KULT
A Rovatból

Véget ért az Alapítvány első évadja. Vajon beletört az Apple bicskája Asimov mesterművébe?

Ki lehet jelenteni: igazi minőségi sci-fit kaptunk az Apple-től. Nem világrengető, de tisztességes próbálkozás Asimov világának bemutatására.


Az első két részről korábban már írtunk, akkor nagy meglepetés volt számomra a jó ritmusú, átgondolt, szórakoztató sci-fi.

Sajnos a folytatás már hagyott némi kivetnivalót maga után, de nem nevezném bukásnak.

A harmadik résztől fogva a történet több szálon fut,

illetve sokat ugrunk az időben is. Igencsak elegánsan oldják meg az idő szemléltetését, melyet az uralkodó öregedésén keresztül mutatnak be a nézők számára. Mint már a korábbi kritikában is írtam, Cleon császárból több klón létezik egyszerre, egy idős, egy fénykorát élő felnőtt és egy fiatalabb, ennek köszönhetően a galaxist érintő problémákat több oldalról meg tudják vizsgálni, és ésszerűen tudnak dönthetnek. Az idő múlását így meg tudják mutatni a Cleonok öregedésén át, első két rész gyermek Cleon klónja lesz a későbbi részek felnőtt uralkodója.

Ez a töredezett történetmesélés leginkább a Vaják-sorozatra emlékeztet, ahol szintén úgy ugráltak az időben, hogy nem volt teljesen egyértelmű, milyen évet is írunk, de a végére kitisztultak a szálak, és a történeti síkok egybeértek.

A forgatókönyvet ügyesen megírták, szórakoztató, de mégis sokszor elgondolkodtat.

A tényleges akció ugyan kevés, de az Apple nem sajnálta a pénzt: a látványvilág még mindig elképesztően gyönyörű. A helyszínek, legyen az Terminus pusztasága, vagy Trenton városbolygója – mindegyik élő-lélegző környezet. A zene és a látvány is epikus magasságokban van. Ritkán tudok ilyet mondani, de a produkciós dizájnért felelős Rory Cheyne mesteri munkát végzett, minden népet könnyű megismerni, köszönhetően az egyedi kosztümöknek, a helyszínek elképesztően részletgazdagok, Trenton egyszerre undorító és ámulatba ejtő, míg Terminus Alapítvány települése annyira kietlen, hogy a néző legszívesebben látni se szeretné az ott játszódó részeket.

A sok pozitívum mellett azért lehet érezni David S. Goyer negatív hatásait is a sorozaton. Ő az Alapítvány sorozat alkotója, írója és egy rész rendezője is. Egy-egy epizód túlságosan elnyújtott és sokszor logikátlan döntéseket hoznak a karakterek, amelyek nem jellemzők rájuk, csak azért, hogy konfliktust generáljanak.

Az átívelő szál úgy érzem nagyon erőtlen:

Asimov könyveiben a cselekmény gyakran ugrott pár száz évet, itt is valami hasonlót akartak elérni Gaal és Salvor történetével, ahogy keresik egymást évszázadokon át. De ez a szál sajnos nem volt annyira érdekes, mint a hatalmas Galaktikus Birodalom bukása és az ahhoz vezető út.

A színészek terén szerencsére a Raych Fosst játszó Alfred Enoch a harmadik résztől nem szerepel, őt tartottam az első két rész leggyengébb casting döntésének. A legnagyobb név a szereplőgárdában talán Jared Harris, aki nem sokat tud mutatni színészi képességeiből, pedig Harris egy zseniális karakterszínész.

Akik viszont számomra kiemelkedőt alkottak, az Lee Pace és Terrence Mann a két idősebb Cleon szerepében.

Olyan elemi erővel játszák a kegyetlen, gonosz, de mégis néha igazságos uralkodót, hogy futkosott a hideg a hátamon tőlük. A Salvor Hardint játszó Leah Harvey ügyes, de nem kiemelkedő, valamint Lou Llobell sem váltja meg a világot, a részükről az iparosmunka jó kifejezés.

Az Alapítvány története alapvetően nem rossz, van benne kellő mennyiségű rejtély és akció, rengeteg monológ és politika. A rendezés ügyes, de mégis hiányérzetem van. Egy ekkora produkciótól, ami ennyi pénzből készült, ilyen látványvilág mellett, valahogy többre számítottam.

Maga a politikai rész és a birodalom bukásával kapcsolatos szcénák elképesztően izgalmasak,

eltörpül mellettük az Alapítvány Terminus bolygóján játszódó „túlélő játék”, vagy Gaal és Salvor Hardin személyes drámája. Pedig a sorozat ez utóbbinak ad igazán teret, ezek a részek sokszor voltak unalmasak.

Mindentől függetlenül jó szívvel tudom ajánlani az Apple új sorozatát, hiába vérzik több sebből, technikailag szinte hibátlan, kissé lassú, de mégis epikus, high concept sci-fi sorozat, amiből valljuk be, mostanában hiány van. Az új Star Trek-sorozatok inkább az akció-sci-fi zsánerét erősítik, mint az elgondolkodtató, lassú, tudományos fantasztikumét. Vannak komoly gondolatok, lehet, hogy lassan fejtik ki őket, de az Alapítványban van potenciál.

Alig várom a következő évadokat, hogy lássam a Birodalom bukását

és az Alapítvány felemelkedését. A sorozat teljes első évadja, magyar felirattal elérhető az Apple TV+ kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Nagy Ervin a helyszínen nézte meg, tényleg agyonverik-e Schmidt Máriát, majd kiosztotta a fideszeseket
Pintér Béla Kabuki című darabja nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a műben van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nagy Ervin üzent Gulyás Gergely Kristófnak a kormánypárti körökben nagy port kavart Kabukiról: Ugye ön is érzékeli, mennyi köze van a valósághoz?
Pintér Béla rendezése nagy port kavart kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.
F. O. / Fotó: - szmo.hu
2025. november 09.



Nagy Ervin korábbi ígéretéhez híven megnézte a Kabuki című előadást, és reagált a fővárosi fideszes képviselő, Gulyás Gergely Kristóf állításaira. Pintér Béla rendezése nagy port kormánypárti körökben, miután a darabban van egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. A karaktert a kormányoldal Schmidt Máriával azonosította.

Az Átriumban telt házzal futó darab egyik jelenetében eleinte úgy tűnik, hogy a karaktert egy százötven év után feltámadt betyár szelleme agyonveri. Ezzel kapcsolatban a kormánymédia tényként jelentette ki: Pintér Béla „Schmidt Mária megölését bemutató darabot” mutatott be.

„Az önök által kifogásolt rész, jelentem olyan brutális, mint amikor Vitéz László elagyabugyálja palacsintasütővel a gonoszokat. Nyugodtan lehet kérni rá az MTVA-ban egy 8-as karikát!

Nem elhanyagolható módon az akciót egy 18. századi betyár megidézett szelleme követi el, egy lázálom keretében, aminek ugye ön is érzékeli, hogy mennyi köze van a valósághoz..” – fogalmazott a színész-aktivista, hozzátéve, hogy „a hölgyemény a darab legvégén vidáman néptáncol, ami színházi értelemben semmissé teszi az addig történteket, visszavezetve a nézőt a jelen valóságába”.

Pintér Béla és Társulata Kabuki című előadásában szerepel egy Schanda Vera nevű, NER-közeli politikus, akin szőke paróka van. Ennyi már elég volt a teljes kormányoldalnak, hogy azt mondják: az a karakter Schmidt Mária.

„A kérdéses karakter egyébiránt nagyon messze esik az önök által vélt kormányközeli üzletasszonytól, ugyanis nem milliárdokba kerülő magángépen érkezik, nincs testőre, nincsenek komplett házai az Andrássyn, nem talpig Channel és nincs gyereke, se étterme, se adriai luxus-ingatlanja…”

- reagált erre a felvetésre a színész, aki szerint a műbalhénál és a hangulatkeltésnél sokkal fontosabb az előadás mondanivalója.

„Pintér arról írt darabot, hogy a pártállam hogyan próbálja megroppantani a polgárai gerincességét. Hogyan korrumpálja vagy fenyegeti az állam az embereket, ha nem azt teszik amit ők diktálnak. Hogyan akarja elvenni önbecsülését és akarja oroszbaráttá tenni Petőfi szabad népét!

Mutatja fel ezt Európában, szinte egyedülálló eredetiséggel és bátorsággal, betyárokkal, időutazással, Sógunnal, csíkos lóval, néptánccal és elképesztő színészi játékkal!” – írta Nagy Ervin, aki végül azt ajánlotta Gulyás Gergely Kristófnak, hogy a Fidesz-frakcióval együtt menjenek el megnézni az előadást. És pótszéket is szerez nekik, mert már csak az van.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Drámai pillanatok a Megasztárban: a műsor egyik legerősebb hangja esett ki Herceg Erika szerint
Németh Bea a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig. Most viszont távoznia kellett.


Drámai pillanatoknak lehettek szemtanúi a nézők a Megasztár szombati adásába. A tehetségkutatótól ismét búcsúzott egy énekes. Az utolsó pillanatokban már csak Herceg Erika versenyzői voltak veszélyben, az énekesnőt is nagyon megviselték ezek a percek.

A nézők szavazatai alapján végül Németh Bea esett ki.

A versenyző nehezen tudott megszólalni.

„Nem tudom, hogy mit gondoljak. Örülök, hogy eddig is itt lehettem. Köszönöm a lehetőséget, és meglátjuk”

– mondta a 43 éves Bea, aki azt is elárulta, hogy nem csalódott, és aznap már érezte, hogy ez lesz a sorsa.

Herceg Erika ugyanakkor nagyon csalódott volt.

„Én nagyon csalódott vagyok, hogy a Bea távozik, mert szerintem a Megasztár egyik legerősebb hangja távozik most. Tényleg Bea, nincs vége mindennek...neked elkezdődött két hónapja a Megasztár és ez valami nagynak a kezdete...ezt vinni kell tovább, neked nincs vége”

- fogalmazott.

Bea egyébként a műsor kedvéért a munkahelyén is felmondott, és hogy mekkora álma az énekesi karrier, jól mutatja, hogy 29-szer jelentkezett tehetségkutató műsorokba, míg eljutott idáig.

Az este folyamán más izgalmas jelenetek is borzolták a kedélyeket. Már az adás elején kemény véleményt fogalmazott meg Herceg Erika Marics Peti versenyzőjéről, PYFU-ról, mivel nem akarta elénekelni a neki szánt dalt. Kedl Olíviát pedig Curtis és Marics Peti is elhívta bulizni. Több érzelmes pillanatnak is szemtanúi lehettek a nézők. Lengyel Johanna például a két héttel ezelőtt elhunyt nagymamájának énekelte azt a dalt, amivel egyenes ágon továbbjutott a következő fordulóba, és a 17 éves Ádám Attilát is elragadták az érzelmek.

De az este folyamán Herceg Erika is színpadra állt, és előadta saját dalát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
Négyen is búcsúztak az X-Faktortól az első élő show-ban
Csavarokban nem volt hiány az idei évad első élő adásában. Még a mentorok is kaptak lehetőséget arra, hogy megmentsenek egy versenyzőt, de végül helyettük is a nézők döntöttek.
Fotó: RTL - szmo.hu
2025. november 09.



Fergeteges produkciókkal indult el szombat este az X-Faktor 2025 első élő showja, ahol ebben az évadban 13 versenyzőnek kellett meggyőznie a nézőket és a mentorokat, hogy továbbjussanak és menetelhessenek a Finálé felé.

A biztos továbbjutóknak fenntartott székekért hatalmas harc folyt, hiszen a mentorok az adás első szakasza alatt csak arról dönthettek, hogy az ő véleményük szerint kik érdemelnek továbbjutó helyet, de a nézők döntötték el, hogy kik azok, akik ülve is maradhattak.

A 13 produkció után Belano, Nazyra, Varga Imi és a Tonix Honix ültek a továbbjutást jelképező helyeken, azonban ezzel a show még nem ért véget, mert a nézők még 4 versenyzőt továbbjuttathattak a szavazataikkal. Így a továbbjutók táborához még csatlakozhatott Patai Anna, Farkas Ancsi, Istenes Márkó és Balla Béla.

Ekkor következett egy csavar, ugyanis a mentorok fontos feladatot kaptak, mert többségi szavazattal továbbjuttathattak egy versenyzőt a kettő közül, akik a továbbjutók után a legtöbb szavazatot kapták. Ám a mentorok nem tudtak megegyezni arról, hogy kit juttassanak tovább, így végül itt is a nézői szavazatok döntöttek arról, hogy a CFL legyen az, aki csatlakozhat a továbbjutott versenyzők táborához.

Végül

Mohácsi Anett, Lilyz, Kollár Dea és Lil Davis kapta a nézőktől a legkevesebb szavazatot, így számukra véget ért a verseny.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk