UTAZZ
A Rovatból

Légi járatok titkai: mi az oka a késéseknek?

Ha csikorog a padló alattunk, még rakodnak. Ha a görögöknél kevés volt az irányító, Skandináviában három-négy órás késés volt várható.

Link másolása

Mint korábban már említettem, ezek az írások nem a szakmai közönségnek szólnak elsősorban, hanem a laikus utazónak. Szeretném, ha ők is kicsit jobban értenék, mi zajlik körülöttük egy-egy út során, remélve hogy könnyebb lesz elviselni a modern repülőút jó és kevésbé jó oldalát egyaránt. Persze talán a szakmabeliek is találnak benne csemegézni valót, hiszen mindig jó összefoglalni azt, amit nap, mint nap csinálunk és esetleg már észre sem vesszük, mennyire szép ez az egész!

Kevés bosszantóbb dolgot lehet elképzelni, mint amikor beszállunk a gépbe, már mindenki a helyén van, az indulás perce is elérkezett. Aztán el is múlt, gépünk viszont még mindig csendben lapít a helyén. Ha szerencsénk van, megy a kondicionálás (ha nincs, akkor izzadunk keményen), jobbról is, balról is elindult már másik gép, csak mi nem mozdulunk. Az aggódósabbak kezdenek műszaki hibára gyanakodni, sanda szemmel nézik a szárnyat, hátha azon látszik valami.

Boing 747 London - Bangkok

Az ilyen indulási késésnek sok oka lehet. Előfordul, hogy csatlakozó gépről jövő utasokat várunk, de ezt általában be szokták mondani és valóban, egyszer csak feltűnik az ajtóban pár felnőtt és egy kupac lihegő gyerek a személyzet nagy örömére, de egy pár utas szomorúságára, akik már kezdtek lelkendezni, hogy a tele gép mellett is pont a mellettük levő ülés üresen marad. Büntetésből ők most kapnak egy egész úton ordító csecsemőt.

Ha a kapitány szólal meg és közli, hogy nagyon nagy a forgalom és az irányítás kérésére kell várakozni, füleljünk kicsit, sőt, nézzünk ki az ablakon, ha megtehetjük. Ha a padló alól még mindig olyan hangok jönnek, mintha szódáskocsik versenyeznének odalent és az ablakból látni, hogy bőröndökkel megrakott targonca áll a gép mellett, elkönyvelhetjük, hogy a nagy ember ott elől bizony füllentett. Bár ez ma már ritkábban fordul elő, de még mindig hajlamos egyik-másik személyzet a mundér becsületét azzal menteni, hogy az irányítás miatt van a késés, pedig hát, aki figyel, észreveheti, hogy a gép kiszolgálása nem készült el időben és ezért toporog még mindig az állóhelyen.

cockpit_plane_airplane

De miért lehet egyáltalán az irányításra fogni a késést? Miért késleltetné az irányítás akármelyik repülőgépet?

Ennek megértéséhez egy kis szakmai titok. Bár az újságírók hibájából a nagyközönség többnyire azt hiszi a torony és a légiforgalmi irányítás egy és ugyanaz, a valóságban a torony csak a repülőtéren és annak közelében lévő gépeket irányítja. Rajtuk kívül ott van még a bevezető irányítás és az útvonalon repülő gépeket kezelő egység is. Az, hogy időegység alatt hány repülőgépet tudnak ezek az egységek a légterükön átengedni, változó, de mindenképpen véges szám. Ezen kívül úgy az indulási, mint az érkezési repülőtér futópályáinak az áteresztő képessége (kapacitása) is véges.

A hetvenes éveket megelőző időszakban az irányítás és a repülőterek kapacitása is bőven elég volt az akkori forgalom kiszolgálásához. Később azonban változott a helyzet, és a gépek száma gyorsabban nőtt, mint a rendelkezésre álló kapacitás. Márpedig sem a futópályát, sem az irányítást nem szabad túlterhelni, mert ez a biztonság rovására megy. A repülőgépek között függőlegesen is és vízszintesen is kell tartani egy elkülönítésnek nevezett minimum távolságot, és így érthető, hogy egy adott légtérbe bizonyos számnál nem lehet több gépet egyszerre beengedni. Hasonló a helyzet az induló és érkező gépek között tartandó minimális távolsággal is.

santa_ana_california_john_wayne_airport

Ugye mindenki tapasztalt már olyat, hogy az induló gép kigurult a pályára és megállt. Aztán úgy két perc elteltével nekiindult a felszállásnak. Ilyenkor legtöbbször azért vár az induló, hogy az előtte felszállt gép elég messzire jusson, hogy meglegyen az elkülönítés. Ráadásul, ha az első felszálló nagyobb gép volt, akkor arra is ügyelni kell, hogy a gép által keltett turbulencia kellőképpen eltűnjön, mert máskülönben az utána felszállót komoly veszélynek tennénk ki.

De vissza a növekvő forgalom okozta problémához. Eleinte az egyes országok légiforgalmi irányító szervei úgy reagáltak a túlterhelődés veszélyére, hogy úgynevezett áramlás-szabályozó korlátozásokat tettek közzé, amiben megadták, hogy egy-egy irányból a szomszédoktól hány gépet fogadnak el óránként. Ez minden központi koordináció nélkül történt, az eredmény: kaotikus helyzet és égbe szökő késések.

repulo3

Magyar szempontból mi az egyik legérdekesebb helyen voltunk, a Skandináviából Görögországba tartó turista forgalom nagy része rajtunk át repült. Már amikor lehetett. Mert a görög irányítás kapacitása igencsak kicsi volt, így nap, mint nap kiadták a korlátozó üzeneteket. Mondjuk, Belgrád felől óránként tíz gépet vettek át. Belgrádnak is védekezni kellett, hiszen korlátozás nélkül óránként akár harminc gép is jött volna. Nekik viszont kellett adni valamit Ausztriának is, mondjuk ötöt és Budapest is kapott ötöt. A csehek, lengyelek is kiadták a maguk korlátozó intézkedéseit, aminek a vége az lett, hogy a skandináv turisták általában örülhettek, ha gépük nem késett három-négy óránál többet.

Európa más részein is hasonló volt a helyzet. Notóriusak voltak a késések a spanyol korlátozások miatt is. Nem volt mese, valamit tenni kellett. Először még csak a szétszabdalt rendszeren belül próbáltak valamiféle koordinációt megvalósítani, de hamarosan látszott, hogy ez csak ideig óráig oldja meg a problémát. Az igazi megoldást az EUROCONTROL keretében létrehozott központi áramlásszervező egység jelentette.

keses

Ennek lényege, hogy az egyes kapacitáshiánnyal küszködő területekről (Európa egy része ilyen) begyűjtik az adatokat arról, hogy mikor hány gépet tudnak fogadni, majd a tervezett forgalomnak megfelelően minden járat számára kiosztanak egy résidőt, azaz egy tizenöt perces intervallumot, amin belül kell felszállnia. Ha ez sikerül, akkor az adott gép az útvonalon nem fogja túlterhelni az irányítást és az érkezési reptéren is többé kevésbé késleltetés nélkül tud majd leszállni.

Hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik, kövesd az Indóház oldalát!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


UTAZZ
A Rovatból
Jelentősen megnőtt a Velencei-tó vízszintje, majdnem háromszorosa a két évvel korábbinak
Volt ok az aggodalomra, mert a tó annyira leapadt korábban, hogy már csak 53 centiméternyi víz volt benne. Megmutatjuk milyen volt.

Link másolása

Csütörtök reggel Agárdnál 145 centimétert mutatott a vízmérce - írja az Időkép.

Már február elején újra a régi fényében pompázott a Velencei-tó, a 2022-es kritikusan alacsony vízállást követően ugyanis ekkorra 75 centiméterrel emelkedett a vízszint.

Az elmúlt időszakban ez az emelkedés tovább folytatódott, csütörtök reggel már 145 centimétert mutatott a vízmérce Agárdnál, vagyis az 53 centiméteres rekordalacsony vízállás óta mára közel egy méterrel (92 cm) emelkedett a Velencei-tó vízszintje.

Ez az érték már meghaladja a 140 centiméteres alsó szabályozási szintet, így a tó újra a régi fényében pompázik.

Ilyen állapotok volttak 2022-ben:

Link másolása
KÖVESS MINKET:

UTAZZ
A Rovatból
Itt a lista Európa legélhetőbb városairól – egy magyar is bekerült a száz legjobb közé
Élhetőség, szerethetőség és a gazdasági lehetőségek mentén írták össze Európa legjobb városait.

Link másolása

Megjelent a Resonance Consultancy legfrissebb listája Európa 100 legjobb városairól. 2024 első tíz helye így alakult:

1. London

2. Párizs

3. Berlin

4. Róma

5. Madrid

6. Prága

7. Barcelona

8. Amszetrdam

9. Isztanbul

10. Milánó.

A három fő szempontjuk az élhetőség, a szerethetőség és a gazdasági lehetőségek voltak. Ezek alapján mindössze egy magyar város, Budapest került be a száz legjobb közé. A magyar főváros a 20. helyet szerezte meg.

A teljes listát itt lehet böngészni.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
Lezárták az egyik legnépszerűbb magyar kirándulóhelyet – balesetveszélyes a Rám-szakadék
2024. április 24-től kezdődően további tájékoztatásig nem látogatható. Az ok a klímaváltozás, ami ronthatja a kőfalak állékonyságát.

Link másolása

A Telex írta meg a Pilisi Parkerdő felszólítására hivatkozva, hogy a klímaváltozás hatásai miatt a Rám-szakadék jelenlegi állapotában veszélyes.

A klímaváltozás miatti hosszú, aszályos időszakok és rendkívül nagy mennyiségű csapadékkal járó esőzések váltakozása a Rám-szakadék kőfalainak állékonyságára is negatívan hat, ezért a Pilisi Parkerdő a látogatók biztonsága érdekében a helyszínt a teljes körű geológiai és statikai vizsgálatok elvégzéséig és kiértékelésééig ideiglenesen teljes egészében lezárja

– olvasható a közleményben.

A túrázni vágyók így a Rám-szakadék elkerülő útvonalaként a Lukács-árokban futó sárga sávú jelzést tudják használni.

A Rám-szakadék természeti adottságai miatt hazánk egyik legnehezebben járható jelzett turista útvonala, ahol még kőgurulás vagy sziklaomlás is előfordulhat. A szakadékot emiatt csak saját felelősségére látogathatják az érdeklődők.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


UTAZZ
5+1 élmény, amivel kiegészítheted a túrázást a Dunakanyarban
Pazar Dunakanyar-élményre vágysz? Mutatjuk a legjobb helyeket!

Link másolása

A Dunakanyar ideális célpont akár egy egynapos kiránduláshoz, de többnapos pihenéshez is. Mindkét oldalon tudunk tuti helyeket, izgalmas élményeket a kedvenceinket most összegyűjtöttük nektek.

1. Történelmi séta, Esztergomban

Esztergom nevével sokszor találkoztunk a történelemkönyvekben: uralkodók székhelye volt, majd a katolikus egyház hazai központjaként funkcionált. Az esztergomi várhegy szépségét azonban egy fotó sem adja vissza – itt az idő, hogy saját szemeddel is megcsodáld a festői városrészt. A várhegyen áll a királyi vár, mellette a bazilika magasodik. Hazánk legnagyobb templomáról beszélünk, melynek nagyságát még inkább kiemeli Duna-parti elhelyezkedése.

A Dunakanyar látnivalók egyik különlegességét a Kupolakilátó adja, amelynek tetejét 400 lépcső megtételével érheted el. Minden fáradságot megér a lépcsők megmászása, ugyanis a Dunakanyar látnivalók egyik legszebbje tárul a szemeink elé: a templom tetejéről megcsodálhatjuk az alattunk kék szalagként hullámzó Duna látképét, a lenyűgöző Esztergom városával együtt.

Fotó: Unsplash.com / Meszárcsek Gergely

2. Ha Dunakanyar, akkor hajózás!

Nem ismered elég jól a Dunakanyart, ha nem hajózol Esztergom, Visegrád, vagy akár Szentendre legszebb dunai szakaszán. A hajókirándulás számos érdekességet tartogat, akár a szárnyashajó, akár a kirándulóhajó járatokat választod.

Kisebb gyerekekkel érdemes a szárnyashajós élményt kipróbálni, mert ezek a járatok gyorsan haladnak Budapest és Esztergom között, közben pedig Vácon és Visegrádon is kiszállhatsz. A hosszabb utakhoz a Nagy Duna-ág és a Szentendre-Leányfalu-Visegrád-Nagymaros vonal is remek döntés, nem fogsz mellényúlni a választással.

3. Homoksziget, Göd

A nyár aszályosabb részében trópusi tájakat meghazudtoló strandokkal is vár a Dunakanyar. Az egyik kedvelt homokos part a kisoroszi szigetcsúcsnál található, a másik pedig a homoksziget Gödön. Mindkét helyszín egész jól megközelíthető bringával is, a kiadós tekerés után pedig különösen jól fog esni egy kis lazulás a homokos parton. A szigetek látogatása jól kombinálható városnézéssel és különböző túrákkal is, ha Gödöt választjuk, ne hagyjuk ki a Huzella Kertet sem.

Ismét megnyitott Göd ikonikus szállodája, a Hotel Golden Palace****

Szerencsés vagy ha megszereted a Dunakanyart, mert soha nem érsz az élmények végére, akár a túrákat, akár a városnézést, vagy gasztro finomságokat kedveled. Egy biztos: a térségre nagyon kevés egy nap!

Ha szívesen felfedeznéd magadnak, tervezz több napra és szállj meg Göd ikonikus szállodájában, a Hotel Golden Palace****-ban. A szálloda a festői Dunakanyar közelében, Budapesttől mindössze 30 km-re, csupán egy rövid sétára a Duna-parttól fogadja vendégeit.

A szálloda épületét egy 8 hektáros park veszi körül, így megőrizve a hagyományos gyógyfürdő hangulatot, amit felújításnak köszönhetően a modern kényelem egészít ki. Korhű stílusú luxusszobák, kiadós félpanziós ellátás és a medencékkel valamint szaunákkal felszerelt csodás wellnessrészleg várja a vendégeket. A modern wellnessrészlegben a nyári szezonban napozóágyakon és egy kültéri medencében kapcsolódhatunk ki, ahol kültéri tűzrakóhelyet is kialakítottak, ha sütögetni támadna kedvünk. A masszázselemekkel ellátott beltéri élménymedence és a pezsgőfürdő egész évben rendelkezésére áll. Mindezt a finn és az infraszauna, a gőzfürdő és a merülőmedence egészíti ki.

A szálloda parkjában található tóban horgászási lehetőség is van, ahol szép kort megélt fák nyújtanak árnyékot a kellemes pihenéshez.

4. Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó, Szob

Az énekesként ismert Freddie által megálmodott, tavaly nyáron Szobon megnyitott Rádai Kézműves Fagylaltozó és Specialty Kávézó egyértelműen a minőséget képviseli. Fazekas Ádám világbajnok fagylaltkészítő mester fagylaltcsodái és a folyamatosan változó kávékínálat tökéletesen beleillik a Dunakanyar festői tájába. Ez a Dunától 30 méterre található kis ékszerdoboz Freddie nagymamájának állít emléket. Ősszel helyben sütött almás pitével, pogácsával, bejglikkel, rétesekkel, forró csokoládékkal és teakülönlegességekkel várják a vendégeket, valamint a Rádai kulturális programokkal is igyekszik napról napra izgalmasabbá tenni a Luczenbacher sétányt.

5. Nemdebárka, Szigetmonostor

Aki jártas a fővárosi éjszakai életben, az valószínűleg jó néhányszor megfordult már a kultikus Nemdebár nevű helyen a Széll Kálmán téren. Kevesen tudják, de ennek a helyek meglepő módon van egy kistestvére a szigetmonostori Duna-parton. Amit már csak a varázslatos helyszín miatt is érdemes felkeresni. Ha nem jártatok még a Szentendrei-szigeten, akkor idén nyáron legyen ez az egyik célpont, hiszen tele van mesebeli kis falvakkal és vonzó strandokkal. Egy egészen más világ nyílik ki itt az ember előtt.

A Nemdebárka itt is főleg esti hely, délután négykor nyitnak és tízig lehet náluk lazulni, na és csodás pizzákat enni! Nemcsak embereknek, de a kutyáknak is egy paradicsom.

Link másolása
KÖVESS MINKET: