News here
hirdetés

BUDAPEST

Így változik a közlekedés Budapesten augusztus 20-án

Az ünnep miatti lezárások nagyon sok változást hoznak, minden indulás előtt érdemes a BKK Futáron rákeresni arra a járatra, amivel utazni akarunk.

Link másolása

hirdetés

Az augusztus 20-i nemzeti ünnep idején a tűzijáték mellett számos további helyszínen lesznek programok Budapesten.

Az elmúlt években már bevált gyakorlat szerint augusztus 20-án a délutáni és esti időszakban városszerte sűrűbben közlekednek majd a közösségi közlekedési járatok

- írja a BKK.

A nemzeti ünnepen megszokott tűzijátékot augusztus 20-án, este tartják, azonban az előkészítő munkák miatt már az azt megelőző napokban is korlátozzák a gyalogos forgalmat részlegesen az Erzsébet hídon, a Szabadság hidat pedig teljesen lezárják a gyalogosok elől. Augusztus 20-án a késő délutáni és esti időszakban korlátozzák a közúti és a felszíni közösségi közlekedési forgalmat a Margit híd–Kiskörút–Petőfi híd–Alkotás utca által határolt területen, az érintett járatok módosított közlekedési rend szerint járnak. További, jelentősebb forgalomkorlátozások lesznek többek között a Lánchíd utca–Várkert rakpart útvonalon, a Műegyetem rakparton. A részletes forgalmi rendről az alábbiakban lehet olvasni.

Augusztus 18-án 20:00 és augusztus 23-án 12:00 között a Magyar Ízek utcája miatt lezárják a Lánchíd utcát és a Várkert rakpartot, emiatt:

  • A 19-es villamos módosított útvonalon, a Krisztina körúton és a Széll Kálmán téren keresztül közlekedik. A 41-es villamos két szakaszon, a Bécsi út / Vörösvári út és Batthyány tér, illetve a Kamaraerdei Ifjúsági Park és Újbuda-központ között közlekedik.
  • A 105-ös busz módosított útvonalon, az Attila úton, illetve a Krisztina körúton jár.
  • A 109-es busz meghosszabbítva, az Alagúton át a Dózsa György térig közlekedik.
  • A 916-os és a 990-es éjszakai járatok a Lánchíd utca helyett az Attila úton, illetve a Krisztina körúton járnak.

Augusztus 19-én, csütörtökön 16:00 és 21:00 között a 2-es és a 2M villamosok rövidített útvonalon, a Közvágóhíd, illetve a Keleti pályaudvar és a Kossuth Lajos tér (Széchenyi rakpart) között közlekednek.

hirdetés
  • Augusztus 19-én, csütörtökön 21:00-tól augusztus 21-e, szombat üzemkezdetig a 2-es és a 2M villamosok rövidített útvonalon, a Közvágóhíd, illetve a Keleti pályaudvar és a Boráros tér között közlekednek.
  • Augusztus 20-án, pénteken 9:00 és 10:00 között a 41-es villamos az északi szakaszon módosított útvonalon a Bécsi út / Vörösvári út és a Széll Kálmán tér között jár.
  • Augusztus 20-án, 7:10 és 10:40, illetve 16:00 és 22:10 között alacsonypadlós buszjárat közlekedik 215-ös jelzéssel a Nyugati pályaudvar és a Kossuth tér között.

Augusztus 20-án, pénteken 14:00-tól üzemzárásig

  • a 15-ös és 115-ös buszok módosított útvonalon, a Kiskörúton és a Bajcsy-Zsilinszky úton közlekednek;
  • a Bajcsy-Zsilinszky úton közlekedő járatok (a 9-es, a 15-ös és a 115-ös buszok, illetve a 72M és a 73M trolibuszok) augusztus 20-án, pénteken 13:00 és 21:00 között nem állnak meg a Szent István Bazilikánál.

Augusztus 20-án, pénteken vonulásos rendezvényt tartanak az Andrássy úton.

  • Az előkészítő munkálatok és az esemény miatt 0:00 és 12:00 között a 105-ös és a 178-as buszok, illetve a 979-es éjszakai járat módosított útvonalon, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Podmaniczky utcán át járnak, a 979A busz a Hősök tere helyett a Nyugati pályaudvar végállomásig közlekedik.
  • Az előkészítő munkálatok miatt a hajnali órákban a 6-os villamos, a 923-as és a 934-es éjszakai járat közlekedésében korlátozásokra kell számítani.
  • A 73M trolibusz 10:00 és 11:00 között előreláthatólag 30 percen keresztül nem jár.
  • A 76-os trolibusz várhatóan 10:00 és 11:00 között módosított útvonalon, az Izabella utca helyett a Jászai Mari tér felé a Wesselényi utca–Károly körút–Bajcsy-Zsilinszky út–Podmaniczky utca, a Keleti pályaudvar felé a Podmaniczky utca–Bajcsy-Zsilinszky út–Károly körút–Dohány utca útvonalon jár.
  • A 75-ös trolibusz 11:00 és 12:00 között előreláthatólag 30 percig módosított útvonalon, a Dózsa György út helyett az Állatkerti körúton és a Hermina úton közlekedik.
  • A 20E busz 11:00 és 12:00 között előreláthatólag 30 percig módosított útvonalon, a Dózsa György út és a Vágány utca helyett az Ajtósi Dürer soron és a Hungária körúton jár.
  • A 30-as, a 30A és a 230-as buszok 11:00 és 12:00 között előreláthatólag 30 percig módosított útvonalon, a Dózsa György út helyett az Állatkerti körút–Hermina út–Dvořák sétány útvonalon járnak.

Augusztus 19-én, csütörtök reggeltől augusztus 20-án 12:00-ig, majd augusztus 20-án 19:00 és 23:00 között nem lehet gyalog átkelni a Szabadság hídon.

Augusztus 20-án, pénteken 12:00 és 19:00 között csak a gyalogosok használhatják a Szabadság hidat.

  • A 49-es villamos augusztus 20-án, pénteken 12:00-től 19:00-ig Kelenföld vasútállomás és a Döbrentei tér között jár.
  • A 133E busz augusztus 20-án, pénteken 12:00 és 19:00 között, illetve augusztus 21-én, szombaton 13:00-tól üzemzárásig módosított útvonalon, a Bartók Béla úton és Karinthy Frigyes úton közlekedik, és Pest felé a Szent Gellért téren a villamosmegállóban áll meg.
  • A 7-es busz augusztus 20-án, pénteken 12:00 és 19:00 között, illetve augusztus 21-én, szombaton 13:00-tól üzemzárásig a Szent Gellért téren Pest felé a villamosmegállóban áll meg.

Augusztus 20-án, pénteken 16:00 órától az eddigi korlátozások mellett a Margit híd–Szent István körút–Bajcsy-Zsilinszky út–Károly körút–Kossuth Lajos utca–Szabad sajtó utca–Erzsébet híd–Krisztina körút–Vérmező út–Margit körút által érintett szakaszon belül várhatóak jelentős forgalomkorlátozások, lezárások.

Várhatóan 19:00-tól lezárják az Erzsébet hidat, valamint korlátozhatják a forgalmat a Margit hídon is.

  • A 4-es és 6-os villamosok 19:00-tól várhatóan 23:00-ig a Margitsziget / Margit híd megállóhelyen nem állnak meg, a Margit híd és a Petőfi híd lezárása esetén rövidített útvonalon, a Corvin-negyed M és az Oktogon M között járnak.
  • A 26-os busz 19:00-tól várhatóan 22:30-ig csak a Göncz Árpád városközpont és a Margitsziget, Centenáriumi emlékmű között jár.
  • A 41-es villamos 19:00-tól várhatóan 22:30-ig az északi szakaszon módosított útvonalon, a Széll Kálmán tér–Krisztina körút útvonalon át a Döbrentei térig jár.
  • A 11-es busz várhatóan 19:00 és 22:30 között módosított útvonalon, a Batthyány tér helyett a Széll Kálmán térig közlekedik.
  • A 91-es, a 191-es, a 291-es buszok a Margit híd lezárása esetén rövidített útvonalon a Nyugati pályaudvar helyett csak a Margit körútig közlekednek.
  • A 39-es busz várhatóan 19:00 és 22:30 között rövidített útvonalon, a Batthyány tér helyett csak a Széna térig közlekedik.
  • A 9-es busz a Margit híd lezárása esetén módosított útvonalon, az Árpád hídon és a Váci úton keresztül jár.
  • A 109-es busz várhatóan 19:00 és 22:30 között rövidített útvonalon, a Batthyány tér helyett csak a Margit híd, budai hídfőig (Üstökös utca) jár.
  • Az 5-ös busz két szakaszon, a Pasaréti tér és az Apor Vilmos tér (105-ös jelzéssel), illetve a Ferenciek tere és Rákospalota, Kossuth utca között jár.
  • A 7-es busz két szakaszon, Albertfalva vasútállomás és a Móricz Zsigmond körtér, illetve a Ferenciek tere és Újpalota, Nyírpalota út között jár.
  • A 7E buszok meghosszabbított útvonalon, Újpalota, Nyírpalota út és a Ferenciek tere között közlekedik.
  • A 8E busz két szakaszon, Kelenföld vasútállomás és a Déli pályaudvar, illetve a Ferenciek tere és Újpalota, Nyírpalota út között jár.
  • A 105-ös busz két szakaszon, a Pasaréti tér és az Apor Vilmos tér, illetve a Gyöngyösi utca és a Deák Ferenc tér között jár.
  • A 110-es és 112-es buszok két szakaszon, a Thomán István utca és a Móricz Zsigmond körtér, illetve a Ferenciek tere és a Bosnyák tér között járnak.
  • A 133E busz két szakaszon, a Nagytétény, Erdélyi utca és a Móricz Zsigmond körtér, illetve a Ferenciek tere és Újpalota, Nyírpalota út között jár.
  • A 178-as busz rövidített útvonalon, a Gyöngyösi utca és a Deák Ferenc tér között jár.

Augusztus 20-án, 19:00-tól üzemzárásig

  • a 19-es és 56-os villamosok rövidített útvonalon, az északi végállomásuk és a Döbrentei tér között, a Krisztina körúton járnak.
  • A 49-es villamos rövidített útvonalon, Kelenföld vasútállomás és a Szent Gellért tér között jár.

A 83-as trolibusz augusztus 20-án, pénteken 19:00-tól nem közlekedik, helyette a sűrűbben induló 72M trolival lehet utazni.

Augusztus 20-án, péntek este 19:45 és 22:30 között lezárhatják az M1-es metró Vörösmarty téri és Deák Ferenc téri, az M2-es metró Kossuth Lajos téri és Batthyány téri, az M4-es metró Kálvin téri, Fővám téri és Szent Gellért téri állomásait, valamint a Batthyány téri HÉV-állomást.

A Szent Gellért téri, a Műegyetemnél található, a Bertalan Lajos utca és Műegyetem rakpart kereszteződésénél, valamint a Clark Ádám téri MOL BUBI állomások augusztus 20-án nem üzemelnek. Biztonsági okokból további korlátozások is előfordulhatnak a Batthyány téri, a Szilágyi Dezső téri, az Akadémiánál, a Vigadó téri és a Fővám téri MOL BUBI állomásoknál.

Az ünnepi programok idejére a BKK a kötöttpályás közlekedési eszközök, különösen az M1-es, az M2-es és az M4-es metrók igénybevételét javasolja. Augusztus 20-án is érdemes utazását a BKK FUTÁR alkalmazás használatával megtervezni: a BKK utazástervezője az ünnepi forgalmi rend idején is az optimális útvonalat ajánlja fel úti célja eléréshez.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés
Népszava: Szinte minden budapesti beruházást leállíthat a kormány
Veszélyben lehet többek között a dél-budai centrumkórház és a HÉV-fejlesztések is.

Link másolása

hirdetés

Szinte minden Budapestre tervezett beruházást leállíthat a kormány - értesült a Népszava. A lap úgy tudja, hogy ez alapján veszélyben van

  • a Galvani híd és a déli körvasút építése,
  • a Műegyetem rakpartot és a Kopaszi-gátat is érintő újabb budai fonódó villamospálya kialakítása,
  • a Ráckevei-Duna revitalizációja,
  • a Városmajor megújítása,
  • a csepeli és a gellérthegyi közpark valamint a dunai evezős központ létrehozása,
  • a Városliget autómentesítése
  • és a dél-budai centrumkórház is.

    A cikkben azt is megjegyzik:

    ezek előkészítésére az elmúlt években sok milliárdot költöttek, a leállítással pedig ez a pénz kárba vész.

    Az is probléma, hogy ha az uniós források esetleg megnyílnak, akkor ezek a projektek már nem lesznek azonnal indíthatóak, így ez a forrás is elveszhet.

    A lapnak a Lázár János vezette Építési és Beruházási Minisztérium azt írta, hogy

    „a nevesített beruházásokra, ahogy minden állami beruházásra általánosan vonatkozik az a kormányhatározat, amely a Magyarország szomszédjában zajló háború idején, a tartalékképzés miatt felfüggeszt, majd felülvizsgál minden olyan állami beruházást, amelynek kivitelezése még nem kezdődött meg”.

    A tárca azt is hozzátette: az eddig elvégzett előkészítési, engedélyezési munkálatok azonban nem vesznek kárba, azokat a beruházások későbbi megvalósulásának alkalmával – ha kell módosítva azokat – felhasználják.

    hirdetés

    Ezt azonban a lap szerint például a csepeli HÉV esete nem támasztja alá. A vonal átlagosan 44 éves szerelvényeinek cseréjét például az unió úgynevezett Helyreállítási Alapjából (RRF) fedezték volna. A 2020 novemberében kiírt járműtendert azonban lefújták, így az most már akkor se férne be időben az RRF programok közé, ha a kormány meg tudna állapodni az unióval.

    Az alap forrásait ugyanis 2026 végéig lehet felhasználni, márpedig a lap szerint a járművek addig akkor se érkeznének meg, ha most kiírnák a tendert.

    Az építési tárca válaszából az is kiderült: a minisztériumban megkezdődött az új, állami beruházásokat szabályozó kerettörvény megalkotása, amelyet tervek szerint ősszel terjesztenek a Parlament elé. Az ú szabályozástól az várják, hogy „egy átláthatóbb, egyszerűbb, a köz érdekeit jobban védő rendszert hoz létre”, a részletekre azonban nem tértek ki.


    hirdetés
    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

  • hirdetés
    BUDAPEST
    A budai Vár lassan visszakapja régi fényét, amelyben egykor tündökölt
    A Nemzeti Hauszmann Program során a Budavári Palotanegyed felébred Csipkerózsika-álmából.
    My Secret Budapest, Fotó: Markovics Z. Kristóf - szmo.hu
    2022. augusztus 04.


    Link másolása

    hirdetés

    „Te emlékszel rá, mi volt itt ezelőtt?” – kérdeztem nemrég egy ismerősömet a Csikós udvarban állva. „Miért, mi volt itt ezelőtt? Volt itt egyáltalán bármi?” – kérdezett vissza.

    Egyikünk sem emlékszik arra, hogy akár csak néhány éve a Nemzeti Galéria épületén túl, a Mátyás kútja környékén, a Várhegy nyugati felén lett volna bármilyen érdemleges látnivaló. Vagy akár egy kávézó. Csak falak és kockakövek.

    Mivel már a szüleink is a II. világháború után születtek, nekik sem lehettek emlékeik arról, hogyan festett a királyi palota és környéke az ostrom előtt. A háború utáni helyreállítás nem volt teljes, elég csak megnézni a palota ostrom előtti és mondjuk az 1970-es években készült fotóit. Sőt, olyan épületeket is lebontottak háborús károkra hivatkozva – például a Lovardát –, amelyet meg lehetett volna menteni. Az pedig, hogy az ostrom alatt megsemmisült gyönyörű Stöckl-lépcsőt nem építették vissza, óriási hiba volt, hiszen így évtizedekre elvágták a közvetlen gyalogosforgalom elől a Vár nyugati részét.

    A Budavári Palota rekonstrukciója, a Honvéd Főparancsnokság, a Főőrség, a Lovarda, és a József főhercegi palota újjáépítése már régóta váratott magára. A feladat, hogy Csipkerózsika-álmából felébressze a Budavári Palotanegyedet, a Nemzeti Hauszmann Programra vár.

    Nemrég bejártuk azokat a területeket, ahol az újjáépítés már befejeződött, hogy megmutassuk nektek a Vár megújult helyszíneit.

    Lovarda Főőrség Stöckl lépcső Királyi Palota Budai Vár

    A Lovarda, a főőrségi épület és a Királyi Palota (Budavári Palota), a Gellérthegy utca felől nézve 1933-ban. Fotó: Fortepan/Magyar Bálint

    hirdetés

    A Királyi Palota és környékének rövid története

    Már sokan leírták, hogy a budai Vár története gyakorlatilag építések és rombolások sorozata évszázadok óta.

    A XIII. századtól kezdődött az első építési időszak, ezután nagyobb pusztítást a törökök végeztek, majd Buda 1686-os visszavétele során sérült jelentős mértékben a budai Vár, amikor alig maradt ép ház a Várnegyedben. Az újjáépítést az 1723-as tűzvész, és később járvány is lassította. A XVIII. században, Mária Terézia idejében a romos gótikus palota helyén barokk palotát emeltek, de uralkodói székhellyé nem vált.

    Miután 1867-ben Ferenc Józsefet magyar királlyá koronázták, egyre fontosabbá vált, hogy a Királyi Palotát kibővítsék és valódi uralkodói rezidenciává fejlesszék. A Budavári Palota századfordulós átépítésének és kibővítésének vezetését Ybl Miklósra bízták, majd halála után a kor másik elismert építésze, Hauszmann Alajos vette át. Ezt a korszakot tekinti referenciának a Nemzeti Hauszmann Program, hogy helyrehozza a második világháború utáni pusztítás sebeit.

    Mit vállalt a Nemzeti Hauszmann Program?

  • A Budavári Palota déli összekötő szárnyának és a Szent István-terem rekonstrukciója.
  • A Budavári Palotaegyüttes századfordulós helyreállítása.
  • A Csikós udvar, a Lovarda és a Főőrség rekonstrukciója.
  • A budai Vár díszkútjainak felújítása.
  • A Magyar Nemzeti Levéltár főépületének helyreállítása.
  • A Karmelita épületegyüttes felújítása.
  • Az egykori Vöröskereszt székház újjáépítése.
  • A volt Honvéd Főparancsnokság épületének rekonstrukciója.
  • A József főhercegi palota újjáépítése.
  • A Fehérvári rondella és a nyugati kertek rendbetétele.
  • Várkertek, zöldfelületek és közösségi terek kialakítása.
  • Értékmentés a fejlesztési helyszíneken.
  • A palota körbejárhatóságának biztosítása.

    A célkitűzés tehát a Budavári Palota és közvetlen környezetének, épületek, történelmi kertek, parkok, sétányok helyreállítása, az egykor ott álló, ám elpusztult és/vagy lebontott épületek visszaépítésével.

  • Mi történt a Várban a XX. században?

    A XX. század elejére a Budavári Palota Európa egyik legrangosabb épületegyüttesévé vált, az egymásba nyíló termekkel összesen 250 méteres térsor jött létre a dunai oldalon, ami a Krisztinavárosi szárny irányába is folytatódott összesen mintegy 300 méter hosszan. Ez a versailles-i kastély után a második leghosszabb volt a kontinensen.

    A palota századfordulós átépítése és bővítése 1905-re készült el, és olyan híres helyszínei voltak, mint a hatalmas, 724 négyzetméteres bálterem, a Buffet-csarnok, Habsburg-terem a kupola alatt, az Ybl-lépcsőház a krisztinavárosi szárnyban, a Szent Jobb kápolna, a Szent Zsigmond-palotakápolna, a Szent István-terem a déli összekötő szárnyban, vagy a Hunyadi-terem a krisztinavárosi szárnyban.

    Az 1944-45-ös ostrom hatalmas pusztítást végzett a Budavári Palotanegyedben, több épület találatot kapott, a Szent István-terem megsemmisült, súlyosan megsérült többek közt a Lovarda épülete és a Vöröskereszt székháza is.

    A világháború után helyreállítás nélküli átépítés következett. Az egykori Királyi Palotánál sem a külső, sem a belső nem tükrözi Ybl és Hauszmann szellemiségét, de az átépítés minősége sem volt megfelelő. Egyes tereket elfalaztak, másokat gipszkartonnal választottak le, a díszítőelemeket eltávolították, vagy egyszerűbbekre cserélték, az emeleteket és a termeket másképp osztották be.

    A Szent György téri főkapu, mögötte a Királyi Palota az ostrom után - mindenki maga döntse el a fotó alapján, hogy muszáj volt-e lebontani

    A Szent György téri főkapu, mögötte a Királyi Palota az ostrom után - mindenki maga döntse el a fotó alapján, hogy muszáj volt-e lebontani. Fotó: Fortepan

    Már megvalósult fejlesztések a Nemzeti Hauszmann Programban

    Mátyás kútja

    2020-ban újították fel Strobl Alajos csodaszép alkotását a Hunyadi udvarban, amelyet a magyar Trevi-kútként is emlegetnek. A szobrokat megtisztították és kijavították, a kút szerkezetét felújították, és új díszkivilágítást is kapott.

    A Budavári Palota déli összekötő szárnya

    Ez a palotaszárny az 1944-45-ös ostrom alatt súlyos sérüléseket szenvedett, a benne lévő Szent István-terem teljesen megsemmisült. A Gellért-hegyre néző homlokzatot átépítették, és évtizedekig csupán az Oroszlános udvari nézete emlékeztetett az eredeti állapotokra. Az egyik legszebb történelmi díszterem helyén dolgozószobát és tárolóhelyiséget alakítottak ki.

    A Budavári Palota rekonstrukciója során nem csupán az épületrész külső megjelenését állították helyre korhűen, hanem a Szent István-termet is újjáépítették az eredetivel megegyezően.

    A Szent István-terem helyreállításának története azért különösen izgalmas és megható, mert a környéken élő időseknek még emlékeik kapcsolódnak a teremhez, és az újjáépítés előtt például egy évtizedekig otthon őrizgetett, a régi kandallóból megmaradt, eredeti Zsolnay-csempe alapján sikerült megalkotni a kandallót borító új csempéket.

    Az 1900-as párizsi világkiállításon nagydíjat nyert, vagyis a nemzetközi zsűri elismerését vívta ki a terem kialakítása, ami a kor magyar iparművészetének csúcsteljesítményét képviselte. A Szent István terem elrendezése, díszítése és bútorzata mindenben az eredetit követi. Az ország legnagyobb Zsolnay-kandallóját, Szent István-mellszobrát, az Árpád-házi királyokat és szenteket bemutató képeket, a csillárokat, a gyönyörű padlót és a kazettás mennyezetet is a legkiválóbb mesterek készítették. A helyreállítás értékét növeli, hogy mára eltűnőben lévő mesterségek képviselői vettek részt az újraalkotásban. A Budavári Palota újjászületett csodája 2021. augusztus 20-a óta ismét látogatható és már az első évben több mint nyolcvanezer látogatója volt a világ minden tájáról.

    A tapasztalatokról és élményekről Kiss Henrietta, a Várkapitányság tartalomfejlesztési vezető szakértője, tárlatvezető számolt be nekünk. Mint mondta, itt gyakran csordulnak ki az öröm, a meghatottság, a tisztelet és büszkeség könnyei a látogatók szeméből, különösen, ha valakinek személyes kötődése is van a helyszínhez, esetleg az egykori vagy a mai mesterekhez.

    „Életre szóló élmények érik itt az embert. Előfordult például, hogy egy fiatalokból álló csoport lekucorodott a padlóra, és megsimogatták az intarziás parketta művészi mintáit, miközben megilletődve hallgatták a vezetést. Az idősek gyakran osztják meg személyes, sokszor szomorú, az ostromhoz kapcsolódó történetüket velünk. Számukra egyfajta elégtétel a termet újra régi szépségében látni, hiszen ők szemtanúi voltak a palota pusztulásának. Ők még az 1940-es évek elején, gyermekként léphettek be azon az ajtón, melyen most, életük alkonyán talán utoljára.

    Volt már olyan csoportunk is, melynek tagjai a vezetés végén úgy érezték, itt és most közösen el kell énekelniük a himnuszt. Ezek fontos, emberi és szakmai szempontból is elgondolkodtató, megindító és inspiráló élmények számunkra. Ahogyan az is, amikor az egykori mesterek leszármazottjainak vagy a mai alkotók családjának, barátainak mutathatjuk meg a termet.”

    Főőrség

    A Hunyadi udvar nyugati oldalán közel ötven év után ismét teljes pompájában áll az egykori

    Főőrség, amelyben most étterem, illetve rendezvény- és kiállítótér kínál kellemes időtöltést a Várban élőknek és a látogatóknak. A Hauszmann Alajos tervei alapján a 19. és 20. század fordulóján elkészült impozáns épületen a II. világháború jelentős, de nem végzetes sebeket kapott, egy ideig irodákat alakítottak ki benne, végül 1971-ben elbontották.

    Az épület 2020-ra az eredeti terveket követve, az eredetivel megegyező külső homlokzattal, de a 21. század technológiai kihívásainak megfelelően készült el. Az emeleten kiállítótér, a földszinten egy elegáns étterem-kávézó kapott helyet, a belső tereket több mint ötszáz festményről készült fotó, litográfia és archív fénykép díszíti, amelyek a magyar testőrségek 260 éves történetét idézik fel.

    Lovarda és a Csikós udvar

    A Királyi Lovarda eredetileg Hauszmann Alajos tervei alapján épült 1899–1902 között, a kor legnevesebb mesterei dolgoztak rajta: faburkolata Neuschloss Károly, üvegablakai Róth Miksa műhelyében készültek. A második világháborús sérülések után az épület helyreállítható lett volna, ennek ellenére 1950-ben lebontották.

    A megmaradt tervezési dokumentumoknak köszönhetően a korhűen visszaállított homlokzat mellett a belső terekben is visszatérnek az eredeti anyagok, színek és motívumok. Az eredetivel megegyezően alakították ki a nyitott fedélszéket, a gerendázatot és a páholyokat, a színes nagy ablakokat. A falak alsó része visszakapta lambrin faburkolatát. Jelenleg rendezvényhelyszínként működik.

    A Hunyadi udvar és a Csikós udvar összeköttetésének megteremtése is Hauszmann Alajos nevéhez fűződik. A Várba való feljutás megkönnyítésére 1900 körül alakították ki a Palota útról a Csikós udvarba és innen a palotaudvarra felvezető rámparendszert. Önálló, ugyanakkor a palotával kapcsolatban álló gazdag épületegyüttes jött létre: a Stöckl lépcső, a Csikós udvaron álló Lovarda, illetve a Főőrség épülete.

    A háborús és ideológiai rombolás után közel hetven év elteltével most újra állnak ezek a történelmi épületek, újra elérhető a Vár a Tabán felől, ráadásul két, nagy kapacitású lift is elősegíti az akadálymentes közlekedést.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    MySecretBudapest (@mysecretbudapest) által megosztott bejegyzés

    A Csikós udvar szélén, a Lovarda épülete mellett a Vár egyik legromantikusabb helyszíne készült el, a Török-kert.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    MySecretBudapest (@mysecretbudapest) által megosztott bejegyzés

    Az elnevezés arra a városrészre utal, amely az oszmán hódoltság idején ezen a területen állt. A Várhegy nyugati oldalán elnyúló, az alsó és a felső várfal közötti falszorosban kialakult települést Jeni mahalle-nek, azaz Újnegyednek nevezték a hódoltság idejében. Korabeli leírások szerint a Karakas pasa tornyától a Buzogánytoronyig elnyúló városrésznek még dzsámija is volt.

    1686-ban, Buda visszafoglalásakor az utcák megsemmisültek, a lakóházak helyére pedig később fákat ültettek. A területet Újvilág-kertnek hívták, és egészen a palota krisztinavárosi szárnyépületének megépítéséig, vagyis a 19. század végéig létezett. Az újonnan kialakított kertben gazdag növényvilág várja a látogatókat. A keleties hangulatot az öt színben pompázó rózsabokrok, fügefák, illetve a mór mintákat idéző díszszökőkút biztosítja. A látogatók kényelmét modern utcabútorok és közvilágítás is szolgálja.

    A fotók ugyan megidézik a terület hangulatát, de igazán csak akkor fogod érezni, ha te magad sétálsz végig a helyszíneken.

    hirdetés
    Link másolása
    KÖVESS MINKET:


    hirdetés
    BUDAPEST
    A Rovatból
    hirdetés
    Baby boom a Fővárosi Állatkertben: a flamingóknál és a manuloknál is láthatók már a cuki kicsinyek
    A kisvombat és az óriásvidra-kölykök mellett tarvarjúfiókákat, arany oroszlánmajmocskákat és az éji majmot is láthat, aki most megy az Állatkertbe.

    Link másolása

    hirdetés

    Igazi baby boom várja a látogatókat a budapesti állatkertben. A cuki kölykökről a főpolgármester is beszámolt közösségi oldalán.

    Karácsony Gergely írása szerint:

    "Manulkölykök (pusztai macska) után huszonkét flamingófióka kelt ki alig több mint egy hét alatt az Állatkertben!

    Ezzel a Fővárosi Állat- és Növénykert elmondhatja magáról, hogy az európai állatkertek közül itt él az egyik legjobban szaporodó rózsás flamingó csapat. Ráadásul további tojások is vannak, így a fiókák száma az elkövetkező néhány napban növekedhet.

    Mindig, de most különösen érdemes ellátogatni a Fővárosi Állat- és Növénykertbe, mert igazi baby boom zajlik. Született az elmúlt időszakban még majom, bárány, gida és kisboci is. Vár mindenkit sok szeretettel az Állatkert"

    - írta, és több fotót is közreadott kedvcsinálónak.

    hirdetés

    A Fővárosi Állat- és Növénykert a honlapján részletesen ír a flamingókról. Többek között kiderül:

    "Az európai állatkertek közül az egyik legjobban szaporodó rózsás flamingó csapat a mi Állatkertünkben látható. Évről évre megörvendeztetnek bennünket legalább másfél tucat, de olykor még ennél is több fiókával. Az idei évben sincs ez másként. A felnőttek még májusban elkezdték a fészkeket építeni, és június eleje óta kotlottak a tojásokon. A fiókák kikelése bő egy héttel ezelőtt kezdődött meg. Pillanatnyilag 22 fióka cseperedik a kifutóban, de mivel néhány tojáson még kotlanak a felnőttek, ezért az elkövetkező napokban további fiókák kikelésére is számítani lehet. A kicsik mindenesetre már elég aktívak, és elég sokan is vannak ahhoz, hogy a látogatók is jól láthassák őket.

    Egy-egy flamingótojás 8-9 centi hosszú, 5 centi széles és 115-140 grammot nyom, súlya tehát egy közepes vagy nagyobb méretű tyúktojás kétszeresének felel meg. A fiókák nagyjából egyhónapos költési idő után kelnek ki. Mivel fészekaljanként általában csak egy tojás van, ezért egy-egy párnak legtöbbször csak egy fiókája van egyszerre, de mivel a szaporodás a kolónián belül idényszerűen, időben összehangolva zajlik le, a tojók általában csak néhány órás vagy napos eltéréssel rakják le a maguk tojását, és így a fiókák kikelése is néhány napon belül lezajlik".

    Beszámolójuk szerint: "a flamingókon kívül egyébként sok más kisállat, kölyök és fióka látható Állatkertünkben, a manul- – azaz pusztai macska – kölyköktől

    a kisvombaton és az óriásvidra-kölykökön át a tarvarjúfiókákig, az arany oroszlánmajmocskákig és az éji majomig.

    A Majorságban is sok kisállat van, de a Margitszigeti Kisállatkertben is vannak a közelmúltban világra jött jövevények, például gólyafiókák és szarvasborjú is. És persze ne feledkezzünk meg Samuról, a kiselefántról, aki továbbra is az Állatkert legnépszerűbb lakójának számít" - írják.

    A többi kölyökről ITT olvashatsz.


    hirdetés
    Link másolása
    KÖVESS MINKET:


    hirdetés
    BUDAPEST
    Megnyílt az új, ideiglenes pihenőpark a budai alsó rakparton
    A Lánchíd korszerűsítése miatt a rakpart egy részét lezárták a közúti forgalom elől. Így a rakpart egyik szakasza megnyílt a gyalog és kerékpárral közlekedők, illetve a kikapcsolódásra vágyók előtt.

    Link másolása

    hirdetés

    Kivételes nyár lesz az idei – a Lánchíd felújításával nem csak az ország egyik legfontosabb műemléke születik újjá, de a munkák miatti lezárás alatt ideiglenesen egy különleges közösségi tér is létrejön. Jön a RAKPART 2021 folytatása, idén Budán, és ezzel indul a Budapest Tuning is - írja az Én Budapestem.

    A híd felújítása idén nyárra jutott abba a szakaszba, hogy átépítik a budai hídfőnél a partközeli – a rakparti forgalom mellett eddig hozzáférhetetlen – szerkezeti részeket, illetve kijavítják az acélszerkezeten lévő hibákat, így augusztus közepéig szüneteltetni kell a híd alatt átfutó budai alsó rakpart forgalmát egy rövid szakaszon. Az így létrejövő funkciótlan zárványterület belakása lesz az idei nyár egyik legnagyobb dobása Budapesten.

    Pénteken pedig hivatalosan is megnyitott a Budai Alsó - írta közösségi oldalán Karácsony Gergely.

    A főpolgármester közölte:

    "A Lánchíd felújítása miatt várhatóan augusztus közepéig ideiglenes forgalmi korlátozásokat kellett bevezetni a budai alsó rakpart egy részén. Mindez kiváló alkalmat jelentett arra, hogy a parlagon heverő területen civilekkel és az I. kerületi önkormányzattal közösen egy pihenőparkot hozzunk létre.

    Akár pihenésre, akár sportolásra vagy közösségi élményekre vágysz, gyere a budai alsó rakpartra. Sok szeretettel várunk mindenkit!".

    hirdetés

    Képeket is megosztott a helyről:

    A parton árnyas ülőfelületek, közösségi grillező, homokozó, tollaspálya, veteményes, gigantikus napozóágy és sok piknikasztal vár. Az újdonságról a BKK is beszámolt a közösségi oldalán. Egy kommentben az autósoknak azt üzenték, hogy a pesti alsó rakparton ebben az időszakban a hét minden napján, így hétvégente is lehet majd gépjárművel közlekedni. Az általuk javasolt alternatív útvonalakat ITT találod.


    hirdetés
    Link másolása
    KÖVESS MINKET: