Óriási lehetőség: már a hangunkból kiszúrhat súlyos betegségeket egy készülő mobilalkalmazás

A mesterséges intelligencia alapú applikáció a rákot, a sztrókot és a Parkinson-kórt is kiszűrheti a tudósok szerint.

Olyan telefonos alkalmazást fejlesztenek a tudósok, amely mesterséges intelligencia segítségével a hangunk alapján felismeri, ha valamilyen súlyos betegségben szenvedünk. Az amerikai Országos Egészségügyi Intézetek is támogatja a nagyszabású projektet, amelyben a Dél-Floridai Egyetem és a New York-i Weill Medical College mellett további tíz amerikai és kanadai intézmény, valamint egy mesterséges intelligenciával foglalkozó biotechnológiai startup cég vesz részt.

Azt már tudni lehet, hogy az olyan súlyos betegségek, mint a Parkinson-kór vagy a sztrók hatással vannak a beszédre, a légzést pedig a tüdőbetegségek tudják befolyásolni. Most azon dolgoznak a tudósok, hogy létrehozzanak egy olyan programot, amely a páciens hangjából meg tudja állapítani, ha valamilyen komoly betegsége van. Reményeik szerint a fent említett betegségek mellett a rákot és a depressziót is azonosítani lehet majd a mobilalkalmazással.

A kutatók most hanganyagot gyűjtenek különböző betegektől öt terület alapján, ezek: neurológiai rendellenességek, hangi rendellenességek, légzési rendellenességek, gyermekgyógyászati rendellenességek (pl. autizmus, beszédkésés). Azt remélik, hogy négy éven belül sikerül mintegy 30 ezer egyedi, páciens által adományozott hangmintát szerezni a klinikai adatok és genetikai információk mellett.

Ha az alkalmazás sikeres lesz, az óriási innovációt jelent majd az orvostudománynak és hatalmas lehetőséget az egészségügyi ellátáshoz korlátozottan hozzáférő embereknek. A páciensek hangjának folyamatos megfigyelésével ugyanis sokkal korábban észrevehetőek a lappangó betegségek, fertőzések és neurológiai betegségek is.

Forrás: Daily Mail

Merev pénisszel temették el Tutanhamon fáraót, most kiderült, miért
Az egyiptomi uralkodó valószínűleg az egyik istenhez akart hasonlítani halálában.

Tutanhamon egyiptomi fáraót úgy temették el, hogy

a péniszét merev állapotúra állították balzsamozás közben.

Egy friss kutatás szerint ennek szimbolikus oka van - írja az UNILAD.

Ehnaton, az előző fáraó ugyanis úgy döntött, hogy az egyiptomi vallás központjában a napisten, Aton legyen. Ezért minden olyan tárgyat, ami a többi isten képét ábrázolta, megsemmisítettek, fia viszont úgy döntött, hogy visszahozza őket a köztudatba, és ez is hatással lehetett arra, miért úgy temették el úgy, ahogy.

A fáraó testét ugyanis teljesen befedték egy fekete, olajos folyadékkal, illetve a szívét is kivették, viszont nem helyettesítették egy skarabeusszal, mint ahogy az megszokott volt.

Salima Ikram egyiptológus szerint ez azért lehetett, mert

a fáraó a túlvilág és a halottak istenéhez, Oziriszhoz akart hasonlítani.

Oziriszt is hagyományosan fekete bőrrel szokták ábrázolni, a pénisz pedig az isten regeneratív erejére utalhatott. Ozirisz szívét pedig a testvére, Széth vágta ki, és temette el.

Ikram szerint ezekkel a gesztusokkal a régi istenekhez akart visszatérni, és valamelyest vissza akarta vonni apja intézkedéseit ellenük.

Tutanhamon sírját 1922. november 4-én fedezték fel, több évnyi kutatás után.

Ismeretlen lényt találtak egy elhagyatott bányában, 480 foga volt
A 155 millió éves fosszília rendkívül jó állapotban maradt fenn Németországban.

Különös csőre és több száz fog a van annak az eddig ismeretlen fajnak, amelyet nemrég fedeztek fel egy elhagyatott németországi bányában — írta meg a Live Science. A nagyjából 155 millió éves, a pteroszauruszok rendjébe tartozó faj fosszíliája rendkívül jó állapotban maradt fenn, a szinte hiánytalan csontvázon még az ínszalagok is megtalálhatóak.

Talán a mai kanalasgémekéhez hasonlítható a csőre, amely 480 darab, 2-11 milliméter hosszú fogat tartalmaz.

Soha nem láttak ehhez hasonló fogakat egy pteroszaurusznál sem - mondta David Martill, a Portsmouth-i Egyetem paleobiológusa. A kutatók úgy vélik, az őslény a flamingókhoz hasonlóan garnélákkal táplálkozhatott, és kampó alakú fogai szűrték ki az apró rákokat.

A leletet véletlenül tárták fel egy elhagyott bányában Bajorországban. A kutatók krokodilcsontokat kerestek, amikor belebotlottak az új példányba.

A lény a Balaenognathus maeuseri tudományos nevet kapta, ezzel állítottak emléket az állatról készült tanulmány írása közben elhunyt Matthias Mäusernek. A fosszília Németországban, a Bambergi Természettudományi Múzeumban található.

Magyarországról is látható lesz az üstökös, amely utoljára 50 ezer éve volt a Föld közelében
Szerda éjfél körül van a legnagyobb esély meglátni, akár szabad szemmel is, ha az égbolt elég tiszta és sötét.

Ahogy arról már mi is beszámoltunk, utoljára 50 ezer éve volt látható a Földről is a C/2022 E3 (ZTF) nevű periodikus üstökös. Utoljára tehát a neandervölgyi emberek lehettek szemtanúja ennek a 2022 márciusában felfedezett, 4,5 magnitúdós fényességű égitestnek, a bolygónkhoz legközelebb ma, február elsején kerül:

körülbelül 42,5 millió kilométerre halad el a Föld mellett.

A The Guardian szerint

szerda éjszaka, éjfél körül van a legnagyobb esélyünk arra, hogy meglássuk az üstököst,

és nem egy nagyvárosban, hanem egy kevésbé fényszenyezett helyről kell figyelni. Bár eddig is sokan észrevették teleszkóp vagy távcső nélkül, azért nagyobb az esély meglátni, ha van hozzá megfelelő eszközünk.

A Svábhegyi Csillagvizsgáló korábban azt közölte az MTI-vel, hogy február 7-8-án kora este már a holdfény sem fogja zavarja megfigyelését. Február 6-án a Szekeres csillagkép szélén, az igen fényes Capella csillaghoz lesz viszonylag közel, magasan a fejünk felett. Ezután napról napra közeledik a vöröses színű Mars felé, amelyhez február 11-én ér a legközelebb. Február 13-15. között az üstökös a Bika csillagkép Hyádok halmaza előtt vonul el, együtt állást alkotva a Bika szarva között.

Alakja és színe különleges: a mag körül kiterjedt, zöld színű üstököslégkör, úgynevezett kóma alakult ki, amely meghatározza kinézetét.

A kómából jelenleg szélesre nyílt, legyező alakú, rövid, sárgásfehér porcsóva ered, melynek széle a nagy felbontású felvételeken szálas. A széles, tömzsi porcsóva mellett pedig egy rendkívül hosszú, halvány, egyenes ioncsóva is kiindul az üstökösből, amely mint egy fejsze nyele, tartja a széles baltafejet magán.

Rejtélyes spirál jelent meg az égen Hawaii felett
Már meg is van a magyarázat a szokatlan égi jelenségre.

Január 18-án éjszaka valami szokatlant vetek észre az égen Hawaii felett a Maunakea-ben található csillagvizsgálóból - írja a New York Post.

A spirállá alakuló, fényes gömbről a Subaru teleszkóp készített felvételt, amit az interneten is megosztották:

Azonban a furcsa jelenség

nem egy földönkívüli lényt vagy egy űrhajót takar a hírek szerint, hanem a SpaceX egyik műholdját.

A Subaru teleszkóp figyelői szerint a műhold keringési repülést hajtott végre, ezért emlékeztetett spirálra a pályája a Földről nézve.