KULT
A Rovatból

Osvárt Andrea itthon tervezi a jövőt

Meghódította Olaszországot, de úgy érzi, máshol sose lesz otthon.
SZM-interjú - szmo.hu
2014. február 10.


Link másolása

Külföldön már nagy sikereket aratott, itthon azonban a Megdönteni Hajnal Tímeát című filmmel még csak most kapta meg első főszerepét a gyönyörű Osvárt Andrea, aki többek között azt állítja magáról: nem elég kedves. Az interjú alatt ezt a kijelentését nem éreztük megalapozottnak. Az biztos, hogy nem egy behízelgő típus, viszont cserébe határozott, profi és lényegre törő.

Ez az első magyarországi főszereped. Mindenképpen elvállaltad volna, csak azért mert itthonról hívnak?

– Nem. Azért vállaltam el, mert tudtam, hogy jól meg tudom formálni ezt a karaktert, és meg is akartam csinálni ezt a filmet, tetszett a forgatókönyv. Többször előfordult már, hogy nemet mondtam egy felkérésre, mert nem tetszett a könyv, mert úgy éreztem, hogy nem nekem való a figura, illetve, hogy adott esetben más is meg tudja csinálni, nem kellek hozzá feltétlen én. Ennél a szerepnél viszont azt éreztem, hogy itt tényleg rám van szükség, mert az életem egészen hasonlóan alakult, mint Hajnal Tímeáé. Ő is egy sikeres, ismert ember, modell, aki küzd azért, hogy ne csak a sztereotípiákban gondolkodjanak vele kapcsolatban az emberek. Többször felkacagtam miközben a könyvet olvastam. Pont jókor jött a felkérés, mert már szerettem volna egy kicsit hosszabb időt itthon tölteni.

jelenetfoto3

Osvárt Andrea 1979-ben született, gyermekkorát két testvérével együtt Tamásiban töltötte. Ma is ezt tekinti otthonának, bár a munkája elsősorban Los Angeleshez, Rómához és Budapesthez köti.

Világhírű pályafutását modellként kezdte. Fotózták már a világ szinte minden földrészén, de képei Róma, Párizs és Milánó divatmagazinjaiban jelentek meg. Számos reklámfilm arca is volt.

2003-ban Rómába költözött, hogy színésznő lehessen. 2007-ben Olaszországban ő kapta az év felfedezettjének járó Afrodite-díjat. 2009-ben az Il rabdomante című filmben nyújtott teljesítményéért megkapta a Filmspray-díjat, a Legjobb Női Főszereplő díját. A partnere volt már Robert Redford, Brad Pitt, Heath Ledger, Jeremy Irons, Clive Owen és Julia Roberts is.

2013-ban producerként és főszereplőként működött közre M. Tóth Géza, Oscar-díjra jelölt animációs filmrendező kisfilmje, a Yes elkészítésében.

Díjai:

Olasz Arany Glóbusz díj 2012

Olasz Biraghi díj 2012

Nemzetközi Arany Nimfa díj

Nemzetközi Arany Pegazus díj

Nem sztereotíp, hogy téged kértek fel erre a szerepre?

- Az lehet, hogy ők sztereotípiában gondolkodtak, hiszen biztos, hogy volt rólam egy elképzelésük. Ennek ellenére én döntöttem, és tudtam azt, hogy ismerem az adott élethelyzetet, át tudom érezni Timi problémáit. Tisztában vagyok vele, milyen az, amikor az ember nem mehet ki smink nélkül, zsíros hajjal az utcára, nem vehet fel bármit, mert felismerik, megbámulják, összesúgnak mögötte.

Mi az, amiben mégis más Timi, mint Te vagy?

– Kedvesebb. Jobban kimutatja az érzelmeit. Én ma már kevésbé adom ki a lelkemet, ha fájdalom ér, bezárkózom, ő pedig kimutatja, ha fáj neki valami, egy kicsit kiszolgáltatja magát.

Érdekes. Fényképek alapján téged mindenki kedves lánynak gondol.

– Szerintem nem mindig vagyok elég kedves. Sokszor türelmetlen vagyok, ingerült is, ha valami nem úgy sikerül, ahogy én szeretném. Az emberi butaság kihoz a sodromból. Mindemellett annyira sok emberrel találkozom, annyi dolgom van, hogy ma már kihagyom a kedves formulákat és lényegre törően működöm. Tudod: „Jó, nincs erre időm, kérem a lényeget.”

jelenetfoto4

Megdönteni Hajnal Tímeát

Bemutató: február 13.

Rendező: Herczeg Attila

Főszereplők: Osvárt Andrea, Simon Kornél, Szabó Simon

MHT_OsvartA_2

A vígjáték sztorija szerint mindenki Hajnal Tímeát (Osvárt Andrea), a gyönyörű, szexi, híres és gazdag fotómodellt akarja. A 15 éves érettségi találkozóján belebotlik Daniba (Simon Kornél), a gimis haverjába, akivel néhány ital után a ruhatárban futólag egymásra találnak. Nem nagy ügy. Mindenkivel előfordul az ilyesmi. A baj csak az, hogy az esetet levideózza Bögöcs (Szabó Simon), a tapló, nagyszájú, fukszos + susogó mackós pornóproducer, és a felvétel segítségével megzsarolja Danit. De valami nagyon furcsát kér cserébe a felvételért: hogy megdönthesse Hajnal Tímeát...

Aki nemzetközi filmes karrierre vágyik általában Amerikába vagy Angliába megy. Te miért Olaszországot választottad?

– A nemzetközi filmpiacot úgy kell elképzelni, mint egy phd-oktatást. A posztgraduális képzésre sem az óvodából megyünk. Magyarországról Amerikába menni túl hatalmas ugrás. Itthon az egész filmes rendszer nem úgy működik, mint Hollywoodban, meg kell tanulni minden apró részletet, mire oda megy az ember. Olaszországban a színészet mellett megtanultam, miként működnek a castingok, hogy működik a sajtótájékoztató, milyen egy premier és így tovább, minden apró részletet, ami a szakmához tartozik. Öt-tíz év volt mire beletanultam. Szerintem nekem azért sikerült, mert minden lépcsőfokot végigjártam, nem hagytam ki semmit sem.

Volt, amikor azt gondoltad, hogy feladod?

– Ó, sokszor. Ezek azonban egy napig tartanak, aztán másnap felszívom magam és folytatom. Ha kidobtak az ajtón, másnap visszamásztam az ablakon.

VKF_7446

Mi a legemlékezetesebb pillanata a karrierednek?

– Nagy sztárokkal dolgozni óriási élmény volt. Olyankor mindig halálra izgultam magam előtte nap, meg persze a forgatás alatt is. Utólag sokszor gondoltam így is azt, hogy hülyén viselkedtem vagy hogy buta voltam, hogy nem kérdeztem meg valamit, esetleg idegesített, hogy nem kértem közös fotót. Annak nagyon örülök, hogy Heath Ledgertől kértem, mert az örök emlék marad. (Heath Ledger – 2008-ban hunyt el – a szerk.)

És, ha nem jött volna össze a színészet?

– Ilyen opció nem létezett. Nem volt B-terv.

A színpad is vonz?

– Kicsit. De még nem érzem elég érettnek magam hozzá, szerintem majd 5-10 év múlva. Szeretnék még néhány dolgot a filmiparban megcsinálni, még túl sokat utazom ahhoz, hogy megnyugodjak. Még a gyerekvállalás is odébb van. A színházi munka helyhez kötöttebb, nekem pedig még van utazgatós dolgom.

jelenetfoto

Egy interjúdban azt olvastam, hogy volt egy időszak, amikor rádöbbentél, a családodon és a régi barátokon kívül mindenki csak azért hív fel, mert akar tőled valamit. Hogy lehet ezt feldolgozni, kezelni?

- Nehezen. Találni kell valamit, amiből táplálkozni tud az ember, ami feltölti. Egy idő után úgy éreztem, hogy mindenki csak elvesz tőlem. Az újságírónak az információ kell, a fotósnak az arcom, a cégnek a megjelenésem, a rendezőnek az alakításom, a lelkem. Mindenkinek kellett belőlem egy darab, és akkor felmerült bennem a kérdés, hogy „Jó, de nekem mi marad?” Nem volt könnyű ezt megtanulni kezelni, meg kellett találnom annak a módját, hogy az én lelkem is kapjon valamit.

Egy ilyen nap után, amikor sorra adod az interjúkat, hogy töltődsz fel?

- Ma este például elmegyek moziba a húgommal és a párommal, aki ráadásul civil és egyáltalán nem érdekli a körülöttem lévő hercehurca. Neki én csak az Andi vagyok, ami nagyon jó érzés.

El tudod teljesen engedni magad? Tudsz fesztelen lenni?

- Teljesen kikapcsolni csak külföldön tudok, ahol nem ismernek fel. Itthon zavar, hogy bámulnak, nem tudom kezelni a helyzetet. Így például egy hip-hop órára, ami teljesen kikapcsol, csak külföldön megyek el, ahol senki nem törődik vele, hogy én ki vagyok. Sokszor előfordul, hogy utazom a villamoson és megbámulnak az emberek. Az kellemetlenül érint. Nehezen kezelem a helyzetet, nem tudom, hogy mit kéne csinálnom. Ezért általában vagy kifelé bámulok az ablakon vagy nyomkodom a telefonom.

jelenetfoto2

Mi az, ami hiányzik Magyarországról, amikor nem vagy itthon?

– Sok minden. A szeretteim, a barátaim, a családom. A Duna, a körút, a villamos. Egy ideig izgalmas az, hogy az ember külföldön él, de aztán egyszer csak rájössz, hogy ott sose leszel otthon. Hiába van lakásod, hiába vannak barátaid. Amikor külföldön éltem mindig azon járt az agyam, hogy mikor megyek haza. Az otthon nekem mindig itt volt. Eleinte két-három havonta jöttem Magyarországra, később két-három hetente. Elkövettem azt a hibát, hogy túl gyakran jártam vissza, így nem tudtam érzelmileg elszakadni.

Hol tervezed a jövődet?

– Magyarországon. Most már lassan egy éve elég stabilan itthon élek, boldog vagyok, jól érzem itt magam.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: