HÍREK
A Rovatból

Drámaian visszaesett a magyarországi járműgyártás teljesítménye

Az egész Európai Unióban csökken az elektromos autók iránti vásárlási kedv, Magyarországon pedig eznegyven akkumulátoripari beszállítót is érint. A kormány százmillió eurós EU-s akciótervet javasol.
Fotó: Pixabay - szmo.hu
2024. július 17.



Az elektromos autók iránti kereslet globálisan csökken, mivel az állami támogatások is folyamatosan csökkennek, és a töltőhálózat sem képes lépést tartani az igényekkel, írja a Népszava.

Az EU-ban jelenleg hárommillió tisztán elektromos jármű közlekedik, de mindössze 75 ezer gyorstöltő áll rendelkezésre, ami azt jelenti,

hogy minden ötödik járműre jut csak egy nyilvános töltőpont.

Ha a plug-in hibrideket is beleszámoljuk, ez az arány 52-re változik.

Az állami támogatások folyamatos csökkentése tovább csökkenti a vásárlási kedvet, pedig az elektromos és hibrid autók árai egyre közelebb kerültek a hagyományos modellekéhez, de még mindig nem eléggé.

Az EU és Kína közötti vámháború hatásai is lassítják a piacot, bár ezek a hatások csak hónapok múlva lesznek érezhetők, mivel a jelenlegi raktárkészleteket még régi áron kínálják a kereskedők.

Ez nemcsak a kínai márkákat érinti, hanem a Kínában gyártott német, francia és olasz modelleket is.

Az európai piac legolcsóbb elektromos autója, a Dacia Spring is Kínában készül. A megújult, fapados modell 225 kilométeres hatótávja több mint elég a városi használathoz.

Hasonló filozófia alapján készült a retrós Honda e-modell is, amely szintén városi közlekedésre van szánva, de nem lett sikeres az európai piacon, mert a vevők továbbra is a nagy kapacitású akkumulátorokat preferálják. Az egy töltéssel 500-600 kilométeres hatótávú modellek már 2-4 tonnás tömegűek, és súlyuk negyedét az akkumulátorok teszik ki.

Ez viszont gyorsabban koptatja az abroncsokat, csökkenti a biztonságos futásteljesítményt és növeli a káros mikroszemcsék kibocsátását.

A drága gumicserékről nem is beszélve, hiszen egy közepes modell esetében is félmillió forintnál nagyobb költséget jelenthet. A terepjárók és az egyre szaporodó elektromos kamionok esetében ez a kopás még fokozottabb.

Az EU-ban az autóeladások májusban 3 százalékkal estek vissza, az ACEA adatai szerint

az elektromos autók piaci részesedése 12,5 százalékra csökkent, ami 12 százalékkal kevesebb, mint tavaly.

Az autóvásárlási kedv csökkenését azonnal megérzik a magyarországi gyártók és beszállítók is.

A KSH legfrissebb adatai szerint májusban 32 százalékkal zuhant az akkumulátorgyártás és több mint 10 százalékkal esett a járműgyártás.

Az akkumulátorok és szárazelemek magyarországi gyártása az év elején kezdett visszaesni: januárban 3 százalékkal, februárban 6 százalékkal, márciusban pedig 17 százalékkal csökkent.

Ez a trend a Magyarországon működő negyven akkumulátoripari beszállítót is érinti, melyek beruházási értéke meghaladja a nyolcmilliárd forintot, ennek 12 százaléka kormányzati támogatás.

A magyar járműipar különösen érzékeny az autópiaci változásokra, ezért a nyár közepén EU-s akciótervvel állt elő a kormány. A 11 pontos és százmilliárd eurós mentőcsomag célja az elektromos autók számának dinamikus növelése. A terv az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának fejlesztését és a közlekedési ágazat szénlábnyomának csökkentését célozza.

Az elvárások között szerepel, hogy az ötven kilométernél sűrűbb töltőállomások teljesítménykapacitását 900 kW-ra kell növelni, és az EU-ban működők 80 százalékánál minimum 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőket kell kiépíteni.

A magyar kormány EU-s szintű támogatási programot javasol a nyilvános és háztartási töltőhálózat fejlesztésére, valamint az engedélyeztetési eljárások egyszerűsítésére.

Minden uniós polgárnak 4500 eurós központi támogatást javasolnak tisztán elektromos járművek vásárlásához.

Az akkumulátorok élettartamának egységesítése és az újrahasznosítás kötelezővé tétele is szerepel a tervek között.

Az EU már korábban elfogadta a megbízhatósági tanúsítványt: 2027-től minden elektromos járművet digitális akkumulátor-útlevéllel kell ellátni.

Magyarországon 2023 végén 2 507 darab elektromos töltőberendezést tartottak nyilván, ami 12,5 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. A legtöbb töltőállomás Budapesten és Pest vármegyében található.

Bár a töltőberendezések száma nőtt, a töltések száma és a töltésre fordított energia mennyisége csökkent.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Magyar Péter: Orbán Viktorra láthatóan rossz hatással volt a május 1-jei hideg virsli és langyos sör az erős napsütésben
A TISZA Párt vezetője szerint: „Attól nem lesz valaki nagy magyar mert folyamatosan a nemzetre hivatkozik, ha közben szétrabolja a saját hazáját és gyűlöletet kelt magyar és magyar közt. Sőt.”


Magyar Péter a közösségi oldalán reagált Orbán Viktor kijelentésére. A magyar miniszterelnök ugyanis május 1-én egy videót tett közzé, melyhez azt írta: "Ne hagyjuk, hogy Brüsszel a Tisza pártot felhasználva beavatkozzon a magyar választásokba!".

Erre válaszul a TISZA Párt vezetője azt írta:

"Orbán Viktorra láthatóan rossz hatással volt a május 1-jei hideg virsli és langyos sör az erős napsütésben.

A miniszterelnök 15 éves kormányzás után most épp nemzeti ellenállást hirdetett. Természetesen nem az ipari méretű korrupció, vagy a családja és az oligarchái urizálása, vagy a Nemzeti Bank kirablása ellen, hanem az általuk kreált, képzelt ellenségek ellen.

Orbán szerint a TISZA Párt felhasználásával akarnak beavatkozni a választásokba. Jól látja: a magyar emberek a TISZA segítségével fognak beavatkozni a választásokba, veszik kézbe a saját sorsukat és vissza a hazájukat.

És tegyük tisztába még valamit miniszterelnök elvtárs! Attól nem lesz valaki nagy magyar mert folyamatosan a nemzetre hivatkozik, ha közben szétrabolja a saját hazáját és gyűlöletet kelt magyar és magyar közt. Sőt."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor: „ha cigánygyerekek potyognak az égből”, akkor is el kell érni a 2025-re kitűzött célokat
A miniszterelnök a Kossuth Rádióban beszélt arról, hogy egész Európa gazdasága rosszul teljesít, nem csak a magyar, aminek szerinte alapvető oka Ukrajna leendő európai uniós tagsága.


Orbán Viktor szerint az egész Európai Unió gazdasága stagnál, és például Németország is ott van Magyarországgal egy szinten – a miniszterelnök erről a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában beszélt péntek reggel.

Orbán azután szólalt meg, hogy néhány napja kiderült: a magyar gazdaság a vártnál sokkal rosszabbul teljesített, a tavalyi év hasonló időszakához képest is romlott a teljesítmény.

A miniszterelnök a repülőrajt helyetti gyenge teljesítményről azt mondta: nem az okok érdeklik, „a munkánk szempontjából ez másodlagos” – bár két napja még egyértelműen megjelölte, kik tehetnek a rossz GDP-adatokért, amikor Facebook-oldalán közölte: „A tegnapi egy sötét nap volt Európában. Az Európai Néppárt kongresszusán úgy döntöttek, hogy folytatni kell az ukrajnai háborút. Még több pénzt akarnak küldeni Ukrajnába, miközben az európai gazdaság szenved.”

Igaz, azt most is megismételte Orbán Viktor, hogy alapvetően fejlődés lenne Európában, ha az Unió nem Ukrajában küldött volna pénzt. A kormányfő megerősítette:

az érdekli, hogy hogyan érjük el a 2025-ös gazdasági célokat, „akkor is, ha cigánygyerekek potyognak az égből”.

„Ukrajna EU-tagsága csődbe juttatná Magyarországot és a magyar gazdaságot” – tette hozzá Orbán Viktor.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Zacher Gábor reagált arra, hogy megtiltották az energiaitalok árusítását a 18 éven aluliak számára
Nem elég a tiltás, felvilágosításra lenne szükség - mondja a toxikológus. Úgy véli, hogy a gyerekek más koffeintartalmú italokhoz így is hozzá fognak jutni.


Zacher Gábor szerint nem elég, ha csak megtiltják az energiaitalok árusítását a 18 éven aluliaknak, mert ez önmagában nem fogja megoldani a problémát. A toxikológus úgy véli,

fontos lenne felvilágosítani a fiatalokat is, mivel szerinte a gyerekek más koffeintartalmú italokhoz így is hozzá fognak jutni.

Az ATV riportjában több szakértő is megszólalt a napokban elfogadott törvényről, amely megtiltja, hogy energiaitalt adjanak el fiatalkorúaknak. A riportból kiderült, hogy évente 64 millió liter energiaital fogy el Magyarországon, ami fejenként körülbelül 27 darab negyedliteres dobozt jelent.

Zacher arról is beszélt, hogy más italokban is lehet sok koffein.

„Ha mondjuk egy jó erős ristrettot vagy espressot főz valaki, ott akár 150 miligram koffein is előfordulhat benne, ami jóval több mint másfélszerese annak, ami 1 doboz energiaitalban van”

– fogalmazott.

A Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, Szűcs Zsuzsanna szerint sem elég csak a tiltás. Úgy véli, sokan nem elég egészségtudatosak, ezért további lépésekre lenne szükség.

A Magyar Energiaital Szövetség főtitkára, Csibi Sándor is úgy gondolja, érdemes lenne megvizsgálni azt is, hogy miért fogyasztanak egyáltalán koffeint az emberek. Emellett ő is a kávé szerepét emelte ki.

Forrás: Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos: Én tényleg nem akartam hidat zárni, de a rendőrök megtették – Fotók
A politikus a Margitszigetre indult a tüntetők tömegével, hogy ott a pedagógus szakszervezet sátránál fejezzék ki szolidaritásukat. Nem akartak lezárást, de rendőrsorfal várta őket.


Hadházy Ákos a Kossuth térre szervezett demonstráció végén azt kérte az egybegyűltektől, hogy békésen sétáljanak el a Margitszigetre, hogy ott meglátogassák a pedagógus szakszervezet sátrát.

Azt is elmondta, hogy nem szeretne hídlezárást, és nem akar balhét. Bejelentette azt is, hogy nem hagyják abba a tüntetést, és ezentúl minden kedden a Ferenciek terén fog békésen demonstrálni, bízva abban, hogy sokan csatlakoznak hozzá.

A beszéd után megindult a tömeg a szigetre. A hídon azonban rendőrök zárták le az utat, így jutottak be a Margitszigetre. A kordonról fotókat is megosztott a politikus:

A Kossuth térről a Momentum Mozgalom a Várba indult el, hogy ott a Karmelita kolostornál kitűzzék az uniós zászlót. A vonulókat azonban a rendőrség sorfala nem engedte át a Szabadság hídon. Ezért most a Belügyminisztériumhoz mennek. Fotókon az eddigi események:


Link másolása
KÖVESS MINKET: