Reagált a BKK: „irreálisan nagy kiadásokkal járt volna”, ha nem állítják le télre a Bubit
Ahogy arról korábban írtunk, november 29-én ideiglenesen leáll a MOL Bubi közbringarendszer: tavaszig eltűnnek Budapest utcáiról a zöld biciklik. Megkérdeztük a BKK-t, miért a járványhelyzet közepén vonják ki a bicikliket hónapokra a forgalomból.
A BKK megkeresésünkre elmondta, hogy az üzemeltetői szerződés ezen a napon jár le, amit nem hosszabbítottak meg, mert irreálisan nagy kiadásokkal járt volna az egyébként is megtépázott költségvetés kárára.
"A leállás egyébként is elengedhetetlen lett volna a rendszer átalakításához, erre pedig a téli időszak a legideálisabb: ilyenkor az átlagoshoz képest 90 százalékkal alacsonyabb a kerékpárok kihasználtsága. (Napi szinten 230-280 bérlés jellemző a téli hónapokban, de előfordult már olyan nap is, amikor 90-nél kevesebb felvételt regisztráltak.) A hosszabbítás költségei ezzel szemben irreálisan nagy kiadásokkal terhelték volna a BKK egyébként is megtépázott költségvetését, amely a koronavírusnak köszönhetően megközelítőleg 30 milliárd forintos hiányt mutat" - tették hozzá.
Cserébe jövő tavasszal egy sokkal korszerűbb, hatékonyabb, a mai elvárásoknak megfelelő MOL Bubi térhet vissza:
• 1200 teljesen új, a jelenleginél könnyebb kerékpár érkezik Budapestre, az állomány igény esetén további 360 biciklivel bármikor bővíthető lesz.
• Az új bringákat defekttűrő, fújt gumikkal szerelik majd fel, ami a jelenlegi szivacstömlős kerekekkel szemben könnyebb és gyorsabb haladást biztosít.
• Rugalmas tarifarendszer lép életbe, amelyben a BKK-bérlettel rendelkezők jelentős kedvezményekre számíthatnak.
• A közbringarendszer üzemeltetéséhez új informatikai háttér épül ki.
• Felhasználóbarát, új applikáció érkezik, amellyel egyszerűen és gyorsan lehet igénybe venni a szolgáltatást.
• Az üzemeltetési modell is megváltozik, ezáltal jóval kedvezőbb lehet a rendszer fenntartása.
• Változatlanul megmarad a jelenlegi szolgáltatási terület, a rendelkezésre álló 158 gyűjtőállomás és a parkolási funkció. Az új rendszerrel a BKK képes lesz a virtuális gyűjtőállomások bevezetésére is, amelynek lehetőségét igény szerint fogja vizsgálni a társaság.
A BKK közlése szerint az elmúlt években a gyűjtőállomások száma 76-ról 158-ra, a rendszerben elérhető kerékpárok száma 1100-ról 2071-re nőtt. A biciklikkel az elmúlt hat évben közel 3 milliószor utaztak, összesen körülbelül 6 millió kilométert tekerve. A tavaszi pandémiás helyzet kezdetén 100 forintra mérsékelt havidíjnak és az online regisztrációnak köszönhetően idén rengeteg új MOL Bubizó pattant az almazöld bringák nyergébe, így 2020-ban átléphette a százezret az ügyfelek száma.
"A BKK büszke arra, hogy a közbringarendszer elindításával azoknak is lehetővé tette a bringázás élményét, akik bármilyen okból nem tudnak a fővárosban saját kerékpárjukkal közlekedni. A lendület azonban nem tartott örökké, a hat év egy közbringarendszer számára hosszú idő, ezért elkerülhetetlenné vált a MOL Bubi szolgáltatásának újragondolása." - tették hozzá.