TECH
A Rovatból

Sohasem volt még ennyire egyszerű a takarítás – iRobot Roomba i7+ teszt

Kipróbáltuk a robotporszívót, ami még a portartályát is automatikusan üríti. Minden eddiginél kényelmesebb lett a porszívózás.


A ropotporszívók csúcskategóriájában nehéz újat mutatni, az iRobotnak mégis sikerült. A titok nyitja a dokkolóállomás, ami egy porzsákot rejt. Dokkoláskor a porszívó ide továbbítja teljesen automatikusan a felszívott koszt, így hosszú hetekig hozzá sem kell nyúlni, a rendszer tényleg magától működik.

Nem csoda, hogy izgatottan vártuk a szerkesztőségben az iRobot Roomba i7+ porszívót, amit huzamosabb ideig teszteltünk otthon is.

A Roomba doboza olyan, amilyennek egy igazán igényes terméknél lennie kell.

Okosan elrendezve sorakozott benne a porszívó, az ennél is nagyobb helyet elfoglaló dokkolóállomás, és a kiegészítőket tartalmazó dobozka. Utóbbiról érdemes külön is megemlékezni: az iRobothoz ugyanis nemcsak egy dokkoló jár, hanem tartalék porzsák, tartakék szűrő, plusz oldalkefe, akksi és úgynevezett virtuális fal is, ami megadályozza, hogy a robot olyan helyre menjen, ahová nem szeretnénk.

A készülék üzembe helyezése nagyon egyszerű, mert a fő elemek teljesen összeszerelve érkeznek. Így csak be kellett dugnunk a dokkolót, le kellett töltenünk az iRobot HOME applikációt, és a készülék a wifi-re kapcsolódva máris használatra készen várta az első utasításunkat.

Ezután belekezdett a lakás feltérképezésébe, aminél hamar kiderült, mennyire korszerű ez az iRobot.

A gyártó "Imprint Intelligens Feltérképezésnek" nevezte el azt a rendszert, amelynek segítségével a robotporszívó szobáról szobára derítette fel a lakást, és raktározta el a helyiségek, valamint a bútorok helyét.

Bár nálunk nincs Amazon Alexa vagy Google Assistant, de a robotporszívó ezekkel is összehangolható, és képes egyetlen hangutasításra kitakarítani egy adott helyiséget. Tehát elég annyit mondanunk a hangvezérelt személyi asszisztensnek, hogy "Takarítsd ki a hálószobát!", és a porszívó már indul is, és teszi a dolgát. Alexa híjján mindez tökéletesen működött az appon keresztül is, ahol elneveztük a kitakarítandó helyiségeket, bejelöltük az elkerülendő részeket (például a padlón álló gitárunk helyét, ami hajlamos folyton feldőlni), majd egyszerűen bepipáltuk, hol kérünk takarítást.

Mi elsőként a fürdőszobában próbáltuk ki a Roomba tudását, mert ez a süppedős szőnyeggel, a hajszálakkal sohasem könnyű terep egy robotporszívónak. A készülék azonban gond nélkül megbirkózott a feladattal. Utána elmerészkedett a küszöbig, de mélységérzékelő rendszerével időben detektálta, hogy a másik oldalon túl nagy a szintkülönbség (akárcsak a társai, a Roomba is másfél centiig bírja a küszöböket), és visszafordult, anélkül, hogy leesett volna.

A hálóban szintén megbirkózott a vastagabb szőnyegekkel is, bár amikor felküzdötte magát, érezhetően lelassult, de nem adta fel.

A leírás szerint a porszívó a Dirt Detect nevű ultrahangos és optikai szenzor-rendszer segítségével azt is érzékeli, mennyire szennyezett felületen dolgozik, és a piszkosabb részeken tényleg mindig nagyobb fokozatra kapcsolt.

A minőségre nem lehetett panaszunk, a készülék ugyanis két, egymással szemben forgó gumikefét kapott, amelyekkel minden szennyeződést tökéletesen eltűntetett a szőnyegekről, a parkettáról és a konyhai padlóburkolóról is. A sarkokról pedig egy oldalkefe gondoskodott.

Ha ez sem elég, ott volt a dupla takarítás funkció, aminek jó hasznát vettük az ebédlőben és a gyerekszobában.

A nappaliban a legnagyobb élmény az volt, ahogy a készülék a kábelekkel bánt.

Sok robotporszívó ugyanis rendszeresen belegabalyodik a bedugva felejtett töltők kábeleibe, a Roomba azonban jól vizsgázott, és nem kellett kézzel beavatkoznunk.

Az egyetlen hátulütőnek a hangja tűnt, az első bekapcsolás után kicsit megijedtünk, hogy felébred a szomszéd szobában alvó gyerek, de aztán hamar kiderült, hogy a hangerő nagyban függ attól, hogy a porszívó épp milyen terepen dolgozik, és általában jóval halkabban üzemelt, mint a dokkolónál.

És ezzel el is érkeztünk a meglehetősen dekoratívra sikerült, "Clean Base"-nek elnevezett dokkolóhoz, ami a legnagyobb újdonság. A robotporszívóknál a fő elvárás az automatikus működés. Bár a kisebb résekkel egyikük sem bír, rengeteg időt spórolnak meg a napi takarításban, így az igazán alapos nagytakarításoknál tényleg csak a kritikus részekkel kell foglalkozni. Az automatikus működés azonban eddig sohasem volt teljesen automatikus, mert egy vagy két alkalom után óhatatlanul dolgunk volt az összegyűlt porral és kosszal.

A Roomba i7+ forradalmi újítása, hogy a portartály kiürítését is automatizálta. Egy-egy takarítás után a robotporszívó beáll a helyére, és a dokkolóba szerelt motor segítségével átszivattyúzza a tartály tartalmát egy külső porzsákba. Ez pedig akár 30 alkalmat is kibír, mire megtelik. Így hetekig/hónapokig nem kell a rendszerhez nyúlnunk, és a por egész biztosan nem kerül vissza a lakás légterébe.

Tényleg szuper élmény volt, amikor a porszívó magától dokkolt, majd megtisztította saját magát. A teszt alatt a porzsák nem telt meg, ha megtelik, arra az applikáció figyelmeztet. Olyankor még mindig ott a tartalék, azután pedig 5-6 ezer forintért rendelhetünk egy újabb három darabos készletet.

Ha valaki beruház egy ilyen csúcstechnológiás porszívóba, egész biztosan nem a porzsákokon akar majd spórolni. Az ugyanis tény, hogy az iRobot Roomba i7+ 315 ezer forintos árával nem az olcsóbb robotporszívók közé tartozik. Ha viszont valaki rászánja magát, akkor ezért a pénzért szinte tökéletes terméket kap, amely valóban automatizálja az otthoni takarítást, és nekünk egyetlen dolgunk marad: kényelmesen hátradőlni és élvezni a végeredményt. A termékről és további termékekről ezen a linken találsz bővebbb infot!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
125 milliárd forint kártérítést kell fizetnie a Teslának, mert az egyik autójuk miatt meghalt egy fiatal lány
Az áldozatot több mint húsz méterre repítette a hatalmas erejű ütközés. A bíróság szerint a Tesla felelőtlensége is hozzájárult a tragédiához.
Malinovszki András / Fotó: Josh/Pixabay (illusztráció) - szmo.hu
2025. augusztus 01.



A Tesla 329 millió dollár kártérítést fizet az áldozatok családjainak – erről döntött a bíróság a Miamiban tartott tárgyaláson. A per egy 2019-es floridai autóbaleset miatt indult, amelyben egy 22 éves nő életét vesztette, egy másik ember pedig súlyosan megsérült – írja a CNBC.

A tragikus eset Key Largóban történt. George McGee egy részben önvezető funkcióval ellátott Tesla modellt vezetett, amikor elejtette a mobiltelefonját. Fel akarta venni az autó padlójáról, abban a hitben, hogy az Autopilot rendszer automatikusan megáll majd, ha akadályt észlel.

Ez azonban nem történt meg.

Az autó közel 100 km/órás sebességgel hajtott át egy kereszteződésen, majd egy parkoló autónak ütközött. A parkoló jármű mellett álló fiatal nő a helyszínen meghalt. Testét több mint húsz méterre találták meg.

A nő barátja túlélte a balesetet, de súlyos sérüléseket szenvedett: több csontja eltört, agysérülést kapott, és az eset mentálisan is megviselte.

„A Tesla az Autopilot-rendszert kizárólag autópályákra tervezte, mégsem korlátozta a kocsijaik felhasználóit abban, hogy máshol is használják azt, sőt Elon Musk azt mondta, hogy az önvezető modelljeik jobbak az embereknél. A Tesla a hibás technológiájával tesztpályát csinált a közutakból” – fogalmazott az áldozatok családját képviselő ügyvéd, Brett Schreiber.

A Tesla eddig nem reagált a bíróság ítéletére.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
TECH
A Rovatból
3 leggyakoribb digitális csalási kísérlet 2025-ben, amiről azt hiszed, veled nem történhet meg
Ha már veled is előfordult, hogy valamire kattintottál, amire nem kellett volna, akkor azért, ha még eddig sosem vertek át az online csalók, akkor azért - olvasd el cikkünket, hogy mindig résen lehess!


Egy kamu SMS, egy ismerősnek tűnő Marketplace-hirdetés, egy gyanús telefonhívás – mindenki hallott már ezekről. Mégis, a Mastercard friss kutatása szerint

a magyar lakosság 46%-a nem tudja biztosan megkülönböztetni a csaló üzeneteket a valódiaktól.

És ami még aggasztóbb: a legtöbben úgy gondolják, velük ez biztosan nem fordulhat elő. Pedig dehogynem. Nézzük, melyek most a leggyakoribb digitális átverési formák, és hogyan védekezhetünk ellenük!

1. Csomagküldős csalások – „Csomagja érkezett, kattintson ide!”

Te is találkoztál már olyan SMS-sel, amiben arról értesítenek, hogy csomagot kapsz, és egy linkre kell kattintanod, hogy megtudd a részleteket? Nos, sokszor pont ez a csapda. A csalók ilyenkor hamis oldalra irányítanak, ahol adatokat csalnak ki, vagy rosszindulatú programot telepítenek a telefonunkra.

Miért működik még mindig?

A gyorsaságra játszanak. Rohanunk, várunk egy csomagot – és már kattintunk is.

A Mastercard kutatása szerint a lakosság 60%-a találkozott már SMS-es adathalászattal, de a gyakorlatban sokan mégsem tudják kiszúrni a hamis üzeneteket.

Tipp: Ne kattintsunk automatikusan! Ha csomagot várunk, inkább az eredeti applikációban vagy a hivatalos weboldalon nézzünk utána. Ha mégis megnéznénk magunknak azt a felületet, ahová az SMS irányít, legyünk résen, mi a weboldal címe, nincs-e benne valami turpisság – például nem .hu-ra végződik a domainnév, vagy az adott szolgáltató nevétől kicsit eltér a cégnév.

2. Marketplace csalások – „Nagyon érdeklődöm, küldje a bankkártyaadatokat!”

Online piactereken is aktívak a csalók. Gyakori trükk, hogy vásárlást színlelnek, majd „a fizetéshez” kérnek kártyaadatokat, vagy hamis linket küldenek. Ugyanilyen veszélyes a fordított helyzet is: a csaló népszerű, valójában nem létező termékeket hirdet meg, és a gyanútlan vevőtől próbál pénzt vagy kártyaadatot kicsalni.

Pedig fontos tudni: aki fizetni akar nekünk, annak nincs szüksége a kártyaadatainkra – legfeljebb a bankszámlaszámunkra.

Vásárlóként pedig mindig legyünk óvatosak, ha valaki előre utalást kér, vagy gyanúsan nyomul.

Miért működik még mindig?

A bizalomra építenek. Ha valaki segítőkésznek, kedvesnek tűnik, kevésbé vagyunk óvatosak. A Mastercard adatai szerint a 18–29 évesek 90,5%-a tartja magát „nehezen átverhetőnek” – mégis ők teljesítettek a leggyengébben a biztonsági teszteken.

Tipp: Soha ne osszunk meg bankkártyaadatot chatben, és ne hagyjuk el a piactér hivatalos felületét. Vásárlóként is legyünk gyanakvóak, ha előre utalást kérnek, vagy ha túl olcsón kínálnak valamit: ilyenkor inkább kérjünk referenciát, értékeléseket, és ne féljünk visszalépni az üzlettől.

3. Telefonos csalások – „A banktól hívom, gyanús tranzakciót észleltünk”

A legijesztőbb talán, amikor „a banktól” hívnak, és azonnali adatellenőrzést kérnek. Sajnos sokan ilyenkor bepánikolnak és együttműködnek.

Miért működik még mindig?

A csalók a félelemre építenek. Ha azt halljuk, hogy a pénzünk veszélyben van, hajlamosak vagyunk gyorsan cselekedni.

A Mastercard kutatásában szereplők 70%-a tudta, hogy a bank sosem kér telefonon kártyaadatot – de a rendőrségi adatok szerint mégis sokan estek már ilyen csalás áldozatául.

Tipp: Tegyük le a telefont, és hívjuk vissza a bankot a hivatalos ügyfélszolgálat számán! Figyeljünk arra is, hogy a hívó fél száma sokszor hamisítva jelenik meg a kijelzőn, akár a bank hivatalos számának látszatát keltve. Ezért soha ne bízzunk meg egy bejövő hívás számában, hanem mindig mi kezdeményezzük a visszahívást a bank honlapján, kártyánkon vagy hivatalos applikációban található elérhetőségen keresztül.

Miért fontos erről beszélni?

A csalók egyre ügyesebbek, és egyre többen dolgoznak csapatban – miközben mi sokszor egyedül vagyunk az online térben. Ezért indult el a Mastercard által is támogatott KiberPajzs program, ami az állami és piaci szereplők összefogásával segíti az edukációt, frissíti a figyelmeztetéseket, és erősíti a közös védekezést.A Mastercard szakértői szerint az online biztonság nem csak technológia kérdése: a tudatosság a legfontosabb fegyverünk. Ha megtanuljuk felismerni a kockázatokat, sokkal kisebb eséllyel válunk áldozattá.A Mastercard friss kutatása a magyar fogyasztók és vállalkozások digitális biztonságtudatosságát vizsgálta. A felmérés célja az volt, hogy feltérképezze, mennyire ismerjük fel a leggyakoribb online fenyegetéseket, és hol vannak a legnagyobb tudáshiányok. Az eredmények segítenek megérteni, mely területeken van szükség edukációra, és milyen megoldásokkal lehet hatékonyan erősíteni a védekezést.

További részletekért kattints ide.

+1 aranyszabály: Ha valami túl szép, hogy igaz legyen – az valószínűleg nem igaz

Legyen szó csomagról, vásárlásról vagy telefonhívásról: álljunk meg egy pillanatra, gondoljuk végig, és ne féljünk utánajárni az információknak! A biztonság nem a technológiával kezdődik, hanem velünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Rovatból
Rúgott egyet a kispályásokon az Instagram: ezer követő alatt ugrik az élőzés lehetősége
A közösségi oldal szigorított a szabályain. Már csak nyilvános fiókkal lehet élőzni, de akinek nincs meg az 1000 követő, az is hiába próbálkozik, letiltja a rendszer.
Szerző: GJ - szmo.hu
2025. augusztus 04.



Az Instagram mostantól csak azoknak engedi az élőzést, akiknek legalább ezer követőjük van, és nyilvános a fiókjuk – írja a TechCrunch. Az oldal értesülését a Meta is megerősítette, így hivatalossá vált: bár korábban bárki élőzhetett, függetlenül attól, hogy hány követője volt, vagy hogy privát vagy nyilvános fiókot használt, mostantól nagyot fordul a világ azokkal, akik rendszeresen kihasználták ezt a lehetőséget.

A változás azokat a kisebb tartalomgyártókat érinti, akik nem érik el az 1000 követős határt, valamint azokat a felhasználókat, akik csak a barátaikkal élőztek, önmaguk szórakoztatására.

Aki úgy próbál élő adást indítani (mert a gomb persze látható marad), hogy nem teljesíti az új feltételeket, értesítést kap azzal a szöveggel, hogy: „A fiókod már nem jogosult a Live használatára. A funkció használatára vonatkozó követelményeket megváltoztattuk.”

A felhasználók körében valószínűleg nem túl népszerű a változás, aminek az okai egyelőre nem ismertek: a Meta csak annyit közölt, hogy „a cél az élő adások nézői élményének javítása”.

Az viszont tény, hogy ezzel a húzással az Instagram máris jobban hasonlít a TikTokra, ahol szintén legalább 1000 követő kell az élőzéshez. A YouTube egyébként ennél jóval szerényebb számmal is beéri: náluk elég 50 feliratkozó a Live funkció eléréséhez.

Ami pedig az élmény javítását illeti: a módosítás valóban korlátozza majd az alacsonyabb minőségű adásokat, hiszen a bővülő közönséggel rendelkező tartalomgyártók gondosabban készítenek videókat, mint a kezdők.

A TechCrunch hozzáfűzi: az élő közvetítések biztosítása sokba kerül a szolgáltatónak – a Meta ezért dönthetett úgy, hogy nem támogatja tovább azokat az adásokat, amelyeket csak kevesen néznek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

TECH
A világ designelitje újra Budapesten gyűlik össze – az OpenAI is itt lesz a második Point of View konferencián
A POV négynapos eseménye a Nemzeti Táncszínházban kap helyet, és olyan nevek sorakoznak a fellépők között, mint az Are.na, a Base Design, a Studio Dumbar/Dept, a Mouthwash Studio és David Rudnick grafikuslegenda.


Második alkalommal tér vissza a fővárosba a POV (Point Of View) Budapest, Magyarország nemzetközi szinten elismert designkonferenciája, amely ismét elhozza a kreatív szakma világszínvonalú szereplőit. Az esemény idén négynapos programsorozattal érkezik, és még magasabbra teszi a lécet: 2025 szeptemberében a Nemzeti Táncszínházban rendezett eseményen olyan világszínvonalú nevekkel találkozhatunk, mint az OpenAI, az Are.na, a Base Design, a Studio Dumbar/Dept, a Mouthwash Studio, vagy David Rudnick grafikus legenda.

Az eseményt két fiatal alapító saját hiányérzetéből eredően indította útjára tavaly, és már az első évben bebizonyították, hogy a Budapest méltó helyszíne egy nemzetközi kreatív találkozópontnak. 2024-ben Czél Mátyás és Mátyás Boldizsár mindenféle rendezvényszervezői tapasztalat nélkül, a nulláról belevágott egy hőn áhított cél megvalósításába: megszervezni az ország első designkonferenciáját. A POV Budapest mögött álló csapat egy olyan komplex, immerzív élményt álmodott meg, ami nemcsak a vizuális kultúra fontosságát hirdeti, hanem Budapest szépségeit is megmutatja a külföldi látogatóknak. Ennek jegyében vezetett design sétákat indítottak, és elkészült egy közel 150 helyszínt tartalmazó, egyedileg kurált Budapest-térkép is.

„A kezdetektől fogva az volt a célunk, hogy bekapcsoljuk Budapestet a nemzetközi design körforgásba azzal, hogy a városhoz méltó, annak kulturális örökségére reflektáló rendezvényt bonyolítunk le a fővárosban. Az, hogy már az első évben sikerült a nemzetközi designszcéna legjavát színpadra állítanunk, és ez 50 országból vonzott vendégeket Magyarországra, fontos visszajelzés volt számunkra – van itthon is igény designkonferenciára”

– emelte ki Mátyás Boldizsár, a POV Budapest társalapítója.

A tavalyi teltházas, kétnapos esemény 700 érdeklődőt vonzott. A látogatók hetven százaléka külföldről érkezett – ezzel feltéve Budapestet a globális designtérképre. Már az első évben olyan stúdiók mutatkoztak be a színpadon, akik többek között a Nike, az Apple, a Google, a Spotify, a Netflix és az Airbnb számára dolgoznak.

Az első POV fogadtatása rendkívül pozitív volt. Nemcsak a látogatók, hanem az előadók is – akik a legnagyobb nemzetközi konferenciákon is otthonosan mozognak – életük egyik legjobb designkonferenciájaként emlegették.

„Boldizsár, Mátyás és a teljes POV csapat egy elképesztően színvonalas eseményt hozott létre. A vizuális megjelenés, a meghívott előadók listája és a szervezés minden részlete átgondolt és igényes volt. Minden elismerésem. Miattatok lettünk Budapest-rajongók” – mondta el Kota Kobayashi a Wise-tól.

Az esemény X-en és YouTube-on is virálissá vált. Megjelent a Designisso oldalán, bekerült az osztrák *A Passion Thing* magazin őszi számába, valamint a német Grafikmagazin legfrissebb kiadásába is. A legnagyobb elismerést azonban a világ egyik legnagyobb online grafikai magazinja, a The Brand Identity cikke jelentette.

A konferencia idei tematikája, a Making Sense, arra keresi a választ, hogyan segíthet a design eszköztára értelmezni a világ komplexitását, és hogyan találhatunk egyensúlyt a racionalitás és az érzelmi megértés között.

A feltett kérdés mögött a közösségépítő küldetés is teret kap: a POV Budapest szervezői már az első évtől kezdve célul tűzték ki, hogy ne csupán egy rendezvényt hozzanak létre, hanem egy minőségi kreatív közösséget, amely platformot ad az értékes kapcsolódásoknak, együttműködéseknek és a tehetségek bemutatkozásának. Ennek része a POV Dinner Club eseménysorozat, amely a város kreatív szcénájának szereplőit ülteti egy asztalhoz, a POV Market, amely online designpiactérként is segíti a szakmát.

A POV Budapest 2025. szeptember 11-14. között tér vissza a fővárosba.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk