KULT
A Rovatból

Ez a 2020-as évek Amerikai Pitéje, sorozatköntösben – rákattantunk a Szexoktatásra

Kritika a Netflix egyik legnézettebb sorozatáról.

Link másolása

A Szexoktatás első évadja kifejezetten nagy siker lett a Netflixen, hiszen a platform 8. legnézettebb sorozata volt 2019-ben, ami komoly szintnek számít, így aztán nem is volt kétséges, hogy érkezik belőle a második évad. Január 17-én jelent meg a teljes új szezon a streaming-szolgáltató oldalán és mára valószínűleg minden rajongó túl is van mind a nyolc részen.

A sorozat sikere nemcsak a témájában – hogyan találják meg önmagukat a szexualitásban a fiatalok -, hanem modernségében is keresendő: mai problémákat dolgoz fel humoros, szókimondó, ugyanakkor drámai és érzelmes módon. Ennek a nyelvezetnek a segítségével egyfajta empátia alakul ki a nézőben a szereplők felé, így pedig minket, nézőket akár a körülöttünk élők problémáival szemben is elfogadóbbá tehet.

A sorozat egy gimnáziumban játszódik Angliában, a főszereplő fiú, Otis pedig egy nyílt szexualitású és szabadszájú szexterapeuta hölgy (Gillian Anderson játssza, akit üdítő ebben a szerepben látni) szorongó fia. A fiú még ráadásul szűz is, tehát mindenben az anyja ellentéte. Csakhogy a suliban kiderül, hogy minden, amit egész kiskora óta hallott és hall otthon az anyjától a szexualitás témájában, azt ő is profin tovább tudja adni, így tanácsaival segíteni tud iskolatársain - ezért úgy dönt, hogy belevág az üzletbe és ő lesz a suli titkos szexterepautája.

A kreátor (Laurie Nunn) elmondása szerint kifejezetten meglepte a hatalmas siker, egyszerűen nem számított ilyen érdeklődésre egy ilyen furcsa történet kapcsán. Bár ha belegondolunk, hány bizarr, high concept történet lett később világsiker, akkor talán mégsem annyira meglepő. A Breaking Bad és a Dexter sztorija például szintén meghökkentő volt első hallásra.

A nézőnek először valóban furcsa érzése támadhat a szókimondó stílus miatt, hiszen a való életben azért nem azt tapasztalja maga körül, hogy az emberek teljes természetességgel beszélgetnek az anál szexről és a beöntésről, mintha csak a másnapi ebédről lenne szó.

A sorozat, ahogy a címe is utal rá, annak ellenére, hogy mindenki számára élvezhető történet, mégis valóban szolgál a mai tinédzsereknek egyfajta oktató jelleggel is, de ezt olyan ügyesen csomagolja be a drámába, hogy talán fel sem tűnik mindenkinek - hiszen közben nevetünk és a főhősért aggódunk, na meg drukkolunk neki, hogy veszítse el végre már a szüzességét. Na, ez honnan ismerős? Naná, hogy az Amerikai pitéből.

Otis története mellett minden epizód egy-egy iskolatársa problémáját is feldolgozza, így belelátunk a kortárs tinik szexuális problémáiba, s a sorozat egyfajta tükröt tart a mai társadalomról rajtuk keresztül.

Ezek az epizodista szereplők aztán később is visszatérnek, sőt, megkedveljük őket, majd drukkolunk életük alakulásáért és azért, hogy a frusztrációikat sikerüljön feldolgozniuk, hiszen a legtöbb tinédzser szenved valami hasonlótól. A mai felgyorsult, kesze-kusza világunk aktuális lelkiállapotát adja vissza a sztori a fiatalok érzelmein keresztül.

Az első évad nagyon magasra tette a lécet, jól építkezett, a néző részről részre egyre jobban belekerülhetett ebbe a különleges világba, a feszültség pedig patikamérlegen volt adagolva, amit az Otis és Maeve között alakuló, de soha testet nem öltő szerelem tartott fent.

A két szereplő között szuper a kémia és a történet is remekül van megírva, hiszen nem érezni azt, hogy ezt már negyvenszer láttuk, hiába az a sztori, hogy a főhős nem bír összejönni azzal, akit igazán szeret.

A második évad sajnos pont ennek a feszültségnek a hiánya miatt gyengébben indul, pontosabban Maeve hiánya amiatt, aki az első részekben csak visszafogottan van jelen, mert éppen nem jár suliba, hanem inkább dolgozik.

Bizony feszültségvesztést okoz a főszereplő lány hiánya, de szerencsére a humoros, eredeti jelenetek segítenek túllendülni végül az első részeken. Pedig a legelső epizód esetében tipikus hibába estek az alkotók a megírásakor: mindenáron emelni akarták a téteket az első évadhoz képest, és sajnos végig ez jellemzi az egész évad történetkezelését.

Általános cél ugyanis minden szériánál, hogy a második évadban mindenből egy kicsit többet akarnak beletenni az alkotók. Amikor például Otis anyja lesz a suli szexterapeutája, az is egy meglehetősen erőltetett, eltúlzott fordulat, pedig az első szezonban pont jó volt, ahogy az anyuka nem telepedett ennyire rá a történet folyására, csak finoman a háttérben volt jelen a sztorija. Az első évad ereje épp az egyszerűségében volt.

Mielőtt azonban elvennénk a kedvet ettől az új évadtól, azért leszögeznénk, hogy a sorozat bája megmaradt, ugyanolyan szerethetőek a szereplők és jó érzés marad az emberben minden rész után, hiszen a fő erényeit jól sikerült megtartania. Maeve visszatérésétől pedig újra megjelenik a kellő feszültség, újra drukkolhatunk az igazi szerelemnek, és persze újabb akadályok gördülnek a két szerelmes elé is.

A humorát is jól megtartotta a sorozat és bizonyos mellékszereplők története is kifejezetten izgalmasan épül tovább: például az iskolaigazgató fiának szála, ahogy ráébred valódi szexualitására. Aki még egy részt sem látott a Sex Educationből, annak bátran ajánljuk: eredeti és szórakoztató, a 2020-as évek Amerikai pitéje.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: