapokon. Nekem egyértelműen a bengáli nőstény, Maya lett a kedvencem, aki a jutalomfalat osztásnál engem választott, és az én kezemből ette a cica nasit.

Fotó: Draskovics Ádám

A barátságos cicák körülöttünk játszadoztak és pihentek akkor is, amikor bejártuk a kétszintes, galériázott múzeum tereit.

A falon lévő információs táblák számos érdekességet árultak el a macskák világáról.

Olvashattunk például az egyiptomi macskakultuszról, a japán szamuráj macskák legendájáról, és a dorombolás pozitív hatásairól is.

A kiállítási tárgyak között szerepel minden, ami macskákkal kapcsolatos. Megcsodálhattuk a Macska Mona Lisát, a Macskát gyöngy fülbevalóval, és a bekötött fülű Macska Van Gogh-ot is. Az átdolgozásokon túl macska témájú régi festmények és híres plakátok is díszítik a falakat, például a Le Chat Noir fekete macskát ábrázoló piros-sárga plakátja.

A vitrinekben láttunk Zsolnay, Herendi és Hollóházi cica porcelán szobrocskákat, cicás tányérokat, sőt még egy különleges cica alakú porcelán kortyolópoharat is. De még a szőnyegek, babzsákok és párnák is a cicákat idézték.

A múzeum különlegessége, hogy a cicák simogatásán kívül sok más interaktív élményben is részünk lehet.

Belekóstoltunk egy tabletes kvízbe, ami nem csak szórakoztató volt, de rengeteg érdekességet is megtudhattunk a macskákról, és kipróbáltunk egy macskás fakirakót is. A fotófalaknál vicces cicás kellékek és szelfi állvány segítségével képeket készíthettünk magunkról emlékbe. A személyes kedvencem az UV fénnyel megvilágított Vigyor Kandúr volt.

A múzeum felső szintjén kap helyet a workshopra kialakított rész. A Cat Museumban ugyanis élményfestéseket is tartanak - középpontban természetesen a macskákkal.

A Cat Museum nem csupán egy múzeum, hanem egy olyan hely, ahol a macskák és az emberek egyaránt otthon érezhetik magukat. Az egész látogatás alatt úgy éreztem magam, mintha egy barátom lakásában lennék.

Minden helyiségben kényelmes ülőhelyek, pihenősarkok vártak, ahol kikapcsolódhattunk, beszélgethettünk, kávézhattunk és persze cicázhattunk.

Sőt a felső szinten erdei hangaláfestés és csobogó mellett relaxáltunk a macskák társaságában.

Ha nem engedheted meg magadnak az állattartást, de szereted a cicák társaságát vagy szeretnéd mélyebben megismerni a világukat vagy csak egy kis kikapcsolódásra vágysz a mindennapi rohanásban, akkor látogass el te is a Cat Museumba.

Fontos azonban, hogy előre foglalj időpontot, hiszen a cicák nyugalma érdekében maximálják a látogatók létszámát.

Illetve a múzeumot csak 8 éves kor feletti gyerekek látogathatják.

Az itt töltött idő olyan üdítően hatott ránk, hogy amikor kiléptünk a Cat Museumból, szinte úgy éreztük magunkat, mintha egy wellness központban frissültünk volna fel az elmúlt másfél órában. Mi biztosan visszatérünk még, hogy újra átéljük ezt a különleges élményt.

Írta: Orosz Emese

Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Kerékpáros felvonulás lesz Budapesten, hídlezárásra és forgalomkorlátozásokra kell számítani szombaton
Délután 3 órától időszakosan lezárják többek között a Ferenc körutat, a Petőfi hidat, a József Attila utcát és az Andrássy utat is.

Link másolása

Kerékpáros felvonulás miatt ideiglenes forgalomkorlátozások lesznek szombat délután Budapesten - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK).

A tájékoztatás szerint

15 órától 20 óráig szakaszosan és időszakosan lezárják a Soó Rezső sétány - Räde Károly sétány - Borbás Vince sétány - Üllői út - Ferenc körút - Petőfi híd - Egyetemisták parkja - Egry József utca - Valdemar és Nina Langlet rakpart - Raoul Wallenberg rakpart - Friedrich Born rakpart - Döbrentei tér - Attila út - Alagút utca - Alagút - Clark Ádám tér - Széchenyi Lánchíd - Széchenyi István tér - József Attila utca - Andrássy út - Hősök tere - Olof Palme sétány - Zichy Mihály út - Napozórét útvonal egyes szakaszait.

Az érintett rakpartokat, az Attila utat, az Alagút utcát, az Alagutat és a Lánchidat időszakosan teljes szélességében lezárják.

A hétvégére a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség hirdetett meg szezonnyitó kerékpárosbarát hétvégét, amihez több mint 80 vendéglátóhely, szálláshely és látványosság csatlakozott. A rendezvény egyik ötletgazdája korábban azt mondta: az április 22-i Föld napjához kapcsolódva célul tűzték ki, hogy ezen a hétvégén „körbetekerjék a Földet”, azaz együttesen 40 075 kilométert tegyenek meg biciklin.

A játékhoz egy okostelefonnal és egy kerékpárral bárki csatlakozhat a Kerékpárosbarát alkalmazáson keresztül.

via MTI


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Vitézy Dávid vidámparkot építtetne Csepelre
30 hektáros közparkot alakítana ki Csepel északi részén, ha megválasztják. Ennek része lehetne a jövendőbeli vidámpark is.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 11.


Link másolása

Sokan hiányolják a vidámparkot a budapestiek közül, mondta Vitézy Dávid a Blikknek adott videóinterjújában. A főpolgármester-jelölt a hozzá beérkezett több ezer hozzászólásból éppen ezért azt szűrte le, hogy a városnak tennivalója van a családok hétvégi kikapcsolódási lehetőségeivel kapcsolatban.

Vitézy közparkot hozna létre egy több mint 30 hektáros, elhagyatott ipari területen Csepel északi részén - ennek lenne része a vidámpark is. Ha megválasztják, azt ígéri, hogy a befektetőkereséssel el is indítja a megvalósítását.

Ahogy a 444 kiszúrta, Vitézy szavaira egy kommentben reagált Jámbor András, független országgyűlési képviselő.

„LOL. 3 éve fideszesként még picit mást igért oda. Nem baj megint 3 év múlva megint kitalál majd valamit amire nincs pénz. És már meg is van legalább a bohócképzés”

– írta az országgűylési képviselő, majd belinkelte a Csepel.info cikkét a Déli Városkapu fejlesztési program egykori ígéreteiről.

A budapesti vidámparkot 2013 őszén zárták be. Területét a Fővárosi Állat- és Növénykert kapta meg, a játékokat leszerelték, csak néhány műemléki védettséget élvező építmény maradt meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET: