JÖVŐ
A Rovatból

Elfelejtheted a Facebookot, ő nem felejt el téged

A közösségi oldal több millió vállalkozástól gyűjti folyamatosan a rólunk szóló adatokat, amiből mesés gazdagsághoz és óriási hatalomhoz jutott.
Fotó:Pixabay - szmo.hu
2021. szeptember 03.


Link másolása

Sokan már félnek letölteni bármilyen applikációt, vagy csatlakozni bármilyen csoporthoz, mert ugyan mindenütt folyamatosan hangsúlyozzák a magánszféra védelmét, a gyakorlat azt mutatja, hogy a modern ember „privacy”-ja vágyálom.

Elrettentő példaként egy kaliforniai ügyvédnő esetét hozza fel a Washington Post, aki

8 évvel ezelőtt csatlakozott a Facebookhoz, letöltötte a telefonjára is, de itt meg is állt a kapcsolatuk. Legalábbis ő így hihette, mivel nem gyűjtött ismerősöket, nem posztolt, nem lájkolt. Mégis a közösségi oldal megdöbbentő részleteket tudott a magánéletéről: például, hogy milyen márkájú fehérneműt hord, vagy hol veszi fel fizetési csekkjét.

Nem csoda, hogy egyre nagyobb az ellenérzés a nagy technológiai monopóliumokkal szemben. Augusztusban az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság újabb pert indított a Facebook ellen a trösztellenes törvények megsértése miatt.

A Pew Research adatai szerint ma az amerikai felnőttek 69%-ának van Facebook-oldala. És Zuckerbergék tulajdona a második legnépszerűbb közösségi hálózat, az Instagram is, akárcsak a WhatsApp és a Messenger.

Minden képzeletet felülmúló digitális hatalomról van szó, amely több millió vállalkozást tudott meggyőzni arról, hogy az ő javára gyűjtögessenek információkat. És ez működik akkor is, ha valaki nem aktív FB-felhasználó.

A Facebook nyomkövető szoftverét üzleti partnerei beépítik alkalmazásaikba, honlapjaikba és a különböző programjaikba. Sokat elárul, hogy a 100 legnépszerűbb okostelefon-alkalmazás közül 61-ben fut az Facebook programja, ahogy a honlapok 25 százalékán is.

A Post újságírója kísérletképpen két hétre kiszállt a Facebookból és az Instagramból, és bár az applikációt a telefonján hagyta, nem kapcsolta be. Ennek ellenére megtudták róla, hogy mikor kapcsolta be a tévét otthon, mikor ment el hintaszéket vásárolni, és milyen weboldalakat olvasott.

A két hét alatt összesen 95 különböző applikáción keresztül követték őt nyomon.

A céghez intézett e-mailjére Emiliano Vasquez szóvivő úgy reagált, hogy a más alkalmazásoktól és honlapoktól származó adatok reklámcélú felhasználása már bevett szokás volt az iparágban a Facebook előtt is, és hogy eltökélt szándékuk tovább erősíteni a magánszféra védelmét célzó programjukat.

Pedig eddig nem épp ezen az úton jártak.

Először 2010 körül írt a szaksajtó arról, hogy a Facebook adatokat gyűjtő szoftvereket helyezett el más weboldalakon. Ezt azokba a widgetekbe tették, amelyekkel lájkolni vagy megosztani lehetett a tartalmakat. A cég már akkor próbálta eloszlatni az aggodalmakat, hogy az így kinyert adatokat nem az egyes emberek nyomonkövetésre, hanem kizárólag reklámcélokból használja fel.

A mobiltelefonos applikációk még inkább kedveztek a Facebooknak. Míg sok cég kereső sütikkel operált, amelyeket könnyedén lehetett blokkolni, a Facebook óriási előnyben volt a Facebook-profilokon önként megadott adatokkal, amelyeket össze tudott kapcsolni a máshonnan nyert információkkal.

Dina Srinivasan jogász szerint 2014-re világossá vált, hogy a közösségi hálózat gyakorlatilag monopol hatalommal rendelkezik a fogyasztók felett. Akkorra ugyanis megvásárolták korábbi riválisukat, az Instagramot, míg az ősellenség Google bezárta saját alternatív közösségi oldalát, az Orkutot.

Az üzleti monopólium rendszerint egyoldalú áremelésekhez vezet, csakhogy a Facebooknál ilyesmiről szó sincs, mivel ingyenes. Srinivasan szerint a Facebooknál az adatainkat kellene árként tekinteni. Ez ugyanis pénzben is mérhető: 2013-ban egy átlag amerikai adatai évi 19 dollárt értek a Facebook-reklámeladásokban, 2020-ban ez már évi 164 dollár volt.

Az adat hatalom. Akinek birtokában vannak mindenféle személyes információk, az képes manipulálni a gazdaságot, a társadalmat. "A Facebook bármire felhasználhatja az életünket"

– írja a Post.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Öt nagy cég felelős a globális műanyagszennyezés negyedéért
Egy 84 országra kiterjedő kutatás kiderítette, hogy milyen szemetet halmozott fel a világ. A vizsgálat meglepő eredményeket hozott. A kutatók néhány javaslatot is tettek, amivel csökkenthető lenne a szennyezés.

Link másolása

A műanyagszennyezés egynegyedéért öt nagyvállalat felelhet - derül ki egy tanulmányból.

A Riverside-i Kaliforniai Egyetem munkatársai mintegy 1,87 millió - 2018 és 2022 között regisztrált - környezeti műanyaghulladékot vizsgáltak meg - írja a ScienceAlert.

A projektben 84 országból több mint 100 ezer önkéntes vett részt. Tenger- és folyópartokon, parkokban gyűjtöttek műanyag hulladákot.

A szemét felét nem tudták céghez kötni. A 24 százalék viszont öt vállalathoz vezethető vissza: 11 százalék a Coca Cola, 5 százalék a PepsiCo, a többi a Nestlé, a Danone és az Altria nevű dohánycég terméke volt.

A kutatók úgy vélik, hogy a szennyezés kezeléséhez nagyobb felelősségvállalásra lenne szükség. De már néhány nagy multinacionális vállalat megfelelő intézkedése is komoly változást eredményezhet.

Példaként említették, hogy az egyszer használatos és rövid élettartamú műanyag termékek kivonása jelentősen csökkentené a globális szennyezést. Ezt elsősorban az élelmiszer- és italgyártó vállalatoknál lenne fontos elérni.

A márkákhoz kötött műanyagszemét több mint fele 56 cégtől származott. Azt is megállapították, hogy amelyik cég több műanyagot gyárt, annak több a szemete is.

Emellett javítani kéne a hulledékgazdálkodást, a terméktervezést és az újrahasznosítást is. Javasolták olyan nemzetközi szabványok és adatbázisok létrehozását, amelyekkel hatékonyabban nyomon lehet követni a beazonosítatlan eredetű hulladékokat.

Forrás: 24.hu


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET: