KULT
A Rovatból

Robotizáció, jövőbe látás, mindent uraló technológia - filmek, amik megmutatták, hogy milyen lesz a jövő

Féreglyukon át utaznak, mesterséges intelligenciát szeretnek, és robotokkal veszik fel a harcot a filmek hősei. Vagy mindez már meglepően közelebb van a valósághoz?
fotó: YouTube - szmo.hu
2019. november 08.


Link másolása

Számos mozifilm megmutatta már korábban - és mutatja ma is - nekünk, hogy mivé válik az emberiség, merre tart a világ azon fele, melyet a technológia irányít. Az a kép, amit ezek a filmek kommunikálnak, valljuk be, nem túl derűlátó. A gépek persze semmivel sem rosszabbak, mint az emberek - ők is néha elromlanak, sőt, olyan is van, hogy átveszik az uralmat. A kérdés mindig az, épp kinél van a kontroll. Összegyűjtöttük a legérdekesebb darabokat a szubzsánerből.

Ex Machina

Az Ex Machina egy 2015-ös függetlenfilm, ami sok szempontból felülírta a függetlenfilmekkel kapcsolatos elvárásainkat és tudásunkat. Nemcsak egy nagyszerű sci-fi volt, hanem egy brilliáns pszichológiai thriller, amit Alex Garland rendezett, a főhős bőrébe pedig Domhnall Gleeson bújt. A fiatal programozót arra választották ki, hogy részt vegyen egy egyedülállóan forradalmi kísérletben, melyben a főszerepet a szintetikus intelligencia játssza. Egy csodás humanoid robot lélegzetelállító életre kelésének lehetünk a főszereplővel együtt szemtanúi - és naná, hogy a dolgok aztán nem úgy alakulnak, ahogy arra a robot (Alicia Vikander) tervezői számítottak.

2001: Űrodüsszeia

Stanley Kubrick 1968-as klasszikusa - maga volt a film producere is - adaptáció: a film alapjául részben Arthur C. Clarke Az őrszem című novellája szolgált. Érdekes módon hatnak egymásra a művészeti ágak: Clarke ezek után megírta a 2001: Űrodüsszeia című könyvét, ami nem sokkal azután jelent meg, hogy a filmet bemutatták. A sztori egy Jupiterre tartó utazást mesél el, melyben kulcsszerepet játszik egy emberi módon kommunikáló számítógép, Hal. Hal a filmtörténet egyik legdermesztőbb mesterséges intelligenciája. A sztorin persze túlmutatnak filozófiai mélységig nyúló egzisztenciális kérdések, valamint az emberi evolúció, a technológia és a földönkívüli élet tematikái is.

Social Network - A közösségi háló

David Fincher 2010-es opusza azért is izgalmas alkotás, mert egy folyamat kellős közepén készült életrajzi film, s ez a folyamat a mai napig nem ért véget, hiszen napról napra szemtanúi vagyunk a Facebook evolúciójának. A film olyan, mint egy királydráma: az egyre magasabbra kerülő Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) személyes drámáját ötvözi a médiabirodalom felépülésének fordulatos krónikájával. Alig pár évvel azelőttre tekint vissza a film, mégis lenyűgöző benne a Fincherre olyannyira jellemző, az adott korszakot ábrázoló zseniális tárgyi-környezeti precizitás.

Metropolis

Fritz Lang 1927-es klasszikusa nélkül a filmtörténet ma nem tartana ott, ahol tart, az üzenete pedig több, mint borúlátó volt már akkor. Lang történetében egy, az adott időpillanatban - de még ma is - fantasztikus invenciónak számító, nem túl jó fej női robot létrehozása körüli káosz elevenedik meg, miközben a társadalmi egyenlőtlenség kiélesedik, majd katasztrófába torkollik.

Különvélemény

Spielberg 2002-ben rendezte a Philip K. Dick regénye alapján íródott Különvéleményt, amelyre tagadhatatlanul nagy hatással volt a Metropolis vizuális világa. Tom Cruise egy különleges rendőrségi egység tagját alakítja a filmben, mely megmutatja, milyen lesz a bűnmegelőzés és büntetőrendszer akkor, amikor már előre látjuk, ki a tettes - és mit fog elkövetni.

Ötödik elem

Luc Besson filmjének gyönyörű, elvarázsolóan, színesen mesei látványvilága megkérdőjelezhetetlenül meghaladta a korát, mint ahogy az általa ábrázolt technológiai világkép is - pedig az önvezérelt kocsik korában ma már nem is vagyunk annyira messze attól, hogy autók röpködjenek az utcákon. A Metropolis hatása is elég egyértelmű.

A.I. Mesterséges értelem

Spielberg közvetlenül a Különvélemény előtt, 2001-ben készítette el ezt a filmet, ami egy tökéletes emberi külsejű robotfiú történetét meséli el - a Haley Joel Osment által játszott kisfiú "valódivá" szeretne válni, hogy visszaszerezze ember-édesanyja szeretetét.

Mentőexpedíció

Matt Damon egyik legfelüdítőbb alakítását köszönhetjük ennek a 2015-ös Ridley Scott-drámának, amit részben nálunk forgattak, és szerencsére kikerülte a több éven át tartó "magyar átkot", azaz végre egy szuper hollywoodi film forgott itthon. A hétszeres Oscar-jelölt moziban Damon egy asztronauta bőrébe bújt, aki a Marson reked, megpróbál túlélni, miközben a földiek azon dolgoznak, hogy visszahozzák. Közben mi, a valóságban is egyre közelebb kerülünk a vörös bolygóhoz.

Csillagok között

Christoper Nolan nagyszabású mozijában Matthew McConaughey karaktere próbálja megmenteni a Földet, jobban mondva az emberiséget, miután a Föld teljesen használhatatlanná és lakhatatlanná vált. A filmet látva a klímaválság pillanataiban meglehetősen nehéz elvonatkoztatni a jelenlegi helyzettől. Miközben az egész tök sci-finek tűnik, egyszerre érezhetjük, hogy talán már mi sem vagyunk olyan messze attól, hogy féreglyukakon át utazzunk térben-időben. Nem mellesleg a film egy megrázó családi dráma is, emellett pedig tudományos szempontból is igyekszik pontos és hiteles lenni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: