HÍREK
A Rovatból

Kizárólagos lakossági parkolóhelyeket hoznak létre a VI. kerületben

Várhatóan az ősz folyamán az V., VII. és XIII. kerületben is bevezetik az új rendszert. A V. kerületi önkormányzat kérelmét viszont elutasították, ezért szerintük diszkriminatív a fővárosi vezetés döntése.


Hétfőn elkezdték kijelölni azokat a parkolóhelyeket Budapest VI. kerületének belső részén, amelyeket 18 óra és másnap 7 óra között kizárólag a helyi lakosok használhatnak; várhatóan az ősz folyamán az V., VII. és XIII. kerületben is bevezetik az új rendszert - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn az MTI-vel.

Elsőként a VI. kerület belső részén kezdődött el az újfajta parkolóhelyek kijelölése: a Király utca - Nagykörút - Bajcsy-Zsilinszky Endre út határolta területen a parkolóhelyek mintegy 30 százalékát biztosítják a lakosság számára.

A kizárólagos lakossági parkolóhelyeket várakozni tilos tábla jelöli, amelyet a "Kivéve lakossági parkolási engedéllyel 18 és 7 óra között" kiegészítéssel látnak el. Ezeket a helyeket csak az engedéllyel rendelkező helyi lakosok használhatják a jelzett időintervallumban, a nap többi részében továbbra is bármely autós igénybe veheti azokat

- áll a témában tartott sajtótájékoztató után küldött közleményben.

A megváltozott parkolási rend egy átmeneti türelmi időszakkal lép életbe. A közterület-felügyelők eleinte csak figyelmeztetni fogják a szabálytalanul parkolókat, majd várhatóan októbertől élesben fog működni a rendszer.

A könnyebb felismerhetőség érdekében a kezdeti időszakot követően a parkolókat egységes, kék színű burkolati jellel is körbefestik.

Terézváros után három másik belső városrésszel, az V., VII. és XIII. kerülettel is egyeztet a kizárólagos lakossági parkolóhelyekről a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a Budapest Közút. Ezekben a kerületekben várhatóan még az ősz folyamán véglegesíthetők a tervek, majd megkezdődhet a táblák kihelyezése - írták.

Megjegyezték: a kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozása a belvárosban élők régi kérése. A megoldás nem példa nélküli, hiszen több nyugat-európai nagyvárosban - Milánóban, Bécsben, Prágában, Londonban - is ehhez hasonlóan kedveznek a lakosságnak.

Ezzel párhuzamosan elkezdődik a mikroMobilitási Pontok telepítése is: a kijelölt területen 100-150 méterenként helyeznek el kerékpártámaszokat, és alakítanak ki az e-rollerek tárolására szolgáló területeket. Az új rendszer célja, hogy megszűnjön "a városban jelenlévő rollerkáosz" - fogalmaztak. A tervek szerint a szolgáltatókkal történő megállapodásokat követően csak ezeken a helyeken lehet majd letenni a megosztott e-rollereket és kerékpárokat, de ugyanott lehetőség lesz saját kerékpárok, rollerek biztonságos lerögzítésére is.

Elsőként a mikroMobilitási Pontok is Belső-Terézvárosban jelennek meg. A szolgáltatókkal való megállapodások megkötése a következő hónapok feladata lesz.

A V. kerületi önkormányzat szerint diszkriminatív a fővárosi vezetés döntése

Az V. kerületi önkormányzat diszkriminatív fővárosi döntésnek tartja, hogy bár a városrész polgármestere már tavaly novemberben előterjesztette kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozásáról szóló ötletét a fővárosnak, arra Belváros-Lipótváros még mindig nem kapott engedélyt, de a VI. kerületben elindulhatott az új parkolási rend.

Az önkormányzat az MTI-vel hétfőn azt közölte: Szentgyörgyvölgyi Péter (Fidesz-KDNP), Belváros-Lipótváros polgármestere 2020 novemberében elsőként nyújtotta be javaslatát a főpolgármesternek arról, hogy minden budapesti polgármester az általa vezetett kerület lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessen ki. Ezt Karácsony Gergely akkor elutasította, arra hivatkozva, hogy a jogszabályi környezet nem tesz lehetővé a Fővárosi Önkormányzat számára a fővárosi parkolási rendeletben meghatározottakon túlmenően bármilyen további szabályozást. Ennek ellenére több szomszédos kerület az V. kerületi ötlet alapján elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozás vonatkozásában - írták.

A közlemény szerint az V. kerület forgalomtechnikai kiviteli tervét idén január 25-én nyújtották be a Budapest Közút Zrt.-hez jóváhagyásra. A cég az előírás szerinti 20 napos határidő helyett a polgármester által írt újabb levél után, csak július 26-án küldött "megdöbbentő választ".

Eszerint bár időközben sikerült megtalálni vagy kialakítani azt a jogi környezetet, amely már lehetővé teszi kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, a Fővárosi Önkormányzat útmutatása alapján az V. kerület kérelmét elutasították, miközben a VI. kerületét jóváhagyták.

Az önkormányzat hozzátette: egy a főpolgármester és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselőjével folytatott augusztusi egyeztetésen elhangzottak szerint a főváros olyan feltételekhez, mikromobolitási pontok létrehozásához kötné a kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, amelyekre "semmilyen jogalapja nincsen". Emellett ezek létrehozása csak a lakossági parkolóhelyek rovására lehetséges. Továbbá a mikromobolitási pont fogalmának, kritériumainak meghatározására szintén semmilyen jogszabályra nem tudtak hivatkozni az egyeztetésen - írták.

Kiemelték, hogy míg a VI. kerület 90 mikromobilitási pontot hoz létre a fővárossal kötött megállapodás értelmében, az V. kerület már jelenleg is mintegy ezer kerékpártámaszt üzemeltet, több mint kétezer kerékpár lerakására alkalmas kapacitással, emellett pedig 18 MOL Bubi állomásnak is helyet ad. Belváros-Lipótvárosban a biciklitárolók nem foglalnak el lakossági parkolóhelyeket, és a tervezett új tárolópontokat sem az útpályán alakítják ki, mint más kerületekben - hangsúlyozták.

Kitértek arra is, hogy a belvárosi önkormányzat Magyarországon elsőként szabályozta a segwayek és egyéb gépi meghajtású közlekedési eszközök használatát. Az elektromos közösségi rollerek kijelölt pontokon történő elhelyezése is V. kerületi kezdeményezés, amelynek előfeltétele az egyéb, biztonságra és rendezett közterületek megtartására vonatkozó feltételek teljesülése - sorolták.

Az V. kerület polgármestere a helyzet megoldása érdekében a főpolgármesterhez fordult, kérve, hogy hogy a vonatkozó jogszabályhely megjelölésével határozza meg azokat a feltételeket, "amelyekkel a belvárosiakat hajlandó támogatni a lakossági kizárólagos várakozóhelyek létesítésében"

- áll a közleményben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Történelmi káosz Amerikában: Trump most azzal fenyeget, hogy a leállás vége után sem fizeti ki a béreket
Családok milliói maradnak élelmiszersegély nélkül, hivatalok állnak. A Goldman Sachs szerint ez lehet a valaha volt legnagyobb gazdasági ütés.


A legfrissebb fejlemények szerint a Fehér Ház nem kötelezte el magát amellett, hogy a leállás végén kifizeti a kényszerszabadságra küldött szövetségi alkalmazottak elmaradt bérét. Ez a bizonytalanság a tartós gazdasági károk kockázatát növeli, és aláássa a remélt gyors gazdasági visszapattanást. A 2025. október 1-jén kezdődött kormányzati leállás 36 napja tart, ezzel az amerikai történelem leghosszabbja, a hatásai pedig egyre súlyosabbak – írja a CNN.

Az információs sötétség szinte teljes: a kormányzati adatközlések nagy része leállt, így a befektetők és a döntéshozók is vakon repülnek. Ennek következtében a Federal Reserve a múlt héten története során először volt kénytelen a havi munkaerőpiaci jelentés ismerete nélkül dönteni a kamatlábakról. A bizonytalanság a jegybank decemberi kamatcsökkentési terveit is veszélyeztetheti. „Mit csinál az ember, ha ködben vezet? Lassít” – magyarázta a helyzetet Jerome Powell, a Fed elnöke.

A leállás közvetlen társadalmi következményei is drámaiak: amerikaiak milliói nem jutnak hozzá a családjuk élelmezéséhez szükséges élelmiszerjegy-juttatásokhoz. Emellett mintegy 1,4 millió szövetségi alkalmazott nem kap fizetést, noha sokan közülük továbbra is ellátják a munkájukat.

A Goldman Sachs becslése szerint a leállás 1,15 százalékponttal lassíthatja a negyedik negyedéves GDP-növekedést, ami így csupán 1%-os lehet. A pártatlan Kongresszusi Költségvetési Hivatal (CBO) 1–2 százalékpontos visszaesést és 7–14 milliárd dollár közötti, véglegesen elvesző gazdasági teljesítményt jósol. „A jelenlegi leállás várhatóan a valaha volt legnagyobb gazdasági hatással jár” – értékelte a helyzetet Alec Phillips, a Goldman Sachs vezető politikai közgazdásza.

A gazdaság újranyitás utáni visszapattanása most komoly feltételhez kötött. Bár a Goldman Sachs az első negyedévre 3,1%-os növekedést vár a visszatérő dolgozók és a bepótolt kormányzati költések miatt, ez csak akkor valósulhat meg, ha a szövetségi alkalmazottak megkapják visszamenőleges bérüket.

A helyzetet tovább rontja, hogy a Munkaügyi Statisztikai Hivatal (BLS) a leállás alatt nem tudta elvégezni a kulcsfontosságú felméréseket, ami a jövőbeni adatok minőségét is rontja. Az októberi munkanélküliségi ráta várhatóan mesterségesen magasabb lesz, mivel a kényszerszabadságon lévőket jellemzően munkanélkülinek számítják.

A jelenlegi leállás azért is különösen káros, mert a költségvetési előirányzatok 100%-át érinti, szemben a korábbi rekordot tartó, 2018–2019-es leállással, amely csak a kiadások 10%-át blokkolta. Ráadásul a gazdaság már eleve lassulóban volt a magas vámok, az alacsony bevándorlás és a diákhitel-törlesztések újraindulása miatt. David Kelly, a JPMorgan Asset Management vezető stratégája szerint „megdöbbentő” látni, „milyen nagy társadalmi fájdalmat hajlandók (a demokraták és a republikánusok) okozni pusztán politikai haszonszerzésért.”

Az amerikai kormányzati leállás (government shutdown) akkor következik be, amikor a Kongresszus nem tudja időben elfogadni a szövetségi kormány működéséhez szükséges finanszírozási törvényeket. Ilyenkor a kormányzatnak le kell állítania minden nem létfontosságú funkcióját.

Az alapvető szolgáltatások, mint a nemzetbiztonság, a légiforgalmi irányítás vagy a rendvédelem, általában tovább működnek, de a nemzeti parkok, az útlevélirodák és számos szövetségi hivatal bezár, az ott dolgozókat pedig fizetés nélküli kényszerszabadságra küldik.

A leállások jellemzően mély politikai megosztottság eredményei, ahol a pártok a költségvetést használják politikai zsarolásra olyan vitás kérdésekben, mint a bevándorlás, az egészségügy vagy az államadósság-plafon. A 2025-ös leállás hátterében Donald Trump második elnöki ciklusa alatti, a demokraták és a republikánusok közötti éles költségvetési vita áll, amely a cikkben említett, már eleve törékeny gazdasági környezetben okoz súlyos fennakadásokat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Évekig nem temethetik el a kenyai tragédia magyar áldozatait, ha nem sikerül azonosítani őket
A becsapódás után kigyulladt repülőgépen utazók a felismerhetetlenségig összeégtek. A hatóságok most a gyászoló családtagoktól kérnek személyes tárgyakat, hogy DNS-mintát nyerjenek.


A kenyai repülőgép-baleset áldozatainak azonosítása a tragédia utáni napokban is komoly kihívás elé állítja a hatóságokat, mivel a becsapódás után kigyulladt gépen utazók a felismerhetetlenségig összeégtek. A szakemberek DNS-minták alapján próbálják megállapítani az elhunytak személyazonosságát, ehhez pedig a gyászoló, életben maradt családtagoktól kértek személyes tárgyakat, amelyeken megtalálható a korábbi használó DNS-e – írja a Blikk.

Dr. Borbély Zoltán közlekedési szakjogász a lapnak elmondta:

ha a hatóságok nem tudják egyértelműen azonosítani az áldozatokat, a jogszabályok szerint eltűntnek kell nyilvánítani az érintetteket. Ebben az esetben viszont nem lehet őket eltemetni, csak bizonyos idő eltelte után.

A jogszabályok szerint az eltűnés megállapításától számítva öt évnek kell eltelnie, mire a hozzátartozók kezdeményezhetik a holttá nyilvánítást, és

csak a bírósági határozat megszületése után tartható meg a temetés.

A szakértő hozzátette, hogy a tapasztalatok szerint az azonosítási folyamat általában gyors, a 2017-es veronai buszbalesetnél például napok alatt lezárult ez a szakasz.

Mint az már ismert, a tragikus repülőbaleset magyar áldozatai Süllős Gyula, a Vasas ökölvívó-szakosztályának egykori vezetője és családja. A gyászoló családtagoknak kell intézkednie a földi maradványok Magyarországra szállításáról, amelyben a kenyai magyar konzulátus munkatársai segítenek. Ez a lelki teher mellett jelentős anyagi költséggel is jár. A magyar áldozatokon kívül két német turista és a kenyai pilóta vesztette életét a szerencsétlenségben.

A kenyai közlekedési minisztérium 30 napos vizsgálatot ígért a baleset okainak feltárására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: „Most értünk el a sokat emlegetett megbillenéshez” – a pártelnök kitette a Nemzet Hangja szavazás eredményeit
Az eredményekből szerinte az szűrhető le, hogy tartós és egyre erősebb a TISZA többsége a Fidesz előtt. Azt is üzente: „a magyar emberek álláspontja egyértelmű”.


Magyar Péter egy Facebook-posztban közölte a TISZA Párt által szervezett Nemzet Hangja szavazás második fordulójának eredményeit. Bejegyzésében köszönetet mondott annak a „több százezer magyar embernek”, aki részt vett a konzultáción, valamint a párt önkénteseinek.

A politikus ismertette, hogy mind az öt feltett kérdés esetében 90% feletti volt az „igen” szavazatok aránya. A legmagasabb, 99,86%-os támogatottságot az a javaslat kapta, amely egy független vizsgálat indítását sürgeti az elmúlt évtizedek gyermekbántalmazási ügyeinek feltárására és a gyermekvédelmi rendszer megerősítésére.

Hasonlóan magas, 98% feletti volt a támogatók aránya a minimálbért és átlagbér alatt keresők adókedvezményére, valamint a legalacsonyabb nyugdíjak emelésére vonatkozó kérdéseknél is. A poszt szerint az 1 milliárd forint feletti vagyonokra kivetendő 1%-os vagyonadót a szavazók 96,41%-a, a családi kedvezmények bővítését pedig 90,81%-a támogatta.

Magyar Péter a szavazás eredményeit tágabb politikai kontextusba helyezte, és a kormánnyal szembeni kritikát fogalmazott meg. Azt állította, a Fidesz „fenyegeti a választókat és hazug propagandát folytat a mi pénzünkből”, miközben a TISZA Pártnak nincsenek közpénz-százmilliárdjai.

A szavazás eredményeit és az október 23-i „Nemzeti Menetet” egyaránt annak bizonyítékaként értékelte, hogy a pártja megelőzte a Fideszt.

„Amit a szavazásunk, és amit a Nemzeti Menet megmutatott, azt erősítik meg a kutatások is: tartós és egyre erősebb a TISZA többsége a Fidesz előtt” – jelentte ki Magyar Péter, aki szerint a politikai helyzetben fordulópont következett be: „Most értünk el a sokat emlegetett megbillenéshez”.

A politikus szerint „ez nem meglepő, mert a kormány nem a magyar emberek valódi problémáival foglalkozik, hanem saját magával”, és elvesztette a kapcsolatot a valósággal. „A Harcosok Klubja fontosabb számára, mint a gyermekvédelem rendbetétele” – fogalmazott.

Azt is üzente: „a magyar emberek álláspontja egyértelmű”.

Bejegyzését azzal zárta, hogy a magyar emberek véleményét figyelembe véve alakítják a programjukat.

A Nemzet Hangja a TISZA Párt által szervezett online konzultációsorozat. Az első, tavaszi fordulóban a párt közlése szerint több mint 1,1 millióan vettek részt, bár a részvételi adatok és az eredmények hitelesítésének módjáról nem adtak tájékoztatást. Akkor a 13 kérdésből egyedül Ukrajna európai uniós csatlakozása bizonyult megosztónak, a többi javaslat elsöprő támogatást kapott. A most lezárult második fordulót október elején indították, majd a határidőt az október 23-i rendezvényük után november elejéig meghosszabbították. A most közzétett százalékos eredmények szintén a párt saját közlésén alapulnak.

A TISZA Párt és a Fidesz támogatottságáról a közvélemény-kutató intézetek eltérő képet festenek. Míg több, a kormánytól független intézet, mint a Medián és az IDEA Intézet 2025 nyarán és őszén is a TISZA Párt előnyét vagy a két párt közötti szoros versenyt mérte, addig a kormányközeli kutatók, mint a Nézőpont Intézet vagy a Real-PR 93, rendre a Fidesz stabil vezetéséről számolnak be. A helyzetet tovább árnyalja, hogy az október 23-i megemlékezések résztvevőinek számáról is komoly vita, úgynevezett számháború alakult ki a kormánypárti Békemenet és a TISZA Nemzeti Menete között, ahol független kutatói becslések a TISZA rendezvényét hozták ki nagyobbnak.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Orbánék fapadossal repülnek Trumphoz, de nem úgy, ahogy az átlagember szokott
Cél, hogy Magyarország mentességet kapjon az orosz energetikai cégeket sújtó szankciók alól. A miniszterelnök egy egész gépet kibérelt, hogy népes kíséretével eljusson a pénteki tárgyalásra.


Holnap egy népes kormányzati delegáció indul Washingtonba, ahol Orbán Viktor miniszterelnök és Donald Trump amerikai elnök személyesen találkozik – írta a 24.hu. A delegációnak több miniszter is tagja lesz, köztük Nagy Márton gazdasági, Lázár János építésügyi, Szalay-Bobrovniczky Kristóf hadügyminiszter és Lantos Csaba energetikai miniszter is.

A küldöttség a fapados légitársaság, a Wizz Air egyik repülőjével jut el az amerikai fővárosba. Azonban a Wizz Airnek nincs menetrend szerinti járata Budapest és Washington között, így a kormányzat a 24.hu szerint lényegében repülőbérléssel oldja meg az utat.

A 7350 kilométeres távolságot a küldöttség a légitársaság az idén átvett, nagy hatótávolságú A321 XLR típusú gépével teszi meg.

A fapados légitársaság választása éles kontrasztban áll a miniszterelnök és a kormánytagok korábbi utazási szokásaival, amelyek az elmúlt években számos kritikát váltottak ki. Orbán Viktor előszeretettel használta a Magyar Honvédség Airbus A319-es és Dassault Falcon 7X típusú csapatszállító, illetve futárgépeit, amelyeket a sajtó gyakran csak „kormányzati luxusrepülőkként” emlegetett.

Ezek azonban jóval kisebbek, mint a Wizz Air most kibérelt gépe, így a váltásnak lehet, hogy csupán az az oka, hogy a honvédségi Airbus túl kicsi egy ekkora delegációnak.

Az A321 XLR ugyanis a nagy hatótávolságú változata az A320-as családnak, amely több utas szállítására képes, és hosszabb távokat tud megtenni a kiegészítő üzemanyagtartályoknak köszönhetően. Az A319 pedig az A320-as család kisebb tagja, kevesebb utast képes szállítani, és rövidebb távokra van optimalizálva.

A pénteki megbeszélés fő célja, hogy Magyarország mentességet kapjon a Trump-adminisztráció által nemrég bejelentett, orosz energetikai cégeket sújtó szankciók alól, amelyek Magyarország olajellátását is érinthetik. Orbán Viktor kérésére Donald Trump korábban úgy reagált: „kért mentességet, de nem adtunk”.


Link másolása
KÖVESS MINKET: