Titokzatos vírusra bukkantak kínai tudósok a Mariana-árokban

Az ilyen mélységekben élő vírusok annyira idegenek az ember számára, hogy immunsejtjeink nem is érzékelik a létezésüket.

8900 méteres mélységben találtak egy új, bakteriofágként azonosított vírust a kínai kutatók, írja a Live Science. A Mariana-árok mélyén talált új vírusról úgy vélik, hogy korábban ennél mélyebben nem fedeztek fel még vírust.

A vB_HmeY_H4907 névre keresztelt kórokozó bakteriofág, másnéven fág, vagyis olyan vírus, ami képes baktériumok megfertőzésére, derül ki a szeptember 20-án megjelent tanulmányból.

Az újonnan felfedezett fág a Halomonas törzsbe tartozó baktériumokat fertőzi meg, mégpedig lizogén módon. Ez azt jelenti, hogy genetikai anyagát beilleszti a baktérium genomjába, és annak elpusztítása nélkül szaporodik. A kínai tudósok szerint ennek oka az lehet, hogy a vírus és a baktérium is olyan zord környezetben fejlődött ki, amelyben a fág nem engedheti meg magának, hogy megölje a gazdatestet.

A Halomonas az óceánok minden részén megtalálható, többek között az antarktiszi tengerfenéken és a mélytengeri hidrotermális nyílásokat körülvevő üledékekben. A vB_HmeY_H4907 genetikai elemzésével a kutatók felfedezték, hogy valószínűleg ugyanolyan széles az elterjedési területe, mint az általa megfertőzött baktériumé.

Az újonnan felfedezett vírus csak a harmadik olyan ismert vírus, amely az ott élő Halomonas baktériumot fertőzi.

Az ilyen mélységekben élő baktériumok és vírusok annyira idegenek az ember számára, hogy immunsejtjeink nem is érzékelik a létezésüket.

A tudósok szerint a következő lépésük az lesz, hogy további titokzatos mélytengeri vírusokat kutassanak fel, melyeket tovább tanulmányozhatnak.

Történelmi felvételek: először láttak két hímnemű bálnát szexuális aktus közben – „egyedülálló és figyelemre méltó esemény”
A tengeri emlősszakértők a felvételek megtekintése után azt mondták, hogy mindkét résztvevő hím és megerősítették, hogy az azonos neműek szexuális viselkedése széles körben elterjedt az állatok körében.

A szakemberek szerint a bálnáknak bőven van helyük elrejtőzni, ha nem akarják, hogy az emberek kémkedjenek a magánéletük után. Vagyis annak ellenére, hogy a púpos bálna az egyik legtöbbet tanulmányozott bálnafaj, egészen mostanáig nem volt feljegyzés a párosodásuk körülményeiről.

A két púpos bálnát két fotós kapta lencsevégre egy Maui melletti szabadidős kiránduláson.

„Annak ellenére, hogy évtizedek óta tanulmányozták, a púpos bálnák szexuális viselkedése eddig többnyire rejtély maradt. Ez a felfedezés megkérdőjelezi a púpos bálnák viselkedésével kapcsolatos előzetes elképzeléseinket. Ezeknek a hihetetlen lényeknek a bonyolult társadalmi struktúrái,

két hím bálna párosításának első alkalommal való megfigyelése egyedülálló és figyelemre méltó esemény”

tájékoztatott Stephanie Stack doktorandusz, a Pacific Whale Foundation munkatársa az IFLScience-nek elküldött közleményében.

A kutatók nem titkolják: szívesen bővítenék a megfigyelések körét, beleértve azt is, hogy milyen gyakori az azonos neműek „találkozása” a párkapcsolatok arányában. Nagy kérdés, hogy a felvételek egy „véletlen” aktust örökítettek meg, vagy az ilyen találkozások gyakoriak a bálnák között. A biológusok mindenesetre nem elégednek meg azzal a válasszal, hogy az állatok „jól érzik magukat”, inkább evolúciós magyarázatokat keresnek.

„A nem reproduktív együttlét célja változatos; ezek közé tartozik a reproduktív viselkedés tanulása vagy gyakorlása, a dominancia-kapcsolatok kialakítása vagy megerősítése, a társadalmi szövetségek kialakítása és a feszültség csökkentése”

– áll a közleményben.

Az azonos nemű állatok szexuális tevékenységéről és más, „deviánsnak" tartott viselkedésekről szóló beszámolókat a tudósok nem tárták a közvélemény elé, mert féltek a következményektől. Most már javult a helyzet ezen a téren. A púpos bálnákról szóló anyag megtalálható a Marine Mammal Science folyóiratban.

Egy kis biológia:

A púpos bálna, más néven hosszúszárnyú bálna a nagyobb testű bálna-félék közé tartozik. Hossza általában 13–14 méter, testtömege 25-30 tonna. Különleges alakú a teste, feltűnően hosszú mellúszókkal, innen ered a magyar neve is. Ez a bálnafaj a többi bálnához képest elég gyakran kiugrik a vízből. A hímek hangja bonyolult „énekekből” áll, melyek 6-35 percig tartanak és 30 kilométer távolságra is elhallatszanak. Az éneklés szerepe még nem ismert pontosan, de a párkeresésben lehet jelentősége. A púpos bálna évente 25 ezer kilométert is képes megtenni. Csak nyáron, a sarki vizekben táplálkozik, télen a szubtrópusi és trópusi tengerekbe vándorol, hogy párosodjon – írja a Wikipédia.

Egyre vadabb a Nap felszíne, a jelenlegi napciklus eddigi legerősebb napkitörése volt a héten
Ráadásul három X-osztályú napkitörés is volt 24 órán belül. Hatására áramszünetek, rádiózavarok fordulhatnak elő a Föld napsütötte oldalán. Vasárnap pedig még sarki fény is kialakulhat.

Egyre vadabb a Nap felszíne.

24 órán belül három X-osztályú napkitörést észleltek, köztük a jelenlegi ciklus legerősebbjét is

- írja az Időkép

A jelenlegi napciklus eddigi legerősebb napkitörését, egy X6.3-as kitörtést észlelt a NASA Solar Dynamics Observatory (SDO) műholdja csütörtök este, magyar idő szerint 23 óra 34 perckor. Ennél erősebb napkitörést utoljára 2017. szeptember 10-én detektáltak, ami egy X8.2-es erősségű volt.

A csütörtök estit két X-osztályú kitörés előtt szerda éjjel (X.1.8) és csütörtök reggel (X1.7) is volt egy-egy, melyek mindegyike a Nap AR 3590-es napfoltcsoportjához köthető.

A napkitörésnek azonban nem lesz jelentős hatása a mindennapi életre vagy az infrastruktúrára - írják. De áramszünetek, rádiózavarok fordulhatnak elő a Föld napsütötte oldalán.

A jelenlegi napciklus 2025-ben éri el a csúcspontját, ehhez közeledve pedig Napunk felszíne egyre aktívabb, és egyre erősebb napkitöréseket produkál.

A nagyenergiájú részecskefelhő várhatóan vasárnap éri el a Földet, melynek hatására a magasabb szélességeken látványos sarki fény alakulhat ki, mely akár hazánk égboltján is felderenghet. Ebbe azonban még bőven lehet beleszólása a hétvégén várható felhősebb időjárásnak is.

A világvégére is készül a NASA – ezt tennék, ha egy aszteroida tartana a Föld felé
Nem titkolnák el a rossz hírt. Még akkor sem, ha már egészen biztosan nincsen idő a cselekvésre.

Nem érné felkészületlenül a NASA-t, ha kiderülne, hogy a Föld felé tart egy aszteroida – írja a LadBible. A cikk szerint miután meggyőződtek az amerikai űrkutatók arról, hogy a felfedezett aszteroida a pályája alapján egész biztosan találkozik a Földdel, először annak az országnak szólnának, amely területén a becsapódás várható. Ezután az Egyesült Államok kormánya bejelentené a tényt a nyilvánosságnak, valamint formálisan tájékoztatná erről az ENSZ-t.

Ha ekkor még lenne idő a cselekvésre, akkor lényegében két megoldás jöhet szóba. Ha több, mint öt év van a becsapódásig, meg lehet próbálni eltéríteni az aszteroidát. Ha kevesebb, akkor a megsemmisítéssel lehet próbálkozni.

Ha viszont már csak néhány hónap van az ütközésig onnantól, hogy észlelték a Föld felé tartó égitestet, akkor lényegében nincs mit tenni.

Ha fel is robbantják, a darabjai még akkor is elérnék a bolygót. Ugyanakkor a LadBible mindenkit megnyugtat: az űrkutatók jellemzően évtizedekkel előre meg tudják mondani, melyik égitest merre tart. A Nemzetközi Aszteroida Figyelmeztető Hálózat (IAWN) pedig folyamatosan figyeli az eget.

Újra a Holdra szállt Amerika – 50 évet vártak erre a pillanatra
Sikeresen landolt a Hold déli sarkánál az Odysseus nevű amerikai űreszköz. A küldetés azért számít egyedülállónak, mert most sikerült először magáncég által épített eszköznek holdra szállnia.

Több mint 50 év után visszatért a Holdra az Egyesült Államok! Sikeresen landolt a Hold déli sarkánál az Odysseus nevű amerikai űreszköz. A leszállás magyar idő szerint február 23-án éjjel, 0:23-kor történt. A küldetés azért számít egyedülállónak, mert most sikerült először magáncég által épített eszköznek holdra szállnia.

„Micsoda diadal! Az Odysseus elfoglalta a Holdat. Ez a bravúr óriási előrelépés az egész emberiség számára” – mondta Bill Nelson, a NASA adminisztrátora videoüzenetében, amelyet az ügynökség közvetlenül a sikeres földet érés megerősítése után sugárzott.

Az Amerikai Egyesült Államok legutóbb 1972-ben, az Apollo–17 misszió során hajtott végre landolást az égitesten.

A leszállóegységet fejlesztő Intuitive Machines nevű cég azóta az X-en közölte, hogy eszközük függőlegesen áll, és már meg is kezdte az adatok küldését. A vállalat szakértői jelenleg azon dolgoznak, hogy fogadják az Odysseus első fényképeit, amelyeket a holdfelszínről készített.

Az Odysseus még a múlt héten indult útnak a SpaceX egyik Falcon 9-es rakétáján. A holdszonda a NASA és néhány magáncég eszközeit is magával vitte, amelyekkel számos vizsgálatot végez majd az égitest felszínén – írja a Space.com

2017 decemberében Donald Trump akkori elnök utasította a NASA-t, hogy belátható időn belül juttasson újra űrhajósokat a Holdra.

Mielőtt azonban embereket küldenének a hosszú útra, minél adatot szeretnének gyűjteni a kevéssé feltárt területekről. Ha minden a tervek szerint alakul, a leszállóegység és rakományai most körülbelül hét napig működnek majd a Hold felszínén és küldik az értékes információkat a Földre.

via 24.hu