hirdetés

BUDAPEST

„Legyen Budapest mindannyiunk közös otthona” – Karácsony Gergely az új városfejlesztési tervről

Növelnék a zöldfelületet, javítanák az egészségügyi ellátást, segítenék a lakhatást és álláskeresést is.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. március 06.

hirdetés

Karácsony Gergely a Facebookon beszélt az Otthon Budapesten c. városfejlesztési tervről.

A főpolgármester azt írta az online eseményhez: "Legyen Budapest mindannyiunk közös otthona!" A tervről Barabás Richárddal beszélgettek.

A főváros következő hétéves, Otthon Budapesten című városfejlesztési terveit bemutatva elmondta, hogy

a főváros városfejlesztési programja három pilléren nyugszik, esélyteremtő, zöld és nyitott Budapestet szeretnének.

Hangsúlyozta azt is, hogy meg kell állítani a fővárosiak kiköltözését az agglomerációba. Az adatokat sorolva elmondta, hogy minden budapesti autós egy hetet tölt évente az autójában a dugókban. Hetente történik közlekedési baleset, és évente mintegy 4000-en halnak meg a fővárosi utakon. Szeretnék ezt lecsökkenteni a nullára.

A 6. és 7. kerületben az egy lakosra jutó zöld terület csupán 2 négyzetméter. A légszennyezés mértéke pedig olyan, hogy 91 napon keresztül lépi át az egészségügyi határértéket a szálló por koncentrációja. Ezért szerepel tervei közt 2030-ra a szén-dioxid kibocsátás 40 százalékos mérséklése, valamint

hirdetés
az egy főre jutó zöldfelületek 7 négyzetméterre emelése.

Az esélyteremtésről is beszélt, ennek kapcsán kiemelte a bérlakások felújítását, eddig

már 86 szociális bérlakást újítottak fel.

De beszélt a fővárosi lakásrezsi támogatásról, az egészségügyi ellátások javításáról, valamint az álláskeresők segítéséről is. A lakhatással kapcsolatban szeretnék elérni, hogy a Fővárosi Lakásügynökség ingatlanállománya érje el a 2500 lakást, és 2027-ig ötvenezer új lakás épüljön Budapesten - írja az MTI.

A zöld intézkedések közé sorolta a Tabán felújításának a helyiekkel egyeztetett újragondolását, zöldebb településszerkezeti terv kialakítását, valamint az új kerékpársávok létrehozását.

A nyitott Budapest programot segítik a döntéseket megelőző közösségi gyűlések, a polgári kezdeményezések bevezetése, valamint a részvételi költségvetés, ugyanis az idei, szűkös büdzséből is egymilliárd forintról az emberek dönthetnek - emelte ki Karácsony Gergely. Megjegyezte:

céljuk az internetes ügyintézési lehetőségek növelése is.

A főpolgármester tájékoztatása szerint a fejlesztések egyik akcióterülete a belváros, melyet élhetővé tennének többek közt a rakpartok, a Lánchíd, a városháza tömb, a Blaha Lujza tér, a nagykörút, a Rákóczi út vagy az Andrássy út megújításával.

A "kék-zöld" hálózatban a Duna-part, valamint a városi patakok, parkok, zöld területek fejlesztésére koncentrálnak.



# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés

Próbafúrásokkal kezdődött meg az 5-ös metróvonal építésének első szakasza

A fejlesztésnek köszönhetően a csepeli és a ráckevei HÉV 'összefonódva', a Boráros tér érintésével a Kálvin térig jár majd.
MTI, fotó: Vitézy Dávid/Facebook - szmo.hu
2021. április 14.

hirdetés

Próbafúrásokkal kezdődött meg az M5-ös metróvonal megépítésének első szakasza a Kálvin térnél - közölte a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) szerdán az MTI-vel.

A fejlesztésnek köszönhetően a csepeli és a ráckevei HÉV így "összefonódva" - a Boráros tér érintésével - a Kálvin térig jár majd, ami azt jelenti, hogy átszállás nélkül lehet a metróvonalakat elérni.

A metróhoz tervezett alagút a Kálvin téri végállomásnál éri el a legnagyobb, 50 méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó 4-es metró alá érkezik.

Hozzátették, hogy mivel az alagút változatos talajkörnyezetben épül majd, a tervezéséhez minél több információt kell a környezetről begyűjteni. Ez úgynevezett geotechnikai feltárásokkal (fúrásokkal, szondázásokkal) lehetséges. Ezek a próbafúrások kezdődtek meg a Kálvin térnél.

A közlemény szerint

a fúrógépek a Kálvin tér környezetében akár 65-70 méter mélységig is lejutnak, így megismerhetők a különböző földtani korokban települt geológiai képződmények.

A próbafúrásról Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára azt közölte szerdán a Facebookon, hogy a tervezett alagút nyomvonalán 50 méterenként csaknem 100 próbafúrást végeznek el egy hónap alatt.

hirdetés

Hozzátette:

a cél, hogy a csepeli és a ráckevei HÉV utasai is közvetlenül elérjék a metrót, csakúgy, mint a szentendrei HÉV utasai a Batthyány térnél vagy a gödöllői HÉV-vel közlekedők az Örs vezér terén. Második lépésben a szentendrei, a csepeli és a ráckevei vonalakat egy Duna alatti alagúttal kötik majd össze, amellyel létrejön az "5-ös metró"

- hívta fel a figyelmet.

Hozzátette, hogy e kormányzati tervek megvalósítását egyértelműen támogatja Karácsony Gergely főpolgármester és a fővárosi önkormányzat, közösen döntöttek róluk a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában.

"Budapest nem csak a Belvárosból áll! Budapest minden polgára, minden városrésze, minden kerülete egyenrangú. A külső kerületek és az agglomerációs gyűrű lakóit is megilletik a jó életkörülmények, a jó közlekedés. A csepeli és ráckevei HÉV-vonalak Kálvin térig történő meghosszabbításával és az 5-ös metró megépülésével gyorsabban lehet bejutni a déli városrészekből és az agglomerációból Budapest belső területeire" - hangsúlyozta Fürjes Balázs.

Jelezte azt is, hogy a külső kerületekből és az elővárosokból naponta egymillió ember érkezik Budapest belvárosába. Ezt a terhelést a város már nehezen bírja: Budapest közútjai telítődtek, mindennaposak a dugók.

A kormány - az államtitkár bejegyzése szerint - elfogadja azt a szakmai konszenzust, hogy e kihívásra három elemből álló megoldással kell válaszolni. Ennek első eleme, hogy javítani kell a budapesti, főként a kötöttpályás tömegközlekedést. Második elemként szükség van a külső városrészek közötti közvetlen kapcsolatot teremtő, hiányzó északi és déli peremhidakra (Galvani, Aquincumi) és "körúti elemekre". A harmadik pedig, hogy meg kell építeni a külső csomópontokon a hiányzó P+R és B+R parkolókat, így le lehet tenni az autót, és kényelmesen át lehet váltani közösségi közlekedésre. Hozzátette, hogy ezeken a megoldásokon dolgoznak közösen Vitézy Dáviddal, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával.

A bejegyzés alatt megosztott videóban, amely a Kálvin téri munkaterületet is bemutatja, Vitézy Dávid azt mondta, már 1888-ban, a ráckevei HÉV-vonal kialakításakor az volt a terv, hogy egyszer meghosszabbítják azt a Kálvin térig. Ez ma már a felszínen nem elképzelhető, csak a föld alatt, és ott is csak úgy, hogy a 3-as és a 4-es metró alatt vezetik el az alagutat.

A csepeli és a ráckevei HÉV egyik metróhoz sem csatlakozik, ezt a hiányosságot szeretnék most pótolni azzal, hogy a két déli HÉV-vonal elérné a Kálvin térnél a 3-as és a 4-es metrót - írta a vezérigazgató.

Vitézy Dávid jelezte azt is, a Kálvin téri "alapkőzet" agyagból és agyagmárgából van; e fölött rakódott le a Duna üledéke, ahol agyagos, kavicsos, homokos talajt találtak. A fúrások célja, hogy megállapítsák, pontosan milyen mélységben, miként változik a talaj összetétele.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST

Látványtervek a Citadelláról – ilyen lesz a most induló felújítás után

Számtalan újdonságot is terveznek, több kilátó, kiállítás, tó és egy hatalmas zászló is lesz.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2021. április 22.

hirdetés
A zöldfelület a másfélszeresére, 20.000 négyzetméterre nő a megújuló Citadellán. Az erődfalon belül egy új, több mint 6000 négyzetméteres közpark lesz. Tó, kávézó és egy 35 méter magas magyar zászló is várja majd a látogatókat.

Több helyen új átjárók nyílnak, így az erőd nyitottabb, szabadabb és természetközelibb lesz. Létrejönnek új kilátóteraszok is, ahonnan élvezni lehet majd az egyedülálló panorámát. Az ágyútoronyban a magyarság szabadságküzdelmeit bemutató látványos kiállítás készül. A hosszú évek óta elzárt és mára lepusztult erőd most megkezdett megújítása 2023-ig tart.

Az építkezés előkészítése a terület állapotfelmérésével és átfogó régészeti kutatásával kezdődött, számos izgalmas történelmi emléket hoztak felszínre a szakemberek. Előkerültek a föld alól római és török kori érmék, a 19. századi Csillagda alapjai és egy Európában is ritkaságnak számító első világháborús légvédelmi ágyútalp. A leletek biztonságba helyezése után kezdődhettek meg az egykori erőd építési munkálatai.

A hosszú évek óta elzárt és mára leromlott állapotú erőd felújítása egy sok évtizedes adósság törlesztése. A Gellért-hegy csúcsán, turisztikailag kiemelt helyen, az ország egyik legszebb panorámájú pontján a világörökségi helyszínhez méltatlan állapotok uralkodtak. A Citadella és közvetlen környezete kiemelt kormányzati beruházás keretében, Fodor Gergely kormánybiztos irányításával születik újjá a következő években.

A munka 2022-ig tartó első ütemében elvégzik az erőd külső falainak rekonstrukcióját és a belső udvarának rendbetételét.

A falak átvágásával a kiegyezés utáni népharag fűtötte, 1899-ben megkezdett bontás most szimbolikusan folytatódik, így szabadabbá válik az erőd, és a Gellért-hegy két oldala között is egyszerűbb lesz az átjárás. Az erőd keleti oldalán egy látványos lépcsősort alakítanak ki, aminek segítségével a látogatók a Szabadság-szobor felől könnyen megközelíthetik az erődöt.

Új kilátóteraszok is létrejönnek, ahonnan a Citadellára látogatók a jövőben élvezhetik majd a különleges panorámát. Az északi bástyáról az Erzsébet hídra és a pesti oldalra, a keleti teraszról a Szabadság hídra, a déli bástyáról Kelenföldre, míg az ágyútorony épületének tetőteraszáról a Margit-szigetre, a Budavári Palotára és a Széna térre lehet rálátni.

hirdetés
A második ütemben, az ágyútoronyban több mint 1700 négyzetméteren, a magyarság szabadságküzdelmeit bemutató látványos, vonzó és inspiráló állandó kiállítás készül a Szabadság Bástyája címmel. A kiállítás 2023-ban lesz majd látogatható.

A most megkezdett munkálatok ideje alatt az erőd körüli sétány és a Szabadság-szobor előtti terasz nem látogatható. A hegy tetejére a Gellért tér felől kerülőúton lehet felérni, amelyet az ösvények, hegyi utak elágazásánál kihelyezett tájékoztató táblák mutatnak majd. Az egyedülálló panoráma az autóparkoló melletti, északi kilátópontról továbbra is élvezhető.

Látványtervek a Citadelláról:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST

A szeptemberi tanévkezdésre megnyílik a Nyugati pályaudvar felújított vágánycsarnoka

Még zajlanak a felújítási munkák, de nyár végére befejeződnek.
MTI, nyitókép forrása: Wikipédia - szmo.hu
2021. április 16.

hirdetés

Várhatóan

a szeptemberi tanévkezdéstől újra használhatják az utasok a budapesti Nyugati pályaudvar felújított vágánycsarnokát

- közölte a MÁV Zrt.

A Nyugati pályaudvar vágánycsarnokát fedő új tetőszerkezet befejezése után hamarosan a pénztárcsarnok épületének külső állványozásával is elkészülnek a szakemberek, valamint megkezdődik a gyorsétterem feletti tető felújítása is.

Szombattól, a tetőszerkezet felújításának munkálatai idejére a Teréz körútra nyíló gyorsétterem átmenetileg szünetelteti működését. A munkálatok a nyár végére befejeződnek.

hirdetés

Már befejeződtek a vágányok felőli tornyok díszműbádogos-, kő- és téglarestaurátori munkálatai, továbbá megújultak a nyílászárók is. Felkerültek a díszablakok és a régi műpalafedést természetes, antracit színű palára cserélték. A tetőszerkezet homlokzati részén elhelyezkedő koronaelem festése az acélszerkezettel azonos színárnyalattal készült.

A vágánycsarnokban jelenleg vakolatjavítás és homlokzatfestés zajlik, felújítják a nyílászárókat, és a Teréz körúti üvegfalnál és az Eiffel tér homlokzatánál található órák is megújulnak.

A felsorolt munkálatokon felül a MÁV kormányzati és uniós források segítségével további utasforgalmi fejlesztéseket és akadálymentesítést végez.

A teljes aszfaltozott járófelületet kicserélik és új, modern digitális utastájékoztatás épül ki.

A pályaudvar aluljárójában a világítási rendszer teljes felújításával, a beázási problémák megszüntetésével, majd az álmennyezet újjáépítésével megújulnak a keresztalagút utasforgalmi terei.

Az akadálymentes közlekedés érdekében a pályaudvar gyalogos-aluljáróját és a váci vágányokkal szembeni üveges várórészt, az úgynevezett hidegvárót összekötő és jelenleg nem működő liftet is kicserélik. A pályaudvar Teréz körút felőli akadálymentes megközelítésére új rámpa épül.

A vágánycsarnokban a vakok és gyengén látók számára vezető-, úgynevezett taktilis sáv készül, amelynek megtervezését a Magyar Vakok- és Gyengénlátók Országos Szövetsége segítette. Ennek elhelyezése a teljes pályaudvaron több ütemben valósul meg, várhatóan 2022-ben fejeződik be - áll a közleményben.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés

Dupla szivárvány tündökölt Budapest fölött a zivatarok elvonulása után

A nem mindennapi látványról csodaszép felvételek készültek.
Fotó: Időkép/Csákvári Brigitta - szmo.hu
2021. április 20.

hirdetés

Kedden délután az ország több pontján is leszakadt az ég. Néhol a zivatarokat még jégeső is kísérte.

Budapesten a zivatarok elvonulás után egy csodás látványnak lehettek szemtanúi, akik felnéztek az égre, ugyanis

dupla szivárvány jelent meg a keleti égbolton.

VIDEÓ: A zuhogó eső után egyszer csak előbukkannak a szivárványok

Az Időkép olvasói több fotót is készítettek a gyönyörű szivárványokról:

hirdetés

Fotó: Időkép/R242

Fotó: Időkép/Tazmanordog



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: