SZEMPONT
A Rovatból

Raskó György: Ha egy tehenészetnek takarmányt kell vásárolnia, akkor abban a pillanatban csődbe mehet

Bár a búzával, kukoricával, árpával nincs gond, de silókukoricából, lucernából, szénából idén nagyon kevés termett - mondja a szakértő. Raskó György szerint a klímaváltozás miatt már megindult a szemléletváltás a mezőgazdaságban, de ez még mindig kevés.


Az idei nyarat az egyik legszárazabb nyárként harangozták be, amit tavasszal rendkívüli fagyok előztek meg. Emiatt például a meggy felvásárlási ára történelmi magasságokba emelkedett, a kajszibarack termőterületének 60%-án pedig szinte semmi sem termett. Jobb a helyzet a búzánál, aminek sem a hozamára, sem a minőségére nem lehet idén panasz. De mivel csökkent a termőterület, így is az 5 millió tonnás lélektani határ alá csúszott be a magyar termés. Ez az elmúlt 12 évben csak egyszer fordult elő, az aszályos 2022-ben. A kukorica is 5 millió tonna alatt maradhat, azonban annak a minőségével és árával sem lesz gond.

A klímaváltozás mindenesetre egyre nagyobb kihívás elé állítja a gazdálkozókat. Bár érkezett némi eső az elmúlt napokban, de nagyon egyenlőtlen területi eloszlásban. A Duna–Tisza közén és a határ déli vonalában nagyon kevés víz van a talajban, ott nagyfokú az aszály. Raskó György agrárközgazdászt kérdeztük arról, hogyan alkalmazkodhat mindehhez a magyar mezőgadaság.

– Korábban riasztó hírekkel volt tele a sajtó arról, hogy ismét az egyik legszárazabb nyár előtt állunk. Azóta azért voltak esők. Milyen lesz az idei termés?

– Az árpa közepes termést hoz, különösebb kár nem érte. Az a mennyiség, ami Magyarországon szokásos árpatermés, az idén is meglesz, a tavaszi és őszi vetésből együtt biztosan egymillió tonna feletti mennyiségben. Ez bőven fedezi a hazai szükségletet.

A búzánál a terméshozamok változóak, de az átlag mindenképpen jobb lesz a közepesnél. Nem lehet azt mondani, hogy sanyarú lenne a helyzet.

A kalászos gabonákból tehát egy jó, szokásos átlag körüli termés várható. Ez a mennyiség belföldi felhasználásra elegendő, és exportra is marad belőle. De van két másik jelentős növény, amelyeknél normál években nagy termés szokott lenni: a kukorica és kisebb részben a napraforgó. A napraforgó aszálytűrő képessége nagyon jó, így ott nem számítunk nagy károkra. A vetésterület is rendkívül nagy, közel 700 ezer hektár. Idén is várható 2,2-2,3 tonnás termésátlag, tehát továbbra is az EU egyik legnagyobb napraforgótermelői maradunk. Ukrajna persze más kategória, náluk is jó az időjárás, így ott is jó termésre számítanak. Így Magyarországon nem fog kiugróan emelkedni a napraforgó ára. Ha az Alföldön komoly aszálykárok lesznek, akkor is megtermeljük a szükséges mennyiséget és még exportra is marad belőle.

– Ez megnyugtató, de tény, hogy a Kárpát-medence vízegyensúlya a jövőben sem fog jól alakulni, évről évre súlyosabb aszályokkal számolhatunk. Szárazságtűrő növényekről gondolkodnak már?

– Az elmúlt másfél évtizedben jelentős szemléletváltás történt. A gazdák most már minden erővel a vízmegtartó talajművelési technológiákra koncentrálnak. Ez nemcsak szemléletváltás, hanem gyakorlati tapasztalat is. A vízügyi gondolkodás is megváltozott: korábban az volt a cél, hogy a vizet mielőbb elvezessük, ma már az, hogy minél több vizet megtartsunk az ország területén. Az idei év csak tovább fogja erősíteni ezt a gondolkodást. De ez még mindig kevés. Az idei aszálykár is valószínűleg sok százmilliárd forint lesz. A megoldáshoz 10–15 éves program kell. Az öntözéses mezőgazdasághoz tározókat kell építeni.

Korábban megvoltak azok az öntözőcsatornák, melyek mára teljesen lepusztultak, felveri őket a gaz. Ezeket a régen, jól működő csatornákat ki kell tisztítani, újra működővé kell tenni a régi szivattyúállomásokat is, amelyeket sajnos mára részben szétloptak.

Ez beruházás kérdése. A szemléletváltás megvan, most már lépni kellene. A meglévő infrastruktúrát újra használni kellene, mint 30–40–50 évvel ezelőtt.

– A megfelelő számú tározó az árvízvédelemben is segíthetne? Tavaly szeptemberben például hatalmas vízmennyiség zúdult ránk. Meddig tartott volna ki a bennük lévő vízmennyiség, ha el tudták volna tárolni öntözési célra?

– Az biztos, hogy kitartott volna idén a mezőgazdasági szezon végéig.

– Ehhez mekkora tározók kellenének? Tisza-tó méretűek?

– Nem feltétlenül. Inkább sok kisebb tározóra van szükség, akár falvanként egyre. Ez túlzásnak tűnhet, de a cél az, hogy helyben tudjuk megfogni a csapadékot. Tájvédelmi szempontból is jobb a sok kis záportározó, amelyek egy-egy falu vagy néhány település vízigényét fedezni tudják. Egy ilyen tározó körülbelül 5–6 millió köbméter vizet képes tárolni, és erre lehet aztán kiépíteni a helyi öntözési infrastruktúrát.

– Magyarország kis ország, de nagyon különböző tájegységek vannak. Országrészenként mekkora különbségek vannak az aszályhelyzet és a vízellátás megoldhatósága szempontjából?

– Ahogy mondtam, az Alföld csatornahálózata kiépített, csak épp száraz. Ennek a rendbetétele 1-2 év alatt megoldható, nem is túl drágán. Ezzel párhuzamosan lehet építeni a tározókat.

A beérkező vízmennyiség elegendő lenne, csak a megfelelő feltöltöttségi szintet kell biztosítani.

A probléma inkább a gazdák hozzáállása. A víztársulatokhoz való hozzájárulást az Orbán-kormány eltörölte a kisebb gazdaságok számára, és azóta ezek a gazdák nem fizetnek semmit, pedig az infrastruktúra számukra is fontos. Ázsiában, Dél-Amerikában, Új-Zélandon elképesztő az együttműködés a gazdák között. Ott mindenki kötelezően részt vesz a közös fenntartásban. Ilyet nálunk nem látni.

– A kormány idén átvállalja az öntözés költségeit, de ez csak ott lehet érvényes, ahol van is öntözőberendezés. Egy slaggal nem lehet kimenni a földre...

– Halálra bosszant ez a kommunikáció az öntözési díjak átvállalásáról. Jelenleg 100–110 ezer hektár van öntözve a több mint 4 millió hektár szántóból. Tehát ez elenyésző mértékben érinti a gazdákat.

– Nemcsak a növénytermesztés, de az állattenyésztés is vízigényes. Hogy hat rá ez az aszályos időszak?

– Közvetetten, de annál súlyosabban. A szarvasmarhának tömegtakarmány kell: silókukorica, lucerna, széna, ezekből idén nagyon kevés lesz. Emelkednek is a fajlagos költségek.

Ha egy tehenészetnek takarmányt kell vásárolnia, akkor abban a pillanatban csődbe mehet, ezt még a magas tejárak sem fedezik.

A baromfi- és sertéstartás ebből a szempontból kevésbé érintett: ha van elegendő abraktakarmány, búza, árpa, márpedig ezekből idén lesz, akkor ott nem lesz gond.

– A génmódosított, aszálytűrő növények alkalmazása nálunk még nem aktuális?

– Minden nép a saját kárán tanul. Észak- és Dél-Amerikában, Ázsiában már régóta használnak génmódosított vetőmagokat. Európában viszont ez politikai kérdés, a zöldek tiltakozása miatt. De szerintem előbb-utóbb revideálni fogják ezt az álláspontot, mert

a szárazságtűrő fajták alkalmazása elkerülhetetlenné válik.

1980 és 2024 között 1,7 fokkal nőtt a Kárpát-medencei átlaghőmérséklet, a nyári pedig 2,1 fokkal, ami már extrém. A régi fajták ezt nem bírják.

– És amíg tiltják a génmódosított vetőmagokat, addig azzal kell dolgozni, ami van?

– Így van. Az alaptörvény tiltja a génmódosított vetőmagok használatát, ezt a mostani parlament biztosan nem változtatja meg. Törvénytisztelő emberként tudomásul vesszük. Egyelőre csak veszteséget növelünk: az aszálykár mértéke évről évre nő. Én nem érvelek a génmódosítás mellett, mert rögtön politikai támadás éri az embert, de el kellene gondolkodni azon, meddig bírja ezt az ország.

– Az ipar is sok vizet fogyaszt. A Paksi Atomerőmű nyaranta gondba kerül, ha nincs elégséges víz a Dunában, vagy az túlságosan felmelegszik. És itt vannak az új akkumulátorgyárak, amelyek vízigénye aggasztóan magas. Mi lesz így, miközben a mezőgazdaság is vízhiányos?

– Ha jövőre új kormány lesz, biztos vagyok benne, hogy nem adnak több engedélyt új akkugyárakra. Aminek már van engedélye, azon nem lehet változtatni, de borzalmas kárt okozott ez az irány. Például Debrecen környékén a CATL elviszi a vizet a működő öntözési rendszerek elől. Ott hiába van infrastruktúra, nem jut majd bele elég víz.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Ligeti Miklós: Most már a NER-ben nem vesződnek a színjátékkal, ez színtiszta pártpropaganda
Bár Magyar Péter cáfolta, hogy a Tiszának lennének adóemelési tervei, elindult az ezzel kapcsolatos plakátkampány, méghozzá adófizetői pénzből. A Transparency International szerint egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy a korábbi álcát fenntartsa maga körül.


Elindult a 4 milliárdos plakátkampány a Tisza állítólagos adóemelési terveiről, amit Magyar Péter már többször megcáfolt. Az óriásplakátokon az Európai Bizottság elnöke látható, aki marionettbábukkal bábozik valakikkel, és azzal buzdítanak a nemzeti konzultációban való részvételre, hogy „Brüsszel bábjai adót akarnak emelni." Bár a plakátokon név szerint nem említik a Tiszát, ez az üzenet rímel a Fidesz és a kormány fő üzenetére Magyar Péterrel szemben, a kormány oldalán pedig már a címből kiderül, hogy adófizetői pénzből "Tisza adóemelési terveiről" konzultálnak.

Hogyan nevezheti ezt a kormány tájékoztató kampánynak, és miért nem lép közbe a Választási Bizottság? Erről beszélgettünk Ligeti Miklóssal, a Transparency International Magyarország korrupcióellenes civil szervezet jogi igazgatójával.

– A most az utcákat elárasztó plakátok hivatalosan nemzeti konzultációt hirdetnek, azaz a kormány működéséhez kapcsolódnak, de közben a kormány honlapján egyértelművé teszik, hogy mindez a Tisza párt elleni választási kampány része, azaz pártérdeket szolgál. Hogyan lehet ezt ilyen nyíltan felvállalni?

– Valójában, amit megvalósulni látunk, ami kibontakozik az elmúlt pár évben, az csak őszintévé teszi a NER-t. Ugyanis a NER, egymásra épülő hazugságok rendszere. Azt bábozzák el, hogy ez demokrácia meg jogállam. Hol tesznek hozzá jelzőket, hogy illiberális, vagy azt magyarázzák, hogy a jogállam az, mint olyan, az nem is megfogható jelenség, de azért ez itt demokrácia, meg jogállam, ahol nem is bajlódnak a különösebb részletezéssel. Valójában ez a rengeteg manőver mind azt hivatott elfedni, hogy Magyarországon nem jól működnek a dolgok. Viszont az elmúlt pár évben, amióta nem jönnek az uniós források, meg a szűk két évben, mióta a Tisza mozgalom és Magyar Péter színre lépett,

egyre kevesebb energiája van a NER-nek arra, hogy ezt az álcát fenntartsa maga körül.

Így aztán azok a jelenségek, amikre eleinte csak az olyan éber szemű kritikus civilek, mint amilyen a Transparency International Magyarország is, később meg már külső megfigyelők is, például az EBESZ mutatott rá, például, hogy összefolyik a párt és az állam működése, nem lehet elhatárolni a közkiadásokat, a közpénzeket, a párt kampánypénzeitől, a párt, a Fidesz érdekében álló propagandatevékenységtől, mára már nyíltan zajlanak. Most már a NER-ben vagy nem vesződnek a színjátékkal, vagy nem veszik észre már, hogy elfelejtették a kötelező tánclépéseket végigjárni, mindenesetre nincsen energia erre.

– Miért?

– Ez egyfajta posztkommunista pártállami működés. Nincsen ugyan beleírva az alkotmányba, ami 1989-ig benne volt, hogy a párt azaz az MSZMP a társadalom vezető ereje, és hogy nem is létezik olyan, hogy hatalommegosztás, mert ebből következően minden hatalmat gyakorol. Lényegében most is az van, hogy a NER, a rezsim fennmaradásának,

a Fidesz hatalomban tartásának az érdeke mindent felülír,

és kisebb-nagyobb módosításokkal, csiszolgatásokkal ehhez a gyakorlathoz idomították a jogszabályokat is. Például amit 2014-ben még színtiszta jogsértésként tudott megfogalmazni a Transparency International Magyarország, hogy a kormányzati szervek és önkormányzatok folytatnak a kormánypárt, a Fidesz érdekében kampánytevékenységet a választást megelőző időszakban, nem csak abban az 50 napban, ami a szavazás előtt van, hanem az azt megelőző fél évben, például plakátolnak, meg különféle rendezvényeket szerveznek, az mostanra bekerült a választási eljárási törvénybe, hogy a kampányszabályok, a tilalmak nem vonatkoznak a kormány által folytatott lakossági tájékoztató tevékenységre.

– Mennyiben kormányzati tájékoztatás a kampánytevékenység?

– Úgy, hogy a hatóságok, a választási bizottság, választási iroda, adatvédelmi hatóság egyáltalán nem vizsgálja, hogy ez az úgynevezett lakossági tájékoztatás, mindig konkrétan a Fidesz és a kormány üzeneteit közvetítő propagandatevékenységben nyilvánul meg plakátokon, vagy éppen olyan kéretlen email üzenetekben, amin keresztül például a kormány Ukrajnával, Oroszországgal kapcsolatos álláspontja ömlik a COVID vészhelyzeti információs csatornán is. Tehát elmosódik az a választóvonal, ami a kormányzó pártot és a kormányt, az államot és a pártot elválasztja egymástól.

– Perképesek ezek a határátlépések?

– Nem lehet mindent mindig bíróságon érvényesíteni. De még a jelenlegi szabályok szerint is, amikről határozottan lehet állítani, hogy kifejezetten annak a gyakorlatnak a jogi megtámogatásához vannak igazítva, amit a Fidesz folytat, ami a NER-nek a működési sajátossága, ezek mellett is lehetne észlelni és szankcionálni ezeket a rossz gyakorlatokat. Attól, mert a lakossági tájékoztató tevékenységre nem vonatkoznak a kampányszabályok, még

a Nemzeti Választási Iroda mondhatná azt, hogy az nem lakossági tájékoztató tevékenység, hogy tudta-e ön, hogy Soros György, von der Leyen, Manfred Weber meg Zelenszkij összeesküdtek arra, hogy átoperáltatják az összes óvodást fiúból lánnyá vagy lányból fiúvá, és elveszik a munkahelyeinket, megerőszakolják a feleségeinket.

Ez színtiszta pártpropaganda. Erre mondhatnák azt az arra hivatottak, hogy az a lakossági tájékoztatás, hogy tessék kezet mosni, mert fertőző betegségek vannak, vagy tessék felvenni az oltást, mert járványhelyzet van. A Nemzeti Adatvédelmi- és Információs Hatóság is mondhatta volna azt, hogy az személyes adattal visszaélés, hogy kéretlen, kormánypropaganda üzenettel bombázza a COVID infóra feliratkozó polgárokat a hatalom. Azaz még ezek mellett a szabályok mellett is lehetne sokkal jobb működést elérni és szankcionálni ezeket a vadhajtásokat. Nyilván a tiszta helyzet az lenne, ha tilos lenne az, ami tilos. Azaz a jogszabályok meg is tiltanák azt, amit nem illik csinálni, és ezeknek a tilalmaknak érvényt szereznének azok a szervek, hivatalok, amelyeknek az a dolga, hogy ezeket a szabályokat alkalmazzák a gyakorlatban.

– Hoztak egy törvényt, hogy korlátlanul lehet kampánycélra pénzt költeni, ennek mi lehetett a célja?

– Ennek több oka is lehet. Azon, hogy korlátlan a kampányköltés, annyira nem kell meglepődni. Gyakorlatilag majdhogynem az volt a főszabály, hogy a kampányokra elkölthető pénzmennyiségnek nincs felső határa, mert kampányköltési plafon csak a nemzeti, azaz a hazai parlamenti választásra vonatkozott, az Európai Parlamentire soha, igaz, hogy annak a kampányfelhajtása is sokkal kisebb volt, de az önkormányzati választásokra se vonatkozott soha a kampányköltési limit, pedig a polgármester-választás, önkormányzati választás az nem kevésbé jelentős, mint a parlamenti választások. Ráadásul a parlamenti választási kampányok költési plafonját sem tartották soha tiszteletben. Ez 98-tól 2010-ig 1 millió forint volt, és már 98-ban sem 1 milliót költöttek jelöltenként, azóta meg az inflációval növelt 5 milliós plafon volt egészen mostanáig. Tehát

ennek inkább szimbolikus jelentősége volt.

Természetesen a Transparency International Magyarország ellenzi, hogy eltörölték ezt a szabályt, mert így már formai értelemben sem lehet számonkérni az érintett politikai szereplőkön, hogy túlköltik magukat.

– Korábban azt is megfigyeltük, hogy a kampányba a kormánypárti oldalon magukat civilnek mondó szervezetek is bekapcsolódtak, melyekre eleve nem vonatkoztak a kampánypénz költési szabályok.

– Azért tartja fenn a Fidesz ezt a háromosztatú kampányolást, azaz van egyrészt az állam, a kormányoldali kiadás, tehát amikor elmossa a párt és az állam közötti határokat, másrészt vannak az úgynevezett harmadik szervezetek, tehát a kampány kiszervezése, például a CÖF, és harmadrészt van a párt maga, mert ez bejött. Ez működött ‘14-ben, ‘18-ban, ‘22-ben, az ellenőrző hatóságok erre vannak szoktatva, tudják, hogy az Állami Számvevőszéknek, a Kincstárnak, a választási szerveknek hol kell becsukni a szemüket. Az emberek is hitelesebben fogadnak el egy üzenetet, ha az a magas autoritású kormánytól érkezik, és nem valamely párttól.

– Ezek szerint ez várható a mostani kampánynál is?

– Még valószínűleg a Fidesz maga sem tudja, mekkora öngólt rúgott a kampányplafon eltörlésével, mert így a Tiszától sem tudják majd kérdezni, miből van ez a nagy költés, meg hogy ki van a háttérben. Tehát ezzel a Tiszát is bátorítják arra, hogy bármilyen fundraising megengedett, tessék csak költeni, amennyi tetszik.

– Milyen hatása lehet az eddigi háromosztatú modellre, hogy megszűnt a politikai hirdetések lehetősége a Metánál és a Youtube-on is?

– Azt még nem tudjuk, hogy ezt pontosan hogyan fogja kezelni a Fidesz, tudomásul veszi-e, vagy megpróbálja trükökkel megkerülni a hirdetési tilalmat. Tény, hogy mintha tényleg kevesebbet látnék én is ezekből a megafonos, és hasonló hirdetésekből, de azért azt fontos látni, hogy a kampányfeladatok megosztása, a háromosztatúság nem csak a Facebookra meg a Youtube-ra terjed ki. A CÖF-nek is volt mindig nagyon masszív plakátolása, és nem csak funkcionális, hanem a kreatív tartalom szerint is megoszlottak a feladatok. A Fidesz és a kormány alapvetően a pozitív üzeneteket, vitte a korábbi választási kampányokban. Például, hogy megvédjük az országot, illetve a 22-es kampány során volt egy „népszavazás” az LMBTQ közösséggel szemben, akkor is a kormány népszavazási üzenetét egy gyermekét ölelő anya képe jelent meg. A CÖF-nél pedig volt a negatív mini Feri, és a bohóckampány, tehát a lejárató, a gegeskedő negatív kampány jutott a CÖF-re.

– Ezek szerint, amit elmondott, ez ellen nem is nagyon lehet mit tenni, mert papíron minden törvényes és szabályos?

– Meg vannak hajlítva a jogszabályok, azaz beütötték a jogszabályi szövetbe azokat a lyukakat, amiken keresztül a megengedő hatósági gyakorlat ezt a megoldást elfogadhatóvá teszi.

De nem igaz, hogy minden jogszerű, csak most azt játsszák az államhatalmi szervek, hogy a jog az olyan homályos, az olyan sokféle értelmezést tesz lehetővé, és az ő értelmezésük pedig az, hogy itt minden rendben van.

Tehát az Állami Számvevőszék mércéjével mérve a CÖF-jelenséget ugyanúgy meg kellett volna küldeni sok százmilliós, milliárdos fizetési kötelezettséget eredményező vizsgálatokkal, és szankciókkal, ahogy a Márki-Zay Péter vezette ellenzéki összefogást is megküldték, csak persze szelektív a látásuk, van egy látótérkiesés az esetükben, az MMM-et látják, a CÖF-öt meg nem. Persze az MMM-nél amatőrök voltak a szervezők, mert személyi szervezeti összefonódásokat tartottak fenn. A CÖF ügyesebb volt, mert a cöfös plakáton nem szerepelt kormánypolitikusnak a neve, meg nem ugyanazt a telefonszámot, e-mail címet, bejelentett székhelyeket használták. Tehát, ehhez azért kell egy masszív, vastag, szándékos, önmagában is jogsértő félrenézés, tudatos rossz jogalkalmazás.

– Ez mennyiben tekinthető választási csalásnak?

– Nem, nem az. A választási csalás, ezt el kell fogadni, az individuális magatartásokra van elképzelve, mint hogy a büntetőjog maga is individuális magatartásokra van méretezve alapvetően. Biztos vannak olyan mozzanatai, amelyek beleillenek a választás rendje elleni bűncselekménybe, vagy akár a hivatali visszaélésbe, vagy közfeladati helyzetben elkövetett visszaélésbe, de

amikor az állam tudatosan rosszul működik, azaz a közjó helyett a párt érdekeit, a nemzet helyett a rezsim céljait szolgálja, akkor arra nagyon nehéz büntetőjogi megoldást találni, büntetőjogi választ adni.

Tehát azt igazolni, hogy az a járási hivatalvezető, vagy polgármester, vagy számvevő tanácsos, vagy a választási irodának az az osztályvezetője, aki nem indított vizsgálatot a CÖF ellen, hogy az kifejezetten azért cselekedett vagy tartózkodott a cselekvéstől, hogy ezáltal a Fidesznek előnyt biztosítson, és az MSZP-nek, meg a Tiszának hátrányt okozzon. Szóval sajnos nagyon nehéz, elkötelezettebb, felkészültebb nyomozói, ügyészi munka mellett is igazolni, hogy egy-egy ilyen fogaskeréknek a magatartása minden mozzanatában fedi a büntetőtörvényi tényállást.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

SZEMPONT
A Rovatból
Pottyondy Edina: Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?
A humorista szerint „az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől”.


Pottyondy Edina újabb YouTube-videóban mondta el véleményét a magyar közélet aktuális eseményeiről. Szerinte „a kormánynak nem a kutatás-fejlesztés, az informatika-oktatás a fontos, inkább a forradalmi technológiát igénytelenül »összemekkmesterkedett«, általános iskolás színvonalú bullying-videók készítésére használják” a mesterséges intelligenicát.

Felhívta a figyelmet arra, hogy „már az utca emberét is digitálisan tenyésztik” azokban a klipekben, amelyekben a "Tisza-adó" lehetséges következményeit vetíti előre a kormánypárt. Ebben például elhangzik, hogy a "Vera" nevű tanárnő 33 ezer forinttal kevesebbet keresne havonta.

„Az AI-magyarok rettegnek a Tisza-adó terveitől. Vera nagyon rémült, vajon attól fél, hogy plusz adót kell fizetnie, vagy hogy kiderül, nem is létezik?”

– tette fel a kérdést Pottyondy Edina.

A humorista beszélt a most megjelent 1242 - A Nyugat kapujában című történelmi filmről is.

„Bizonyos szempontból ez a film zseniális alkotás. Van egy alaphelyzet, amin nehéz változtatni, hiszen a tatárok kiirtották az ország felét. És van egy másik alaphelyzet, amin szintén nehéz változtatni:

az Orbán-kormány olyan szolgaian dörgölőzik a keleti nagyhatalmakhoz, mint Mari néni vádlija a kanos kutyához.

Tehát egyszerre kell szeretni keleti testvéreinket és valahogy elsunyulni, hogy kardélre hányták a fél országot.”

Pottyondy szerint ez a lehetetlennek tűnő feladat teljesült is a filmben: a magyar sorstragédia miatti kesergés helyett „egy kifejezetten pozitív, optimista üzenetre fókuszál és a középpontba egy karizmatikus vezetőt állít. Nem IV. Bélát, hanem Batu kánt”.

„A »Batu kán a mi hősünk« olyan csavar, amire magyar ember nem tud felkészülni. Mintha egy izraeli iskoláscsoport megnézne egy holokauszt-filmet, ahol Hitler megmenti a zsidókat”

– mondja.

Végül szót ejt K. Endre, a kegyelmi ügy egyik főszereplőjének könyvéről is, majd így zárja a videóját: „Ha van rokon a családban, aki még mindig fideszes, vidd már el a tatárjárást romantizáló filmre, vagy vedd meg neki K. Endre romantikus regényét, hátha feléled benne a magyar virtus!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
„15 éves teljhatalom után ők torolnak meg? Mit?” – Tüntetőket kérdeztünk a Zsolt bácsi-ügy kezeléséről
A legtöbbek szerint nincs mit megtorolnia a kormánynak az ellenzéken, inkább a felderített ügyekkel kellene foglalkozniuk. Van, aki szerint a tüntetések is kezdenek túl egyformák lenni.


Ahogy arról tegnap beszámoltunk, tüntetést tartott a budapesti Kossuth téren Puzsér Róbert és a Polgári Ellenállás. Az eredetileg Megbékélésmenetnek szervezett megmozdulás időközben, Juhász Péter kihallgatása miatt a volt politikus melletti kiállássá alakult, ahol 21 felszólaló és előadó lépett a színpadra.

A helyszínen járt a Szeretlek Magyarország stábja is, hogy megkérdezze a jelenlévőket, mi a véleményük a Szőlő utcai helyzet és Zsolt bácsi körül kialakult turbulens közéleti levegőről, és mit várnak a tüntetéstől.

A színpadon felszólalók közül végül senki nem fedte fel, ki a Juhász videójában elhangzó "Zsolt bácsi", aminek az egyik tüntető örült, mert szerinte ha ott kiderült volna a személye, könnyen lincseléssé fokozódhatott volna a hangulat.

A megtorlásról a megkérdezettek többsége úgy vélekedett, hogy nincs mit megtorolnia a kormánynak. Egy fiatal tüntető azt kérdezte:

„15 éves tejhatalom után ők torolnak meg? Mit? Hol?”

Szerinte az egész csak egy blöff, amit immár havonta bedobnak. Volt olyan is, aki radikálisabban fogalmazott: „Náci tempó, náci szöveg, a Gestapo szokott megtorolni, nem a demokratikus állam.” Megint más az ötvenes évek kommunista rendszeréhez hasonlította a megtorlás emlegetését.

Jámbor András országgyűlési képviselő kameránknak is elmondta: szerinte hiba volt, amit Arató Gergely a Parlamentben tett, vagyis hogy megnevezte és felkérdezte Semjén Zsoltot. Ugyanakkor hozzátette: ennél százszor nagyobb bűnöket látni a politikai túloldalon.

Volt, aki stábunknak mesélte el, hogy személyes ismerőse az Alföldi utcai gyerekotthonban 12 évesen úgynevezett "welcome-verést kapott" – erről koldulás közben számolt be neki.

Juhász Péter szerint 20 éve tudni hasonló ügyekről, de a hatóságok általában többet zaklatják azokat, akik az ügyeket felderítik, mint akik elkövetik.

Ugyanakkor néhány fiatal arról is beszélt, hogy kicsit már repetatív, hogy mindig ugyanazon koerográfia szerint zajlanak a megmozdulások. Ennek ellenére szerinte kinn lenni „hazafias kötelesség”. Arról, hogy milyen módszerekkel leváltani a Fideszt, azt mondták: a politikát „a Fidesz züllesztette le idáig, de akkor a saját játékukban kell megverni őket – ilyen egyszerű”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
„Nagy eredmény, hogy a hatalom megint meghátrálásra kényszerült” – ilyen volt a Pécsi Pride
Vannak, akik bírságra számítanak, mások szerint a hatalom csak ijesztget. De minden megkérdezett teljes sikernek tartja a Pécsi Pride-ot. Az esemény azért nem múlt el attrocitások nélkül. A Szeretlek Magyarország videóriportja.


Szombatra hirdették meg az ötödik Pécs Pride-ot, amely Magyarország egyetlen vidéki szívárványos megmozdulását. A szervezők egyeztettek ugyan a hatóságokkal, de végül a rendőrség nem engedélyezte előzetesen a felvonulást. A szervezők azonban úgy döntöttek, hogy mégis megtartják a rendezvényt. Az útvonalat azonban módosították, és a Tettyén felállított színpadhoz vonultak. A felvonulás idején több ellentüntetést is tartottak. A két felvonulás ugyan keresztezte egymás útját, de a rendőrség fenntartotta a rendet.

„Szelfizetm is egyet az arcfelismerővel, hogy mostmár a barátom”

- mondta a betiltott felvonulás egyik résztvevője.

Vannak, akik bírságra számítanak, mások szerint a hatalom csak ijesztget. De minden megkérdezett teljes sikernek tartja a Pécsi Pride-ot.

Az esemény azért nem múlt el attrocitások nélkül: egy férfi ütögetni kezdte a menet tagjait, őt rendőrök teperték le, és ellentüntetők próbálták megállítani a menetet, de hiába mondták, hogy őket védi a törvény, a rendőrök arrébb terelték őket.

A Szeretlek Magyarország videóriportja.


Link másolása
KÖVESS MINKET: