KULT
A Rovatból

Egy óra tiszta posztapokaliptikus zombimelankólia – kezdett a The Last of Us második évada

A világ egyik legjobb videojátéka lenne a Last of Us: Part 2? A Naughty Dog játékát sokak nem szerették, kimondottan megosztó a mai napig, mások szerint 2020 egyik legjobbja volt. Ha sikerül tartani az első Last of Us évad színvonalát, nem lesz itt baj az adaptációval sem.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. április 15.



Nagyon nehéz helyzetben van az HBO. A Last of Us első évadja szerintem zseniális alkotás. Jó szereplőkkel egy egyszerű történet meséltek el, voltaképpen egy roadmovie: A pontból B pontba. A játék is ilyen volt. Az út közben megszerettük a karaktereket, még úgy is, ha a feldolgozásban eléggé eltértek az eredetitől.

Nekem nincs bajom se Pedro Pascallal, se Bella Ramsey-vel. Egészen máshogy közelítették meg Ellie és Joel figuráját, mint a játékban.

Külsőleg semmi hasonlóság nem volt, de úgy éreztem a végére sikerült Ramseynek is elkapnia karakterét. Viszont második évadban lehet, hogy lesznek már castingproblémák.

Ez csak azoknak fog ismét feltűnni, akik ismerik az eredeti játékot, mert a második része egészen más volt, mint elődje. A Naughty Dog fejlesztő cég szinte megduplázta a játékidőt és nem egy, hanem két főszereplőt kaptunk. Remélem nem gond, ha ezt elspoilerezem egy több mint 5 éves játék esetében.

Nem Joel volt a fő karakter, hanem Elliet irányítottuk és később Abbyt. Egy összetett bosszútörténetet kaptunk, a retorzió körforgásáról a világban.

A harag, haragot szül, az erőszak pedig erőszakot. Ebbe a kegyetlen világba kapcsolódunk be Ellie szemszögéből, akivel egy leírhatatlan tragédia történik, ami bosszút kíván. Amint kiderül számára ki is Abby, szintén revansot akart venni, és ez így folytatódik. Ez egy végeláthatatlan bosszú-uroboroszt szül, amit nekünk, mint játékosoknak kellett valahogy feldolgozni.

Ezt mozgóképbe ültetni hihetetlen nehéz lesz. Az HBO már most legalább három szezonnal tervez. De ez vajon elég lesz? Majd kiderül, mindenesetre én bízok a produkciót vezető Craig Mazinban és Neil Druckmannben. Már az első szezonnal is bizonyították, mire képesek. Egy dolgon csúszhatnak el egy kicsit: a castingon.

A játékban Abby egy maszkulin nő volt, aki elemi erővel támadt rá Elliere és csapatára.

A sorozatba ezt a szerepet a törékeny és amúgy nagyon szép Kaitlyn Deverre osztották. Ha felcserélnénk Ellie és Abby megformálóját, talán pontosabb lenne a feldolgozás. Kaitlyn Dever közel sem olyan félelmetes ránézésre, mint az alapanyagban. Természetesen, mivel az első részt láttuk eddig, nem akarok messzemenő következtetéseket levonni. De félek.

Egyébként a többi új színész számomra telitalálat. Ellie párját, Dinát például a mostanában egyre népszerűbb Isabela Merced alakítja. Szerintem ő tökéletes választás a szerepre. Kíváncsi leszek, mit tudnak majd a „bosszúalakulat” többi tagjai, Tati Gabrielle és társai.

Az első epizód egy korrekt bevezető rész. Kapunk egy óra tiszta posztapokaliptikus-zombi melankóliát. Láthatjuk, hogyan boldogul egy haldokló világban a kis település, Jackson. Ám egyre több sötét felhő gyülekezik a település felett, a közeljövőben bizony sanszosan bajban lesznek a lakosok.

Egyéb különbség például, hogy a játékban négy évet ugrottunk az időben, itt ötöt, valamint picit átalakultak a karakterek közti kapcsolatok.

Joel (Pedro Pascal) például jobban kijön Dina-val (Isabela Merced). Ellie (Bella Ramsey) ugyan haragszik Joelre, de talán nincs annyira eltávolodva tőle, mint a játékban. Aki látta az első évad fináléját, az tudja miért nem beszél egymással a két karakter. Joel a problémái miatt pszichológushoz is jár, akit a mindig remek Catherine O’Hara (sokan csak Kevin McCallister anyukájaként ismerik) alakít. Ez se volt benne az alapanyagban, de egy érdekes betekintést ad Joel pszichéjébe.

Technikailag továbbra is hibátlan a sorozat. A zene nagyon üt. Amikor a gitárszólamok felcsendülnek szó szerint borzongás fog el. A látvány elképesztő: a havas táj, az elhagyott házak, a zombi design és a minőségi akció, kellő mennyiségű vér mellett, minden tökéletes. Amikor adaptációról beszélünk, nem csak a rosszul sikerült castingra kell figyelni, hanem meg lehet fogni másik oldalról is a kérdést. Átadja a játékok hangulatát az HBO sorozata? Eddig mindenképpen.

A játék a legnagyobb meglepetése és erénye is egyben, hogy bemutatta Joel kórházas pusztításának eredményeit mindkét oldal szemszögéből.

Abby kegyetlen bosszúhadjáratát és a miérteket. Én bízom az alkotókban, eddig nem okoztak csalódást, mindenkinek látnia kell, a Last of Us második szezonja is jó lesz. Ha Bella Ramsey fel tud majd nőni Ellie tragédiájához és ha Abby akkora hatással tud majd lenni ránk, mint azt 2020-ban tette a PlayStationön, akkor nem lesz itt baj.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk