BUDAPEST
A Rovatból

101 éves a budapesti buszközlekedés

Legendás története van az 1915. március 1-jén indult fővárosi buszközlekedésnek.
forrás: BKK - szmo.hu
2015. március 01.



A századfordulón új jármű jelent meg a közforgalmú közlekedés számára: az autóbusz. Hosszas előkészítés után 1915. március 1-jén indulhatott el az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út és a Vilmos császár (ma: Bajcsy-Zsilinszky) út között. Ezután a fővárosi közgyűlés felszámolta az omnibuszközlekedést lebonyolító Székesfővárosi Közlekedési Vállalatot (SzKV), helyette új vállalatot szervezett Budapest Fővárosi Közlekedési Vállalat (BFKV) néven.

Az emeletes vagy földszintes, sárgára, pirosra, kékre, kék-fehérre vagy égkék színűre festett, elektromos, motalkó, benzin, dízel, vagy dízel-elektromos hibrid motorral hajtott, szóló, pótkocsis vagy csuklós buszok túléltek mindent: világháborúkat, rendszerváltásokat, államosítást és privatizációt.

01

Az első Austro-Daimler XX-1 jelzésű autóbusz.

1915. március 1-jén, reggel pontban 7 órakor indította be a Székesfővárosi Közlekedési Vállalat Rt. Budapest első autóbuszjáratát az Andrássy úton. A Hősök tere és a Vilmos császárút (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között közlekedő Austro-Daimler Tudor típusú, elektromos meghajtású (akkumulátoros) emeletes autóbusznak

nem voltak kijelölt megállói, a járművet le kellett inteni, mint egy taxit.

A második autóbuszt már benzinmotor hajtotta: az egyszintes járművet a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár készítette. A járat útvonalát pár hónappal később meghosszabbították, és több új, Aradon gyártott, emeletes MARTA-Weitzer, valamint Benz és Ganz Büssing autóbuszt vásároltak.

02

Elektromos meghajtású emeletes autóbusz 1921-ből.

1917-től 1921-ig a háború következtében fellépő üzemanyag és gumihiány miatt sajnos szünetelt az autóbusz-közlekedés. Az újrainduló buszok 1923. január 1-jétől már mint a Székesfővárosi Autóbuszüzem (SZAÜ) 1-es járata szállították az utasokat. A cég új járatokat is indított, 1923-tól már Budán is közlekedtek a sárgára festett járművek,

melyek átlagsebessége 12 km/óra volt. Bár ez ma kevésnek tűnik, akkoriban több panasz is érkezett a túl gyors buszok miatt.

03

MÁVAG által Mercedes-Benz lincensz alapján gyártott MÁVAG NI 56 autóbusz.

1925-tól 2000-ig szinte csak magyar gyártmányú buszok közlekedtek Budapesten. (Egy részüket külföldi licenc alapján készítették. Pl. a SZAÜ által 1928-ban beszerzett,100 db, MÁVAG által gyártott, Mercedes-Benz N500 autóbusznak csupán az alváza készült licenc alapján).

1928-ban döntöttek arról, hogy a budapesti autóbuszok a továbbiakban sötétkék fényezést kapjanak. Ezt a szín egészen 2011-ig használták. A főváros környéki településekre a Budapesti Autóbusz Közlekedési Rt. (BART) piros Rába autóbuszaival lehetett eljutni.

04

MÁVAG N26/36 típusú autóbuszok a Pasaréti téri buszmegállóban 1940-ben.

1932 és 1934 között a legendás "Beszkárt", vagyis a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. kezébe került a buszközlekedés is. Az autóbuszok jelentős részét motalkó (80% benzin és 20% alkohol) hajtotta. Hamarosan megjelentek a dízelmotoros buszok is, amelyeket Európában itt alkalmaztak először nagy számban.

05

MÁVAG N2h típusú, "kis harcsának" becézett autóbusz a 22-es vonalán 1941-ből.

A 40-es években már 340 busz volt a "Beszkárt" állományában, amelyek 35 nappali és 5 éjszakai járaton közlekedtek.

1941-ben Budapesten jobboldali közlekedést vezettek be, ami miatt a BSZKRT és a BART autóbuszait át kellett építeni.

06

MÁVAG TR 5 busz a hetes vonalán 1949-ből.

A II. világháború a buszközlekedésre is tragikus hatással volt: a légitámadások, majd az ostrom következtében a járműállomány legnagyobb része elpusztult, vagy súlyosan megrongálódott. Több buszt nyugatra hurcoltak. A háború után ezért gondot okozott a járműhiány, de pár év alatt sikerült elegendő hazai gyártású autóbuszt beszerezni.

07

„Házi csuklós” Ikarus busz a 35-ös vonalán a 60-es évekből.

Az autóbusz-közlekedést 1949-től a Fővárosi Autóbuszüzem Községi Vállalat bonyolította.

Ekkor Budapesten 249 km hosszú autóbusz-hálózaton összesen 44 járat közlekedett, az 1401 megállóhelyből 240 volt átszállóhely, illetve végállomás.

08

Az Ikarus 180-as csuklós busz a 60-as évektől 1980-ig rótta Budapest útjait. Nosztalgiajáratként azonban még mindig kipróbálható.

1951-ben jelentek meg a fővárosban az első Ikarus autóbuszok. A zsúfoltág enyhítésére 1954-től pótkocsis autóbuszokkal kísérleteztek, de a módszer nem vált be, ezért 1960-tól "házilag kialakított" csuklós autóbuszokat állítottak forgalomba. Ezt követte az első sorozatban gyártott csuklós autóbusz, az Ikarus 180. 1961-ben elkészült az első, Ikarus 630-as autóbuszból kialakított nyitott városnéző busz.

09-10

A bonyolult jegyrendszert 1966-ban megreformálták. Ekkortól – 1985-ig – egy buszjegy 1 Ft 50 fillérbe került.

1968-ban ismét egységesítették a budapesti közlekedést. Megalakult a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV). Ekkorra az autóbusz-hálózat 813 km hosszú volt, és 92 alap-, 45 betét-, 18 elágazó, 4 időszakos, 6 gyors-, egy gyors betét-, egy repülőtéri és 9 idényjellegű járat közlekedett.

11

Az Ikarus 280-as a világ valaha legnagyobb példányszámban gyártott csuklósautóbusz típusa, melyből csaknem 61 ezer példányt gyártottak le.

A 70-es évektől Budapesten kizárólag magyar Ikarus autóbuszok közlekedtek.

A legnépszerűbb az akkoriban a világ egyik legjobbjának számító, számos technikai újítással felszerelt (pl. szervokormány, automataváltó) Ik 200-as buszcsalád volt, melyből 1971 és 1999 között 2393 db szóló és 1680 db csuklós változatot szerzett be a BKV.

12

Az Ikarus 412-es alacsonypadlós városi autóbuszok 1999 óta szállítják utasainkat nap mint nap.

1985-ben jelentek meg a környezetkímélő motorral felszerelt 415-ös Ikarusok, 1999-ben pedig az alacsonypadlós 412-esek.

13

A Volvo alvázra épített Alfa Localo autóbuszok a 2000-es években kerültek a főváros útjaira. A részben alacsonypadlós járművek 2012-ig teljesítettek szolgálatot Budapesten.

A BKK egész évben szervez programokat a 100 éves évfordulóra. A nyitórendezvény március 1-jén, vasárnap lesz a Hősök terén, ahol 9 órától 11 régi és mai autóbuszt állítanak ki. Dél körül a járművek végighaladnak az Andrássy úton, a 100 évvel ezelőtti busz útvonalán.

(A részletes éves programot az oldal alján találjátok)

2000-ben jelentek meg újra Budapesten a külföldön gyártott buszok: használt MAN és Volvo alapra épített Localo buszok álltak forgalomba. Ezeket a BKV alvállalkozójaként magáncégek üzemeltették.

14

Volvo 7700A autóbuszok 2014-ben a felújított Várbazár előtt.

2004-2006 között a BKV 150 db új, Lengyelországban gyártott Volvo 7700A típusú autóbuszt vásárolt, majd 2009-ben használt Van Hoolokat.

15

Mercedes-Benz Citaro O530 a Megyeri hídon.

2010-től a Budapesti Közlekedési Központ irányítja a főváros közlekedését. Mivel eddigre a járművek átlagéletkora 18 évre emelkedett, elengedhetetlenné vált a buszflotta megújítása. Első lépcsőben kb. 200 db használt, de jó állapotú alacsonypadlós, légkondicionált Mercedes és Volvo autóbusz beszerzésére történt meg.

16

MAN Lion’s City autóbusz segíti Budapest agglomerációjának közösségi közlekedését.

A főváros új autóbusz üzemeltetési modellt vezetett be: a BKK nem járműveket vásárolt, hanem szolgáltatást, így az új buszok beszerzésével járó költség magáncégeket terhel, nem közpénzt kell erre fordítani. A módszer eredményességét bizonyítja, hogy 2013-ban 159 db új Mercedes Citaro, 2014-ben 167 db új Rába-Volvo 7900A és MAN Lion’s City autóbusz állt forgalomba.

17

Mercedes-Benz Citaro C2 típusú autóbuszok 2013 óta vesznek részt a budapesti közösségi közlekedésben.

2014 végére már 631 db modern, alacsonypadlós, környezetkímélő motorral felszerelt autóbusz szállította az utasokat Budapesten. Számos járaton egész héten vagy csak hétvégén kizárólag alacsonypadlós járművek közlekednek.

18

2015 március 1-étől Budapesten működik Európa egyik legnagyobb hibrid busz flottája.

Mivel a fővárosi közlekedésben a szolgáltatás minősége mellett a környezettudatosság is kiemelten fontossá vált, a károsanyag-kibocsátás mérséklése érdekében a BKK 2015-től a 200 új, alacsonypadlós, EURO 6-os motorral felszerelt MAN Lion’s City és Mercedes-Benz Conecto G autóbusz mellett 28 új, Volvo hibrid hajtású dízel-elektromos Volvo autóbuszt is forgalomba állít.

19

Van Hool sűrített földgázmeghajtású autóbusz Kispesten, a Munkás Szent József templom mellett.

49 darab sűrített földgázzal (CNG) működő Van Hool busz mellett 18 új, alacsonypadlós magyar PKD (partially knocked down kit) Ikarus 127V busz vesz részt a fővárosi autóbusz-közlekedésben a BKV üzemeltetésében. Így válik az utazás egyszerre komfortosabbá és környezetkímélőbbé.

Az évforduló részletes programja:

9.00: Autóbusz-kiállítás a Hősök tere Szépművészeti Múzeum felöli oldalán.

Kiállított 11 db jármű között az érdeklődők régi Ikarus buszokat, egy új, sűrített földgázzal hajtott új járművet valamint az egyik, 2015 tavaszán forgalomba álló Mercedes Conecto autóbuszt is láthatják az érdeklődők.

11.00: Az emlékév ünnepélyes megnyitása.

Beszédet mond dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes és Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Bemutatják az első autóbusz 100 évvel ezelőtti elindulását megörökítő emléktáblát is.

12.00: Autóbusz felvonulás

Az érdeklődők felszállhatnak a kiállított autóbuszokra, melyek ezt követően tesznek egy kört a Hősök terén, majd végighaladnak az Andrássy úton a Deák térig.

Nyílt napok a BKV buszgarázsaiban

Április 26. – Kelenföldi autóbuszgarázs

Május 31. – Óbudai autóbuszgarázs

Szeptember 6. – Dél-Pesti autóbuszgarázs

Szeptember 27. – Trolibusz-divízió, Kőbánya

Október 18. – Cinkotai autóbuszgarázs

Részletek a BKK honlapján

Ha te is kíváncsi vagy a 100 éves buszokra, nyomj egy lájkot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
25 zseniális hely Budapesten, ahol teljesen ellazulhatsz
Itt garantáltan kiszállhatsz a pörgésből, és végre pihenhetsz. Olvasós helyeket is tettünk a listára.
Szegedi Éva - szmo.hu
2025. július 07.



Nagy sikert aratott annak idején a 20 hely Budapesten, ahol lassíthatsz és lazíthatsz című cikkünk, többen is megírtátok kommentben vagy levélben, hogy ti mit tennétek a listára, hol töltődtök fel.

Az azóta eltelt évek alatt Budapest folyamatosan változott, (például a Margitutcakilenc 2017 márciusában bezárt, mindannyiunk nagy bánatára), új helyek születtek. Úgy gondoltuk, összegyűjtünk számotokra még 25 zseniális helyet a fővárosban, és írunk belőlük új listát, amit a változásokra reagálva 2025-ben is frissítettünk. Továbbra is várjuk kommentben a ti kedvenceiteket!

1. Római-part

Budapest egyik legtoleránsabb, legromantikusabb, legvidámabb, legérdekesebb területe, ahol boldog békességeben férnek meg egymás mellett a különféle korú, meggyőződésű, habitusú, életmódú emberek.

A part, ahová muszáj kinézni évről évre, ahol muszáj minden évben legalább egyszer hekkezni, sörözni, lángost enni, fröccsöt inni. Ahol olyan egyedülálló szórakozóhelyeket találtok egy csomóban, mint amilyen a Két Rombusz, a Nap bácsi vagy a Fellini Kultúrbisztró. Ahol lehet szörnyülködni emblematikus szellemházakon, mint amilyen az elhagyott Postás Üdülő. És amit a legtöbben mobilgát és lebetonozott part nélkül, fákkal együtt szeretünk.

A Római part Budapest egyik legjobb és legtoleránsabb helye számos büfével és az ellenállhatatlan DunaparttalA Római part ikonikus helyei a Két Rombusz, a Fellini Kultúrbisztró és a Nap bácsi

2. A Kiscelli kastély és környéke

Az 1914 januárjában brutálisan meggyilkolt Mágnás Elza sueretőjének (kitartójának) köszönheti Budapest ezt a gyönyörű helyet. Schmidt Miksa újíttatta fel, majd végrendeletében a városra hagyta. Ma múzeumként üzemel, itt láthatjátok többek között az október elejéig tartó Moszkva tér című kiállítást is. Az alábbi légifelvétel pár éve készült.

A régi trinitárius kolostort Schmidt Miksa újíttatta fel, majd végrendeletében a városra hagyta. Ma múzeumként üzemelA régi trinitárius kolostort Schmidt Miksa újíttatta fel, majd végrendeletében a városra hagyta. Ma múzeumként üzemel.

3. Az a kis pihenő a Marczibányi tér fölött

A Marczibányi térnél, a Felvinci út-Aranka utca-Ribáry utca kereszteződésében található ez a pici "tér", paddal. Ha csendes szemlélődésre vágytok, itt nyugodtan pihenhettek. Itt tényleg láttam olyan embert, aki olvasgatott a padon ülve, szóval kipróbált hely.

A Marczibányi térnél, a Felvinci út-Aranka utca-Ribáry utca kereszteződésében található ez a pici "tér", paddal. Ha csendes szemlélődésre vágytok, itt nyugodtan pihenhettek.

4. A Margit tér

Talán nem is tudtál róla, milyen kedves, parkos tér található a Margit körút fölött, a Margit utca és a Rómer Flóris utca találkozásánál. A bejáratnál szökőkút fogad, Beck Ö. Fülöp szobra díszíti. Kicsit elhanyagolt kert, ami talán annak is köszönhető, hogy kiesik a forgalomból és legutóbb, amikor ott jártunk, úgy tűnt, hogy a játszóteret is ritkán használhatják.

kedves, parkos tér található a Margit körút fölött, a Margit utca és a Rómer Flóris utca találkozásánál

5. Feneketlen-tó

Sokak kedvenc randihelye évtizedek óta. És a róla szóló - meglehetősen vérfagyasztó - legenda sem riaszt el senkit.

Update: a cikk írásakor még nem volt meg a Törőcsik Mari emlékhely, amit 2025 júniusában adtak át.

6. Bikás park

Pár éve gyönyörűen felújították, azóta mi is imádunk ide járni. A gyerekek kedvence a Bikás-domb, amire elképesztő energiával másznak fel újra és újra, illetve a kis halastó - legszívesebben órákig bámulnák a halakat, és ha tehetnék, bemásznának a vízbe...

@mysecretbudapest A Bikás parkot az 1970-es években hozták létre, és a 4-es metró megállójának építésekor a parkot felújították. #budapest #mysecretbudapest #budapesthungary #park #kert #kelenföld #nature #neked #nekedbelegyen #basszadbeforyouba #basszadkinekedbe #basszadkiforyouba #magyartiktok #sunshine #summer #summervibes ♬ Sunrise - Official Sound Studio

7. Kopaszi-gát

Sajnáltuk, amikor a régi, eredeti West-Balkánt annak idején kisöpörték innen. Az átalakított, parkosított terület azonban egy csapásra meghódította a budapestiek szívét. Ha csak egy pléddel és egy kis elemózsiával érkeztek, akkor is órákat tölthettek itt, úgy, hogy nem unatkoztok.

Íme, egy drónvideó a Kopaszi-gátról

8. Budafok-Tétény: Péter-Pál utca

A nemrég felújított Stáció lépcső is szerepel az általatok ajánlott helyek között. De az egész Péter-Pál utca felkerülhet a listára, varázslatos hely.

Miért érdekes? A Stáció lépcső és környéke a XVIII. században kialakult városközpont része, amely megőrizte eredeti hangulatát. A jellegzetes, kétszintes házakkal szegélyezett Péter-Pál utca volt egykor a főutca. A romantikus lépcsők közül a legismertebb a Stáció. Az utca elején, a kápolnától indult az eredeti 14 stáció - 1762-ben szentelték fel -, amely a kálváriahegyre vezet. 1831-ben készült a régi helyett újabb stáció, ma is ezt láthatjátok.

VIDEÓ: Ilyen volt a Péter-Pál utca ősszel:

9. Corvin tér

A budai oldal egyik legszebb tere a Corvin tér - mai formája a 18. század végén alakult ki, lakóházainak alapja középkori, tatárjárás utáni, török uralom előtti.

@mysecretbudapest Corvin Square. #mysecretbudapest #budapest #citylife #budapesthungary #water #fountain #fontana #springvibes ♬ Sound of flowing water (ASMR) 3D sound(938614) - MN Field Record

10. Japánkert a Margitszigeten

Mondhatnánk, hogy még az Isten is randihelynek vagy olvasós helynek teremtette, de Magyar György, a Margitsziget főkertésze alakította ki a 19. században. A kis tóban a karcsú hölgy pedig Csikász Imre szobrász alkotása.

Tökéletes pihenőhely a Japánkert a Margitszigeten

11. A Múzeumkert a Nemzeti Múzeumnál

Már régóta ráfért a ráncfelvarrás a budapestiek egyik kedvenc parkjára, a Muzira, vagyis a Múzeumkertre. 2019 szeptemberére készült el a kert átalakítása, és mára kellemes és népszerű hellyé vált. Gyakran látunk itt turistákat üldögélni, környékbelieket pihenni. Van, aki csak azért ül le, hogy kényelmes elfogyassza a kávéját, mások ide járnak ebédszünetben a környező irodákból.

A Nemzeti Múzeum parkja, a Múzeumkert tökéletes hely olvasgatáshoz, zenehallgatáshoz, kávézáshoz, vagy arra, hogy itt kapd be az ebédedet egy padon ülve

12. Zsivago, Paulay Ede utca

Szolid eleganciájával bűvölt el bennünket is, amikor ott jártunk. Itt nyugodtan lehet beszélgetni, érdemes ide szervezni a baráti találkozókat, ha nem hangos bulizásra vágytok. Egy korábbi összeállításunkba ezért került be, mert amikor egy szórakozóhelyen téli randihelykről kérdeztük a vendégeket, a Zsivagót is ajánlották.

Még mindig imádni való hely a Café Zsivago Budapesten

13. Az egykori török temető környéke a Várkert Bazár fölött

A Várbazár - anyukámnak örökké csak Ifipark - felett, a Buzogány torony alatt, a Várhegy oldalában található a mára csak pár négyzetméteressé zsugorodott régi török temető a turbános kopjafákkal. A régi képeken még több kopjafa volt, és az utóbbi évtizedekben volt, amit megrongáltak, letörtek, éppen ezért védik most kerítéssel azt a keveset, ami megmaradt.

Különleges hely, ahol lelassíthatjátok az időt. Ha éppen nincsen buli a Várkert Bazárnál, akkor csend van. Üldögélhettek a padon vagy a füvön, teljesen mindegy. Ide hallani a város zaját, a hajókürtöt, a környék zörejeit. Ha pénteken jöttök, belfuthattok egy.egy esküvői fotózásban is. Mivel kiesik a legforgalmasabb turistaútvonalakról, rendszerint kevesen tévednek erre, nem fognak benneteket tömegek zavarni a pihenésben.

14. A gellérthegyi rózsakert

Cikkünk 2025-ös frissítésekor vettük fel a listára ezt a lenyűgöző helyet. A Citadella mögött, a Jubileumi park fölött Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulójára készült el, és 2025-ben tovább bővítették. Több mint 50 rózsafajt és több ezer rózsatövet láthattok, valamint egy csapadékvíz megőrzésére kialakított esőkertet,

@mysecretbudapest Több ezer tő virágot ültettek Buda, Pest és Óbuda egyesítésének 150. évfordulójára a gellérthegyi Jubileumi parkba. Így jött létre a Rózsakert. #mysecretbudapest #budapest #budapesthungary #hiddengem #rose #rosegarden #rozsa #rózsa #magyar #magyartiktok #magyartiktokker #parks ♬ Roses - Mr. Hong

15. A magyar irodalom tere a Jókai téren

Szintén újabb hely Budapesten: 2022-ben hoztak létre a Jókai-szobor mögött. Itt-ott irodalmi utalások, idézetek díszítik. Bent asztalokat, padokat találsz az étkezéshez.

@mysecretbudapest A magyar irodalom terét 2022-ben hozták létre a Jókai téren. Itt-ott irodalmi utalások, idézetek díszítik. Bent asztalokat, padokat is találsz az étkezéshez. #mysecretbudapest #budapest #budapesthungary #magyartiktokker #magyar #budapesti #magyartiktok #park #pov #povs #irodalom #irodalomtok #kultúra #kultura ♬ Literature - Ember

16. Rengeteg Romcafé, Tűzoltó utca

Budapesten talán itt található a legtöbb játékmackó, tele van velük a kávézó. Kiváló kávézós, teázós, csokizós hely, néhány éve írtunk róla.

17. Wekerle-telep

Az 1900-as évek elején döntötték el a lakónegyed felépítését, ám csak 1926-ra készült el. 48-féle háztípust láthattok a sugaras elrendezésű Wekerlén. Többségük mesebeli házikónak tűnik. A kor egyik legkorszerűbb "lakótelepe" volt, vízvezetékhálózattal, 1926-től villanyvilágítással. A főtér Kós Károly munkája, ezért viseli most a nevét.

Bár az eltelt évtizedek alatt változott is a 19. kerületnek ez a része, és a házakon is átalakításokat hajtottak végre a lakók (mert már nem él a régi, igen szigorú házirend), érdemes itt sétálgatni, egészen más dimenzióba kerültök.

Elbűvölő házikóival még mindig az egyik legszebb városrész a kispesti Wekerletelep

18. A Czakó-kert

A Naphely közelében találjátok a régi, elpusztított Tabán egyik megmaradt épületét, a Czakó utca elején, a sarkon. A XVIII. század végén épült házat pár éve vásárolták meg és alakították át az udvarral együtt, így hozták létre ezt a tündéri helyet. Itt nem csak pihenni lehet, szombatonként piac működik az udvaron.

19. Millenáris Széllkapu

Néhány éve készült el a park a Millenáris testvéreként, Közép-Európa legnagyobb, háromdimenziós függőkertjével, cseresznyefa-ligettel, halastóval, látványos design-napelemekkel, és egy olyan szökőkúttal, és kötélpályás játszótérrel, ahol egész nyáron játszanak a gyerekek.

20. Napos Oldal Vegetáriánus Étterem

21. Az I. kerületi lépcsők

A hepehupás, meredek Gül Baba utcához hasonlóan lelassítanak és megnyugtatnak.

22. A Budai Arborétum

A Móricz Zsigmond körtértől egy nem túl megerőltető sétával juthatsz ebbe a lenyűgöző kertbe. A budai oldal füvészkertje egyetemi campus és természetvédelmi terület is. Ezen a helyen alapított a Bach-korszak idején kertészképző iskolát dr. Entz Ferenc, az 1848-as szabadságharc orvosa. Az arborétum jelenlegi növényanyaga csaknem 2000 fásszárú dísznövény fajt és fajtát, több száz hagymás virágot és csaknem 250-féle egyéb évelő dísznövényt foglal magában.

Két részre oszlik, a Felső-kertre és az Alsó-kertre. Iskolai időben, hétköznap minkét kert nyitva tart, a belépés pedig ingyenes. A legszebb tavasszal és ősszel.

23. Rombusz Terasz a Ráday utcán

A kaviccsal felszórt udvarról a Kultiplex kertje jutott eszünkbe, az is ezen a környéken volt, sokáig gyászoltuk. A Rombusz talán még a változatos programokkal idézi a Kulti szellemét. Italokban és ételekben is elég jók, ezért is ajánljuk. Kérjetek hamburgert vagy nachost.

24. Dunaparty Megálló a 11. kerületben

Különös hely, majdhogynem bizarr, éppen ezért került fel a listára. Valahogy így indult egyébként annak idején a Zöld Pardon is: egy lakókocsi a semmi közepén, néhány asztal székkel, napernyő, Duna, és kész.

A Dunapartyban rendelni egy Londonból leselejtezett piros busznál tudtok. A választék és a zene is a retróra épül, ha hekket, palacsintát és lángost akartok, akkor nem kell a Rómaira menni érte.

dunaparti

25. Bálint Galéria Kávézó

Decens budai hely egy második kerületi villában és annak kertjében. Pazar látvány, nyugalom. Eredetileg bárpulttal felszerelt műhely volt, bútorkereskedésnek indult, aztán hála Istennek és a lassan ideszokó vendégeknek gazdag gyűjteménnyel rendelkező izgalmas és stílusos kávéház lett belőle. Ilyen egészen biztosan nincsen még egy Budapesten.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Malacok között kávézni? Budapesten már ezt is lehet! – a Minipig Caféban jártunk
Megnyílt Európa első malacos kávézója, a Minipig Cafe, ahol tizenhárom apróság társaságában lehet egy kicsit lelassulni. Mi is megnéztük őket.


A Minipig Cafe kávézó kétszintes: az alsó szinten egy hangulatos, dizájnosan kialakított tér fogad, ahol kávékat, üdítőket lehet rendelni, a galérián pedig az állatokkal lehet ismerkedni.

A malacok minnesotai törpemalac és vietnámi csüngőhasú keverékek, és jelenleg tizenhárman vannak.

Már az alsó, kávézó szint is tele van apró malacos utalásokkal, gondosan megkomponált részletekkel. Látszik, hogy nem egy gyorsan összedobott projekt, hanem egy tudatosan felépített élményhelyszín.

A tulajdonos pár egy japán utazás során találkozott hasonló koncepcióval, és mivel Európában sehol sem láttak még ilyet, elhatározták, hogy megcsinálják itthon.

Az ötleten 2023 novembere óta dolgoznak, és most végre megnyitották az ajtókat.

@szeretlekmagyarorszag.hu Mimimalac kávézó nyílt Budapesten! @MiniPig Cafe Budapest ?Paulay Ede utca 2. #budapest #program #minimalac #kavezo #minipig #cafe ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Így juthatsz be te is a malacokhoz

Ahhoz, hogy valaki találkozhasson a malacokkal, először időpontot kell foglalnia. Csak így lehet bejutni, spontán betoppanni nem lehet.

Érkezéskor a vendég először a földszinti kávézótérbe lép, ahol kap egy váltópapucsot, majd kézfertőtlenítés következik, és alá kell írni a házirendet, ami röviden, érthetően összefoglalja a szabályokat. Ezután lehet felmenni a galériára, ahol már várnak a malacok. Egy gondozó végig jelen van és segít eligazodni, megmutatja, hová ülhetsz, és mire figyelj a látogatás során.

Mivel a látogatás ideje alatt minden vendég egy fix helyet kap, a malacok szabadon dönthetnek arról, kivel szeretnének kapcsolatba lépni.

Nem szabad őket felemelni vagy utánuk szaladni. Ők választanak, ők közelednek, amikor kedvük tartja.

A törpemalacok egyébként kifejezetten kíváncsi, barátságos jószágok. Szeretik a simogatást, az emberek közelségét.

A látogatás után visszatérhetsz a kávézótérbe, ahol specialty kávé, teák, sütik és kényelmes fotelek várnak. Itt még jól ki lehet beszélni a fent szerzett élményeket.

Cím: 1061, Paulay Ede u. 2.

Nyitvatartás: hétfőtől vasárnapig 08:00 és 20:00 között

www.minipig.cafe

Fontos szabályok, időpont, jegyárak:

A látogatás csak előzetes online foglalással lehetséges, és előre is kell fizetni.

A jegyárak: felnőtteknek 6.500 Ft/30 perc, gyerekeknek 3.500 Ft/30 perc.

A fenti részre csak to-go pohárban szervírozott italokat lehet felvinni (malacbiztos tetővel).

Fotózni és videózni lehet, de csak vaku nélkül.

A látogatás 30 perces, utána a malacok pihennek mielőtt új csoport érkezik hozzájuk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Ilyen volt, amikor dél előtt leállt tíz percre a tömegközlekedés Budapesten - videón, amikor megáll az élet egy kicsit a fővárosban
„Van, aki szerint sok a 10 perc, mások szerint kevés, de a valóság az, hogy ha a város sarcolása folytatódik, akkor a leállás legközelebb nem 10 perces, hanem 10 órás, 10 napos vagy 10 hetes lesz” - mondta a főpolgármester.


Pénteken 11 óra 50 perc és déli 12 óra között tíz percre leálltak a BKK járatai Budapesten. A főpolgármester, illetve a főváros vezetése a leállást figyelmeztetésnek szánta, mert a kormány a szolidaritási adó növelésével és egyéb lépésekkel nehéz helyzetbe hozta az önkormányzatot. Karácsony Gergely kifejezetten úgy fogalmazott, hogy ellehetetlenítik a működést.

@szeretlekmagyarorszag.hu #budapest #bkk #karácsonygergely #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

„A pénteki leállást nevezzük első figyelmeztetésnek. Figyelmeztetés a kormánynak, hogy Budapestet nem lehet legyűrni, és jelzés a budapestieknek, hogy mi is a tét: a város működése, a hétköznapjaink nyugalma, a budapestieknek járó közszolgáltatások biztosítása” – mondta a HVG-nek adott interjújában Karácsony Gergely.

„Van, aki szerint sok a 10 perc, mások szerint kevés, de a valóság az, hogy ha a város sarcolása folytatódik, akkor a leállás legközelebb nem 10 perces, hanem 10 órás, 10 napos vagy 10 hetes lesz”

- tette hozzá a főpolgármester, aki azt is kijelentette, hogy erkölcsi és politikai kötelessége megvédeni Budapestet, és ehhez minden jogi és politikai eszközt felhasznál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
A legjobb fotók az augusztus 20-i rendezvényekről - kevésbé hivatalos képeken a főváros az ünnepen
Fotósunk Budapesten járt körbe reggeltől, és készített képeket a légi parádétól a Duna-parti forgatagig.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2025. augusztus 20.



A tűzijáték előtt érdemes végignézni, milyen is volt a mai augusztus 20-a a fővárosban.

Fotósunk Budapesten járt körbe reggeltől, és készített képeket a légi parádétól a Duna-parti forgatagig:


Link másolása
KÖVESS MINKET: