KULT
A Rovatból

Világvége, nyári dallamok és erdőben csámborgó dinoszaurusz - friss magyar klipek

Tombol a nyár, és ezzel együtt megérkeztek a nyári slágerjelölt szerzemények is, de még találhatók a karantén alatt született alkotások is friss hazai klipszemlénkben.

Link másolása

Follow The Flow - Kivetett

Ismét új számmal jelentkezett a Follow The Flow. A Kivetett többek között a hatalommal való visszaélésről, a közösségi média és a társadalmi kirekesztés veszélyéről és mérgező hatásáról szól."Sosem volt szokásunk a véleményünket véka alá rejteni, de a legkifejezőbbek mindig akkor vagyunk, ha azt zeneileg tesszük. Rengeteg olyan történés volt 2019 novemberében a világban, amivel nehezen tudtunk azonosulni, így hát kiírtuk magunkból. Visszagondolva, mintha gondolatban megágyaztunk volna életünk legkiszámíthatatlanabb évének." - fogalmazta meg az együttes a dallal kapcsolatos gondolatait.

Honeybeast - Ego

A Honeybeast nemrég jelentette meg hatodik lemezét, az Egót, melynek címadó dala klipet is kapott. Az Ego üzenete, hogy ne mások elvárásainak próbáljunk meg megfelelni, hanem vállaljuk fel saját egyéniségünket. A klipben Tarján Zsófi virágos réten, szelfik, illetve tükrök világában keresi önmagát.

Patikadomb - Tizenegy

A budapesti trió legújabb dala a számmisztikából merít és története az összetartozásról szól. „Tizenegy” címmel jelent meg a csapat első kiadványa a Dal 2020-at is megjárt „Rólad” óta és egy újabb felvezetője a zenekar idénre tervezett első lemezének. A klipben a három tag egy-egy költői szerepben tűnik fel úgy, mint az Élet, a Félénk és a Vendég. Ez a srácok egy-egy tulajdonságára is utal. Az egész videó egy 8mm-es retro filmkamera hatást idéző applikációval készült.

Fiúk - Vártam rád

A Fiúk hiper laza r'n'b, indie-pop dalokat játszanak és bár csak 2019-ben adták ki első klipjüket, azóta megjárták már a VOLT Fesztivált, az A38 és az Akvárium színpadát is. A Fiúk folyamatosan jelentetik meg újabb-és újabb dalaikat, legutóbbi videójukban Nagy Katica, a Rossz versek színésznője szerepelt. A Vártam rád folytatásaként pedig a napokban megérkezett a zenekar első kislemeze is, a Mivanveletek.

Mongooz and The Magnet - Senorita

A pécsi illetőségű Mongooz and the Magnet (Magnus Måløy - gitár, ének, Ian O'Sullivan - nagybőgő, ének és Háló Gergő - dob) hosszú szünet után tavaly novemberben jelentkezett négyszámos EP-jével, ami egy újabb lendületet adott a zenekarnak. A járványhelyzet és az önkéntes karantén pedig arra ösztökélte a srácokat, hogy újra alkotásra adják a fejüket. Így született meg a señorita.

A jelenlegi helyzetben az izoláltság és a hangulatingadozások közepette az alapvetően pozitív hangvételű zenekar egy tőlük szokatlan irányt vett új dalával: a világvégét idézik meg vele.

Imitation - Pause

A karanténnak köszönhető az Imitation új klipje is. A páros készülő új lemezén dolgozott, amikor szinte észrevétlenül megszületett a Pause: "Arról az időszakról szól, amikor a világ, ahogy ismerjük, megállt. Van valami egyszerre reményteli és vészjósló ebben a szünetben. Ezt a kettősséget próbáltuk megfogalmazni ebben a számban.”

Johnny K. Palmer - Nothing Else

A sikeres dalszerző saját születésnapját ünnepelte új számával: "Egy olyan, laza, fülbemászó dal kezdett el formálódni, amelyet az anatu által kreált karibi ritmusok, csilingelő elektromos gitár, subok és basszusok és euforikus szintihangok vettek

körül - mesél a dalkészítés folyamatáról Johnny. - "Két férfihangra komponáltuk a Nothing Else-t, így kapcsolódott be kedves barátom, a karcos hangú, nigériai Zubi. Az üzenet látszólag egyszerű: semmi másra nincs szükségem, csak arra, hogy kimondd, hogy szeretsz."

BittnerSweet - Ragadozó

A Ragadozó dalszövegét még 14 évesen írta meg a BittnerSweet alapítója, Bittner Dániel. A sokáig a fiókban lapuló dalszöveget most, 10 évvel később Bércezsi Róbert azt kérte, hadd dolgozhassa fel, ebből motiválódva pedig végül a BittnerSweet is úgy döntött elkészíti saját verzióját. A Ragadozó Bittner Dániel szerint arról szól, hogy ismerjük meg a bennünk lakó ragadozót és ne féljünk tőle, hanem szelídítsük meg, barátkozzunk vele össze.

Kelemen Kabátban - Meztelenül megláttalak

Újabb nyári dallammal jelentkezett a Kelemen Kabátban - egész pontosan egy újabb slágergyanús nyári dallal. "Az utóbbi időben az ilyen hangulatú Kelemen dalok kicsit háttérbe szorultak, de ebbe, és főleg ennek a szintiriff hangszínébe annyira beleszerettünk, hogy mindenképpen meg szerettük volna jelentetni idén nyáron. Mind a dal, mind a klip mindenféle izzadság és megfejtés nélkül gyorsan elkészült, reméljük ez a közönségnek is átmegy és a nyári lazulások megfelelő aláfestése lehet a dal"- mondta el Horváth Boldi a zenekar frontembere.

Galaxisok - Legszebb nyári emlékem

Bár csak januárban jelent meg a zenekar ötödik nagylemeze, a Legjobb nyári emlékem máris a készülő hatodik album első dala. "Benedek régi álma volt, hogy egyszer csinál majd a Galaxisokkal egy színes, széttartó, szecessziós stílusú dupla lemezt, ami tele lesz vendégzenészekkel és a világ különböző tájairól származó kedvencei ihlette számokkal. Úgy képzelte, körbeutazza az országot a laptopjával, és minden számot máshol, másokkal vesz majd fel, aztán a karantén alatt rájött, hogy sokkal könnyebb, ha mindenki otthon marad, a zenekar tagjai és a vendégek különböző szobáik magányában felveszik a részeiket, ő pedig megkeveri otthon, mert a hangulat a fontos. Így készült - és készül még most is - a Galaxisok hatodik (illetve Galaxisok néven az első) nagylemeze, a Történetek mások életéből, ami minden bizonnyal a zenekar legizgalmasabb és leghosszabb albuma lesz, és meg is jelenik majd valamikor idén" - olvasható a zenekar Facebook-oldalán.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: